Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Horks Fototopic 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Het weinige wateren heeft een aantal stekken de koppen gekost. Ik heb er nou nog twee per krat en in één krat zit nog slechts een. Heb ze gereorganiseerd en wat opviel is hoe weinig wortels de goeie stekken ook hebben.

    De timer staat nu weer op ieder uur een kwartier vloeden en dit zijn mijn laatste stekken dus als die ook doodgaan moet de stekker er noodgedwongen uit en mocht het die kant opgaan dan is het voor mij ook absoluut klaar.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Dit is mijn meest problematische ronde in jaren vrienden, zo zout heb ik het lang niet gegeten, grrrrr! De enige schrale troost is dat ik nagenoeg alles geprobeerd heb dat in mijn vermogen lag. Behalve dan een airco in de slaapkamer zetten....

    • Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      Een beetje dimmen met uw energie verbruik , gaat meer opbrengen !èé!

      Ik zou zeggen ze staan er mooi bij maar ik zie geen fotootje

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Tja als dit weer mislukt dan moet deze tent maar even gesloten blijven. Voor dimmen met het energieverbruik is het wat laat, daar denk ik maar liever even niet aan dus bedankt dat je me er even aan herinnert!

    Als Remco zegt geen foto's zeggen wij dat laten we ons niet gezeggen! Geen foto's? Echt wel!

    IMG_8170.jpg IMG_8172.jpg IMG_8169.jpg IMG_8171.jpg


    Horks Fototopic 2.0

    Comment


      Gaan we de vlag al uithangen? Nou nee, nog niet maar misschien leg ik 'm wel alvast klaar!

      IMG_8173.jpg Deze plant vertelt mij meer dan alle hygrometers ter wereld! Ze zegt tegen me: 'zo gaat ie goed!'

      Desondanks hang ik de vlag nog even niet uit, gezien de snelheid waarmee het bergafwaarts kan gaan in deze setting.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Dat kan je wel stellen en door dat gehannes is het een erekwestie geworden. Thanks maat!

      • Elkwazizi
        Elkwazizi commented
        Editing a comment
        Druppelsysteempje kan in het begin goed werken met korrels, heb jij mij ooit die tip niet gegeven?
        Ik merk ook dat als je ze verplant in korrels, ze dat extra niet-leuk vinden en ik opteer nu voor meteen in de eindbak

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Zou kunnen dat ik die tip heb gegeven, maar zelf werk ik liever met eb en vloed. Vanwege het gebrek aan capillaire werking en het vaak en hoog moeten wateren heb ik de korrels gelaten voor wat ze zijn.

      De negen dames op aarde zuipen als kerels! Ik geef ze elke dag preventief 1,7 liter tussen de 'normale' voedingsbeurten door! Ze zijn begonnen aan de derde dag 12/12 en hebben uitsluitend aangezuurd kraanwater gehad.

      IMG_8174.jpg IMG_8178.jpg IMG_8179.jpg IMG_8175.jpg IMG_8177.jpg

      En de aanstaande Sinaasappelmoeders hebben na het inwateren nu een keer voedingswater gehad (Ec 0.9 en pH 5.5) dat ik ze via onderen heb gegeven.

      IMG_8180.jpg IMG_8182.jpg
      En een is een mongooltje.

      IMG_8181.jpg

      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        ze staan dr prachrig bij de sinas appeltjes prachtig veld geworden

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Dank je atmosphere1 en Tijnie82 voor jullie reactie. Ja atmosphere1 die paarse stelen verdwijnen altijd na een tijdje en ik geef geen extra calmag meer wat ik in het verleden wel deed. Gisteren nog weer alleen aangezuurd kraanwater gegeven en dan beginnen we overmorgen alweer aan de tweede week bloei. Met deze aarde heb je geen groeivoeding nodig.

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        wat voor grond gebruik je eigelijk dan
        als die grond zo goed is miss wel een idee voor mij al zit ik er aan te denken om me grond zelf te gaan maken met organische voedings stoffen en wornhummes en dat soort spul als ik de grond goed maak hoef ik alleen water te geven de hele kweek en geen extra voeding en toch maar eens een ph en ec meter gaan kopen denk dat daar de meeste winst inzit voor me meten is weten en das belangerijk met alles

      Goedemiddag.

      Lekker belangrijk hoe die andere planten erbij staan, waar het momenteel om draait is de kleinste tent, oftewel de kuthydrokorrelstent.

      IMG_8185.jpg
      Daarom zeg ik maar niks meer en laat de plaatjes het woord doen.

      IMG_8188.jpg IMG_8190.jpg IMG_8189.jpg IMG_8187.jpg IMG_8186.jpg
      Behalve dan dat ik een mini dwc systeempje heb gemaakt voor mijn laatste zes reservestekken. Elke keer als ik in de tent kijk giet ik even wat water langs boven en het overtollige valt op de eb en vloedtafel.

      IMG_8191.jpg
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


        De kweek op de hydrokorrels gaat wederom niet van harte, de enige planten die wel aanslaan zijn de grotere. Wat er misgaat lijk ik niet de vinger op te kunnen leggen, dus heb ik maar eens wat verslagen doorgenomen van o.a. vaperke en philly waarbij het kweken op hydrokorrels goed gaat. En dat heeft geholpen want door die verslagen met de opgedane kennis nogmaals te lezen, heb ik dan eindelijk ontdekt waar het aan schort: Mijn watervat van 65 liter is onvoldoende om het water hoog genoeg te kunnen vloeden om te volstaan met bewateren langs onder, want hydrokorrels hebben geen capillaire werking.

        Spijtig dat het mij een maand aan stroom heeft gekost en mijn hele voorraad aan stekken om hier achter te komen, maar het is niet anders.

        De kweek op hydrokorrels wordt afgebroken en vervangen met steenwol.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • KnetterMug
          KnetterMug commented
          Editing a comment
          Met de glaswol blokken, hou je inderdaad wat meer bewatering vast voor de Dames. Ben benieuwd 😁✌️

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ja Corleone1933 maar jij had je planten ook in startblokken en dat ga ik nu ook weer doen, maar dan in grotere!

        • Tijnie82
          Tijnie82 commented
          Editing a comment
          daarom probeer ik altijd iets nieuws vaak in het klein uit zodat de kosten nagenoeg niks zijn heb ik met dwc ook algeprobeert koste me nog geen 1euro en werkte net zo als een duur dwc systeem

        Je spreekt hier over zaadjes van het huismerk. Neem eens een kijkje op weedseeds, betere koop daar scheel 3 euro per zaadje.

        Comment


        • Jefkewiltnogs
          Jefkewiltnogs commented
          Editing a comment
          kelderkastje

          95 procent van hun fem zaden komen uit beweren ze. Dus ik heb er wel vertrouwen in. De andere zaken zijn gewoon ver overprijsd imo.

        • Tijnie82
          Tijnie82 commented
          Editing a comment
          kanonnen dat zijn de betere prijzen en de zaden zijn wel goed zie altijd prachtige planten bij don corleone eigelijk maakt corleone de beste reclame voor de mensen van die zaden hahahageloof je niet dat ze goed zijn voor die prijs kijk maar eens even bij corleone

        • Jefkewiltnogs
          Jefkewiltnogs commented
          Editing a comment
          Tijnie82 Eerste zaadje van weedseeds kwam gewoon proper uit. Wat het resultaat zal zijn op lange termijn wacht ik ff af. Komt wel goed zo. Heb ff wat teveel water gegeven in het begin denk ik maar ben al paar dagen niet aan het wateren en we zien dan wel. Normaal gaan de wortels dan opzoek.

        Ik was van zins om aarde bij de hydrokorrels te doen en de mooiste stekken te bewaren. Doch voordat ik dat deed was ik wel eens benieuwd hoe hoog dat water nou ook alweer gevloed wordt en dat blijkt toch nog 15 cm. Dat moet voldoende zijn bedacht ik me, waarmee een van mijn grootste bezwaren tegen deze hydrokorrelkweek van tafel was. Alle korrels boven de 15 cm die niet nat worden is decoratie maar dat is niet erg. Op slabs kun je immers ook grote planten kweken en die zijn ook maar een cm of 15.

        Na bestudering van vaperke z'n topic viel mij op dat hij de Ec behoorlijk hoger heeft dan ik met Ec 1.7 dus heb ik besloten de mijne ook te verhogen en die zit nu op Ec 1.6 en de pH is 5.6.

        En ja, de stekker zit er terug in, excuus voor het misverstand. Men moet me per dagdeel zien!
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Ik zit in de groei op 6.4, met canna

        • Elkwazizi
          Elkwazizi commented
          Editing a comment
          5.6 is wel heel lage ph, zeker als je al hebt bijgezuurd in je ton. Op je steenwol ga je naar 5.5 maar daar zit nog een buffer in, dus PH zal na een paar uur rond de 5.7-5.8 zitten. Nadat je je ton hebt afgezuurd 1e maal zald e PH nog terug stijgen, hierna is 5.7 - 5.9 perfect, richting 5.5 zou ik niet gaan.

          Tot slot: druppelsysteempje in de eerste 2 weken langs het stammetje af druipen.
          Ik heb ook heel veel gesukkeld in het begin met korrels, met name bij de start en sinds ik druppel is dat eruit.

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Mocht ik me ooit nog wagen aan de hydrokorrels dan neem ik je tips graag ter harte, want jij weet hoe je er op moet kweken. Maar ik acht de kans klein dat ik het nog eens probeer, want het heeft me zoveel tijd en stroom gekost waar ik niks aan heb gehad en steenwol vind ik zoveel makkelijker werken, vanaf de start dat het eigenlijk alleen een prestigekwestie zou zijn mocht ik weer voor de korrels gaan. En het gebrek aan capillaire werking van de korrels vind ik ook niet optimaal, er is goed op te kweken dat toon o.a. jij aan maar niet door mij.

        Gezien de gebrekkige hoogte van zo'n 15 centimeter waar het water komt, drogen de borrelnootjes bovenin toch te snel uit bij slechts viermaal vloeden constateerde ik vanochtend. Dus nu heb ik de timer weer op elk uur een kwartier vloeden gezet, maar ditmaal alleen zolang de lamp brandt.

        Als gezegd: indien deze stekken het ook niet redden is het echt afgelopen, want de reservestekken zijn op én de zin om op hydrokorrels te kweken neemt met rasse schreden af.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Remco
          Remco commented
          Editing a comment
          🫠 èé

        • Monkey Man
          Monkey Man commented
          Editing a comment
          Je bent gaan ontdekken wat voor jou werkt en je verbreed je horizon om te proberen en te ondervinden. Dat alleen al is goud werkt deze techniek niet prettig voor je en ga je terug wat voor jou wel werkt. Het is iedergeval mooi om te zien dat je een uitdaging aan gaat

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Het is lang geleden dat ik zo'n opstartproblemen had en hydro is niet bepaald nieuw voor me, dus leek het mij eigenlijk helemaal niet zo spannend. Maar dat werd en is het dus wel! Dank voor je reactie Monkey Man het is zowat een erekwestie geworden voor mij om het te laten slagen.

        Beste vrienden en vriendinnen van de kweek, ik ben er nu dan eindelijk achter wat de opstartproblemen veroorzaakt heeft. Niets van hetgeen dat ik vermoedde was de boosdoener! Neen, het is zo erg dat ik me schaam het jullie te moeten vertellen.

        Ondanks dat ik de borrelnootjes grondig gespoeld had, was er toch nog een hoop smurrie aangekoekt op de bodems van de kratten zonder dat ik dat had gemerkt. Het water kwam er schoon uit dus dacht ik dat alle troep er wel uit was. Nadere inspectie vandaag onthulde een andere realiteit. Dit betekent dat de pH in het medium veel te hoog was en elke keer dat er gevloed werd er toch ook weer restanten meekwamen, waardoor bijgevolg de pH waarde steeds weer wat omhoog ging.

        Dientengevolge heb ik de stekken uit de kratten gehaald, de korrels nogmaals gespoeld tot er niks meer op de bodems lag en vervolgens de mooiste stekken opnieuw geplant. Daarna heb ik de eb- en vloedtafel geboend, het vat leeggepompt en geboend en nu beginnen we dan letterlijk en figuurlijk weer met een schone lei.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Flip Hasjkip
          Flip Hasjkip commented
          Editing a comment
          Dan is het snel vergeten Ik heb een rood wijntje open getrokken uit Italië, toch nog een beetje vakantie in eigen huis. Proost!

        • KnetterMug
          KnetterMug commented
          Editing a comment
          Je komt er wel 💪😁

        • Elkwazizi
          Elkwazizi commented
          Editing a comment
          Ahja ik heb ook een keer omgekeerde gehad, ph- de hele tijd.
          Dan maar uitvoerig spoelen met ph rond de 7, dan was het ook in orde.
          Nu doe ik wat korrels altijd even weken en dan ph meten en indien nodig week en spoel ik ze dan allemaal om fluctuaties in de PH te voorkomen

        Goedemiddag broeders en zusters!

        Vanochtend heb ik de laatste twee stekken in kratten geplant, onderste krat rechts en de middelste van boven.

        IMG_8201.jpg
        Optioneel volbreng ik de kweek met vier planten, het meest ideale aantal bij eventuele ontdekking, maar dat hangt af van hoe de laatste twee het doen.

        De overige vier en twee reservestekken staan er al in sinds gister. De Ec is 1.3 (ben nu niet zo hoog gegaan omdat het daar niet aan lag) en de pH zit op 5.5.

        IMG_8200.jpg IMG_8197.jpg IMG_8199.jpg IMG_8196.jpg
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Heeft ze wat in haar bek ofzo?? Lijkt wel een sabeltandpoes!

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Heb de foto zonder flitser gemaakt en ze bewoog!

        Goedemorgen.

        Alle logica ten spijt gaan de stekken weer achteruit. Misschien zijn ze te vaak verpot? Misschien vloed ik te vaak? Misschien vloed ik niet hoog genoeg? Misschien ligt het toch aan de hydrokorrels? Misschien is het toch te warm? Wat het antwoord ook moge zijn, ik ben er klaar mee en heb de stekker er uitgetrokken. Genoeg is genoeg.

        Nogmaals dank aan iedereen die geholpen heeft, het heeft helaas niet mogen baten.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Tja het leek me steeds iets eenvoudigs dat zo verholpen kon worden, maar dat bleek niet zo te zijn. Vind het spijtig voor alle verspilling maar wat heb ik een lol gehad bij het idee hoe gemakkelijk je de hydrokorrels kan hergebruiken. Toen nog in een aantal verkeerde veronderstellingen omtrent het medium verkerend maar de pret was er niet minder om. Wat nu?

          We hebben geleerd dat Biosevia niet ideaal is voor een recirculerend systeem, dus dat gebruik ik alleen nog voor aarde en dus moet er Floranova grow besteld worden voor de hydroafdeling. Verder focus ik nu op mijn andere twee kweekjes. Ik ga in de Bigblock tent ook een eb- en vloedsysteem implementeren. Idealiter zou die een keer in de twee dagen moeten vloeden maar zulke timers zijn er niet, toch? Vooralsnog heb ik de planten met de hand bewatert door de Bigblock met de achterkant in een metselkuip voedingswater te houden. Die blokken pakken precies het benodigde water en laten de rest lopen.

        • Zabuza
          Zabuza commented
          Editing a comment
          Wat een rollercoaster de laatste week. Heb het zonet gelezen. Spannend en zoals zovelen bewonder ik uw doorzettingsvermogen. Goed gewerkt Hork en nu weer verder met de opgedane kennis!

          Lieve groeten van een trouwe lezer

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Het duurt al een maand deze rollercoaster, daarom heb ik er nog maar een week aan vastgeplakt en dank voor uw bericht en ik groet u ook!

        Jammer van alle moeite maar vooruit kijken en dit achter je laten. Volgende ronde wordt een succes! Ik zal je wat ingestraald water sturen, daar wordt iedereen vrolijk van

        Chong-Water-1351x1940-3523361039.jpg

        Een dag zonder wiet kent Flip niet.

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Lekker dank je, proost!

        Ik mis een "niet-leuk" knop nu

        Je hebt het teminste geprobeerd

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ja heb alles wel geprobeerd voor mijn gevoel, nu is het ook gewoon klaar.

        Korrels gewoon los in de bak startblokken ertussen, en ik vloedde niet langer als 5 minuten, water kwam net bovenkant korrel, laag van 5 cm, de startblokken werden goed nat en de volgende dag waren ze nog nat, bij mij was het wel winterperiode, 18.00 uur de lampen aan tot 12.00 en vanaf 8.00 ging de verwarming aan dus altijd wel een constante temp, jammer dat het niet wil lukken, mijn kweek was wel met zaad, misschien dat die meer kunnen hebben.
        buiten-2020, 2021, 2022, 2023
        Hydro-met afjes-2022

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Heeft ie dat rustig opgebouwd'?

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Nee, meteen vanaf het begin, hij benadert de hydrokorrels als dwc en ervaart dezelfde uitbundige groei. Hij denkt dat bij mij de hitte het probleem veroorzaakt en dat er niet hoog genoeg gevloed kan worden maar dat laatste heb ik wel uitgesloten. Het vloeden is weliswaar niet hoog, maar zeker wel hoog genoeg om een ronde mee te volbrengen. Dat het aan de hitte ligt zou hij wel eens gelijk in kunnen hebben.

          Nu de stekker er uit is, zijn de stekken weer helemaal bijgetrokken, tot aan diezelfde toe die eergisteren nog half dood was. Als alle problemen uit de hydrokorrels waren voortgekomen zou dat ook niet zo zijn, toch?

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Als je onder cob kweekt en geen ventilator hebt en ook je lampen niet dimt en ze misschien te laag hangen, dan komt het inderdaad daardoor
      Bezig...
      X