Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Horks Fototopic 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Goedemiddag beste vrienden en vriendinnen!

    Het moment is gekomen om het plastic te verwijderen van de kratten, want alle stekken zijn eindelijk aangeslagen. De enkeling die het onverhoopt niet redt wordt vervangen met een van de stekken uit de potten. De twee stekken in de potten die er niet uitzagen heb ik verwijderd en nog vervangen met twee andere. Die zullen het zonder hulp van het greenhouse effect moeten zien te redden!

    IMG_7997.jpg IMG_8002.jpg IMG_7996.jpg IMG_7998.jpg IMG_8003.jpg IMG_8000.jpg IMG_7999.jpg IMG_8001.jpg IMG_7995.jpg IMG_8005.jpg IMG_8006.jpg En Hork zegt geef nooit op en wenst u allen een fijne dag!
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Kweken op hydro is zeker anders dan op aarde, want het medium an sich zit niks in dus helemaal niks geven is er niet bij. Doordat het een recirculerend systeem is loopt de Ec steeds een beetje op en dat is inderdaad te zien. Vanmiddag zat die op Ec 1.4 wat te hoog is maar nog geen reden om het vat te verversen.

    • parakweker
      parakweker commented
      Editing a comment
      Dank, interessant. Heb me ff zitten inlezen, ingewikkelde termen allemaal. EC is dus eigenlijk gewoon de hoeveelheid voedingszouten in je water. En die loopt dus vanzelf omhoog wanneer je het voedingswater circuleert, wat normaal is bij hydroponics. Heb ik dat goed begrepen? En betekent dat dat de EC in grond niet vanzelf oploopt?

      Ik heb nog nooit ec gemeten en met PH meten ben ik na 3 kweken ook gestopt toen ik erachter kwam dat de organische voeding die ik gebruik er al voor zorgt dat de ph op een goed level komt. Haal nu steekproefsgewijs de PH meter wel eens in de runoff om in de gaten te houden en als die beneden de 5.8 komt geef ik een of twee keer puur kraanwater en dan loopt ie wel weer omhoog.

      EC grondmeter heb ik wel eens overwogen maar zag er maar duur uit en ik heb tot dusver na 5 voltooide kweken (op wat nutrient burn in t begin na) nog geen bladproblemen gehad, huidige kweek voor 't eerst maar dat was met een beetje calmag opgelost. Hergebruik m'n grond zoveel mogelijk. Vraag me nu wel af of ik daar gewoon mee door kan gaan of dat ik toch maar beter een EC meter kan halen om de resultaten nog verder te optimaliseren en toekomstige problemen te voorkomen. Wat denken jullie?

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Als grond uitdroogt loopt de ec ook op.

      Verse potgrond is het beste, beetje vermengen met oude voor de organismen kan je doen.

    Goedemorgen.

    We zijn een etmaal verder nadat het plastic verwijderd is en de kleintjes maken het goed. Heb een Northern Lights stek geamputeerd bij het knakken helaas dus die heb ik maar vervangen met een van de reservestekken. Ben benieuwd of die het verpotten kan waarderen.

    IMG_8008.jpg IMG_8011.jpg IMG_8007.jpg IMG_8009.jpg IMG_8012.jpg IMG_8010.jpg IMG_8013.jpg IMG_8014.jpg
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik vloed nu elk uur een kwartier, maar denk dat het toch vooral heeft gelegen aan dat de stekken te weinig wortels hadden én dat ik ze niet diep genoeg had geplant. Thanks!

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Dus bij meer wortels ga je minder vloeden?

      O, ze gaan trouwens door de gaten groeien die wortels.

      Hoe ga je dat oplossen.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Nee dat niet ik blijf elk uur vloeden, ik ben slechts van mening dat het daar niet aan heeft gelegen.

      Laat de wortels maar uit de gaten groeien, dat is het laatste waar ik me zorgen over maak.

    De negen Sinaasappeltjes op aarde hebben een flinke opdonder gehad van de pyrethrum, maar ze komen er wel weer bovenop.

    IMG_8023.jpg IMG_8022.jpg IMG_8021.jpg IMG_8018.jpg IMG_8017.jpg
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Eurogro
      Eurogro commented
      Editing a comment
      Is het famielie van de sinaasappels in de kweektunnel in spanje

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Denk het want ze houden wel van warmte.

    En de aanstaande Sinaasappelmoeders staan sinds gisteren onder 150 watt cobs, dat is een van de drie armaturen gedimd.

    IMG_8015.jpg IMG_8016.jpg
    De stekken zijn meerdere keren behandeld tegen spint en zullen als ze groot genoeg zijn nog een of twee keer gedompeld worden. Recent dacht ik nog dat het allemaal niet zo grondig hoeft, waarna ik weer onder de spint zat.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      whawaw knap werk !!!!!!!!!!

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Dank je!

    Goedemorgen.

    Wat was het heet afgelopen nacht, niet te doen!

    De verpotte plant heeft geen zichtbare schade gehad van de verhuizing. Voorts heb ik de lamp een beetje laten zakken en verder gaat alles z'n gangetje. De Ec blijft steken op 1.3 en de pH is 5.3. Heb al een paar dagen geen hci hoeven toevoegen.

    IMG_8032.jpg IMG_8034.jpg IMG_8036.jpg IMG_8028.jpg IMG_8031.jpg IMG_8030.jpg IMG_8029.jpg IMG_8033.jpg
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Als je de ec iets lager had willen hebben, had je een paar liter afgezuurd water kunnen toevoegen.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Heb ik al gedaan hiervoor was de Ec 1.4.

    de stekken zien dr met de dag beter uit en die tussen de kratten staan gaan flinke dames worden dat zijn de amnesia denk ik voor je het weet staat alles vol kan snel gaan

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Precies, als ik zelf de toppen niet meer uit elkaar kan houden die ik op aarde of op hydro heb geteeld dan is het vermeende verschil verwaarlozen en geen reden tot twist! Want als ik wiet geteeld op aarde lekkerder vond en verschil kon proeven, dan kweekte ik alleen maar op aarde.

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Dit weekend is die thuisdealer jarig, dan is iedereen er. Ik ga het weer eens in de groep gooien, altijd leuk

      Megabarbeque en enorm geblow altijd, teringharde muziek... geweldig

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja het is een ideaal onderwerp voor als er een ongemakkelijke stilte valt maar zo te horen zal je daar daar geen last van hebben! Feliciteer die dealer thuis maar zodra hij verjaart namens Hork de hydroman. Het cadeautje houdt ie nog even te goed!

    Goedemorgen kweekvrienden en vriendinnen.

    Het vat mocht een beetje bijgevuld en aangezien het reservevat nog fris rook deed ik daar een emmertje van bij. Helaas vertroebelde het voedingswater direct en schoot de pH omhoog. Dit vertrouwde ik niet dus heb ik het hele voedingsvat maar ververst (Ec 1.0 en pH 5.6) voordat het omhoog werd gepompt. Jammer maar liever safe dan sorry. Heb het reservevat leeggepompt en gevuld met kraanwater.

    De grootste is een Amnesia stek. Indien ik met achttien zulke Amnesia haze stekken was begonnen had de klok al op 12/12 gekund. Dit was een oudere stek die ik al in een startblok had te staan.

    IMG_8043.jpg IMG_8040.jpg IMG_8044.jpg IMG_8042.jpg IMG_8041.jpg
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Ehm, reservevat zonder pompje, toevallig?

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      parakweker ja eindelijk! Misschien kortwiek ik de Amnesia óf ik zet haar bij de negen Sinaasappeltjes samen met haar iets kleinere zuster. @Repp zonder pompje mét deksel, maar er zat vermoedelijk nog rotzooi bij wat van die korrels afkwam.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Schoonmaken met chloor, en verder behandelen als vat met voeding water, echter slechts 1 keer afzuren want er komt nog voeding bij.

    De aanstaande Sinaasappeltjesmoeders maken het goed. Ik heb de cobs al opgeschroefd naar 250 watt en laten zakken sinds gisteren. Binnenkort doe ik het tweede armatuur er bij aan. Voordat ik de stekken geplant heb, heb ik met een flesje bier de gaten in de big blocks wat dieper gemaakt. Zodoende kunnen de stekken perfect bij het water en drogen niet uit. Bewatering geschiedt enkel langs de onderkant, zodat de toplaag gevrijwaard blijft van groene shit.

    IMG_8045.jpg IMG_8046.jpg

    En de negen Sinaasappeltjes op aarde zijn nog wat aan het bijkomen van de behandeling tegen spint.

    IMG_8047.jpg
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja het was bijna zo'n spelletje van: schoonmaak geslaagd maar de plantjes dood!

    • Corleone1933
      Corleone1933 commented
      Editing a comment
      Gaat helemaal goedkomen hier, op de hydrotafel zie ik vorderingen, de sinaasappelmoedertjes slaan ook wel aan, weer stekken genoeg, en de sinaasappels op aarde gaan ook lekker zo te zien, keep it green Hork.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik zal proberen je niet weer teleur te stellen Corleone1933 en op een enkele yellow bastard na beloof ik je ze groen te houden!

    Goedemiddag.

    Doordat ik het vat heb ververst, stijgt de pH weer een beetje dus moest ik weer een veertigtal milliliters hci toevoegen om op pH 5.6 te komen en de Ec zit op 1.2.

    IMG_8053.jpg

    De achttien stekken waarmee ik deze kweek wil volbrengen zijn bekend. Heb zonet nog een achterblijver uit het middelste krat achter vervangen met de beste reserve. Heel misschien dat de bovenste stek uit het middelste krat voor (zie foto boven) ook nog vervangen wordt maar dat is het dan ook. Ze mogen sowieso nog wel even groeien voordat er geschakeld wordt, dus dat kan nog wel.

    IMG_8050.jpg
    Resumerend vind ik dat het allemaal lang heeft geduurd en of ik me hierna nog eens aan de hydrokorrels waag moet nog blijken. Maar kijk ik dan naar de Amnezen en de Northern Lights, moet ik constateren dat de planten in principe wel groeien willen op deze methode. En de hydrokorrels zijn toch wel erg leuk... Tijd zal het leren!

    IMG_8049.jpg

    IMG_8051.jpg IMG_8052.jpg

    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Zit nog wat in de fles maar de Karwei heeft wel meer!

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      nou hork je hebt de meeste besmet met het stekken virus maaken hahaha iedereen maakt ze ineens de stekken die groeien mooi dat gaat wel mooie struiken worden nog even en de kratten zie je snel niet meer in dit tempo fijn dat alles nu op rolletjes loopt mag ook wel tis al een flinke strijd geweest maarja als je dit over wint mag de rest wel flekkeloos gaan hehe

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik weet niet of die eer mij te beurt valt Tijnie82 maar het zou leuk zijn als mijn kweekvrienden door het lezen van mijn verslag zien hoe gemakkelijk stekken is en vooral ook hoe je eenvoudig kunt besparen op duur zaad en onze gezamenlijke vijand herman uit je kweekhok en/of tent houdt.

      Ja het heeft even geduurd voordat ik de stekken aan de praat kreeg op de hydrokorrels, mensen hebben in kortere tijd een vreemde taal geleerd en zijn vervolgens naar dat land gereisd en hebben er vakantie gevierd. Maar ze zeggen dat geduld wordt beloond, dus deze ronde móet haast wel een succesverhaal worden nu!

    Goedemorgen.

    Ondanks dat de stekken zijn aangeslagen en ik de lamp al heb laten zakken, vind ik dat de planten erg traag groeien, met name de kleintjes.

    IMG_8061.jpg IMG_8060.jpg Het gaat zo traag dat ik mijn geduld dreig te verliezen. Als er na een week nog weinig tot geen groei is te bespeuren, dan trek ik alles er alsnog uit.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      alleen hier zit niet zoveel.zuurstof in het water als wat je met dwc wel.hebt en de wortels zitten altijd rechtstreeks in het water maar ben wel benieuwd of die in startblokken blokken de andere planten voorbij gaan zo of niet daarom is het mooi dat jij de dingen altijd afzonderlijk van elkaar aanpakt alles uitsluiten das alleen maar goed weet je straks waar het precies miss gaat die borrelnootjs ben dr ook geen fan van de plantjes op aaarde doen het hardstikke mooi vind het altijd mooi om je kweek verslagen te volgen en vooral die op aarde en op steen wol vind ik toch wel de mooiste kweekjes

    • TegridyRandy
      TegridyRandy commented
      Editing a comment
      zeg Hork, hoeveel gaatjes zitten in elk krat? misschien vullen die te weinig/ te traag?

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Dank je Tijnie82 ik ben ook op aarde en steenwol bezig en zal binnenkort wel even foto's posten! TegridyRandy en stuk of twintig gaatjes denk ik, maar denk niet dat het daar aan ligt want de grotere groeien wel.

    Het is me nu duidelijk waar het mis gaat met de hydrokorrels in mijn kweek. De capillaire werking van de nootjes is nagenoeg nihil en dat verklaart ook waarom de grootste Amnees wél goed groeit en de twee Northern Lights in het begin, want die stonden allen namelijk op een groot startblok van 7,5 x 7,5 cm dat wél een hoge capillariteit heeft. Die stekken profiteren domweg van de steenwol waar ze in staan. Zonder de hydrokorrels waren ze net zo mooi geweest.

    Nogmaals resumerend met wat ik nu weet: stekken die je voor groeit op startblokken zullen het prima doen op hydrokorrels, maar dat komt veelmeer door de steenwol dan door de hydrokorrels. En feitelijk kweek je dan ook niet meer op hydrokorrels maar op steenwol. Prima natuurlijk, maar het merendeel van mijn stekken was geworteld op een klein blokje van 4 x 4 cm en/of een nog kleiner blokje oase dus was er onvoldoende steenwol en oase om van te profiteren vandaar de zeer moeizame start.

    Dus wat betekent dat voor mijn kweek? Wel, ik zie het sowieso nog even een paar dagen aan totdat ik big blocks heb. Recent heb ik ontdekt dat hier in de buurt nog een growshop open is waar ik big blocks kan kopen. Als het dan niet drastisch verbeterd is, dan plant ik de mooiste stekken in de big blocks en misschien zet ik die wel in de kratten met die kutkorrels. Dat staat sowieso wel leuk.

    Na dit dure lesje is mijn conclusie als volgt:

    Vanwege het gebrek aan capillariteit zijn hydrokorrels niet ideaal om via de onderkant te bewateren. Want door dat gebrek moet je veel hoger vloeden dan werkbaar is. Natuurlijk kan je er prima steenwol startblokken in zetten en door de hydrokorrels hebben de wortels wat meer medium om in te groeien. Mogelijk is dat zelfs goedkoper dan op big blocks kweken. Maar dat wil ik met mijn huidige stekken niet meer afwachten, dat is iets voor volgende keer.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • TegridyRandy
      TegridyRandy commented
      Editing a comment
      Hork bij mij lijkt het te werken een half uur ipv 15min, en ik vloed nu 7x/dag en dit lijkt te werken, die korrels houden niets vast :p ik had niet gedacht dat het zo lastig ging zijn met hydrokorrels! maar komt wel goed ze! moet bij u ook zeker lukken!

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Nou dat had ik ook niet gedacht TegridyRandy die borrelnootjes zijn met kop en schouder het meest lastige medium ooit! Ik wacht het een etmaal af en zie ik dan geen verbetering zet ik mijn timer gelijk met de uwe!

    • TegridyRandy
      TegridyRandy commented
      Editing a comment
      Hork ja idd, altijd even tijd geven en cv, dan zeg ik het letterlijke schema

    Lekker weertje om even te mijmeren over hoe ik nu verder zal met mijn kweek. Een soort van keerpunt waar ik ben aanbeland en ik vond het dan ook wel heel toepasselijk het volgende gewaar te worden.

    IMG_8070.jpg
    Als beide vliegtuigen tegelijk op het kruispunt waren geweest, dan waren ze op elkaar gebotst. Ergens zit daar een diepere betekenis achter die ik vrijpostig op mijn eb en vloedtafel kweek betrek. De volgende prangende vragen zijn het meer dan waard om even over te mijmeren.

    IMG_8072.jpg
    Deze huidige planten in startblokken verpotten en de grotere planten snoeien?

    IMG_8075.jpg
    Of helemaal overnieuw beginnen met nieuwe stekken in startblokken?

    IMG_8076.jpg
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Corleone1933
      Corleone1933 commented
      Editing a comment
      Zou ze nog een kans geven en de kleine blokjes in startblokken zetten, zo heb ik het ook gedaan en dat ging goed.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Heb je ze niet eerst laten voor groeien in startblokken en ze er toen ingezet?

    • Corleone1933
      Corleone1933 commented
      Editing a comment
      Nee eerst in speedgrowpluggen en sommige in root riot pluggen en toen er genoeg wortels waren die in de startblokken gezet en rechtstreeks op de tafel met daaromheen de kleikorrels en in het begin maar 1 x daags gevloed, die startblokken blijven lang zat nat, in het begin hebben de plantjes niet veel nodig, op het laatst 3x daags gevloed.

    Goedemorgen.

    Ik heb twee stekken uit de middelste bak voor in startblokken gezet en de middelste vervangen met een reservestek en die eveneens in een startblok gedaan.

    IMG_8079.jpg
    De planning was om er meer te doen maar die lijken nu toch eindelijk vertrokken dus heb ik het hier eerst maar bij gelaten.

    IMG_8081.jpg IMG_8080.jpg IMG_8078.jpg IMG_8077.jpg
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Haha gestaag maar zeker!

    • Corleone1933
      Corleone1933 commented
      Editing a comment
      Zitten de startblokken helemaal onder de korrels want zie ze niet

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja die zitten er onder.

    Corleone1933 heb de korrels even opzij geveegd en de laatste reservestekken ook alvast in startblokken geplant.

    IMG_8089.jpg
    De achterste heeft het moeilijk. Heb ze zonet nog maar even goed via de bovenkant bewaterd.

    IMG_8090.jpg IMG_8093.jpg
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Corleone1933
      Corleone1933 commented
      Editing a comment
      Ja als er een klein laagje oplegt krijg je ook geen alggroei, en nou nog flink de hoogte ingaan.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Hoeven de startblokken nog geen worrels te hebben?

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      @Repp mocht ik hierna nog een ronde op hydrokorrels doen dan begin ik met stekken die geworteld zijn in startblokken, maar nu is het niet anders en door de steenwol komt het water wat hoger en blijven ze langer nat. En bij Corleone1933 ging het zo ook goed, dus het proberen zeker waard!

    denk dat het zo al een flink stuk beter gaat met de stekblokken

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Niet doen, het is wat het is en je leert weer wat.

      Ik heb weleens een half jaar groei gehad, te vochtig of niet vochtig genoeg, lamp te heet en terug naar tl, voeding te weinig stikstof, problemen met het medium, enz.


      Volgende keer weer je wat je niet moet doen.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Oké, ik zet door, dank broeders!

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Top!
Bezig...
X