Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Buitenkweek Espana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #61
    IK zou zeggen teveel water.
    Ze zijn klein maar zo slecht gaat het nu toch ook weer niet?
    Aangezien er al bloei is moet je toch met AF werken?
    Je kan ook het roer eens helemaal omgooien he als je niet tevreden bent.
    Verse aarde, potten wit schilderen en hop in de zon ermee. Na een week of 2 moeten die toch serieus beginnen groeien dan.
    Tenzij je zoals ik al zei AF hebt. Dan zullen ze waarschijnlijk zo blijven.
    Last edited by Burundanga; 20 July 2019, 13:24.

    Comment


      #62
      Je geeft eerder teveel als te weinig is mijn lering hier in de tropen, soms is het gewoon te warm en dan zou alleen sproeien met een fijne nevel vaak al volstaan. Koud water vinden ze helemaal niks...en zeker niet een hele plons in een keer.
      Water geven als ze er om vragen, in dit geval denk ik niet dat ze er om vragen.

      Ik ben wel benieuwd hoe de bodem er uit ziet en het wortelgestel, dan weet je eigenlijk genoeg om te oordelen.

      Comment


        #63
        Op de foto's zie ik de plant hangen.. Was dit voor of na het water geven?
        Als ze b.v droog stonden en je heb water gegeven dan gaan die bladeren ofc weer normaal staan.
        Ja stonden ze als zo voor het water geven dan zullen wel te nat staan. Dus dan zou ik even wachten met water geven.
        sigpic

        Comment


          #64

          Comment


            #65
            Burundanga
            Last edited by Stratus; 21 July 2019, 09:57.

            Comment


              #66
              20190721_104759.jpg
              Attached Files

              Comment


                #67
                En de planten in een schaal met water zetten? De capillaire werking van de aarde zuigt dan al het water op dat het kan. En zo heeft ze ook een voorraadje.

                Misschien wel slim om tegen het einde van de middag de schalen weer te legen zodat de bodem voor de avond weer een beetje kan opdrogen.

                Edit:
                Verder kan je de bovenkant van de potten misschien nog afdekken? Zodat de bodem in de schaduw staat en minder opwarmt.
                - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                Comment


                  #68
                  Van onderaf ben ik een beetje huiverig voor gezien de nadelen die ik hier op het forum heb gelezen...Afdekken aan de bovenkant met aluminium folie is misschien wel een goed idee om het verdampen tegen te gaan. Samen met de nu inmiddels wit geschilderde potten zou dat wel een afdoende kunnen zijn. Top tip! Thx.

                  Comment


                    #69
                    Nog ff een vraag over de wind. Het waait hier best stevig in vooral de middag. Ik schat vlagen tot windkracht 4. Mijn schatjes staan daar vol in want een andere optie is er niet. Qua temperatuur vinden ze dit wel fijn want die is nu met de wind rond de 32. (Was zonder wind 41)
                    Dus, aan een kant een zege, aan de andere kant mogelijk een zorg. Weet iemand hoe de dames er over denken? Vinden ze wind fijn, of gaan ze door wind in de stress?
                    Heb er overigens wel voor gezorgt dat ze niet kunnen knakken. Zijn gespalkt met een bamboe stokje.

                    Comment


                    • SweetMango
                      SweetMango commented
                      Editing a comment
                      Dan denk ik dat het geen probleem hoef te zijn. Ik zelf doe dat nooit, maar dan heb ik ook niet zulke winden
                      Als je ze maar zo heb gezet dat ze gewoon nog normaal heen en weer kunnen bewegen..

                      overigens zou ik toch water geven via de onderkant, niet elke keer maar 1x minimaal.. laat het even goed op zuigen, en vanaf dat moment met een sate prikker bv checken hoe nat het in je pot is.
                      Wortels groeien natuurlijk naar het water toe..

                      Maarja, als je er niet fijn bij voelt moet je het niet doen.

                    • kroket
                      kroket commented
                      Editing a comment
                      Wat zijn de nadelen dan precies aan water geven van onderaf? Nog nooit wat over gehoord

                    • Pluk
                      Pluk commented
                      Editing a comment
                      Denk niet dat ze veel problemen hebben met de wind, ze zijn daar niet anders gewend als ze maar voldoende vocht hebben. Heb t natuurlijk niet over enorme windrukken.

                    #70
                    kroket

                    Comment


                      #71
                      Ja zo, dat kan ik me prima voorstellen, zal nog een kleine toelichting geven.

                      Normaal gesproken laat je de planten maximaal 15 minuten in de schaal staan. Dat is lang genoeg voor de aarde om voldoende water op te nemen. Daarna haal je de plant (of het water) weer uit de schaal en laat je de plant uitlekken.

                      Kleine notitie: Bij echt compleet uitgedroogde aarde heeft het soms veel langer nodig. Tevens water geven van bovenaf werkt dan sneller. Maar dan moet je het echt bont hebben gemaakt.

                      Doordat je gebruik maakt van de capillaire eigenschap van de aarde kan deze niet te veel water opnemen. Belangrijk is dus wel dat ze weer uit de schaal gehaald worden. Stilstaand water onderin de pot is nooit goed en vragen om rot.
                      En net zoals normaal water geven wil je dat de aarde tussen de watergiften een beetje kan opdrogen.

                      Nou verkeer jij niet helemaal in een normale situatie en heeft het er alle schijn van dat je niet op kan tegen de snelle verdamping. Vandaar dat ik er aan dacht om in jouw geval de planten wel voor langere tijd in de schaal met water te laten staan. Maar om ze er tegen het einde van de middag (als de hitte op zijn retour is) dus alsnog uit te halen om die gevreesde rot te voorkomen. Het overgebleven water gooi je ook gewoon weg om diezelfde reden.
                      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                      Comment


                      • Eurogro
                        Eurogro commented
                        Editing a comment
                        Hallo kroket mooie uitleg (21 july 2019
                        Over water geven
                        Nu mijn vraag/idee ik zit in spanje kweek in volle grond klei dit jaar voor het eerst
                        Gaten ca 50x50x50 en 30x30x40 cm gevuld met grond
                        Nu onderlaatst open gemaakt kort na de oogst en vond dat de gaten vrij droog warren onderin
                        Toch om de dag ca 10 water en bovenkant afgedankt met schallen van walnoot en amandel
                        Nou zit ikte denken heeft het nut om een pijp in te reven met onder dicht en verder rondom gaatjes te horren en buitenkant bekleden met zeer fijn gaas zo dat je als waren van uit onder water geeft
                        In NL zie je het bij bommen die net zijn aan geplant
                        Wat zou jou advies zijn
                        Kijk uit naar je antwoord
                        Last edited by Eurogro; 12 December 2021, 15:14.

                      #72
                      kroket

                      Comment


                        #73
                        20190722_141208.jpg

                        Comment


                        • SweetMango
                          SweetMango commented
                          Editing a comment
                          Je hebt van dat zeil.. Dat zwart witten zeil.. Ik weet de benaming niet meer.. Maar als je dat nou is over de boven kant van je pot doet.. Witte kant natuurlijk naar boven. Dan lijkt mij het dat je het een groot deel kan tegen houden?

                        #74
                        Ja Smokingdad ik weet wat je bedoelt, zal er morgen eens achter aan gaan in de tuinwinkel. Goeie tip.thx..

                        Comment


                          #75
                          Zo leer je nog eens wat uit Cabo, en die wind....maakt geen ruk uit! De stammen worden juist voller en steviger.
                          tomaat schaduw.jpg
                          Maar hier gaat het ook niet als een raket, het is ook veel te warm en dat zie je aan de wat hangende bladeren.

                          Comment

                          Bezig...
                          X