Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eerste kweek: geknakt en geoogst

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Re: eerste kweek.

    oke niet doorspelen dus
    ja is eigenlijk wel een goed idee van die spuit straks eens even rondzien hier.
    ja ik ga het toch al beginnen geven denk ik de eerste 2 weken het minste en dan opbouwen
    grtz

    EDIT: GELIEVE NIET TE DUBBELPOSTEN -S-

    en dan nog iets
    mijn grond in die pot komt zo lichtjes van de rand van de pot en er zit dus een kleine opening tussen als je begrijpt wat ik bedoel maar nu zag ik vandaag inneens dat er allemaal pissebeden inzaten nog jong maar wel pissebeden. is dit erg of niet???
    grtz

    Comment


      Re: eerste kweek.

      Pissebedden lijken alleen maar onschuldig



      Pissebedden vind je niet alleen in de tuin, maar ook in de kas. Ze eten niet alleen organisch afval, maar zitten ook aan je planten, met alle gevolgen van dien.


      Grijze, kleine beestjes

      Pissebedden zijn grijze schaaldiertjes die behoren tot de geleedpotigen en kreeftachtigen. Ze worden een kleine twee centimeter groot en bestaan uit zeven segmenten. Hun middenstuk is buiten proportie, als je het vergelijkt met de kleine kop en het achterlijf. Hun rug is platbol, hun buik plathol. Het grootbrengen van hun jongen gebeurt bijna zoals bij kangoeroes. Ze dragen de jongen in een broedbuidel dicht tegen de borst tot ze volgroeid zijn.

      Oorspronkelijk leefden alle pissebedden in zout- of zoetwater. Nu leven er ook verschillende soorten aan land. Een overblijfsel uit die tijd zijn de kiewen waarmee ze ademhalen, net zoals bij vissen. Wel bevinden die kiewen zich aan de achterpoten van de pissebedden.


      Schade aan planten

      Het is een mythe dat pissebedden zich enkel voeden met organisch afval. Ze leven weliswaar vooral van mos, schors, turf... in potgrond, maar ze kunnen ook heel wat schade veroorzaken aan je planten. Zo verstoort een verpulverd grondmengsel in eerste instantie de waterhuishouding. De drainage verloopt niet meer optimaal, waardoor de wortels kunnen rotten. In tweede instantie zullen pissebedden je planten zelf te lijf gaan. Ze eten van de wortels en de bladeren. Vooral de de jonge blaadjes vreten ze volledig op.


      Pissebedden manueel bestrijdenPissebedden natuurlijk bestrijden

      Heb je een vijver in je tuin? Dan krijg je misschien ook wel eens bezoek van een pad of kikker? Jaag deze beestjes in geen geval weg. Ze zijn de beste natuurlijke oplossing om van een overvloed aan pissebedden af te raken.


      Pissebedden chemisch bestrijdenHoe ga je te werk? Zorg dat je potten onderaan gevuld zijn met potscherven. Maak een mengsel van water en wat bestrijdingsmiddel in een emmer. Dompel de potten hier vervolgens in, maar niet volledig! Zorg ervoor dat de potscherven onderaan in de pot onder water komen, maar niet het grondmengsel zelf. Wacht even, zodat het mengsel goed in het stenen materiaal is getrokken. Stenen potten zullen zich beter volzuigen dan plastic.

      Wat doen de pissebedden ondertussen?Bron: http://www.infotalia.com

      Verder kan ik er nog aan toevoegen dat die openingen aan de rand van je pot te wijten zijn aan een te droge potgrond. Dit komt door een langdurig tekort aan water (minimum 3 dagen droogte) tijdens een vrijwel warme periode. Ik zou de bovenste laag voorzichtig omspitten met je handen zodat die terug poreus wordt. Daarna een drietal liter water geven en even afwachten. Als dat gebeurd is, bestrijd je best de pissebedden.

      Als je voor de soaking-methode gaat waarbij je je pot gaat onderdompelen, denk ik dat je grond terug vochtig genoeg zal zijn. Het valt me op dat je nog een vrij kleine potmaat hebt waar je plant instaat. Misschien kan je, als je de pissebedden overwonnen hebt, overpotten naar een grotere maat? De tijd van de uiteindelijke bloei nadert en wat extra potruimte is geen overbodige luxe, je plant zal het je in dank afnemen .

      Hopelijk ben je hiermee wat geholpen... Er zijn veel manieren om pissebedden te bestrijden, dus kies de meest voor de hand liggende voor jezelf. Je zal er alleszins werk van moeten maken.

      Good luck!

      Greetz

      Comment


        Re: eerste kweek.

        zeker cannaboy thnx! ben net een nieuwe pot gaan kopen zeker het dubbele van men vorige maar krijg de plant niet uit de pot getrokken straks foto's van de nieuwe pot
        eu voor die pissebeden miss alsk de plant uit zijn pot haal dat ik de pissenbedden kan wegvegen??
        grtz

        Comment


          Re: eerste kweek.

          hier zijn de pic's ik heb wel wat te weinig potgrond. heb 2 zakken potgrond gekocht 40 en 20 liter en dan nog de helft van een zak die we hier hadden staan nog eens 20 liter de grond waar de plant instond was al 20 liter dus samen is dat 100 liter potgrond dit heb ik gemengd met wat koeienmest en daarna de plant 20 liter water gegeven me pk13-14
          ik denk dat ik binnen een 2 of 3tal weken een nieuw laagje ga opstrooien voor nog extra voeding
          vanacht ga ik eens de truk proberen met de aardappel en zien wat dit geeft.

          eerst de foto's van de potgrond enzo die ik gebruik heb:

          20liter (npk:15-10-20):


          15 a 20 liter (npk:14-16-18+2MG0):


          40 liter (npk: kan ik niet goed aan uit staan verschillende waarden op maar ik denk: N: 40mg/l P: 40mg/l K: 450mg/l):


          koeienmest:


          nu de nieuwe pot:


          doorgewortelde oude grond:


          hoe hij er nu bijstaat:

          Comment


            Re: eerste kweek.

            zoooo die plant gaat blij worden!!

            Comment


              Re: eerste kweek.

              Idd.

              Mooi overgepot moet ik zeggen

              Comment


                Re: eerste kweek.

                ja maar was echt rot man heb heel de pot moeten kapot zagen omdat ik haar er anders niet uitkreeg

                Comment


                  Re: eerste kweek.

                  haha, ik zie het .

                  Achja, wat moet dat moet!

                  Peace

                  Comment


                    Re: eerste kweek.

                    heel wat werk dude!
                    maar zal de plant je wel belonen
                    gelukkig geen aardenwerken pot

                    Comment


                      Re: eerste kweek.

                      Hoe heb je dat pissebeddenprobleem nu opgelost? Heb je ze eruit geschud, of zit je nu klaar met je aardappel ?

                      Greetz

                      Comment


                        Re: eerste kweek.

                        toen ik dus de pot eruit haalde zag ik best wel veel van die tering beestjes
                        heb ze wat proberen te vermoorden maar ware wa teveel en ze kropen ook weg enzo dus nu de truc met de aardappel maar ben net vergeten de aardappel te halen en wil eigelijk zo snel mogeljik slapen dus hou ik het maar voor morge echt e lui
                        grtz

                        Comment


                          Re: eerste kweek.

                          Hele vooruit gang, mooie nieuwe pot!
                          [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                          Comment


                            Re: eerste kweek.

                            waar wil je om 12 uur snachts een aardapel vandaan toveren?
                            veldje dichtbij, of bij de buren aanbellen.. euh.. ik heb een pissenbed probleem, kan er niet van slapen zelfs.. ! Hebben jullie een piepper voor me?

                            Comment


                              Re: eerste kweek.

                              Lol, de meeste mensen hebben wel aardappelen in huis hoor, zelfs ik heb er hier op kot Zou maar erg zijn als je er nergens een kunt vinden...

                              Greetz

                              Comment


                                Re: eerste kweek.

                                nah ik heb heel toevallig alleen een zakje puree in huis.. kun je wel naar de pissenbedden toe gooien

                                Comment

                                Bezig...
                                X