Ja chemisch is mijn dada niet. Organisch is meer mijn dada. Toch heb ik zo eens een documentaire gezien over cocaboeren. Zij werden meer in het bos gedrongen omdat hun velden besproeid werden met een stof waarvan de planten sterven. War on drugs he. In het bos zochten zij dan een plaats dichtbij water voor de productie, maar ook voor de lozing van afvalstoffen. Je zag de cocaboer de chemische stoffen gewoon in de beek lozen. Principieel ben ik tegen cocaïne. 't Is ook zo kort van duur en reteduur voor een kort effect waar je steeds meer van wil tot je op het einde je hele spiegel aflikt. Neen bedankt.
MAAR dat wil niet zeggen dat ik tegen de cocaplant ben. Integendeel. In oude culturen werd de cocaplant geëerd en verafgod. Coca was een godin in hun cultuurbelevenis. Coca is maar pas chemisch bewerkt in de 19e eeuw he. Daarvoor was dat een gekende plant. Het werd in medische siropen gebruikt en het zat zelf in coca cola.
Dus waar ligt de nuance? Daar denk ik. Iets rechtstreeks van de plant nemen en gebruiken is organisch. Chemische verbindingen maken via extracties is al chemisch te noemen.
MAAR dat wil niet zeggen dat ik tegen de cocaplant ben. Integendeel. In oude culturen werd de cocaplant geëerd en verafgod. Coca was een godin in hun cultuurbelevenis. Coca is maar pas chemisch bewerkt in de 19e eeuw he. Daarvoor was dat een gekende plant. Het werd in medische siropen gebruikt en het zat zelf in coca cola.
Dus waar ligt de nuance? Daar denk ik. Iets rechtstreeks van de plant nemen en gebruiken is organisch. Chemische verbindingen maken via extracties is al chemisch te noemen.

Comment