Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Corona

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    https://www.hln.be/nieuws/binnenland...digt~af740e7f/
    Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
    Het systeem betreurt dit ten zeerste.

    Comment


      Als medische mondkapjes zouden werken waarom wil Rutte dan dat we niet medische mondkapjes dragen in een volle bus of vliegtuig ?
      Ejd6BDjX0AEW9zD.jpg

      Comment


      • Ipie
        Ipie commented
        Editing a comment
        Klopt! ik heb ooit een keer een professor ontmoet tijdens een verjaardag.
        Groot viroloog bij het AMC te Amsterdam.

        Mondkapjes is grote onzin, alleen waar EC op vermeld staat zijn goed en mogen
        ook alleen in ziekenhuizen op de ic. gebruikt worden. Die 1,5 meter kun je ook vergeten
        iemand die niest kan iemand op 6 tot 8 meter nog besmetten volgens bovengenoemde.

        Komt er een medicijn voor? Die kans is 10 % en de corona zal naar lange tijd verdwijnen
        net als de vogel griep. Een goede medicatie ontwikkelen kost minimaal 10 tot 15 jaar
        vertelde hij mij.......

      • Nonsense
        Nonsense commented
        Editing a comment
        Nog even de bron voor de ontkenners
        https://www.volkskrant.nl/columns-op...apje~b5ff11b4/

      sigpic it is just a flower

      Comment


        Weetje wat ook vet ongezond is?
        Om iedereeen in microbiologisch isolement te stoppen.
        Als iedereen zich helemaal gaat isoleren en beschermen tegen elk virusje of bacterie die je kunt krijgen, dan keldert onze afweer massaal.



        Als je dan wel weer een keer ziek word is de kans dat je afweersysteem in overdrive gaat aanzienlijk groter, met cytokine storm als gevolg.
        Cytokine storm is ook de reden dat sommigen van covid ernstig ziek worden.
        Je afweersysteem valt massaal de verkeerde cellen aan.
        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

        Comment


        • Flip Hasjkip
          Flip Hasjkip commented
          Editing a comment
          Ik doe gezellig mee, misschien kunnen we zakdoekje leggen ?

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment

        • Brandnetel
          Brandnetel commented
          Editing a comment
          Ah, gezellig... ik deel mee in dit groepsgevoel

        http://www.ahmeneerisexpert.be/

        Alstublief

        Comment


          Oorspronkelijk geplaatst door nederhigh View Post
          Weetje wat ook vet ongezond is?
          Om iedereeen in microbiologisch isolement te stoppen.
          Als iedereen zich helemaal gaat isoleren en beschermen tegen elk virusje of bacterie die je kunt krijgen, dan keldert onze afweer massaal.



          Als je dan wel weer een keer ziek word is de kans dat je afweersysteem in overdrive gaat aanzienlijk groter, met cytokine storm als gevolg.
          Cytokine storm is ook de reden dat sommigen van covid ernstig ziek worden.
          Je afweersysteem valt massaal de verkeerde cellen aan.
          Die theorie snijdt hout als we het inderdaad over microbiologische bubbels hebben en enkel in ons eigen vuil zouden leven. Maar zodra je een raam open trekt, of eens buiten komt, dan wordt je direct blootgesteld aan allerlei organismen van diverse oorsprong.
          Onze afweer is inderdaad slechter als we weinig buiten komen, maar.. In een grote stad is de diversiteit aan micro-organismen zo groot als in een kantoorsetting of een slaapkamer; gewoon niet erg divers en alles is afkomstig van mensen. In Europese steden, met name de oudere, ruik je dat gewoon. Vrijwel elke stad heeft dezelfde geur, of het nu warm of koud is, nat of droog. Da's menselijke huid, rubber, beton, metaal, uitlaatgassen en vuilnis.
          Er gaan hyptheses rond dat in een stad leven vrijwel gelijk staat aan 24/7 binnen blijven.


          Wat betreft een cytokine storm.. Dat komt omdat ons lichaam op die manier reageert op covid, en helaas maakt het niet uit of je afweersysteem regelmatig getriggerd is of juist niet. In India zijn de gevallen net zo serieus als hier, terwijl mensen daar een afweersysteem zouden moeten hebben die steviger staat dan de Chinese muur.
          De artsen die ik spreek zijn er nog steeds niet uit wat nu beter is: cellen vernielen door lichaamseigen reacties, of cellen vernielen door replicerende virussen. Want als die storm niet plaatsvindt, dan gebeurt soms wel het laatste.

          Als we christelijke missionarissen eens uit wilde mensenstammen zouden houden, dan maken we nog een kans om een oerbioom te vinden. Dan zijn acne, de ziekte van crohn, de meeste maag- en darmkankers, haaruitval, psoriasis, diabetes, en tal van immuun- en welvaartsziektes waarschijnlijk een heel stuk in te dammen. Maar dan zullen we als westerlingen ook zo serieus moeten kijken naar het microbioom als bijvoorbeeld de Japanners en Koreanen doen.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • WittiW
            WittiW commented
            Editing a comment

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Dat stad gedeelte is indd een goed punt. Ik was weer eens iets te enthousiast met mijn kwalzalverij.
            Als ik het goed berijp..:
            Afweer en levenstijl/omgeving hebben dus een relatie.
            Volledig Isoleren in een cleanroom zou dus op de lange termijn ongezond zijn?
            Met ongezond bedoel ik in dit geval dat het je afweer verzwakt, of metaforisch gezien geen software updates meer krijgt :..
            Na lang in een cleanroom te hebben geleefd, bijvoorbeeld ineens in het riool van India gedumpt worden,, Nja lijkt mij geen gezond idee toch?

            "Die theorie snijdt hout als we het inderdaad over microbiologische bubbels hebben en enkel in ons eigen vuil zouden leven."
            Dus het veel dragen van medische mondkapjes, en een sterk hygienische levensstijl erop na houden, heeft dus geen helemaal effect op een afweersysteem, en is daarom niet "ongezond" te noemen? Of juist wel?


            "Er gaan hyptheses rond dat in een stad leven vrijwel gelijk staat aan 24/7 binnen blijven."
            Is dit een vorm van isolement te noemen? Zou een hygienische cultuur dit effect vergroten? En zou het de kans van een uitbraak door een nieuw virus vergroten of verkleinen?
            Die redenatie is wat ik bedoel te zeggen met "iedereen in microbiologisch isolement is ongezond".
            Het isolement gedeelte is meer een soort kansberekening, en niet 100% isolement.

            "wat betreft cytokine storm.. Dat komt omdat ons lichaam op die manier reageert op covid".
            Ik las dus inderdaad dat je een hogere kans hebt op cytokine storm als je langduring niet ziek bent geweest. Door bijvoorbeeld in isolement te leven, of sterk hygienisch te leven.
            Maar dat zal ook wel bullshit zijn dan.
            Of heeft een nieuw virus als covid-19 gewoon een uitzondering op die regel, en vandaar de verwarring?
            Dat verklaart dan ook waarom in India het ziektebeeld hetzelfde is.
            Ik heb het enkel over de effecten van eventueel isolement op het afweersysteem in het algemeen.
            Een nieuw type virus dat zich in een half jaartje over de hele planeet verspreidt is natuurlijk een uitzondedring.

          Na lang in een cleanroom te hebben geleefd, bijvoorbeeld ineens in het riool van India gedumpt worden,, Nja lijkt mij geen gezond idee toch?
          "Die theorie snijdt hout als we het inderdaad over microbiologische bubbels hebben en enkel in ons eigen vuil zouden leven."
          Dus het veel dragen van medische mondkapjes, en een sterk hygienische levensstijl erop na houden, heeft dus geen helemaal effect op een afweersysteem, en is daarom niet "ongezond" te noemen? Of juist wel?
          Ik werk in cleanrooms en heb de afgelopen jaren 5 dagen per week in zwaar gezuiverde omgevingen geleefd. Gek genoeg is mijn huidprobleem verdwenen, dat huidprobleem begon in een laboratorium waar er niet echt schoon gewerkt werd. Een mondkapje vangt dingen op, en geeft deze mondjesmaat (woordgrap!) vrij aan de lucht. In feite adem je na anderhalf uur dus vuil uit het kapje in maar het houdt nog steeds ook veel tegen. Voor grovere deeltjes en speekseldruppels heeft het wel degelijk zin om ze te gebruiken en er zijn studies die erop wijzen dat virusdeeltjes die in zo'n kapje blijven steken in een lage mate je strot binnen vliegen. Dat zorgt voor een kleine blootstelling waardoor je immuunsysteem mogelijk(!) getriggerd wordt, maar het lichaam infectievrij blijft.
          Een virus, van welke aard dan ook, heeft een bepaalde hoeveelheid nodig om problemen te veroorzaken. Van een enkel influenza capsuletje wordt je niet ziek, je moet er minstens 20 of 40 van binnen krijgen. Voetschimmels komen vaak niet uit een enkele spore, maar uit een heel leger wat zich genesteld heeft op een douchevloer. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor covid; als je er weinig van binnen krijgt, kan het niet uitgroeien tot een infectie, als je er veel van binnen krijgt dan kan dat wel. Je immuunsysteem kan van beide leren.
          Een mondkapje biedt zeker weten geen bescherming, maar het is een prima hulpmiddel. Die virussen zitten immers in spuugdeeltjes en epitheelcellen, en die zijn groot genoeg om opgevangen te worden in een stoffen doekje.
          Een erg hygienische omgeving zorgt voornamelijk voor een erg lage biodiversiteit, hieronder daar meer over. Maar daarnaast is het van belang om te onthouden waarmee wij als mensen schoonmaken. Vroeger was dat groene zeep, gemaakt van vet+loog. Simpel spul. Inmiddels zitten er zo veel hulp- en geurstoffen bij, die hetzelfde effect kunnen hebben als terpenen en cannabinoiden. Limoneen is bijvoorbeeld een terpeen, die vind je in wiet, in citroen en in schoonmaakmiddel. Die breekt rubber af tot bizarre verbindingen die onze hormoonhuishouding kunnen verstoren. Maar 't ruikt naar citroen en het ontvet, dus het zit in bijna alle allesreinigers. Het is van zichzelf niet schadelijk, maar het vreet toevallig wel aan plastics, rubbers, polyesters, PVC en teflon.. Al die stoffen zijn weer wel schadelijk voor mensen.. Maar dat hoeft niet echt getest te worden, want da's iets voor wetenschappers en niet iets voor R&D of Product development van AHOLD en andere grote partijen. De wet zegt immers dat de stof getest moet worden, dat wordt hij en de stof zelf is veilig bij gebruik volgens het label, dus dan is het goed.

          Ik denk zelf dat een zwak immuunsysteem deels te wijten is aan een lage biodiversiteit, maar voor een onmiskenbaar groot deel door de middeltjes die wij toepassen in en om ons huis. Die doen van alles, niet alleen met ons maar ook met de beestjes die ons omringen. Een onschuldige peptide kan opeens irriterend worden, of men kan stuifmeel zo veranderen dat er een hooikoortsreactie ontstaat.

          "Er gaan hyptheses rond dat in een stad leven vrijwel gelijk staat aan 24/7 binnen blijven."
          Is dit een vorm van isolement te noemen? Zou een hygienische cultuur dit effect vergroten? En zou het de kans van een uitbraak door een nieuw virus vergroten of verkleinen?
          Die redenatie is wat ik bedoel te zeggen met "iedereen in microbiologisch isolement is ongezond".
          Het isolement gedeelte is meer een soort kansberekening, en niet 100% isolement.
          In een stad isoleren mensen zich van allerlei schimmels en bacterien die in de natuur met miljarden tegelijk in de lucht zitten. Dus dat is een vorm van isolement. De diversiteit in een stad is laag, de oorsprong van die organismen zijn voornamelijk mensen, duiven, honden, katten, ratten en riolering afkomstig. In een bos zijn dan bijvoorbeeld bomen (met 20 soorten tegelijk), struiken, grassen, vogels (ook weer meer soorten), muizen, vossen, waterdieren, en ga zo maar door. Omdat het immuunsysteem van al van die organismen een soort barcode onthoudt, wordt het veerkrachtiger en sterker. Daarnaast kan ons inerte immuunsysteem (huid, huidflora) er sterker door worden; ze nemen letterlijk een stukje bos mee.
          In een stad leven zorgt daarnaast voor een makkelijkere verspreiding. Steden zijn goor, mensen wassen hun handen niet op straat, raken alles aan, ze leven dicht op elkaar. Maar aan die medaille zit ook weer de keerzijde dat bijvoorbeeld fagen (virussen die bacterien aanvallen) weer ontzettend veel voor kunnen komen. Echter, ook hier is de diversiteit weer laag. In een buitengebied is die veel hoger omdat er veel meer verschillends leeft. De voedingsbodem daar bestaat niet uit 40% menselijk afval zoals in een stad, dus de kans dat er iets tussen zit wat mensen infecteert is gewoon veel lager.
          Maar.. In een stad leven minder dieren, dus de algehele kans dat er een zoonose plaatsvindt is lager dan in een buitengebied. Q-koorts zul je niet gauw in Amsterdam vinden, hier in Brabant wel. De verspreiding in een buitengebied is dan weer minder, omdat mensen minder contact met elkaar hebben en de zooi die ze aanraken vaak 10-3000 uur niet opnieuw aangeraakt wordt. Een handgreep in een stad wordt elke 3 minuten gebruikt. Als een virus 9 minuten overleeft, dan is dat voldoende.

          "wat betreft cytokine storm.. Dat komt omdat ons lichaam op die manier reageert op covid".
          Ik las dus inderdaad dat je een hogere kans hebt op cytokine storm als je langduring niet ziek bent geweest. Door bijvoorbeeld in isolement te leven, of sterk hygienisch te leven.
          Maar dat zal ook wel bullshit zijn dan.
          Of heeft een nieuw virus als covid-19 gewoon een uitzondering op die regel, en vandaar de verwarring?
          Dat verklaart dan ook waarom in India het ziektebeeld hetzelfde is.
          Ik heb het enkel over de effecten van eventueel isolement op het afweersysteem in het algemeen.
          Een nieuw type virus dat zich in een half jaartje over de hele planeet verspreidt is natuurlijk een uitzondedring.
          Je hebt een hogere kans op die storm als jouw genetische achtergrond neanderthaler genen bevat, en dan ook weer vrij specifieke. Er speelt veel mee met die reactie, nicotine en cannabis, maar ook andere ontstekingsremmers zoals ibuprofen en bepaalde immuunsupressors kunnen er voor zorgen dat men een minder heftige reactie krijgt. In het geval van covid lijkt roken zelfs een positief effect te hebben; die vercrackte longfunctie van ons rokers zorgt voor een zwakkere afweerreactie. Maar dat maakt ons weer vatbaarder voor griep, tenminste.. Ook dat hangt af van wanneer je geboren bent en welke influenza je als eerste gehad hebt.
          Covid, en sars in zijn algemeenheid, weet mensen te pakken op plekken en manieren die het menselijk lichaam in duizenden jaren evolutie nog niet heeft gezien. Dat is niet uniek wanneer virussen overspringen van dier naar mens. SIV in apen is bijvoorbeeld een immuunversterker, terwijl HIV mensen kapot maakt. Als we over een jaar of 10 volledige genezing zien, dan zullen artsen en onderzoekers ook zeggen "Goh, dat het eigenlijk zo makkelijk was, dat hadden we niet verwacht..".
          Covid is in zekere zin een uitzondering.

          Sterk hygienisch leven en nooit ziek zijn, kunnen hand in hand gaan. Vuil leven en altijd ziek zijn kan ook. Alle combinaties zijn mogelijk.
          De vraag is ook wat die storm veroorzaakt; heb je de voedingsbodem daarvoor gelegd door constant te frituren, te roken, weinig te slapen, geen groente en fruit eten, veel suiker tanken en tal van zulke factoren.. Komt het door een lui immuunsysteem, en wordt dat luie (of juist overactieve) systeem veroorzaakt door te schoon leven? En mensen die schoon leven, brengen die ook veel tijd thuis door dan? Betekent dat dat ze niet sporten, niet de deur uit gaan, weinig gevarieerd eten, blootgesteld worden aan schoonmaakmiddelen? Die links zijn lastig. In een cleanroom beweeg je traag, zo weinig mogelijk, als het even kan ga je zitten.. Doe je dat 8 uur per dag, dan keldert je afweer als een malle. Ligt dat dan aan de lage bacteriedruk en lage blootstelling, of simpelweg aan het weinig bewegen?

          We zijn zo hard op zoek naar antwoorden dat we als mensen ook voorbij schieten aan de meest basale vragen. Da's gebruikelijk in de sociale wetenschap, maar in mijn tak van sport gebeurt dit ook veel vaker. Ik heb met professoren gewerkt die hun titel meer dan verdiend hebben, maar alsnog erg stomme dingen zeiden omdat ze zich lieten leiden door heuristiek of populaire artikeltjes, of zelfs door andere professoren die hun authoriteit gebruikten maar eigenlijk ook gewoon populaire artikeltjes aan het quoten waren. Een van hen was zo'n fan van het RIVM dat hij me op is komen zoeken in Maart en me persoonlijk op taart getrakteerd heeft. Ik zei namelijk dat dit virus niet meer te stoppen was in december, en dat de pandemie al begonnen was voordat het RIVM durfde toe te geven dat covid besmettelijk was. Hij vond dat het RIVM gelijk moest hebben "want daar zitten de experts" en dat bleek een foute aanname.

          Ik ben nu een beetje de draad kwijt, lange dag geweest. Ik hoop dat 't allemaal een beetje minder verwarrend is voor jullie dan voor mij.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Wat een kennis he.,, I surrender Taking notes...

          • Eerstekamerlid
            Eerstekamerlid commented
            Editing a comment
            Leuk leesvoer van een doorgestudeerde puntmuts wel.

          • Urban
            Urban commented
            Editing a comment
            Thx LR2 lekker dit gvd, voel me opeens een stuk slimmer, natuurlijk ook dankzij het diploma linkje van onze Beowulf.

          Wat mij het meeste blijft verbazen, is dat er zoveel mensen zijn die rutte, de nos en het rivm nog geloven.

          Zelf nadenken en kritisch zijn is blijkbaar voor veel mensen te veel gevraagd.

          Ik probeer me er echter maar niet meer over op te winden.

          Tot mij niet geringe verbazing zitten er toch ook nog goede mensen in den haag.
          Zoals wybren van haga die een onderzoek wilde naar de betrouwbaarheid van de pcr test.
          Deze motie werd natuurlijk? verworpen.

          Toch raak ik er steeds minder van overtuigd dat er een complot achter zit, maar wel dat we een zooitje idioten in onze regering hebben, die het niet zo hebben op de grondwet.
          Halsema die laat onderzoeken of ze ons kunnen verplichten tot het dragen van mondkapjes, en tot de conclusie komt, dat dit juridisch niet recht te breien valt.
          Toch moet ik oa in het ov een niet werkend mondkapje op, en roept de dweil rutte, dat supermarkten mensen mogen weigeren die geen mondkap[je op willen.

          En de meeste landgenoten pikken het.
          Lets not criticize but legalize

          Comment


          • Urban
            Urban commented
            Editing a comment
            Inderdaad dat is achterlijk dat je geen medisch kapje op mag dan, die zijn blijkbaar voor de verpleging, ik bedoel enkel dat een niet medisch masker ook echt wel wat tegen houd qua druppels en zo of zie ik niet helemaal duidelijk wat je bedoeld gps?

          • Gps
            Gps commented
            Editing a comment
            Dat simpel gezegd de gaatjes in het niet medische mondkapjes te groot zijn om een virus tegen te houden.
            Daarom werken ze niet.

          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Virus zit altijd ergens aan vastgeplakt, het is een meelifter, dat houden ze wel tegen

            Als dat is verdampt, word het zorgelijk.

          Momenteel op NOS een soort Q&A gaande.
          Daarin komen vragen voorbij als: Hoe betrouwbaar is pcr, is het sterftepercentage vergelijkbaar met de gewone griep etc..
          Dit is volgens mij de eerste keer dat er kritische vragen woredn beantwoord bij de puiblieke onmroep?
          Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
          Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

          Comment


          • Brandnetel
            Brandnetel commented
            Editing a comment
            Jij begrijpt het Gps

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Gps Tja, dat kan ik ergens wel begrijpen. Ik vind dat het overgrote deel van de Media flink tekort schiet als het aankomt op belangrijke vragen inhoudelijk beantwoorden. Dat doet LR2 hier nu wel, ik leer altijd graag wat bij. Zeker van LR2.
            De ondezoeks journlastiek ontbreekt gewoon. Er is een enorm grote groep mensen in NL die niet begrijpen waar een deel van het beleid op is gebaseerd.
            Wat corona nou echt is, hoe ver de maatregelen moeten gaan, wat het ziektebeeld nou is, etc...
            De media infromeert deze mensen niet, maar zet je juist vaak te kakken. Dat draagt bij aan de situatie en verdeeldheid die we nu hebben in NL. Over bijna de hele werel overigens.
            Sensatie gaat voor de waarheid.
            Ik vind het ook donders irritant dat als ik iets wil weten over corona, dat ik gewoon niet weet waar ik terecht kan. Bij de NOS leer ik ongeveer niets. NEt als AD, Nu.nl, CNN etc..
            Maar welke bronnen kan ik dan wel vertrouwen? Ik volg zeer regelmatig de debatten in de 2e kamer. Als het over Corona gaat zit ik regelmatig een hele dag mee te luisteren...
            Wat een zooitje ongeregeld is dat zeg.. Niemand daar lijkt goed geinformeerd, of het met elkaar eens. Maargoed, NOS ging gisteren voor het eerst ineens wel in op inhoudelijke kritiek. Een maand of 4 te laat wel.. Maartoch.
            Last edited by Nederhigh; 7 October 2020, 15:15.

          • Brandnetel
            Brandnetel commented
            Editing a comment
            Yep

          Oorspronkelijk geplaatst door Gps View Post
          Wat mij het meeste blijft verbazen, is dat er zoveel mensen zijn die rutte, de nos en het rivm nog geloven.

          Zelf nadenken en kritisch zijn is blijkbaar voor veel mensen te veel gevraagd.

          Ik probeer me er echter maar niet meer over op te winden.

          Tot mij niet geringe verbazing zitten er toch ook nog goede mensen in den haag.
          Zoals wybren van haga die een onderzoek wilde naar de betrouwbaarheid van de pcr test.
          Deze motie werd natuurlijk? verworpen.

          Toch raak ik er steeds minder van overtuigd dat er een complot achter zit, maar wel dat we een zooitje idioten in onze regering hebben, die het niet zo hebben op de grondwet.
          Halsema die laat onderzoeken of ze ons kunnen verplichten tot het dragen van mondkapjes, en tot de conclusie komt, dat dit juridisch niet recht te breien valt.
          Toch moet ik oa in het ov een niet werkend mondkapje op, en roept de dweil rutte, dat supermarkten mensen mogen weigeren die geen mondkap[je op willen.

          En de meeste landgenoten pikken het.

          Ik draai al 10 jaar PCR's alszijnde mijn baan en studie.
          Ook ik heb mijn twijfels bij een PCR resultaat, maar je kunt de betrouwbaarheid prima nazoeken: Zoek de forward en reverse primers op die gebruikt worden, en pak het genoom van covid-19 er bij.
          Met een simpele copy+paste kun je prima zien wat het resultaat moet zijn.

          PCR is in principe super simpel. Een voorbeeld: de onderstaande zin is het stukje DNA wat ik wil aantonen. De FW en RW primers moeten daarop passen. Als dat lukt, dan gaat de reactie door. Als dat niet lukt, dan krijg ik geen resultaat. PCR is niets meer dan een kopieermachine, die in feite alleen kan kopieren wat hij kan vastpakken met de FW en RW handvaten die we zelf kiezen.

          DEZEZINISEENVOORBEELDZINOMTELATENZIENWATPCRDOETENH OEMIJNPRIMERSMOETENPASSEN

          Mijn voorwaardse primer zal 'DEZEZINISEENVOOR' zijn en mijn reverse primer zal 'NESSAPNETEOMSREMI' zijn. Wijken er meer dan 3 letters af, dan gaat de hele boel niet door.

          Om een bepaalde ziekte bij een bepaald dier aan te tonen, heb ik steeds 60 nanogram DNA nodig. Misschien zou het met 30ng ook wel lukken, maar het resultaat wordt dan onduidelijker. 5ng is echt het praktische (niet het theoretische!) minimum. Dat betekent in het geval van covid, een RNA virus, dat er toch behoorlijk wat moet groeien om een reactie te krijgen.
          Maar de test - mits die goed ontworpen is - toont aan dat er virus aanwezig is in cellen. Dat betekent dat men een drager en dus een verspreider kan zijn.

          Zoals ik aangaf in mijn vorige comment, is er een bepaalde treshold nodig; een hoeveelheid virussen die zorgt voor een afweerreactie, pas als die plaatsvindt spreken we van een infectie. Onder die grens, kan men wel besmet zijn, maar hoeft men niet per see klachten te hebben. Het virus is dan wel aan te tonen, maar niet gevaarlijk voor de drager. Misschien wel voor ieder ander..
          Het probleem zit hem in het gegeven dat ik bijvoorbeeld 10000 virussen nodig heb om me ziek te voelen (infectiegrens), en een of andere oude bok misschien 10.
          Als we allebei positief uit de test komen, wie moet er dan thuis blijven? Daar heb ik geen antwoord op behalve: allebei.

          Kort samengevat:
          Het virus heeft een X-aantal deeltjes nodig om een infectie te veroorzaken. Dat X-aantal is persoonsafhankelijk.
          Het virus heeft een X-aantal deeltjes nodig om aangetoond te worden. Dat X-aantal is niet persoonsafhankelijk maar gebaseerd op moleculaire verhoudingen, keiharde natuur-/wis-/scheikunde. Te weinig deeltjes en het resultaat is negatief.
          Mensen kunnen drager en verspreider zijn als zij onder het X-aantal persoonsafhankelijke virusdeeltjes meedragen. Ze hoeven dus niets te voelen.

          Ik ben nog niet in de PCR test gedoken. Maar die data is vast beschikbaar en dus te controleren. Je zou zelf met een online primer selector of primer picker zelf een betere test kunnen ontwikkelen.
          Als die primers ook op iets anders passen.. En dat gebeurt! Ik ken verhalen van onderzoekers die in de diepzee stukjes paard aantroffen, omdat het te onderzoeken DNA-fragment dezelfde code had als een stukje paard.. Hun primers waren niet specifiek genoeg.
          Als die primers ook op iets anders passen dan is de test fout. Ook dat is na te zoeken via bijvoorbeeld ENSEMBL of de NCBI website; je plakt je primersequentie in de zoekbox en je kijkt gewoon welk beestje er boven komt drijven.

          Voor de gein heb ik het toch eens geprobeerd. De CDC heeft deze FW staan voor het N1 type:
          GAC CCC AAA ATC AGC GAA AT
          Deze code heb ik door BLAST getrokken, en de enige resultaten zijn die van SARS.
          Dat betekent dat er geen organisme of virus bekend is met een gelijke code. Voor de reverse primer geldt hetzelfde.

          Ik vind het RIVM kut, ik heb een hekel aan de politiek en die hugo daar kan ik op kotsen. Maar mijn collega's en mede-wetenschappers die weten echt wel wat ze doen. Toch wil ik je uitdagen: probeer maar te bewijzen dat het kul is. Duik er eens in, verdiep jezelf en prove them wrong.
          Ik meen het oprecht, het zou zomaar kunnen dat jij als citizen scientist een veel betere test ontwikkelt. Of dat je een hele hoax ontmaskert, maar er werken zoveel mensen aan mee die net zo kritisch zijn, dat het onwaarschijnlijk is dat je daar succes boekt.

          Een PCR test kan aspecifiek zijn, dan is hij fout. Dan geeft hij false positives.
          Als laboranten niet schoon en gescheiden werken, dan kunnen er ook false positives voor komen. Denk bijvoorbeeld aan PCR-producten (na het kopieren) die in dezelfde centrifuge gaan met 1200-4000RPM als pre-PCR materiaal (voor het kopieren). Er vindt dan kruisbesmetting plaats. Ook dat gebeurt vaak in DNA labs. Een false negative komt alleen voor bij hoogopgeleiden; die zijn te trots om toe te geven dat ze vergeten zijn om samplemateriaal in de mix te gooien. Maar zij zullen ook maar zelden een analistenfunctie vervullen, want ook daar zijn ze te trots (en te duur!) voor.
          Bij een goede test worden overigens blanco's meegenomen. Als die toch resultaat geven, dan is er sprake van kruisbesmetting.
          Nu ken ik de farmaceutische en medische industrie goed genoeg om te weten dat sommige labhoofden en analisten zulke blanco's negeren of kruisbesmettingen wegmoffelen.. Maar daar zijn audits voor, en die verzorgt de overheid. Jij kunt de overheid wel in de goede richting duwen door een melding te maken over een bepaald lab. Maar ik weet niet precies waar en je zult het laboratorium bij naam moeten kunnen noemen.

          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Fijn om iemand aan het woord te zien die z'n kennis niet van Facebook haalt.

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            FB, wie gebruikt dat nou Diep respect naar LR2 dat hier tijd voor neemt indd. Als dit publiekelijk gedaan zou worden, zoals gister (volgens mij) voor het eerst op de NOS gebeurde. Dan was het hele verhaal voor iedereen een stuk duidelijker, en krijgt mis-informatie minder ruimte. Dat zou wel eens wat polarisatie kunnen schelen in ons kikkerlandje...
            "Waneer men in de war is, of iets niet begrijpt, stelt u zich dan op als onderwijzer. Niet als onderdrukker."

          • Urban
            Urban commented
            Editing a comment
            Interessant wederom, met die onderzoeken en zo dat het kul is daar moeten we even geduld mee hebben, Djw4 is daar volop mee bezig.

          Interessant bedankt.

          Mijn vertrouwen in wetenschappers in het algemeen is redelijk groot. Maar er is al meerdere keren gebleken, dat politici erg graag hun eigen interpretatie geven.

          Dat begon al met Rutte die het verschil niet wil ? weten, tussen besmettingen, mensen die ook echt ziek zijn, en mensen die er aan dood gaan.


          Ik wilde weten, hoeveel mensen er paar jaar dood gaan aan de griep. Ik zoek met google en krijg eerst 10 pagina' s over corona te zien.
          Vervolgens vond ik een cijfer, op een wiki, waaruit blijkt dat er paar jaar een 600.000 mensen sterven aan de griep.
          De cijfers van corona lagen daar tot nu ver onder, maar toch worden er achterlijke maatregelen genomen, zoals het verplicht dragen van een niet werkend mondkapjes, want de mondkapjes die wel kunnen helpen, mag ik niet dragen.

          En over hugo denken we het zelfde.
          Lets not criticize but legalize

          Comment


          • LR2
            LR2 commented
            Editing a comment

          • Gps
            Gps commented
            Editing a comment
            Ik hoorde al een gerucht dat de mondkapjes die wel werken online te bestellen zijn. Maar ook dat je die dus na 1 keer gebruiken weg moet gooien.
            Dat zou wel een erg duur verhaal worden voor mij.

            Ik krijg bij alles wat ik lees sterk het idee dat corona een nieuwe mutatie van het griepvirus is.
            Ben wel benieuwd wat jij daar van denkt ? ( Ik wil daar overigens niet mee zeggen dat corona niets voorstelt )

            Verder ga ik achter in de bus zitten, en heb het mondkapje dan onder me neus en alleen over me mond. Dan kan ik tenminste normaal adem halen.
            Misschien dat het met het huidige weer wel meevalt, maar van de zomer, kreeg ik het knap benauwd van dat mondkapje in de bus, Vandaar mijn oplossing dat ik hem onder neus doe.

            Ik ben zeker geen expert, maar heb wel gesproken met iemand uit de zorg, die mij gelijk gaf dat er geen covid 19 testen zijn.
            Ik vroeg letterlijk, ik lees op het net dat er geen covid 19 testen zijn, klopt dat? en ze gaf me gelijk.
            Toen noemde ze ook RNA, en ben ik verder gaan zoeken, want RNA zei mij toen nog niets.
            Zoals ik het nu begrijp is rna net zo iets als dna, en daarom begrijp ik tot op een zekere hoogte wel jouw uitleg met o.a. primers.
            Puzzel stukjes die wel of niet passen.

            Daarna raak ik het spoor bijster. Ik vind te veel tegenstrijdige info over de pcr test op het net.

            https://www.cafeweltschmerz.nl/diede...st-zegt-niets/
            Deze meneer beweert namelijk, en maakt een vergelijk met een auto, dat ze een stuur vinden en roepen we hebben een auto gevonden.
            Op tweakers zei echter iemand dat die vergelijking slecht is, het is meer dat ze een kenteken vinden.
            Dat laatste sluit ook beter bij jouw verhaal aan.

            Verder leer ik veel over menselijk gedrag. De meeste doen niet echt onderzoek, maar zoeken alleen maar bevestiging voor wat ze al dachten.
            En aangezien we op het net kunnen vinden dat de aarde plat is, is het helaas erg lastig voor mij om op gebieden waar ik geen verstand van heb, te weten wie er de waarheid spreekt. ( ik ben zelf ook maar een mens en betrap mezelf ook op dit gedrag )

            Toch helpt mijn technisch achtergrond wel, als je wis natuur en scheikunde gehad hebt, prik je wel door veel onzin heen.
            Verder haatte ik al die formules die ik op de mts om de oren kreeg, maar daardoor kan ik nu wel programma's zoals space time volgen.
            (zoek op PBS space time, als je wilt weten hoe ze denken dat het heelal werkt)
            In een aflevering heeft hij het ook even over corona, en ik was redelijk teleur gesteld toen de presentator zei dat corona geen complot was.
            Voor wie dit programma niet kent de presentator is een wetenschapper, en dus geen journalist of presentator van het niveau talk show.
            https://en.wikipedia.org/wiki/Matt_O...astrophysicist)
            In iedergeval een stuk geloofwaardiger als onze regering.

            Ik ben eigenlijk een voorstander van een bindend referendum, maar als ik zie hoe veel van me landgenoten klakkeloos van alles maar aannemen, zonder zelf onder zoek te doen, begin ik daar wel eens aan te twijfelen.

          Gps bedoel je dit:

          https://www.volksgezondheidenzorg.in...-van-influenza

          Comment


          Wat ik er kut aan vind is dat ze de mensen bang houden, dat patienten nu gemiddeld 8 ipv 22 dagen op de IC liggen krijg je eigenlijk niet te horen terwijl mij dat wel gerust zou kunnen stellen, ze wijzen ook niet op een gezonde levenshouding, veel slapen beetje vitamines pakken.

          Comment


          • Brandnetel
            Brandnetel commented
            Editing a comment
            Yep

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Jup. Zo stond er bijvoorbeeld een paar weken terug een artikel op nos met een titel als: 43 coronadoden gemeld! Blijkt dat ijsselland een inhaalslag op de administratie had gedaan van de afgelopen 6 maanden. Bijna niet nieuws waardig dus. Maar het stond op nos.nl helemaal bovenaan.

          • Eerstekamerlid
            Eerstekamerlid commented
            Editing a comment
            Je zal verdoeme puber zijn en nu je eerste stapjes in het slijmvlies contact moeten maken en dat wordt je dan allemaal ontnomen omdat er een paar veenlijken die al lang genoeg pensioen gehad hebben geen afscheid van de realiteit durven te nemen..
            Verder is t precies zoals je zegt. We weten niks met al die tegenstrijdige meuk maar zo voorzichtig als ik in april was zo hard heb ik nu al maanden het idee dat er heel andere dingen aan de hand en verbloemd moeten worden zijn.

            Fokkin Hugo de schoenen en de wandelende glimlach.

          Ik hoorde al een gerucht dat de mondkapjes die wel werken online te bestellen zijn. Maar ook dat je die dus na 1 keer gebruiken weg moet gooien.
          Dat zou wel een erg duur verhaal worden voor mij.

          Ik krijg bij alles wat ik lees sterk het idee dat corona een nieuwe mutatie van het griepvirus is.
          Ben wel benieuwd wat jij daar van denkt ? ( Ik wil daar overigens niet mee zeggen dat corona niets voorstelt )

          Verder ga ik achter in de bus zitten, en heb het mondkapje dan onder me neus en alleen over me mond. Dan kan ik tenminste normaal adem halen.
          Misschien dat het met het huidige weer wel meevalt, maar van de zomer, kreeg ik het knap benauwd van dat mondkapje in de bus, Vandaar mijn oplossing dat ik hem onder neus doe.

          Ik ben zeker geen expert, maar heb wel gesproken met iemand uit de zorg, die mij gelijk gaf dat er geen covid 19 testen zijn.
          Ik vroeg letterlijk, ik lees op het net dat er geen covid 19 testen zijn, klopt dat? en ze gaf me gelijk.
          Toen noemde ze ook RNA, en ben ik verder gaan zoeken, want RNA zei mij toen nog niets.
          Zoals ik het nu begrijp is rna net zo iets als dna, en daarom begrijp ik tot op een zekere hoogte wel jouw uitleg met o.a. primers.
          Puzzel stukjes die wel of niet passen.

          Daarna raak ik het spoor bijster. Ik vind te veel tegenstrijdige info over de pcr test op het net.

          https://www.cafeweltschmerz.nl/diede...st-zegt-niets/
          Deze meneer beweert namelijk, en maakt een vergelijk met een auto, dat ze een stuur vinden en roepen we hebben een auto gevonden.
          Op tweakers zei echter iemand dat die vergelijking slecht is, het is meer dat ze een kenteken vinden.
          Dat laatste sluit ook beter bij jouw verhaal aan.

          Verder leer ik veel over menselijk gedrag. De meeste doen niet echt onderzoek, maar zoeken alleen maar bevestiging voor wat ze al dachten.
          En aangezien we op het net kunnen vinden dat de aarde plat is, is het helaas erg lastig voor mij om op gebieden waar ik geen verstand van heb, te weten wie er de waarheid spreekt. ( ik ben zelf ook maar een mens en betrap mezelf ook op dit gedrag )

          Toch helpt mijn technisch achtergrond wel, als je wis natuur en scheikunde gehad hebt, prik je wel door veel onzin heen.
          Verder haatte ik al die formules die ik op de mts om de oren kreeg, maar daardoor kan ik nu wel programma's zoals space time volgen.
          (zoek op PBS space time, als je wilt weten hoe ze denken dat het heelal werkt)
          In een aflevering heeft hij het ook even over corona, en ik was redelijk teleur gesteld toen de presentator zei dat corona geen complot was.
          Voor wie dit programma niet kent de presentator is een wetenschapper, en dus geen journalist of presentator van het niveau talk show.
          https://en.wikipedia.org/wiki/Matt_O...astrophysicist)
          In iedergeval een stuk geloofwaardiger als onze regering.

          Ik ben eigenlijk een voorstander van een bindend referendum, maar als ik zie hoe veel van me landgenoten klakkeloos van alles maar aannemen, zonder zelf onder zoek te doen, begin ik daar wel eens aan te twijfelen.
          Ik quote je even, omdat dat makkelijker is dan een comment-onder-comment.

          Coronavirussen zijn zo oud als hun gastheren. Zonder gastheer geen virus, namelijk. Een virus moet je je voorstellen als een blauwdruk voor een auto, verpakt in een slim omhulsel. Die blauwdruk (later een velletje genoemd) moet een brievenbus vinden (dat kan het omhulsel door chemische aanhechting) en vervolgens zijn informatie naar binnen rammen om de fabriek met de brievenbus (de menselijke cel) aan het werk te zetten.
          DNA bevat onze genetische informatie, da's een groot pakhuis vol met blauwdrukken. Om die blauwdruk naar productie te brengen, wordt van het DNA een stuk RNA gemaakt. Een kopietje. RNA heeft een ander type suikerverbinding (R = Ribose, D = Desoxyribose) en bestaat maar uit een enkel velletje. DNA bestaat uit twee velletjes, dat is een soort ingebouwde fail-safe; als er een kopie kwijtraakt, dan is er altijd een tweede. RNA is dus kleiner, lichter, en heeft maar een enkel strengetje, terwijl DNA groter, zwaarder en dubbelstrengs is. RNA is door zijn vorm en chemische samenstelling erg onstabiel. Een paar uur op kamertemperatuur en het valt uit elkaar. Dat is ook maar goed ook, anders zouden onze cellen nooit stoppen met dezelfde opdracht herhalen en dan wordt het simpelweg te druk in de fabriek die onze cellen zijn.

          Een coronavirus heet een coronavirus omdat men vroeger dingen classificeerde op hun uiterlijk of gedrag. Denk aan een wasbeer, of een Duitse pijp (een klimplant).
          Een coronavirus lijkt op een kroontje, vandaar de naam. Influenza, de griep, heeft een ander type envelop of capside of hoe je het ook wilt noemen, en die lijkt meer op een kristal met poten.
          Men denkt dat er voor elk levend wezen ongeveer 1000 of meer virussen bestaan, soms lijken die op elkaar, zoals influenza allerlei varianten heeft; een net iets ander envelopje of een andere blauwdruk. Maar herpes en corona of griep zijn wezenlijk verschillend; ze zijn allemaal verschillend mee geevolueerd met hun gastheer. Influenza met vogels, herpes met weetikveel en corona met ook weer andere dieren.

          Met een PCR test toont men het RNA van het virus aan. Dus in principe het resultaat van de fabriek; de blauwdruk zorgt er immers voor dat mensencellen gewoon kopietjes gaan maken van de blauwdruk+verpakking totdat de cel zelf barst of overbelast raakt. Je kunt het beter vergelijken dan hoe ze het op tweakers deden:
          Je treft een paar containers met frites op een parkeerplaats, naast een fabriek die naar frituurvet ruikt, en je ziet vrachtwagens vol aardappelen aan- en af rijden. (frites = corona RNA, Fabriek = menselijke keelholte)
          Ja, de containers kunnen er per ongeluk beland zijn. Ja, het feit dat er friet in zit betekent niet dat die friet uit de fabriek komt. Ja, de fabriek ruikt naar frituurvet, maar dat betekent niet dat er friet gebakken wordt. En Ja, de vrachtwagens kunnen ook voor veevoer bedoeld zijn. Dat voelt wat ontwijkend, vind je niet? Het ligt zo voor de hand dat die containers uit de fabriek komen, dan ik mijn best moet doen om iets anders te verzinnen.
          Het is veel logischer om aan te nemen dat de frites uit de fabriek komen, die puzzel is namelijk vrij logisch te volgen.
          Het punt met een PCR-test is vooral: OK, het toont aan dat er virus in de neus/keelholte zit.
          Het toont verder niet aan of dat veel virus is, of weinig. Het toont niet aan of het virus aan het vermenigvuldigen is. Het toont ook niet aan of de drager van het virus besmettelijk is, en het toont ook niet aan of die persoon ziek is.
          Net als een zwangerschapstest alleen aantoont of er een hormoonverandering is. Hij laat niet zien of de plasser een man is met prostaatkanker (vaak weet de plasser dat zelf), hij laat niet zien of de dame in kwestie nog actief zwanger is, het zegt niets over de gezondheid van de baby, het zegt ook niet of het een tweeling of een drieling is.
          Daarvoor zijn veel duurdere tests zeker mogelijk! Die zouden het precies kunnen doen. Maar dan hebben we het over 400-1200 euro per persoon, per test. Ook in het geval van corona.

          Het punt is, om een PCR test goed te laten werken, is er een bepaalde hoeveelheid input nodig. Het is een kopieer-techniek die pas duidelijk resultaat kan geven als ik genoeg velletjes aan input geef.
          Als mijn input 1 velletje is, dan krijg ik de som: 1x2^10 = 1024 kopietjes. Het virus is niet te detecteren, de grens is te laag en mijn apparatuur pikt het signaal niet op.
          Als mijn input 10 velletjes is, dan krijg ik de som: 10x2^10 = 10240 kopietjes. Dat is misschien net te detecteren. De grens is laag maar misschien is het zichtbaar.
          Als mijn input 50 velletjes is, dan krijg ik de som 50x2^10 = 51200 kopietjes. Da's 51x meer dan dat ene velletje, dat is detecteerbaar. De grens is hoog genoeg om het signaal op te pikken.

          Voor sommige virusen, bij sommige mensen, is 1 velletje genoeg om een infectie te veroorzaken; het lichaam gaat als fabriek aan het werk en in ongeveer 2 dagen zijn er circa 8 miljard cellen bezig met elk 1000 virussen te produceren.
          Voor sommige mensen gebeurt er niets bij 1 velletje, ook niets bij 1000 velletjes, en ook niets bij 10000 velletjes. Maar als zij een keer hoesten, dan vliegen die velletjes wel door de lucht.. Waar ze een persoon kunnen treffen die al ziek wordt van 1 velletje.
          Voor sommige virusen, bij sommige mensen, zijn er 10000 velletjes nodig om een infectie te veroozaken; het lichaam doet hier hetzelfde, maar 10000 x 8 miljard x nog eens duizend nieuwe virusen.. Da's een aardig probleem.
          Het is daarom ook opmerkelijk te noemen dat de hele opleving en wereldwijde stijgende lijnen eigenlijk perfect samenvallen met het open gooien van scholen. Want kinderen worden misschien niet zo erg ziek, ze kunnen wel ontzettend goed verspreiden! Een kind heeft misschien 50.000 blauwdrukken nodig om er wat van te voelen, voordat die 50.000 geproduceerd zijn, kan een kind best wel al 5000 velletjes uitgehoest hebben richting mensen die al ziek worden van 10 velletjes.

          Omdat we zo weinig weten over dit specifieke virus, is het lastig te zeggen waar die grens moet liggen. Via qPCR (q =quantitative) kun je wel zien hoeveel RNA aanwezig is ten aanzien van normaal menselijk RNA, maar dan heb je een getal. In dat principe zet je de kopieermachine aan voor virus RNA, en voor Cytochroom oxidase 1 RNA**. Dan weet je: Goh, er zitten 10, of 100 of 100000 velletjes MEER dan menselijk RNA met blauwdrukken in mijn swab. Maar wat als die swab genomen is van een stukje weefsel waar het virus (nog) niet aan het groeien is? Wat als het iets dieper in de keel wel 10000 velletjes geeft, maar in de neusholte nog niet? Wat als je er vandaag 10 meet, en morgen 100000? Dat zegt namelijk ook niets.
          Vijf containers met frites op een parkeerplaats, of tien, of vijftig.. Wijzen er nog steeds niet op dat de fabriek aan het dumpen is, het wijst er niet op dat de fabriek moedwillig teveel aan het bakken is, het zegt ook niets over waar die frites naar toe gaan. Het zegt alleen of er veel of weinig op de parkeerplaats staan. En dat ze er vandaag staan met 5 tegelijk, betekent niet dat er morgen meer of minder staan. Er hoeven geen ratten op af te komen, ze hoeven niet te gaan rotten, maar het kan wel. Dus het is beter om ze nu op te ruimen of te isoleren, voordat dat wel het geval wordt.

          qPCR is daarnaast aanzienlijk duurder en de reagentia daarvoor zijn lastiger te krijgen. Een goed qPCR apparaat kost tussen de 10.000 en 50.000 euro en kan slechts 96 samples per 4 uur aan. Een reactie kost rond de 8 euro, alles moet op ijs verwerkt worden, dat kost extra tijd en materiaal. Een PCR apparaat daarentegen kost tussen de 250 en 2000 euro en kan in 3 uur 96 samples verwerken. Tevens zijn de reagentia goedkoop verkrijgbaar en ik schat dat een reactie niet meer dan 1,50 hoeft te kosten.

          Ik vind zelf dat een mondkapje over de neus moet, je hebt daar een boel haren zitten die super goed deeltjes opvangen! Da's heel fijn als je je neus snuit in een zakdoek, dan pers je alles naar buiten. Maar als je je neus ophaalt, zoals tijdens het sporten of elke andere vorm van sociaal gedrag waarbij het onthandig is om zo'n snotdraad uit je gok te hebben hangen.. Dan zuig je juist alles naar binnen.

          Ik denk zelf niet dat corona een complot is; ik heb de CT-scan beelden gezien, ik heb mensen zien werken aan een vaccin (in levende lijve). De vragen die bij mij nog open staan zijn van andere aard.

          **Cytochroom oxidase 1 is een stuk DNA wat elk levend wezen heeft, het is een zogenaamd 'huishoudgen' wat in elk organisme min of meer dezelfde vorm heeft. Door zulke huishoudgenen als referentie te gebruiken, kun je zien of iets weinig of veel voorkomt ten aanzien van 'normaal'.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Urban
            Urban commented
            Editing a comment
            Merci weer LR2, fijn dat je het min of meer gewoon in Jip en janneke taal neerzet zodat de gewone mens(ik) het ook enigszins begrijpt.
            Ook de mensen die hier de vragen stellen waardoor deze antwoorden er komen bedankt!

          • Gps
            Gps commented
            Editing a comment
            Klasse dit, bedankt LR2.

            Eindelijk iets waar ik echt wat aan heb. (in tegenstelling tot veel websites)

            Nu snap ik die "discussie" over de pcr test. Het bevestigd ook iets wat ik al dacht te weten, maar wat wel nieuw is, die test is dus zeker niet zo slecht als sommige ons willen doen geloven.

            Het verschil tussen rna en dna snap ik nu ook veel beter. Ook is mijn vraag beantwoord of er geen betere testen zijn.

            De complot theorie waarbij ik twijfel heb of het niet gewoon waar is, gaat overigens over de new world order, niet zo zeer over corona.
            Als ik dan zie wat een aantal politici wil en nu ook doet, dan is het lastig om niet te denken zie je wel.

            Ook vind ik je opmerking over kinderen interessant.
            Dat zou goed kunnen verklaren waarom er nu weer meer besmettingen zijn.

            Tot slot begrijp ik nu ook hoe het kan dat iemand die ik via internet ken, twee kinderen heeft die positief uit de test kwamen, maar hij zelf niet. (hij had dus geen corona rna, of ze konden het niet vinden.....)

            Eindelijk vallen er voor mij veel puzzel stukjes op hun plaats.

          https://www.bruzz.be/veiligheid/1-op...rus-2020-09-15

          ​​​​​​Islamitische enclave. Verassend..
          Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
          Het systeem betreurt dit ten zeerste.

          Comment

        Bezig...
        X