Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Gele stipjes op blad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Gele stipjes op blad

    Korting op 420shop
    Beste forum leden,

    M'n bijna 4 weken oude AF heeft sinds een 2-tal weken 'last' van kleine gele stipjes. Omdat het lokaal op 1 blad gestart is na het per ongeluk besproeien van de plant dacht ik dat het blad misschien 'verbrand' was in combinatie met de zon.

    Nu, 2 weken verder lijkt het probleem zich te verspreiden naar andere bladeren dus ik vermoed dat er meer aan de hand is. Soms staan er een paar zwarte, blinkende stipjes naast (vlekken, geen insecten). Ik dacht eerst aan insecten, maar ik zie niets bijzonder met het blote oog op of onder de bladeren... enig idee?

    Ik kweek op Aveve potgrond voor groenten en tuinkruiden, in een 10L aarden pot. Ik bewater met regenwater, verder heb ik nog geen voeding gegeven. Plant staat buiten bij mooi weer, ik haal hem binnen 's nachts.

    Dit is m'n eerste kweek...

    Voor de rest ziet de plant er gelukkig uit, nu haar baasje nog.

    Bedankt!
    Attached Files

    #2
    De insecten die je onderop het blad zoekt zijn kleiner dan een speldeknop.

    Als ze rond zijn en niet erg actief kijk je naar spint.
    Als ze langwerpig zijn en hard rennen kijk je naar thrips.
    Beide kunnen kleiner dan 1mm zijn en zitten altijd aan de onderkant van het blad, vaak tegen de bladnerven aan, nauwelijks zichtbaar.

    Als je daar niks van vindt, is het waarschijnlijk een beestje op doorreis geweest.
    Dat heb je buiten, beestjes.
    Normaal doen we daar niks aan, omdat de natuur dat in evenwicht houdt.
    Pas als het echt een plaag wordt moet je eens gaan zoeken wat eraan te doen is.

    Tegen wantsen en andere beestjes op doorreis helpt het soms als je de plant een metertje verplaatst.

    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Ik denk aan tripsen. Die veroorzaken vraatschade en laten ontlasting achter, dat zou dan de zwarte puntjes verklaren. Tripsen zijn heel klein, met het blote oog bijna niet te zien. Kunnen ook andere beestjes zijn, het lijkt mij i.i.g. vraatschade te zijn.

      Ik zou oppassen met naar binnen halen, als het echt beestjes zijn dan kan er binnen een plaag ontstaan, de natuurlijke vijanden komen nml. niet binnen voor. Aangezien het lekker weer is mogen ze wel buiten blijven, daar zitten ook weer nuttige beestjes die de slechte beestjes opeten.


      Een dag zonder wiet kent Flip niet.

      Comment


      • Flip Hasjkip
        Flip Hasjkip commented
        Editing a comment
        Oh, QNQ was weer sneller vandaag

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Sry
        Maar je vult het mooi aan

      #4
      ajuinwater!

      Comment


      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Trips is een van de meest voorkomende plagen op ajuinen, prei en knoflook..

      #5
      Bedankt voor snelle antwoorden, wat een fijn forum.

      Ik schaf alvast een vergrootglas aan, want ik zie zo echt niets rondlopen.

      Ik probeer de plant overdag zo veel mogelijk buiten te laten. Bij nachttemperaturen onder de 15 graden of bij de stevige onweders die vanavond voorspeld worden vermoed ik dat ze best nog binnen staan?

      Ik zoek alvast mogelijke bestrijdingsmiddellen in het forum op, ingeval het erger wordt.

      Comment


        #6
        dat wist ik niet , dat ze daar voorkomen , wat ik wel gebruik is tabakswater , en ajuin water , works like a charm

        Comment


          #7
          Bedankt voor de tips!

          Comment


            #8
            Bestrijdingsmiddelen in de buitenkweek hebben zin tegen 1 ding, en dat is luizen.
            Al het andere is zo mobiel dat ze de plant aanvreten, gif slikken, verder vliegen/kruipen, doodgaan, en voordat ze dood zijn is er weer een ander beestje wat precies hetzelfde doet. De schade blijft ontstaan, de beestjes blijven aanvliegen.

            Luis kun je bestrijden, slakken ook volgens sommigen, voor al het andere bestaat er helaas niks wat echt een verschil maakt. Mijn tip: probeer er mee te leven.
            Een goede buitenplant kan tegen flink wat stoten! Dus het is beter om daar in te investeren, dan in het dweilen met de kraan open.
            Ik spuit zelf al jaren enkel neemolie tegen luizen, ook mijn planten hebben nergens last van. Vooral omdat ik kleine plekjes en kleine vraatschate volledig negeer.
            Rond halverwege de zomer zitten er weleens wat rupsen die ik mag weg plukken. Maar ook dat valt eigenlijk best mee; 0.5% van het blad loopt een beetje schade op.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


            • menos
              menos commented
              Editing a comment
              De escar-go van ecostyle lijkt wel te werken tegen slakken, je moet deze echter wel op regelmatige manier bijstrooien omdat ze vergaan/opgegeten worden. Ik dacht ook dat dit type korrels slakken aantrekken, dus best niet direct naast je plant strooien.

            • Stonerr
              Stonerr commented
              Editing a comment
              Bedankt al heb ik zelf niet zo een positieve ervaringen met die korrels.. Heb je deze zelf al in de praktijk gebruikt en had je veel last van slakken? Na het zoeken van ecostyle kwam ik aaltjes tegen, dit lijkt mij wel interessant heeft iemand dat al eens geprobeerd?

            • menos
              menos commented
              Editing a comment
              Die korrels gebruikte ik in m'n moestuin. Dat werkte matig. Het was wel een heel nat dat jaar, ik heb een ochtend met een schaar wel 100 van die beesten doorknipt. Tegen zoveel van die beesten kon geen enkel middel tegenop denk ik.

              Er bestaat anders een sticky over slakken, ik gok dat dat een betere plaats is om gerichte slak vragen te stellen dan in een "gele stippen" comment.

              https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...2-naaktslakken

            #9
            Biervallen doen het hier goed tegen slakken. Vooral als je de dode laat liggen, dat gist lekker door
            Het zijn cannibalen, dus na verloop van tijd heb je een dubbele werking.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment

            Bezig...
            X