Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Witte beestje in grond van plant.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Witte beestje in grond van plant.

    Korting op 420shop
    Hi all,

    Heb een mooi plantje achter het raam staan wat ik lekker zijn gang laat gaan.
    Nu heb ik begin deze week ontdekt dat ik bladluis had, kleine zwarte beetjes op de bladeren.
    Dit heb ik bestreden met biologisch verdelgingsmiddel, nu houd ik de plant nauwkeurig in de gaten en heb ik weer ander ongedierte te pakken!
    Kleine witte beestjes die niet de plant in lijken te gaan maar enkel in de bodem rondlopensnoepen.
    Het waren er eerst zoveel dat ik de toplaag van de grond vervangen heb om groei van de uitbraak te beperken.
    Nu beginnen het aantal weer toe te nemen en wil eigenlijk vandaag nog ingrijpen, echter heb ik moeite met achterhalen met welk ongedierte ik te maken heb.
    Zelf vermoed ik wolluis of spint maar aangezien de beestje in de grond blijven zitten zou het ook wat anders kunnen zijn dan spint.
    De beestjes zijn nog erg klein en lastig te fotograferen daarom heb ik een filmpje gemaakt:



    Wie kan mij vertellen wat dit is en hoe ik het bestrijd?
    Alvast bedankt!
    iet recht's is iets korms wat verbogen is.

    #2
    Springstaartjes misschien ?
    Die kunnen geen kwaad.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
      Springstaartjes misschien ?
      Die kunnen geen kwaad.
      Hmm ja zou kunnen maar die lijken wat langwerpiger te zijn, dit lijken wel kleine spinnetjes.
      iet recht's is iets korms wat verbogen is.

      Comment


        #4
        Heb nog even gecheckt maar het zijn echt geen springstaartjes, ze springen ook niet weg.
        Iemand enig idee wat het kan zijn?
        iet recht's is iets korms wat verbogen is.

        Comment


          #5
          Ieuwwwww zet buiten die plant ieuwewwwww
          God was never on your side..

          Comment


            #6
            Ik ging wat foto’s plaatsen van springstaartjes hier maar door blikseminslag is er het een en ander gesneuveld in huis.
            Ik vind ze toch erg veel weg hebben van springstaartjes. Dat is het meest voordehand liggend omdat die overal voorkomen.
            Je komt daar nooit helemaal vanaf omdat die overal zijn, zelfs in de potten van je huiskamerplanten.
            Je kunt de bovenlaag droger houden dan komen ze niet aan de oppervlakte.
            Je ziet ze vooral als de grond te nat is.
            Springstaartjes springen ook niet constant, meestal kruipen ze gewoon. Ze kunnen wel een paar cm springen.
            Mgoed misschien zit ik er naast. Tis ook niet zo goed te zien van deze afstand.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


            • Nederhigh
              Nederhigh commented
              Editing a comment
              Damnn blikseminslag? Hopelijk is de schade niet enorm. Is de kweekruimte nog heel?

            #7
            Fotomachien hersteld.

            Q_IN@17.02.20.02.jpg

            Q_IN@17.02.20.01.jpg

            Ja, tis niet optimaal, maar die beessies zijn klein en snel, en met de ouwe iphone is dat niet zo heel goed vast te leggen.
            Lijken ze hierop Henk ?
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #8
              Heftig van je bliksem inslag, hopelijk alles oke?
              Bedankt voor je reactie, helaas lijken ze er niet op.
              De beestjes die ik zie lopen bij mij zijn echt niet langwerpig.
              Heb al flink wat posts over springstaartjes gezien maar die zijn toch echt langer.
              Gister heb ik de plant nog nieuwe aarde gegeven en doorgespoeld maar ik zie al weer lopen
              iet recht's is iets korms wat verbogen is.

              Comment


              • WittiW
                WittiW commented
                Editing a comment
                Vang er 1 in een bakje, vries het bakje. Maak een foto van het dode beest

              #9
              Daar ben ik weer met nieuw beeldmateriaal!
              Zijn echt kleine beestjes, moeilijk om vast te leggen.
              Het dit keer een loupe geleend om ze beter in beeld te krijgen.
              https://www.youtube.com/watch?v=fiTScQm3Yi4

              Schermafbeelding 2020-08-19 om 19.04.25.pngSchermafbeelding 2020-08-19 om 19.04.35.png

              De bladeren onderaan de plant lijken ook slap te gaan hangen.

              UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1822.jpgUNADJUSTEDNONRAW_thumb_1824.jpg
              UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1825.jpg
              Attached Files
              iet recht's is iets korms wat verbogen is.

              Comment


              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                LR2 effe taggen.

                Enne, niet teveel water?
                Last edited by QnQ; 19 August 2020, 19:57.

              #10
              Wortelluis of toch een bodemroofmijt ?
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #11
                Dit zijn mijten. Een van de honderden soorten die in onze bodems leven. Het zijn roofdieren dus het kan weinig kwaad. Mijten staan dichter bij spinnen en hebben acht poten in plaats van 6 zoals insecten dat hebben. Sommige mijten hebben wel aangepaste voorpoten waarmee ze prooien vangen, dus het is soms even zoeken naar de volle 8. Dan nog een set tast-zintuigen die soms niet veel groter of kleiner zijn, dus als je boven de 8 uit komt dan weet je dat je met arachniden te maken hebt.
                Aan het blad te zien zit er ook spint in je plant. Die kan wel kwaad; als dat een week of twee doorwoekert dan kun je de plant weggooien. Een typisch binnenprobleem waar men buiten geen last van heeft.
                Paar keer flink afspoelen met water en behandelen met neemolie zou het onder controle kunnen houden, maar herhaald behandelen is vrijwel zeker nodig.

                Wortelluis lijkt veel op schimmel, die beestjes bewegen nauwelijks. Die vind je niet zomaar terug zonder de hele plant uit de pot te halen. Daarnaast zijn ze redelijk zeldzaam in NL, ik heb ze zelf pas een enkele keer gezien. Vrij lastig te onderscheiden van mycorrhizae als je niet oplet.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #12


                  Wow bedankt voor je uitgebreide uitleg!
                  Fijn dat het geen kwaad kan, jammer dat je spint hebt geconstateerd.
                  Zelf zie ik dit niet echt terug in de plant, ik zie nergens beestjes oid in de plant maar zal morgen bij daglicht nog eens goed kijken.
                  Afgelopen zondag heeft hij nog een douche beurt gehad, neemolie ga ik halen.
                  Verder zal ik mij eerst even verder inlezen hierover.
                  Last edited by QnQ; 19 August 2020, 22:19. Reden: Citaat verwijderd
                  iet recht's is iets korms wat verbogen is.

                  Comment


                  • Rreppellsteeltjam
                    Rreppellsteeltjam commented
                    Editing a comment
                    Onder het blad kijken en de vertakkingen/nodes, effe lampje derbij.

                  #13
                  LR2

                  Ik zie nog steeds niet echt webben ofzo.
                  De verschijnselen komen wel overeen met spint, afstervende pintjes en vlekken in de bladeren.
                  Ben bij de smartshop geweest maar die hadden niets tegen spint, er lijkt niet echt tegenop te wassen.
                  Iemand tips wat te doen?
                  Twijfel tussen, knoflook water, behandelen met zeep en spiritus of gewoon zo iets halen: https://www.bol.com/nl/p/ecostyle-pr...=#productTitle
                  IMG_0872.jpegIMG_0874.jpeg
                  Last edited by QnQ; 22 August 2020, 16:43. Reden: citaat opgerookt
                  iet recht's is iets korms wat verbogen is.

                  Comment


                  • Rreppellsteeltjam
                    Rreppellsteeltjam commented
                    Editing a comment
                    En, hou es op met steeds die citaten, staat er twee posts boven!!

                  #14
                  Spint, daar heb je neemolie voor, in de groei.

                  En in de bloei moet je roofmijt inzetten, die vreten de spint op.
                  Kaart kan je ook bij Welkoop halen.

                  En niet bij een smartshop kijken voor dat soort dingen

                  Comment


                    #15
                    Rreppellsteeltjam

                    hmm niet bepaald goedkoop maar toch maar gelijk besteld.
                    Volgens mij zijn 500 van die beestjes veel te veel voor een plantje.
                    Bedankt voor de tip!
                    Last edited by QnQ; 22 August 2020, 16:43. Reden: Citaat opgerookt
                    iet recht's is iets korms wat verbogen is.

                    Comment

                    Bezig...
                    X