Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Vergeling van het blad (zoek feedback)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
    Ik zie een mg en Ca tekortje.
    Maar dit is oud blad dus die tekorten zijn weken geleden al ingezet.
    De plant was allang begonnen met die leeghalen.
    Ok, maar enkele dagen geleden was er met de bladeren nog niets aan de hand.
    Toen ik deze post voor het eerst plaatste, ging het vooral om de oudere en grote bladeren.
    Op een gegeven moment heb ik de gele bladeren eraf gehaald en zag de plant er weer goed uit. De bladeren die ik nu laatst heb gepost waren toen nog niet aangetast. Nu dus wel...

    Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
    Hoe is het nieuwere blad?
    Als die goed blijven hoef je niks te veranderen.
    Het nieuwe blad is mooi groen. Maar dat waren die bladeren ook die nu geel aan het worden zijn...
    Als ik straks ook die gele bladen moet gaan weghalen, zal er behalve het nieuwe blad niet veel meer overschieten ...

    > Back to the future Haze run <

    < Kweek Down Memory Lane >

    Comment


    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Yep. De plant was lekker uit die oude bladeren aan het slurpen toen jij ze verwijderde.
      Dan gaat ze nieuw blad pakken om het tekort aan te vullen.
      Als je deze er ook af haalt, gaat ze weer nieuwer blad pakken.

      Mijn mening is niks aan doen, blad laten zitten en normaal voeding blijven geven.
      Maar misschien denkt exmember47012 er anders over eh, dat is de pro hier.

    • OudHollander
      OudHollander commented
      Editing a comment
      Yep, zoals je 't uitlegt snap ik waarom dit gebeurd. Ik had de gele bladeren weggehaald omdat dit werd aangeraden. Dat doe ik nu dus niet meer

      En ik wacht ook nog effe af wat exmember47012 kan bijdragen. Ik wil niet zomaar weer gaan veranderen met alle mogelijke risico's van dien...

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Van de blaadjes afblijven, de plant verwijderd die zelf wel.

    #32
    Hey!

    Excuses voor de late reactie, door omstandigheden kon ik niet reageren.

    De plant ging weer goed en groeide rustig door na een schommelige periode. Hoe groter de plant wordt, hoe meer voeding je moet geven indien je in dezelfde pot blijft. De plant heeft immers meer materiaal om te voeden, er vindt meer fotosynthese plaats omdat er meer bladgroen is en de plant groeit dus ook meer.

    Wat QnQ zegt kan kloppen, het zou kunnen dat de plant voedingsstoffen uit het blad onttrok wat jij hebt weggehaald. Dit is alleen niet optimaal, je wilt natuurlijk dat de plant alles uit de voeding haalt en niet uit haar eigen bladeren. Als ze stoffen uit haar eigen bladeren gaat onttrekken kannibaliseert ze zichzelf eigenlijk, simpel gezegd. Mijn advies is dus dat je de dosering voeding iets omhoog mag gooien. De bladeren kan je eraan laten zitten, ik zelf haal ze altijd eraf omdat ik dan beter zicht heb op het herstel van de plant. (Makkelijker te zien of de plant nog een tekort ontwikkelt).

    Even voor mijn eigen duidelijkheid, in hoeveel liter staat ze nu? En hoe staat ze er nu bij? Maak je geen zorgen! Ze gaat het nog redden als ik de foto's zo zie.

    Comment


      #33
      Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
      Hey!

      Excuses voor de late reactie, door omstandigheden kon ik niet reageren.
      Iedereen verdiend vakantie, toch?

      Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
      De plant ging weer goed en groeide rustig door na een schommelige periode. Hoe groter de plant wordt, hoe meer voeding je moet geven indien je in dezelfde pot blijft. De plant heeft immers meer materiaal om te voeden, er vindt meer fotosynthese plaats omdat er meer bladgroen is en de plant groeit dus ook meer.
      Ok!

      Vroeger kweekte ik binnen op hydro, waar je heel snel kan ingrijpen. Maar in aarde, buiten, is minder vergevingsgezind. Dus ik durfde niets meer aan te passen na de schommilige periode.


      Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
      Wat QnQ zegt kan kloppen, het zou kunnen dat de plant voedingsstoffen uit het blad onttrok wat jij hebt weggehaald. Dit is alleen niet optimaal, je wilt natuurlijk dat de plant alles uit de voeding haalt en niet uit haar eigen bladeren. Als ze stoffen uit haar eigen bladeren gaat onttrekken kannibaliseert ze zichzelf eigenlijk, simpel gezegd. Mijn advies is dus dat je de dosering voeding iets omhoog mag gooien.
      Zoals je 't nu uitlegt, houdt het natuurlijk steek. Dan rest alleen de vraag nog hoeveel ik moet bijgeven. Momenteel geef ik 5.5ml per liter met pH 6.3


      Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
      De bladeren kan je eraan laten zitten, ik zelf haal ze altijd eraf omdat ik dan beter zicht heb op het herstel van de plant. (Makkelijker te zien of de plant nog een tekort ontwikkelt).
      Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
      Even voor mijn eigen duidelijkheid, in hoeveel liter staat ze nu?
      Ze staat nu in 30L en ik was niet van plan ze nog verder te verpotten. Tenzij natuurlijk zou blijken dat het nodig zou zijn...


      Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
      En hoe staat ze er nu bij?
      Zie bijgevoegde foto's. Het hangt er vanaf van welke kant je de plant bekijkt...


      Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
      Maak je geen zorgen! Ze gaat het nog redden als ik de foto's zo zie.
      Ik wou dat ik het ook zo positief zag Er zijn nog enkele maanden voor de boeg....
      Attached Files
      > Back to the future Haze run <

      < Kweek Down Memory Lane >

      Comment


        #34
        Aan de hand van deze foto's zie ik eigenlijk niet veel zorgwekkends. De nieuwe groei ziet er goed uit, ik zie geen calcium gebrek en alleen een magnesiumgebrek op de voorlaatste foto. Alle eventuele tekorten die je hebt zitten in oud bladgedeelte, de mobiele voedingsstoffen waarschijnlijk. Dit kunnen de stoffen: stikstof, fosfor, kalium, magnesium en molybdeen zijn. Je gele bladeren wijt ik dan ook aan stikstof.
        Ik vind geen enkele delen van de plant er overvoed uit zien. Op 30 een 30 liter pot is dit een mooie dame, en ze is nog niet klaar met groeien. Het is dus niet ondenkbaar dat ze stikstof erbij wilt nu ze weer goed kan groeien. Stikstof speelt immers een hoofdrol in de fotosynthese en de voortbrenging van DNA. Ook heeft het afgelopen periode flink wat geregend hier, dus kan het best zo zijn dat je stikstofnitraat uit de bodem gespoeld is. Kan je dit eventueel toelichten, of het daar veel geregend heeft?

        Kortgezegd, weer wat meer voeding. Er zit niet veel grond in je pot, de voedingsstoffen zijn op, dus de plant moet nu het merendeel krijgen van wat jij haar geeft.
        Kleine tip: Als het blijft regenen daar, dek de bovenkant van de pot af met een vuilniszak of zeil zodat er geen vocht in kan komen. Wanneer je weer gaat bewateren haal je dit zeil er natuurlijk af.

        Dit soort kwesties zijn altijd wat vervelend, want wanneer je een voedingsgebrek ziet ben je vaak net een stapje te laat. Omdat veel van deze stoffen met elkaar werken, zorgt dit vaak voor een ander voedingsgebrek eer je de eerste weer onder controle hebt. Molybdeen en Stikstof hebben namelijk invloed op elkaar, calcium en magnesium ook en ga zo maar door.. Ik heb oprecht slechtere dames gezien die uiteindelijk toch nog geoogst worden, dus geen zorgen. Blijf kalm! de plant strest al, het baasje mag dat dan niet doen

        Comment


          #35
          Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
          ... Kan je dit eventueel toelichten, of het daar veel geregend heeft?
          Het heeft hier ook veel geregend. Maar als het regent verplaats ik de plant naar een serre. Ik doe dit op zulks manier dat de plant nooit regenwater krijgt. Ze krijgt alleen wat ik haar geef. Momenteel is dat zelfs maar 1L per dag vanwege het mindere weer. Bij warme zonnige dagen, gaat dit naar 2L.


          Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
          Kortgezegd, weer wat meer voeding. Er zit niet veel grond in je pot, de voedingsstoffen zijn op, dus de plant moet nu het merendeel krijgen van wat jij haar geeft.)
          Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
          ... Ik heb oprecht slechtere dames gezien die uiteindelijk toch nog geoogst worden, dus geen zorgen. Blijf kalm! de plant strest al, het baasje mag dat dan niet doen
          Ik zal dat in het achterhoofd houden! Bedankt voor de ondersteuning!



          > Back to the future Haze run <

          < Kweek Down Memory Lane >

          Comment


          • OudHollander
            OudHollander commented
            Editing a comment
            Okidoki exmember47012 !

            En de bladvoeding blijf ik momenteel geven, toch? Eens de bloei start zal ik daar toch mee moeten gaan stoppen...

          • exmember47012
            exmember47012 commented
            Editing a comment
            OudHollander Juist, nu bladvoeding geven. We gaan dit gebrek even oplossen, zal in een paar dagen goed komen. Hierna bouwen we de bladvoeding af en zal je wellicht iets meer normale voeding moeten geven om haar mooi te houden. Tegen de tijd dat je in de bloei zit hoop ik dat ze weer helemaal gezond is, zonder bladvoeding.

          • OudHollander
            OudHollander commented
            Editing a comment
            Top exmember47012

          #36
          OudHollander , ik vermoed van wel. De gele bladeren blijven geel, de rest zal een beetje bijtrekken en vanaf dan is het hopelijk een minder hobbelige rit.

          Comment


            #37
            Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
            OudHollander , ik vermoed van wel. De gele bladeren blijven geel, de rest zal een beetje bijtrekken en vanaf dan is het hopelijk een minder hobbelige rit.
            Okidoki, bedankt exmember47012. Ik hou je in elk geval op de hoogte!
            Er komen ook weer een paar warme dagen aan....
            > Back to the future Haze run <

            < Kweek Down Memory Lane >

            Comment


              #38
              Dankje! Ja, wordt weer flink heet.. Rustig aan doen, ook voor de plantjes. Dan komt het goed.

              Comment


                #39
                Hoi, effe update!

                Ik ben dus overgegaan naar 6.5ml/l exmember47012 terra grow en geef die verhouding nu 3 dagen. De eerste dag gaf ik ook nog bladvoeding en daar ben ik dan mee gestopt.

                Die eerste dag (met bladvoeding er nog bij dus) werden de blaadjes mooi donkergroen (zie eerste foto's)
                Sinds ik gestopt ben met de bladvoeding, zijn de blaadjes nog steeds groen, maar niet zo donker als voorheen. (Zie 2de stel foto's) De vergeling van de bladeren lijkt sterk te zijn afgeremd, maar nog niet 100% gestopt.

                Wil dit nu zeggen dat ik de bodemvoeding nog meer moet opschroeven om van de bladvoeding af te geraken?

                Bovendien zag ik dat de voorbloei gestart is. Nog enkele weken en de dame gaat in bloei staan...

                Attached Files
                > Back to the future Haze run <

                < Kweek Down Memory Lane >

                Comment


                  #40
                  Hey Xammid,

                  Dat gaat de goede kant op! Je zegt dat het is afgeremd, betekent dat, dat nieuwe bladeren ook een beetje geel worden? Of dat de al gele bladeren geler worden? Heb je misschien een foto van de hele plant?

                  Ze ziet er in ieder geval wat opgewekter uit!

                  Comment


                    #41
                    Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                    Je zegt dat het is afgeremd, betekent dat, dat nieuwe bladeren ook een beetje geel worden? Of dat de al gele bladeren geler worden?
                    Wat ik daarmee bedoel is dat de snelheid waarmee andere bladeren begonnen te vergelen is vertraagd. Er worden nog steeds nieuwe bladeren geel, maar minder snel dus. Daarmee bedoel ik niet dat jonge blaadjes geel worden, voor alle duidelijkheid. Met 'nieuw' bedoel ik dus andere die nog niet groen waren. Het valt zelfs op dat het jongste bladmateriaal sinds ik de correcties ben beginnen doen, er echt gezond uitziet.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                    Heb je misschien een foto van de hele plant?
                    Yep, heb er bijgevoegd. Je zal zien dat de gele bladen nog steeds verder in de plant getrokken zijn. Waar het in het begin enkel om de echt oudste en grootste bladeren ging (de fanleaves dei aan de stam vastzitten) zie je nu ook vergeling op de fanleaves die op takken zitten.

                    Wat je niet ziet op de foto's zijn alle gele dorre bladeren die de plant heeft laten vallen. Het dorre rotte bruin zie je ook niet aan de gele bladeren omdat ik dat eraf haal om ongedierte te voorkomen. Dus de plant ziet er beter uit dan ze werkelijk is... naar mijn gevoel.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                    Ze ziet er in ieder geval wat opgewekter uit!
                    Ik vind dat jij optimistische bent
                    Attached Files
                    > Back to the future Haze run <

                    < Kweek Down Memory Lane >

                    Comment


                      #42
                      Hmm.. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over. Heb je goed gekeken of je geen ongedierte hebt? Vooral kijken naar de onderkant van je blad en even in je pot, de bovenste laag. Ze lijkt nu namelijk echt wel voldoende voeding te hebben.

                      Hoe is je watergifte? Ze lijkt wat slapjes.

                      Comment


                        #43
                        Voor een goeie vergelijking is het misschien handig om de foto's op ongeveer hetzelfde tijdstip te nemen elke keer.
                        In post #27 zie ik het blad goed staan in de zon en op de laatste lijkt de zon veel lager te staan, dus veel later op de dag (of veel vroeger

                        Door dat bolle blad zou ik bijna gaan denken dat ze te nat staat of dat de grond erg is ingeklonken.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #44
                          Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                          Hmm.. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over.
                          Daar zijn we het dan over eens


                          Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                          Heb je goed gekeken of je geen ongedierte hebt? Vooral kijken naar de onderkant van je blad en even in je pot, de bovenste laag.
                          Yep, ik ben zeker dat ik geen ongedierte heb. Ik check dagelijks meerdere keren. Ik spuit ook preventief met neemolie om de 10 dagen ongeveer.

                          Maar vind je vraag wel opmerkelijk... waarom denk je aan ongedierte?


                          Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                          Ze lijkt nu namelijk echt wel voldoende voeding te hebben.
                          Mag ik vragen waar je dat kan van afleiden? Zo leer ik bij en kan ik dat oordeel misschien ook zelf vellen in de toekomst Want ik kan dit nu met geen enkele zekerheid beweren.


                          Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                          Hoe is je watergifte? Ze lijkt wat slapjes.
                          Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                          Voor een goeie vergelijking is het misschien handig om de foto's op ongeveer hetzelfde tijdstip te nemen elke keer. In post #27 zie ik het blad goed staan in de zon en op de laatste lijkt de zon veel lager te staan, dus veel later op de dag (of veel vroeger )
                          Klopt!

                          De foto's in post #27 werden 's morgens vlak na de waterbeurt (en bladvoeding) getrokken. Mijn laatste foto's zijn getrokken na de avond waterbeurt. De plant was net aan het opknappen van haar 2de waterbeurt (en kreeg toen ook geen bladvoeding meer)

                          Voor je gemak heb ik daarnet nieuwefoto's gemaakt. Op hetzelfde tijdstip als post #27. Vlak na de eerste waterbeurt van de dag, zonder bladvoeding.


                          Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                          Door dat bolle blad zou ik bijna gaan denken dat ze te nat staat ...
                          De laatste foto's waarop jij je richt, zijn getrokken na de 2de waterbeurt. Nadat ze haar blaadjes had laten hangen van de dorst... misschien verklaart dat wel iets...

                          De nieuwe foto's van vandaag vertonen datzelfde fenomeen, maar ook die zijn vlak na de waterbeurt getrokken.

                          Ik kan ze in die waterbeurt niet minder geven, want dan zal ik noodgedwongen tussendoor water moeten geven, in de volle zon dus. En ik vind 1.5L voor een plant van 1m40 in een pot van 30L echt niet veel. Dus te nat staat ze volgens mij niet.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                          ... of dat de grond erg is ingeklonken.
                          Dat mogelijks 'ingeklonken' zijn van de grond vind ik een interessante piste. Wat bedoel je daar precies mee?

                          De grond is erg vast en droog geworden vanboven (zie foto's) Ik kan alleen vermoeden dat dit zo is over de gehele pot. Telkens ik water geeft, moet ik eerst een klein beetje geven om door de droge toplaag te geraken. Zodra die toplaag wat natter is, geef ik de restvan het water. Maar zoals ik al zei, zit de plant in een 30L pot en krijgt ze nooit meer dan 2L in een waterbeurt. Ik kan me voorstellen dat die 2L nooit de volledige pot kan bevochtigen. Dus er zijn ongetwijfeld plekken die nooit water krijgen, denk ik dan. Ik weet hier ook geen oplossing voor zonder de plant teveel water te geven....
                          Attached Files
                          > Back to the future Haze run <

                          < Kweek Down Memory Lane >

                          Comment


                          • ganjagast
                            ganjagast commented
                            Editing a comment

                            Denk zelf dat de plant moeite heeft met ademen bij de wortels en ze lijkt ook wel wat dorst te hebben, de grond houd het water ook niet lang vast dit heb ik zelf ook altijd met gebruikt grond of met goedkope potgrond.

                          • Gps
                            Gps commented
                            Editing a comment
                            Zeep toevoegen aan je water ?

                            Dat lijkt me geen goed idee.

                          • ganjagast
                            ganjagast commented
                            Editing a comment
                            Gps Waarom niet?
                            Een drupje groene zeep wordt wel vaker gebruikt voor het luchtiger maken van de bovenlaag en bovendien zijn beestjes, mocht je er last van hebben ook niet zo blij mee en het zou de plant niet schaden.

                          #45
                          Ik dacht bij de eerdere foto's wat zuigplekjes op enkele bladeren te zien, maar op de nieuwste zie ik die weer niet. Wel zie ik je blad aardig slap hangen, wat dus op een watergifte issue of een wortelprobleem lijkt. De aarde lijkt aardig hard/compact.. kan je er een vinger doorheen steken? Of is het allemaal samengeperst?

                          Comment


                          • ganjagast
                            ganjagast commented
                            Editing a comment
                            Denk niet dat er een vinger door kan zo hard lijkt het het is een stuk samen geperst kluit grond dat moet haast wel.
                            Hier ook btw daarom water ik nu iets minder maar wel dagelijks om dit soort problemen te voorkomen.

                          • OudHollander
                            OudHollander commented
                            Editing a comment
                            Klopt ganjagast, ik kan er niet doorheen met m'n vinger (zie reactie post)
                            Kan ik dit nog oplossen? Verpotten lijkt me nu geen optie meer....

                          • ganjagast
                            ganjagast commented
                            Editing a comment
                            Niet nodig om te verpotten is ook onnodig stress.
                            Bij je volgende reactie las ik dat de grond steeds goed droog aanvoelt wanneer je weer water geeft, dit moet je proberen te voorkomen!
                            Zou dan dagelijks wateren maar dan geen 2L meer uiteraard anders staan ze binnen de kortste keren wellicht nat -lijkt me. Moet je zelf even kijken wat het beste is..
                            Een keer water meegeven met een drupje groene zeep en de pot een beetje kneden/masseren om de grond wat losser en luchtiger te krijgen. Je huidige Voeding schema gewoon aanhouden. Hebben de wortel het trouwens niet te warm zo in de volle zon nu?
                        Bezig...
                        X