Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Meeldauw testers gezocht! Werkt peroxide?

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
    De tijd van melk, azijn, bicarbonaat en andere troep lijkt voorbij. Dat stemt mij wel vrolijk in ieder geval!
    Ja supermarkt melk heeft het idd niet. Maar verse rauwe boerenmelk (getapt bij de boer) is een totaal ander verhaal als je het mij vraagt (zie mijn verslag). Werkt echt op het immuunsysteem van de plant en moeten we dat niet hebben? Ik zou dat graag getest willen zien hier!

    Aanbod: Woon je in een straal van 10 km van Tilburg en heb je last van meeldauw zonder je plant al reeds te hebben ondergespoten met peroxide? Dan kom ik je gratis en voor niks een liter rauwe boerenmelk brengen!

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Biologisch ben je vergeten te melden, visje!

    • vishaka
      vishaka commented
      Editing a comment
      Ja biologisch is te prefereren maar ik denk toch stiekem dat het net zo goed kan met gewone boerenmelk. En niet iedereen woont op een steenworp afstand van een bio farm he

    #32
    Oorspronkelijk geplaatst door vishaka View Post

    Ja supermarkt melk heeft het idd niet. Maar verse rauwe boerenmelk (getapt bij de boer) is een totaal ander verhaal als je het mij vraagt (zie mijn verslag). Werkt echt op het immuunsysteem van de plant en moeten we dat niet hebben? Ik zou dat graag getest willen zien hier!

    Aanbod: Woon je in een straal van 10 km van Tilburg en heb je last van meeldauw zonder je plant al reeds te hebben ondergespoten met peroxide? Dan kom ik je gratis en voor niks een liter rauwe boerenmelk brengen!
    Ik zou zeggen: begin je eigen thread! Verzamel data en vergelijk. Als biomelk in alle gevallen werkt, dan is het een goed alternatief.
    Tot nu toe is de stand melk vs. meeldauw ongeveer 1:200. Soms werkt het, heel vaak werkt het niet en dat is de reden dat we op zoek zijn naar iets anders. Met peroxide vs. meeldauw zien we 4:0.

    Het immuunsysteem van de plant doet het trucje niet, het is de melk. En da's best plausibel hoor! Melk bevat van nature best wel wat stoffen die bacterie- en schimmeldodend werken. Een hoog vetgehalte draagt ook bij aan de verstikking van de schimmel, de pH kan ook zijn ding doen. Ik kan niet veel over biologisch koeienvoer vinden en wat er nu wel en niet is toegestaan, maar als hun voer behandeld is met fungiciden dan kan dat best in de melk terecht komen. Vanuit mijn werk heb ik circa 3500 melkanalyses - een kutklus, dat kan ik je vertellen - gedaan en niet elke biomelk bleek even 'biologisch'.
    Koeienras, voertype, leeftijd van het dier, enzovoorts hebben allemaal effect op de melk. Als jouw melk uit Holstein Frisian komt, en andere melk uit Bont Rood of Lakervelders, dan kan het best eens zijn dat de laatstgenoemden niet werken. Als de ene gevoerd is met lupine en de ander met gras en mais, dan kan dat ook een verschil maken.
    Dat is een bult uitzoekwerk als je 't mij vraagt!

    Ik wil zelf graag een 100% werkingsgarantie. Met melk is het wisselend gebleken, met peroxide lijken de resultaten betrouwbaar in de zin dat iedereen tot nu toe dezelfde resultaten rapporteert.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Ik zou QnQ of Jointjedraaien even taggen in je thread, misschien dat zij er een stickie van kunnen maken. Ik heb 0 autoriteit op het forum, ik ben maar een gewone gebruiker.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Mwoh, gewoon!?

    • belladonna
      belladonna commented
      Editing a comment
      Weet je hoe je Jointjedraaien tag?

    #33
    Bij beschadigde plekken op takken krijg ik last van schimmel, het groeit op de wonden.
    Ook bij uiteindes van steeltjes of bij blaadjes die er af zijn gebroken.

    Kan ik hiervoor ook de Peroxide behandeling gebruiken om de schimmel te doden?

    sc1.jpg sc3.jpg sc2.jpg

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Je hebt stamrot, reeper.

    • Reefer
      Reefer commented
      Editing a comment

    • Brandnetel
      Brandnetel commented
      Editing a comment
      Ik ben nu heel benieuwd hoe de plant hierop gaat reageren en of de meeldauw nog terugkomt. Ik volg...

    #34
    Hiero, Pafdaddy

    Comment


    • Pafdaddy
      Pafdaddy commented
      Editing a comment
      Check! Ik heb mijn arme Silver Haze vanmiddag bespoten - toen de zon erop stond - met een mix van magere melk en water. Ben benieuwd of dat al wat uithaalt

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Over melk is een ander topic, Pafdaddy rauwe biomelk of volle melk.

    • Brandnetel
      Brandnetel commented
      Editing a comment
      Magere melk is voor watjes

    #35
    Die halfvolle melk werkte in elk geval niet echt Ik overweeg om nu voor waterstofperoxide te gaan (ipv rauwe melk).

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      2 verschillende behandelingen, ben benieuwd.

      Lees even wat Lr hier beneden neerpend, Pafdaddy.
      Last edited by Rreppellsteeltjam; 1 October 2020, 11:12.

    #36
    Ik verwacht niet dat peroxide werkt op stamrot ter verhelping. Die schimmel graaft zich namelijk diep in het weefsel in, en wij zien alleen de grijze sporen aan de buitenkant.
    Voor stamrot gebruik ik inmiddels kalkzwavel, een middeltje uit de bonsaiwereld wat gebruikt wordt om hout te beschermen tegen afbraak en om hout te whitewashen. Soms wordt het verkocht als lime sulphur. Een flesje van 25 euro (incl. bezorgen) gaat gemiddeld 15-20 jaar mee. Ik gebruik circa 10mL per jaar en laat het flesje nog weleens omvallen.
    Een 1:10 verdunning kan ik met een penseeltje op de rot smeren, die droogt dan in en staat vervolgens voor 2-3 maanden stil. Omdat dat spul zo geconcentreerd is, traag afbreekt en goed blijft plakken, trekt het vaak tot diep door: elke keer dat de plek vochtig wordt, gaat het een stapje dieper het weefsel in achter de schimmel aan. De plant gebruikt calcium en zwavel (zwavel is een macro-element, net zo nodig als NPK dus) gewoon als voedinggstof dus over residuen maak ik me geen zorgen; bordeauxe pap is een oud mengsel van kalkzwavel en kopersulfaat wat van oudsher veel in de wijnteelt gebruikt wordt.

    Peroxide zal vooral de sporen doden, en dus verspreiding voorkomen. Misschien dat het de rot wat inperkt en verhinderd, maar ik verwacht dat het op een flinke infectie weinig verschil maakt. Voordat peroxide goed is doorgedrongen, is het afgebroken. Dat maakt het perfect voor oppervlakkige behandeling en wondverzorging (ook in mensen).
    Kalkzwavel doodt ook sporen, maar pakt ook de schimmel aan door hem te vergiftigen met zwavel. Ik heb geen aantasting gezien van gezond weefsel bij de toepassing daarvan, de opname door het cambium lijkt ook beperkt, en omdat de behandeling lokaal is maak ik me ook geen zorgen over de geur van rotte eieren. Na een dag of twee ruik je er niets van. Het weefsel kleurt wel geel en daarna wit, maar da's een cosmetisch dingetje.

    Ik heb dit jaar wat rotte plekken behandeld met kalkzwavel, rond juni ongeveer, en dat weefsel is niet verder gaan rotten en juist helemaal hersteld met mooi littekenweefsel. Snijden in de wond hoeft niet per see, het maakt in mijn beleving weinig verschil.

    Stamrot en meeldauw zijn twee verschillende 'beestjes'. Meeldauw eet van wat de plant uitscheidt, stamrot eet van de plant zelf. De behandeling is daarom ook anders: de ene kun je behandelen met een spraytje of een beetje smeersel, de ander zul je van dieper moeten raken.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Old dawg
      Old dawg commented
      Editing a comment
      Dat "middeltje" (lime sulfur) is dat hetzelfde als Jin seal

    • Reefer
      Reefer commented
      Editing a comment
      Bedankt voor de duidelijke uitleg LR2!

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Ik verwacht dat jin seal een soort polyester/kunsthars is die het hout verandert in een soort plastic. Tenminste, als ik jin google dan zie ik veel dood hout. Het zit 'm in de naam denk ik Old Dawg. Lime sulphur is geen sealer, geen waterafstotend middeltje. Ik verwacht dat jin seal dat wel is. Ik ben verder niet thuis in dat wereldje, wellicht dat een of andere sensei die vraag beter kan beantwoorden. Ik zal het eens navragen bij een kennis die me lime sulphur heeft aangeraden, misschien dat hij meer weet.

    #37
    Hallo luitjes,

    In de naam van de wetenschap () heb ik de Silver Haze, die ik al zo goed heb opgeven, zojuist met waterstofperoxide behandeld. Dit om te kijken of ik wat aan de meeldauw kan doen. Die meeldauw keerde de laatste tijd in volle hevigheid terug, nadat de plant in het begin van de groeifase daar ook al last van had. Ik wilde vanmiddag eerst biologisch rauwe melk gaan proberen, maar die was uitverkocht bij de plaatselijke ECO-winkel

    Ik heb bijgevoegd een foto van het bewuste spul. Ik heb de maatbeker met een bodempje gevuld, water bijgevoegd en daarna alle bladeren ingespoten met een plantenspuit. Bijna driekwart van het maatbekertje ging er doorheen.

    Verder foto's van bewuste bladeren, voor en na de behandeling en een foto van het 'proefkonijn' zelf.

    Ik houd jullie op de hoogte of dit wat uithaalt.

    Rustig weekend!

    Pafdaddy
    Attached Files
    Last edited by Pafdaddy; 12 October 2020, 16:30.

    Comment


      #38
      Hier de behandeling die ik heb toegepast bij Stamrot / schimmelgroei op stelen.
      29 September

      Hier heb ik de tak behandeld met Peroxide als beschreven in mijn laatste comment/update.
      20200929_sc1.jpg 20200929_sc2.jpg 20200929_sc3.jpg
      30 September
      Hoofdstam schoon gemaakt met peroxide zoals beschreven in mijn laatste comment.
      Het was nog niet helemaal goed schoon, kom er ook niet echt lekker bij... maar de operatie moest even gestaakt worden..
      Sorry heb geen foto voor de operatie, maar schimmel zat helemaal rondom de stam (grijze/donkergrijze pluis)

      20200930_scstam1.jpg 20200930_scstam2.jpg
      20200930_scstam3.jpg 20200930_scstam4.jpg

      De tak ook nog een beetje schoon gemaakt met peroxide.
      20200930_sc1.jpg 20200930_sc2.jpg

      1 Oktober

      De volgende morgen zitten er allemaal druppels op de plek, waarschijnlijk het zout wat opgelost is.
      Deze dag heb ik verder niks gedaan, alleen de plek opgedroogd.

      20201001_stam.jpg20201001_stam1.jpg 20201001_sct.jpg

      2 Oktober

      Vandaag de wond opnieuw schoon gemaakt met dezelfde methode, 1 dopje peroxide, 1 eetlepel water.
      Daarna nog met een wattenstaafjes onverdund de wond schoon vegen, en vervolgens vaseline en zout.
      ik probeer geen weefsel te beschadigen wanneer ik dit doe. alleen de schimmel weghalen en er niet in snijden ofzo.

      *De stam voelt ook nog stevig aan, geen zachte smurrie.

      20201002_stam.jpg 20201002_stam2.jpg
      Met de plek op de tak had ik deze dag niet veel gedaan volgens mij, ben het vergete
      20201002_tak.jpg

      3 Oktober.

      Vandaag heb ik niks gedaan, alleen de plekken droog gemaakt (pas later op de middag)
      Een van deze dagen wil ik het wel weer schoon maken met een verdunde oplossing.

      20201003_stam.jpg
      20201003_stam2.jpg 20201003_stam3.jpg20201003_tak.jpg 20201003_tak2.jpg


      Conclusie
      Ik ben blij met het resultaat en hoop dat de plant het hiermee nog een maandje volhoud.

      De plant lijkt er 'nog' geen last van te hebben
      20201002_plant.jpg
      Last edited by Reefer; 3 October 2020, 20:52.

      Comment


        #39
        Attached Files

        Comment


          #40
          Goedemorgen luitjes,

          Hier mijn voorlopig laatste update over mijn test met waterstofperoxide. Het lijkt op zich wel te hebben geholpen, alleen denk ik dat ik iets te scheutig ben geweest met de dosering h2o2. Bij mijn testblaadje zijn de randen nu stervende en/of verdort. Zie bijlage voor een voorbeeld. Ik laat de Silver Haze nog even staan, nu de eerste witte haartjes in de toppen verschijnen. Ik verwacht er niet veel meer van, en ik ga m ook niet binnen onder de lamp zetten, maar ik ben wel benieuwd wat er nu verder gebeurt.

          Mochten er nog opzienbarende ontwikkelingen zijn dan meld ik mij wel weer in deze draad.

          Peace!

          Pafdaddy
          Attached Files

          Comment


            #41
            mensen die dit in een Binnentuin aan het einde van de bloei wel eens geprobeerd hebben?

            Comment


            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              Meeldauw in een binnentuin is wel een teken van een binnentuin waar vraagtekens bij gezet moeten worden.. De keren dat ik meeldauw heb gezien in binnenteelten is op een enkele hand te tellen, en ik kijk toch al gauw 10+ jaren mee op dit forum.
              Maar de werking in een binnentuin zal hetzelfde zijn als buiten, alleen zal de nevenschade waarschijnlijk minder zijn.

            #42
            te vol en daardoor slechte airflow was de oorzaak icm hele hoge lv paar weken terug

            Comment

            Bezig...
            X