Aarde hergebruiken

Collapse
X

• Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • subbie
    Advanced Stoner
    Member
    • Jan 2011
    • 64

Aarde hergebruiken

Korting op 420shop
    Ik zou een gedeelte van m'n potgrond die ik vorig jaar voor m'n plantjes heb gebruitk, willen hergebruiken. In één van m'n potten zitten echter nog aardig wat wortels.

Is het best dat ik de wortels zoveel mogelijk eruit haal, of kan ik ze erin laten? Naar mijn schatting gaan er binnen 2-3 weken plantjes inzitten.
  • justforfun
    Junior Grower
    MemberLucky Member
    • Dec 2010
    • 553

Re: Aarde hergebruiken

Ik heb het een keer gedaan en een redelijk slechte ronde. Ik denk dat het aan de aarde lag en doe dat dus nooit meer. Maar het kan wel, je moet dan enzymen en bacterien toevoegen die de dode wortels opeten. Precies weet ik het niet, maar er is hier vast wel iemand die je kan helpen.

Gr. JFF
    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

Comment

• subbie
      Advanced Stoner
      Member
      • Jan 2011
      • 64

Deze pot stond binnen, de andere stonden nog buiten. Ik heb gemerkt dat in die potten de wortels al bijna helemaal verteerd zijn, en ik heb op verschillende plekken gelezen dat dit goede voeding geeft. Echter kan er in elke pot een degelijke hoeveelheid verse potgrond, en ik heb voeding.
      Het zijn ook lowryders die na 8 weken klaar zouden moeten zijn, dus ze moeten niet maanden toekomen.

Comment

• LR2
        Mother of all Growers
        MemberLucky Member
        • Nov 2011
        • 8552

Wanneer je een worteletende schimmel/beestjes in je pot hebt, kan dit gevolgen hebben voor de verse wortels. Die worden dan immers ook aangevreten, resultaat: dode plant. Dat is me pas één keer overkomen, daarna heb ik nooit meer iets hergebruikt. Beter verwijder je alle wortels, meng je een klein(!!) beetje voeding en wormen door die oude grond en dan kun je weer aan de slag. Maar het lijkt me alsnog verstandig om bij het tuincentrum (of de lokale gemeentelijke stortplaats, waar ze het vaak gratis uitdelen) wat potgrond te halen voor een paar euro. Dan loop je minder risico. Er zijn regelmatig acties waarbij je 40 liter potgrond voor drie euro kan oppikken. De kans dat je planten het slecht gaan doen is klein, maar liever het zekere voor het onzekere, of niet?
        Succes!
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• Xtreme
          Banned
          • Jul 2009
          • 4271

Reeds tijdens de Middeleeuwen wisten de monniken dat teelt/vruchtwisseling over het algemeen voor een gezonder gewas en een betere opbrengst zorgen. Overigens is de ene plant daar gevoeliger voor dan de andere: vlinderbloemigen en nachtschades hebben liever elk jaar aan andere plaats. Sla, radijs en spinazie zaai ik soms 2 tot 3 jaar op de zelfde plaats. Bij aardappelen bestaat/bestond zelfs een wettelijke regeling om aardappelmoeheid te voorkomen. Maar zoals je zegt: gooi er een paar euro tegen aan, dan neem je het zekere voor het onzekere.

Comment

• higher
            Senior Stoner
            Member
            • Dec 2011
            • 44

koop gewoon nieuwe aarde kost je de kop niet en het scheelt je een hoop zorgen !!!!

Comment

Bezig...