Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

    Korting op 420shop
    Ik zit een tijdje te denken over hoe ik mijn zadenkweek aan ga pakken, en hoe ik zo min mogelijk 'ongelukbestuivingen' kan hebben. Ik wil slechts een paar toppen van de beste planten bestuiven, maar daarbij komen factoren als wind erg nauw bij kijken. Ik heb een windloze ruimte, dus het bestuiven van de planten in pot, is geen probleem. Echter de sterksten staan in de volle grond.
    Nu vraag ik me af: is het mogelijk om stuifmeel op te lossen of te vermengen in water, en met dat water (met stuifmeel) de toppen te bevruchten?
    Zo voorkom ik ongewenste bevruchtingen en kan ik de rest van de toppen nog prima roken. Zo kan ik ook twee soorten stuifmeel op twee verschillende toppen gieten, en de zaden netjes uit elkaar houden.
    Maar, watvoor water is het best? Overleeft het stuifmeel deze actie? Wat zijn de kansen? Is het eerder gedaan?

    Ik kan ook met ziplock zakjes gaan werken, daar stuifmeel in doen en die over de top hangen, maar dat risico op kruisbestuiving lijkt me toch groter. Die optie houd ik als backup, maar ik vraag me allereerst af of deze watermanier mogelijk is.

    Bedankt voor de reacties!
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    Re: Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

    Ik heb het nog niet gedaan, maar die zakjes zullen meer kans maken dan het oplossen. Als je het al wil gieten, ga je een enorme hoeveel stuifmeel nodig hebben om zelfs maar een beetje tot de bloem door te dringen. Water loopt ook eenvoudig van de plant af, poeder daarentegen blijft plakken in de stampers. Misschien dat je wel lichte bevruchting zal hebben, maar het zijn zware middelen en veel knoeien met weinig resultaat.

    Als je afzonderlijk wil bestuiven, is dat geen probleem. Je verzameld je stuifmeel in afzonderlijke potjes en koopt een kwastje. Ik denk dan aan een licht verfkwastje of zelfs een make-up borsteltje, why not. Zonder je plant af, m.a.w. zet even uit je tent en beeld je in dat je een Bacardi-sletje bent. Daarmee bedoel ik natuurlijk dat je je vriendinnetje (vrouwelijke plant) helemaal vol schildert met je poedertje. Wil je meerdere kruisingen, neem dan meerdere kwastjes, scherm een tak af van de rest van de plant en zelfde proces.

    Graag wil ik nog vermelden:
    "Het is ook aangewezen meerdere malen de vrouwelijke plant(en) te bestuiven, zoals dat in de vrije natuur ook gebeurt. Een doorgedreven eenmalige bestuiving is schadelijk voor de levensvatbaarheid van de zaden. Vele zullen onvolledig zijn, andere zijn wit of groen omdat ze niet volgroeid zijn. Ze zullen dan ook niet ontkiemen."
    - cannaclopedia.be

    Hopelijk helpt het!
    All I want is a little more than I'll ever get

    Homebox S - 4x White Widow + 1x Lowryder #2 Auto

    Comment


      #3
      Re: Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

      Jow LR ,

      Ik heb laats bestoven met een penseeltje zonder water bij te doen , ik ging als volgt te werk .

      * een koffietas onder de mannebellen houden en schudden tot je wat stuifmeel hebt
      *mijn planten stonden al in een andere kamer dan de tent (verzetten) windstil in die kamer
      *met een penseel ga je in de tas wat pollen verzamelen en dan op je willekeurige topje doppen/borstelen ( bij het doppen vliegt minder stuifmeel in het rond )
      * zo heb ik alleen de onderste topjes weten te bestuiven

      Er zijn op de markt ook pollinator bags te koop die je over de takken kan schuiven die je niet wil bestuiven .

      Grtz Hash
      Geniet nooit met mate !

      Comment


        #4
        Re: Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

        Yep, droog penseeltje en kuststof bakje (statisch tegen stuiven) gebruik ik. Water+stuifmeel = modder. Dan werkt het niet meer.
        QNQ142.jpg
        Eventueel wat boterhamzakjes over dichtbij gelegen topjes, maar ik kom soms toch 1 of 2 zaadjes in andere toppen tegen, dat is bijna niet te voorkomen.
        Soms wordt twee dagen na bestuiving de hele plant benevelt, dan wordt het risico nog iets kleiner, maar dat doe ik zelf nooit.
        En natuurlijk een strategisch goed gelegen topje uitkiezen helpt ook

        Een zak stuifmeel om een top schudden lijkt leuk, tot je dat zakje eraf moet gaan halen, hoe ga je dat doen dan..
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

          Stuifmeel of ook wel Pollen genaamd.

          Wind bestuivers laten hun stuifmeel los op droge dagen met een lage LV. Bij een Hoge LV komen de pollen al niet goed vrij. De stuifmeel korrel bestaat uit een voedselrijk cellichaam met een kern die drager is van het genetische erfgoed van de plant. Twee omhulsels dienen als bescherming: de dunne Intine aan de binnenzijde en een ruwe stevige Exine aan de buitenzijde.
          De pollen van windbestuivers zijn glad en licht, dikwijls voorzien van luchtzakken om door de wind ver gedragen te worden.
          Bij verspreiding door de lucht wordt het stuifmeel door de wind uit de meeldraden geblazen en komt bij toeval op de stempel van een andere plant van dezelfde soort terecht. Deze planten hebben vaak kleine, onaanzienlijke bloemen die in grote groepen bij elkaar staan, zoals in de bloeiwijzen van ons zo geliefde plantje. Kenmerkend voor de meeldraden is dat ze sterk naar buiten hangen. Ook de stempels (pistels) steken behoorlijk uit en zijn flink vertakt om zoveel mogelijk stuifmeel op te kunnen vangen.

          Er is een wezenlijk verschil tussen wezenlijk verschil tussen de vorming van geslachtscellen tussen planten en dieren:
          In de geslachtsorganen van volwassen dieren en mensen worden door de meiose meteen geslachtscellen gevormd. Bij planten is er nog een tussenstadium.

          Uit de volwassen ouderplanten (ook wel "sporofyten" genoemd en bestaande uit diploide cellen) ontstaan na de meiose geen gameten maar haploide sporenAls stuifmeelkorrels op een rijpe stempel (pistel) terechtkomen, nemen ze water op. Degehydrateerde pollenkorrels kunnen weer actief worden en gaan kiemen. Daarbij kan in principe uit iedere pollenkorrel een buisje, de pollenbuis, gaan uitgroeien. De generatieve cel zal later nog een keer delen waardoor er dan twee spermacellen ontstaan. Deze spermacellen zijn dus de eigenlijke mannelijke geslachtscellen of gameten.



          Stuifmeelkorrels zijn dus kleine, mannelijke gametofyten die in rusttoestand, in droge vorm, de spermacellen gaan vervoeren naar de stamper om zo de bevruchting mogelijk te maken. De eicel zit in een klein vrouwelijk gametofytje, embryozak genoemd, dat je in de zaadknop (calyx) in het vruchtbeginsel van de bloem kunt vinden.

          Als een stuifmeelkorrel op een stempel van dezelfde soort landt en vocht kan opnemen kan het gaan kiemen en een buisje, de pollenbuis, gaan vormen. bron:
          Last edited by monty; 25 June 2012, 13:42.

          Comment


            #6
            Re: Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

            Bedankt voor de reacties iedereen, ik kan dus concluderen dat het onmogelijk cq. onverstandig is om stuifmeel op te lossen/vermengen met water en op die manier mijn toppen te bestuiven. Omdat ze dan al een pollenbuis gaan vormen in het water, en op die manier te vroeg tot uiting komen(Monty? Klopt dit?). Ook omdat het op deze water-manier moeilijker wordt om je toppen te bevruchten.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #7
              Re: Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

              Bedankt voor de reacties iedereen, ik kan dus concluderen dat het onmogelijk cq. onverstandig is om stuifmeel op te lossen/vermengen met water en op die manier mijn toppen te bestuiven. Omdat ze dan al een pollenbuis gaan vormen in het water, en op die manier te vroeg tot uiting komen(Monty? Klopt dit?). Ook omdat het op deze water-manier moeilijker wordt om je toppen te bevruchten.
              Ja zo begreep ik het verhaal ook.

              Ik heb wel eens bestoven met een wat vochtige penseel,dat best prima ging. Me lijkt echter dat een windbestuiver toch liever droog bestoven word. Of het stuifmeel nog herkent word en functioneert als dat in een water oplossing zit vraag ik me af. Voor de gein toch eens proberen kan natuurlijk geen kwaad.

              Comment


                #8
                Re: Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

                Gezien het gammele weer is het nog zeker twee weken wachten tot ik aan de slag kan, maar ik houd jullie op de hoogte! Ik zal een fluffy schaduwtopje als experiment gebruiken. Kan het toch niet laten om het te gaan proberen.
                Weet je hoe lang het in het echt duurt voordat die stuifmeelbuis gevormd is? Als dat een dag duurt, zou het mogelijk moeten zijn en misschien wel voordelig kunnen werken. Maar ik betwijfel het ten zeerste haha!
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #9
                  Re: Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

                  We blijven volgen, ben toch ook wel benieuwd. Ik kon je gedachtegang voor een deel goed volgen. Als het puur om het doelgericht aanbrengen zonder dat er iets aireborn word is, en je de oplossing kort voor gebruik aanmaakt is het het misschien best de moeite waard om dat eens te testen. Als vraag ik me dan toch af of een vochtige penseel niet gewoon handiger is. Enig ongewilde bestuiving zal er altijd wel zijn als je met pollen werkt.

                  Comment


                    #10
                    Re: Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

                    Zouden de pistils ook niet te snel onbruikbaar (bruin) worden door het vocht ?
                    Ik ben ook wel benieuwd of het werkt, dan doop ik de volgende keer gewoon een toppie in een beker met pollenwatershakemix.
                    Lijkt me ook een stuk makkelijker dan dat gek#t met een penseeltje
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

                      Daar komen we gauw genoeg achter! Ik heb vier topjes gevonden die als experimentgrond dienen. Twee extra, voor de zekerheid.

                      Hoe ben ik te werk gegaan?
                      Ik heb mijn reeds ingevroren Lowryder #2 stuifmeel uit de vriezer getrokken en een oogdruppel-pipet schoongemaakt. Die pipetjes zijn van plastic en voor weinig geld te verkrijgen bij de drogist. Ze zijn wel gevuld met lenzenvloeistof, even wassen dus.

                      Normale 'traditionele' aanpak:
                      - Ik heb geen kwastje kunnen vinden, dus ik heb met mijn vinger (netjes gewassen hoor) door de stuifmeel geroerd en deze daarna door de toppen gewreven, zo zacht mogelijk om beschadiging van de haren (stampers) te voorkomen.
                      Afijn, zo dus twee toppen bestoven. Verre van ideaal, maar als ik zo verhalen lees over accidentele bestuivingen, moet dit ook goed kunnen. Schiet me niet af, ik ben lui, mateloos enthousiast en onervaren in dit gebied. Die drie gaan niet goed samen.

                      De 'Experimentele' Gemaakte fouten:
                      In een experiment moet je jezelf bewust zijn van je methode en hypotheses. Hypothese 0 was: stuifmeel in water bevrucht niet. Hypothese A is: stuifmeel in water bevrucht wel. In mijn hoofd had ik het idee, de methode dus: als ik eerst de waterdruppels doe, dan kan ik niet per ongeluk met de airborne stuifmeel diezelfde toppen bevruchten (stuifmeel wordt nat en als het niet water-idee werkt, gebeurt er dus niets qua bevruchting). Goed, je leest hierboven al dat het andersom is gegaan. Er is dus een kans dat er pollutie/vervuiling is (als hypothese A juist is). Daarbij bedenk ik me ook, dat het water nog geen drie minuten laten over die toppen is gegaan, en dus het contact met water er voor zou kunnen zorgen dat het stuifmeel gedeactiveerd wordt (als hypothese 0 klopt). Vandaar dat ik een totaal andere plant uit de windrichting een controle heb gedaan met de watermethode.

                      Resultaten
                      Ik verwacht binnen een paar dagen te zien welke pistils bruin worden en welke niet. QnQ, je hebt je antwoord dus zo snel als ik hem heb
                      Verder weet ik niet wanneer ik de eerste zaadvorming, en veranderingen in de plant, kan verwachten, ik heb nog nooit bewust zaad gemaakt. Dus ik zou het wel prettig vinden als jullie kunnen aangeven wanneer ik iets mag verwachten te zien. En wat dan, hoe begint het?! Wat zijn tekenen van een geslaagde bevruchting? De calyxes gaan zwellen en de pistils worden bruin, maar is er meer dan dat te zien? Hoe lang duurt zoiets?

                      Goed, ik moet dus eerst weten wat ik moet zien, om
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                        #12
                        Re: Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

                        hoi,

                        ik ben benieuwd wat het resultaat wordt.

                        groeten

                        Comment


                          #13
                          Re: Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

                          Ik snap het probleem niet. Ik van netjes het stuifmeel op en smeer dit met een kwastje op de toppen. Ik heb zo alleen de toppen bevrucht die ik wilde. Ik snap niet waarom er dan zo moeilijk moet worden gedaan om dit onderwerp. Als je secuur werkt gaat het echt wel.

                          Gr. JFF
                          Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

                          Comment


                            #14
                            Re: Bestuiven: Stuifmeelsolutie?

                            En al enig resultaat? Ben erg benieuwd wil dit jaar ook bepaalde toppen gaan bestuiven..

                            Greetz,

                            xslt66x

                            Comment


                              #15
                              2012-06-10-Santa.jpg Santa F7

                              Maarre..is er al wat te zien ?
                              Niet dat ik nieuwsgierig ben ofzo hoor..
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                              Comment

                              Bezig...
                              X