Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!
Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.
Enkele belangrijke informatie:
@D, ik heb het recept van LR2. Het staat dacht ik in 1 van zijn topics. Kaarsvet kan ook, maar dat vind ik persoonlijk wat onhandiger werken. Zal kijken of ik dat stukje tekst vind van LR2.
Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
Het systeem betreurt dit ten zeerste.
Azijn bevat azijnzuur, dat kan bij planten makkelijk door de cel opgenomen worden. Daarmee maak je het probleem enkel groter. Azijnzuur is een onkruidverdelger op 'biobasis'. Het laat de pH zo hard stijgen, dat veel onkruid het loodje legt. Je blad dus ook waarschijnlijk.
Schimmel houdt wel van zuur namelijk. Combineer dat met een kapotte plant, en je hebt het ideale mengseltje voor schimmel.
Alcohol doodt geen sporen, alleen levende schimmel. Het doodt wel alle levende cellen van de plant die wat vocht doorlaten. Dus ook daar mee zit rolling stoned wederom, totaal aan het verkeerde eind.
Vaseline: waterafstotend, laat UV-licht door (houdt schimmel niet van), niet schadelijk voor de plant, druipt nauwelijks + goed smeerbaar voor afdichting, geen hoge temperaturen nodig, brokkelt niet af zoals kaarsvet.
(Zee)zout: doodt ook veel cellen, antischimmel, maar omdat het gevangen zit in vaseline kan het niet doortrekken in de rest van de plant, regent daardoor ook niet in de bodem, onttrekt vocht aan de plant waardoor schimmel moeilijker doorgroeit.
Maareh, nog even terugkomend op wat ik eerder zei. Calyxen in de oksels, die bruin worden, die zijn over datum. Die zijn te oud en de plant stoot ze af. De plant trekt ze dan leeg in enkele dagen (van groen -> geel -> bruin). Dat proces gaat rap, al helemaal in de zon. Dus dat hoeft niet altijd rot te betekenen.
Soms drogen ze gewoon uit, en dan kun je ze juist beter verwijderen; dood plantmateriaal dat later vochtig wordt.. We weten hoe dat gaat!
Omdat de plant het heeft afgestoten, heeft de plant ook de sapstroom netjes dicht gemaakt. Er is dan geen wond. Schrobben, vaseline en al die troep zijn dan niet eens nodig.
"Ja, LR2, waarom heb je dat eerder niet gezegd?"
Weet ik niet.
Comment