Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Statocyten en Statolithen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Statocyten en Statolithen

    Korting op 420shop
    gravitropisme zwaartekracht.Voor een zaadje dat onder de grond zit is deze vaste groei richting natuurlijk van het grootste belang. Na ontkiemen moet het kiempje naar boven groeien om het licht te vinden voor zijn fotosynthese. Ondertussen groeit zijn worteltje naar beneden dieper de grond in waar het water en voedingsstoffen vindt.


    Statocyten en Statolithenstatocyten genoemd. In die statocyten zitten kleine zetmeelkorreltjes (ook wel statolithen genoemd) die kunnen uitzakken. De onderkant van de plant wordt aangegeven door de plaats waar deze korreltjes onder invloed van de zwaartekracht naartoe zakken in de cel. In het bovengrondse deel van je spruitje, zitten ook statocyten. Zij moeten er juist voor zorgen dat de plant naar boven groeit, dus tegen de zwaartekracht in. Hier zitten de cellen in een speciale cellaag: de endodermis. De endodermis zit onder de bast van de plant.


    Trek maar aan het touwtje dan gaat het deurtje vanzelf open.

    Planten kunnen dus zwaartekracht waarnemen met behulp van kleine zetmeelkorreltjes, de statolithen, die aanwezig zijn in speciale cellen, de statocyten, in de worteltop en in de endodermis van de scheut. Maar, hoe kunnen nu die paar statocyten met die piepkleine statolithenstatocytenzwaartekracht meting maar over een korte afstand doorgeven.
    Alle cellen, dus ook de statocyten in de worteltop, worden aan de binnenkant verstevigd door sterke eiwitten die als een netwerk kriskras door de cel heen lopen. Deze eiwitten worden actines genoemd. Actines tatocyten werkt het op dezelfde manier. Stel de wortel van een plant wordt op zijn zij gelegd. De statolithen zakken naar de zijkant van de statocyt. Omdat de statolithen verbonden zijn aan de actines gaan zij door het uitzakken aan de actines trekken.

    Dit is te vergelijken met het touwtje aan het deurtje. Doordat de tatolithen aan de actinesauxineBron:

    De plant Word naast de geotropie (groeiwijze door de invloed van de zwaartekracht), ook gestuurd door fototropie
    Last edited by monty; 20 April 2012, 08:38.

    #2
    Re: Statocyten en Statolithen

    Mooie post Monty

    Eindelijk een antwoord op de vraag hoe de plant weet wat onder en boven is.
    Now I'll sleep again at night

    Comment


      #3
      Re: Statocyten en Statolithen

      Heel mooie info, enkel bronvermelding ontbreekt . Interessante site trouwens.
      Komt mooi ter aanvulling ivm die Auxine! Toppie
      Last edited by Jointjedraaien; 3 August 2010, 17:17.

      Comment


        #4
        Re: Statocyten en Statolithen

        Bronvermelding toegevoegd en een linkje naar auxine topic erin geplaatst.

        Grtz

        Comment


          #5
          Re: Statocyten en Statolithen

          Bedankt om te linken alvast. Mocht je ook nog even je aanmerkingen doen in het auxine topic zou het super zijn! Je zei dat je nog iets te zeggen had dus laat maar komen, ik hoor het graag! Als je tijd hebt natuurlijk

          Greetzzz en een Prettige Kerst gewenst nog!

          Jona

          Comment


            #6
            Re: Statocyten en Statolithen

            Zal ik zeker doen alleen beetje weinig tijd. . Is een interessant onderwerp die plant hormonen. Auxine doet zijn werk in samenwerking met nog een aantal andere hormonen. Het gaat allemaal om concentraties en combinaties van deze 6, tot nu toe bekende plant hormonen. Best een ingewikkeld verhaal maar zeker de moeite waard om iets meer over te weten.
            Last edited by monty; 18 April 2010, 21:34.

            Comment


              #7
              Re: Statocyten en Statolithen

              goeie topic weer wat wijzer

              Comment


                #8
                Re: Statocyten en Statolithen

                jongens ik heb een vraag... ik heb me zaden laten ontkiemen "ik weet niet of ik hier goed zit' maar.. ik heb me zaden laten ontkiemen en worteltje naar beneden gedaan in de aarde, maar moet er nu al tl balk boven of moeten ze in de zon of schaduw please mail me
                Last edited by Jointjedraaien; 22 February 2013, 18:56.

                Comment


                  #9
                  Re: Statocyten en Statolithen

                  zodra ze boven de grond komen is het het beste dat ze meteen licht hebben. Om dat moment niet te missen kun je dus het beste met licht aan ontkiemen.

                  Comment


                    #10
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                    Comment


                      #11
                      Re: Statocyten en Statolithen

                      Badankt voor de info!!

                      Comment

                      Bezig...
                      X