Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

    Korting op 420shop
    Na veel wikken en wegen toch besloten om een kleine binnenkweek te gaan doen. Na 3 niet al te succesvolle buitenkweekjes en 2 micro-pc kweekje, heb ik dan toch de knoop doorgehakt om een iets grotere kweektent op te gaan zetten. In eerste instantie bij een complete set zitten kijken, met LED en afzuiging upgrade , maar uiteindelijk ga ik toch niet voor complete samengestelde set, ik stel zelf een lijstje samen.

    Daarmee eens goed gaan kijken hoe of wat, zoals welke ruimte heb ik ter beschikking, hoe zit het met veiligheid en wat voor lamp wil ik gaan gebruiken. Veiligheid is een belangrijk punt, dus ik wil een veilige opstelling. Daarnaast Is de ruimte vastgesteld, ik heb niet meer dan 60x60x155; dus dat wordt een Secret Jardin DS60. Vervolgens wil ik het graag zo stil mogelijk houden, om overlast voor de slaapkamer ernaast te minimaliseren.

    De verlichting zal LED worden. HPS wil ik niet aan beginnen, met de warmte van de lamp, de hoge inschakelspanning en de beperkte hoogte. Dus twijfelde ik tussen T-Neon en LED, maar ga toch voor een LED oplossing. Na veel ingelezen te hebben hier op JD en andere fora toch besloten om voor Cree COB's te gaan.

    Voorlopig is het lijstje als volgt (maar ik ben eigenlijk op zoek naar tips/advies/commentaar op mijn voorlopige keuzes).

    Tent + afzuigingVerlichtingOptie 1Optie 2Kweekmedium
    Hier heb ik eigenlijk nog te weinig onderzoek naar gedaan, wel weet ik dat ik op aarde wil beginnen met biologisch voeding. Voorlopig wil ik nog niet aan de slag met PH/EC meters en alle extra uitdagingen die andere medium en voeding met zich mee brengen. Laat ik eerst zorgen dat ik dit onder de knie ga krijgen voordat ik over ga stappen naar een ander medium.

    Graag zou ik jullie advies willen over
    1e kweek - Mohan Ram (Done)
    3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

    #2
    Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

    http://www.todogrowled.com/gb/ daar hebben ze ook ledlampen van 100 watt of je neemt de lamp van 200 watt en zaagt hem door,dan heb je een bak licht 200 cub afzuiging moet zat zijn voor een klein tentje.zak allmix van 70 liter ,en je hoeft de eerste 6 weken geen voeding te geven.
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

    Comment


      #3
      Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

      Thanks joremkrank! Heb de site van ToDoGrowLed ook bekeken, maar ben niet bang voor een beetje zelfbouw. Zoals het ernaar uitziet kan je zelfs op twee COB's toch nog zo'n 30% of meer besparen op DIY ten opzichte van kant-en-klaar. Ben ben blijf een hollander, dus dat is zeker een richting die ik op wil.

      Voor de afzuiging kan ik dus iets terug draaien. Mijn idee was sowieso om de afzuiging op zo'n 40%-50% te laten draaien om eventueel geluidshinder tegen te gaan.

      Kijk, Biobizz AllMix, dat klinkt inderdaad als iets voor mij, niet al te moeilijk met het medium. Als ik daar dan nog zo'n BioBizz starterspakket bij doe ben ik volgens mij klaar, toch?
      1e kweek - Mohan Ram (Done)
      3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

      Comment


        #4
        Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

        Bij de verlichting is het belangrijk om te kijken ook naar het spectrumbereik. Als je een lamp hebt die van 630-650nm uitstraalt, dan heb je minder goed licht voor je planten dan een lamp die bijvoorbeeld 550-700nm uitzendt. Een beetje minder lumen maakt dan weinig uit, omdat het spectrum die verandering wel opvangt.

        Verder heb ik niet zoveel verstand van elektra. Ik weet enkel wat plantjes leuk vinden.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

          Naar wie van Kingbrite heb je een mail gestuurd mss? Die antwoorden sowieso lijkt mij, hele vriendelijke mensen. Todogrowled heeft de cobs ook afzonderlijk, maar duurder. Mouser is nog eens een stuk duurder en heeft geen holders.
          Passieve heatsinks, het staat in het diy topic, vind je enkel via kingbrite of ali.

          Comment


            #6
            Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

            Bij de ds60 kreeg ik een kleine inline blazer en die maakt wel redelijk wat geluid.. maar is niet hoorbaar in de kamer ernaast, ik heb natuurlijk niet de ervaring zoals al derest van de mensen hier maar ben in ieder geval wel heel tevreden met het tentje enkel men vriendin vind het niet zo leuk dat ze dag en nacht die afzuigen moet aan laten xd
            wens je nog een leuke zoektocht en hoop dat andere mensen je beetje kunnen helpen!
            Grtz Assi


            It feels like heaven in a bag..

            Comment


              #7
              Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

              Kijk eens op rapidled.com voor de cxb3590. Goedkoop en gratis verzending


              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
              [COLOR=#a9a9a9][B][SUB]Een pad ontstaat door er op te lopen[/SUB][/B][/COLOR]

              Comment


                #8
                Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                @LR2, dus zodra ik merk dat mijn plantjes iets niet leuk vinden, klop ik bij je aan

                @beowulf, inmiddels reactie van Jerry gehad, denk dat ik vorige week een verkeerd email adres heb gebruikt. Nu de eerste quote afwachten. Nog wel op zoek naar bevestiging of mijn gekozen "setup" goed genoeg zal werken.

                @Assilator, ik heb inderdaad ook bij de kant-en-klaar tenten gekeken en ook de standaard afzuigers werken wel, maar ik wil ze zo'n 50% terug kunnen draaien in de hoop een stukje aan lawaai te kunnen minderen.

                @ip20, die hou ik in gedachten, mocht het met Kingbrite niet gaan lukken.


                Bij deze mijn "geupdate" lijstje met wensen. Nog steeds sta ik open voor kritiek, betere adviezen en ervaringen. Ik hoop alles eind deze week of anders begin volgende week te kunnen bestellen.

                - Secret Jardin DS60 R3 (60x60x150) - E70,-
                - Buis afzuiger VK 125G - 365m3 + thermostaat - E77,-
                - Phat/Rhino filter 425m3 (moet "groter" zijn dan afzuiger) - E65,-
                - SonoConnect 127mm 5mtr - E19,-
                - 3x snelklemmen/slangenklemmen 60 -> 135mm - E2,50
                - 1x SuperRoots Airpot 22,5 ltr - E10,-
                - BioBizz All.Mix 50 ltr - E12,-
                - BioBizz Starterpack - E50,-
                - Secret Jarding Monkeyfan - E15,-
                - Gele plakkaarten - E13,-
                - Garden High Prohanger - E7,-

                Dit alles komt dan op E340,-, zonder de verlichting.

                Voor de verlichting heb ik een vraag uitstaan bij Jerry, maar ben er nog niet helemaal uit. Op dit moment twijfel ik of ik met 2 of 3 CXB3590 zal gaan werken. Daarnaast nog de keuze of ik ze met 1 driver aan zal sturen, of ieder met een afzonderlijke. Dus ik heb de volgende opties aan Jerry voorgelegd:

                Option 1:
                2x CXB-3590-0000-000N0HCD35G (36v)
                2x HBG-60-1400
                2x Passive pre-drilled heatsink (which will work with this setup)
                2x CXB-3590 Solderless LED holder

                Option 2:
                3x CXB-3590-0000-000N0HCD35G (36v)
                3x HBG-60-1400
                3x Passive pre-drilled heatsink (which will work with this setup)
                3x CXB-3590 Solderless LED holder

                Option 3:
                3x CXB-3590-0000-000N0HCD35G (36v)
                1x HLG-240H-C1750B
                3X passive pre-drilled heatsink (which will work with this setup)
                3x CXB-3590 Solderless LED holder

                Zoals aangegeven, ik sta nog steeds open voor suggesties, kritiek, commentaar en/of ervaringen.

                Gr, MV
                1e kweek - Mohan Ram (Done)
                3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

                Comment


                  #9
                  Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                  Ja is idd veel handiger als je aan de snelheid wat kan veranderen.. zou ook handig geweest zijn bij me maarja is men eerste kweekje die bezig is dus mss binnekort uitbreiden :p


                  Grts Assi!
                  It feels like heaven in a bag..

                  Comment


                    #10
                    Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                    ook even snel mee kijken hoor..

                    Die secret jardin tent heb ik hier ook nog liggen, wat ik een nadeel vind is dat ze enkel aan de linkerzijde een "raam" met vliegengaas hebben zo ook enkel aan de linkerzijde een ingang voor inkomende lucht. Dat hoeft geen probleem te zijn, ik kwam hier alleen wat lastig mee uit, helemaal toen het lichtdicht gemaakt moest worden. Heb ook zon zelfde buisafzuiger liggen en die maakt wel aardig wat kabaal, en bromt ook als er zon thermostaat aan loopt te regelen. Er zelf een softbox eromheen maken scheelt al wel heel wat.

                    ik mis nog wat meters, Temp/LV, Ec, Ph een tijdklok met relais

                    optie 1 = 100w Led Deze valt wat mij betreft af het is te weinig wattage voor 60x60 mooi te belichten. Zelf denk ik dat 150-225w mooi werkt op 60x60
                    optie 2 = 150w Led
                    optie 3 = 185w Led Denk je ook aan aansluit draad/kabel, koelpasta, wago klemmen,

                    Moest ik kiezen, dan zou ik zelf voor optie 3 gaan, dit dan omdat ik liever het licht over meer punten verdeel. Zelf vind ik 4 lichtpunten het mooist qua verdeling. Had je mijn setup ook gezien in het Led Noob topic? Deze hangt ook in een 60x60 tentje en komt wat goedkoper uit als de door jou gegeven opties.

                    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...or-noobs/page6

                    Zoals je al wel zag zijn er heel wat mogelijkheden het is ook maar net wat je zelf graag wilt. Net zo als met driver keuze, ga je voor een enkele driver per led dan heb je het voordeel dat je er en paar uit kunt laten in de startfase en wat stroom kunt uitsparen. Maar neem je 1 driver die meerdere leds aanstuurt dan kun je ze doorgaans weer dimmen en zo weer wat stroom uitsparen.

                    Waarom zo gebrand op die passieve koelblokken? als een echte Hollander ben je goedkoper uit met actieve, die je hier in NL voor 10je stuk thuis hebt.

                    zo ff wat gedachten spinsels,

                    groeten

                    Comment


                      #11
                      Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                      Hey mafferd, dank voor je reactie!

                      ja had je setup gezien, maar die is met 2450's en noob als ik ben zie ik vanalles staan over de 3590, dus verder niet echt naar gekeken. (Wel met interesse naar je arduino zitten kijken, ik wacht nog steeds op mijn test setje). Denk je dat de 2450's goed genoeg werken voor mijn 60x60 tentje?

                      Reden dat ik voor passieve koeling wil gaan is puur vanwege het geluid. Heb nogal wat computers staan her en der, en het lawaai van die fans is niet om aan te horen.

                      Wat betreft die afzuiger, vandaar dat ik voor een grotere wil gaan, dan kan ik hem 50% terug draaien in de hoop dat dat scheelt met lawaai. Een softbox eromheen gaat niet echt passen in een tentje van 150 hoog, ben ik bang.

                      PH meter heb ik liggen, maar wil bio gaan kweken, dan heb je toch geen PH/EC nodig? LV/temp heb ik ook liggen, en daar moet natuurlijk nog een arduino bij.

                      Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
                      1e kweek - Mohan Ram (Done)
                      3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

                      Comment


                        #12
                        Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                        Ik zelf ben meer dan tevreden over de led lamp, heb er onder gegroeid en er een ronde onder gebloeid. Daar kwam 215gram droog onder weg, met fluff erbij zon 235gram dat is zon beetje het zelfde als dat ik met 250w hps haalde. Dus in mijn belevenis werkt het prima in een 60x60.

                        Nou maak je maar geen zorgen dat je die actieve koelblokken horen kunt, dat geluid word sowieso overstemd door de afzuiger gehe ook als die op 50% draait. Ondanks dat ik er een softbox omheen heb gemaakt is het nog steeds het meest lawaai gevend apparaat wat er op de kweek kamer staat, en heb er ook meerdere luchtpompen staan. Moet hier ook nog een keer een echte softbox voor halen dan is het hier ook weer aardig geluidloos.

                        heb je verder helemaal geen ruimte daar waar je tent komt te staan? afzuiger kan prima buiten de tent.

                        Op bio ben je het als het goed is geen meters Ec/Ph nodig. Ja en een arduino is een mooie toevoeging voor je kweek ruimte, meten, regelen en bewaken van alles kun je er mee.

                        Comment


                          #13
                          Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                          pc fans draaien volle bak en zitten na een paar weken vol stof. Om die leds te koelen volstaat 6 volt ipv 12, waardoor ze nauwelijks lawaai maken.
                          Grotere buisafzuiger dempen geeft nog steeds brommend geluid. De mijne draait op een smscom controller op 20% en die hoor je nog draaien. De fans van de arctics niet.

                          Comment


                            #14
                            Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                            Dus dan verruilen we de passieve koeling voor de actieve koeling, van Arctic. Nu nog de afzuiging, er staat een open kast naast (zo'n stellage kast) waar ik wel een plank leeg kan maken. Maar Is het dan verstandiger om een slakhuis afzuiger te nemen en deze in een softbox te bouwen, of kan de afzuiger die ik nu op het lijsten heb staan (buisafzuiger) ook werken?

                            Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
                            1e kweek - Mohan Ram (Done)
                            3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

                            Comment


                              #15
                              Re: Advies gevraagd aanschaf kweektent, verlichting, etc.

                              Ge zult er in beide gevallen toch een variac voor moeten kopen. Ik heb liever de buisafzuiger.

                              Comment

                              Bezig...
                              X