Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED DIY tutorial voor noobs




    Hehe... Het was even zweten vandaag maar ook deze lamp is nu klaar.

    4x CXB2540 3500K X2. 4x€12.00=€48,00
    4x Artic 11 plus. 4x€ 7.50=€30,00
    1x HLG-120H-C1050. . =€36,50
    4x ideal holder. 4x€2,20 =€ 8,80
    Alluminum profielen. =€ 9,50
    Voeding 5volt. =€ 7,00
    Ijzerwaren divers. =€ 8,00

    Totaal. €147,30. Niet gek als zeg ik het zelf

    dit past ideaal in mijn 60x60 tentje.

    De COB's krijgen 1050mA daarmee kom je op 37,5 W per LED met een totaal van 150W. In deze opstelling geeft het 160,3 lumen per Watt.

    Deze lamp vervangt m'n HPS 250W



    Rest alleen nog wat sensoren en een Arduino om de temperatuur te bewaken net als in het grote hok.








    Greetzz
    Last edited by mafferd; 13 September 2016, 10:30.

    Comment


      Re: LED DIY tutorial voor noobs

      Maakt het eigenlijk uit wat voor een potmeter je gebruikt, als het maar 100K
      Ohm is? Want daar zijn er ook 13 van in een dozijn als ik effe snel op conrad kijk. Effectief verbruik daalt daar ook mee?

      Comment


        LED DIY tutorial voor noobs

        Ehm weet niet goed of dat uitmaakt. Ik zou zelf niet zo'n prielig dingetje nemen. Heb er 1besteld die dacht ik 10w zou moeten kunnen verdragen. Dat moet wel genoeg zijn.

        Deze is onderweg,

        Ja als je dimt dan neemt het verbruik daarmee ook af. Dus minder watts uit het stopcontact.

        Ik kan ook de amperage en watts aflezen met de arduino wel handig om te kunnen zien. Maar het zou ook al makkelijk kunnen met een simpel metertje.


        Greetzz
        Last edited by mafferd; 27 August 2016, 00:46.

        Comment


          Re: LED DIY tutorial voor noobs

          Pfff had ik maar geen 2 linkerhanden en was ik maar niet zo stoned 😂
          O w8 nee had ik gewoon maar geen 2 linkerhanden 😎

          Comment


            Re: LED DIY tutorial voor noobs

            Het is gewoon draden inpluggen en vijzen vastdraaien ze. Voorgeboorde heatsinks, die cobs klikken in de holder. Klein beetje koelpasta op, serie schakeling en klaar. Je kan ze desnoods apart ophangen aan touwtjes, moet je in principe zelfs geen frame voor maken. Dat zal veruit het lastigst zijn en uiteindelijk is dat ook maar wat gaten boren in een u profiel en vastmaken met vijzen.
            Ook draden, thermal pads en schroeven zijn via kingbrite te bestellen en ik geloof allemaal gratis bij de cobs.

            Comment


              Re: LED DIY tutorial voor noobs

              @mafferd:

              Total power watts at the wall: 151.06
              Cobs power watts: 142
              Total voltage forward: 135
              Total lumens: 27690
              Total PAR watts assuming 10% loss: 79
              Total PPF: 367.35
              PPFD based on canopy area: 1020.42
              PAR watts per sq.m.: 219.44
              Cob efficiency: 61.5%
              Power watts per sq.m.: 394.44
              Voltage forward per cob: 33.85
              Lumens per watt: 195.0

              Je hebt in ieder geval genoeg.
              Ik was ook al naar die volt metertjes aan het kijken. Mooie opstelling hoor.
              Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
              Vapers Hydro avontuur (voltooid)

              Comment


                Re: LED DIY tutorial voor noobs

                @mafferd, Mooi man. Toch altijd leuk om te zien dat iedereen er weer net een eigen draai aan geeft

                @vaperke, Die berekening lijkt me wat stug. 195lm/W en 61,5%? Het is 160,3lm/W en dat is 49,3%.

                Ik deel de lumen overigens gewoon door 65 om de umol/s waarde te schatten. Dus 160lm/W is dan 2,5umol/s/W en 141,75W*160,3lm/W/65= 350umol/s.

                Zoals gezegd het luistert toch allemaal niet zo nauw. De binning gebeurt in bins van 6 tot 10%. Dus je hebt sowieso al een variatie van 3 tot 5% in de waardes als je die COBs koopt.

                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                Comment


                  Re: LED DIY tutorial voor noobs

                  Mijn berekeningen komen van het programma diy cob led calculator dat op rollitup gebruikt wordt. Ben zelf niet slim genoeg omdat allemaal zelf te berekenen

                  http://www.rollitup.org/t/diy-cob-le...890214/page-10

                  Dit is de volledige output:

                  CXB3590CD36V3500K 4 COBS @1.05A ON 1.813 PROFILE HEATSINK
                  0.36 SQ.M. CANOPY 94% EFFICIENT DRIVER @0.23 CENTS PER KWH
                  Total power watts at the wall: 151.06
                  Cobs power watts: 142
                  Total voltage forward: 135
                  Total lumens: 27690
                  Total PAR watts assuming 10% loss: 79
                  Total PPF: 367.35
                  PPFD based on canopy area: 1020.42
                  PAR watts per sq.m.: 219.44
                  Cob efficiency: 61.5%
                  Power watts per sq.m.: 394.44
                  Voltage forward per cob: 33.85
                  Lumens per watt: 195.0
                  Heatsink riser thickness / number of fins / fin's length: 0.3in/6/0.95in
                  Heatsink area per inch: 100.94 cm^2
                  Total heat watts: 55
                  umol/s/W / CRI: 4.65 / Estimated
                  Heatsink length passive cooling @120cm^2/heatwatt: 65 inches
                  Heatsink length active cooling @40cm^2/heatwatt: 22 inches
                  COB cost dollar per PAR watt: $2.41
                  Electric cost @12/12 in 30 days: $0.63
                  Electric cost @18/6 in 30 days: $0.69
                  Cost per cob: $47.62
                  Heatsink cost per inch cut: $0.66
                  Total cobs cost: $190
                  Total heatsink passive cooling cost: $43
                  Total heatsink active cooling cost: $14
                  Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                  Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                  Comment


                    Re: LED DIY tutorial voor noobs

                    Dat begreep ik, maar 195lm/W lijkt me te hoog. Maar goed, dat zijn waardes die buiten de datasheet vallen dus dan moet je maar afwachten wat ze daarvoor bedacht hebben.

                    Ik zie ook nergens een temperatuur staan (Tc of Tj) in die berekening en dat is dus nogal een cruciaal gegeven. Ik ga zelf altijd uit van een Tj van 50C. De Cree ebsite start standaard op 25C, maar je moet wel verdomd hard koelen om die dingen daar op te houden. Scheelt ook weer 5% in efficientie.

                    Die 195lm/W en 61,5% efficientie kloppen al niet eens bij elkaar. De LER is 325 voor 3000K en ik geloof iets hoger voor 3500K. 195lm/W / 325LER = 60%.

                    Maar goed, er komt een hoop licht uit

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment


                      Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                      Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                      Comment


                        Re: LED DIY tutorial voor noobs

                        Die calculator werkt niet voor mij, dus ik reken het maar gewoon zelf uit

                        Vooral in de zomer zijn die leds inderdaad een genot. In de winter zal je waarschijnlijk wel wat moeite zult moeten doen om de temperatuur omhoog te krijgen. Zoals gezegd draai ik dan mijn afzuiging om (afzuigen onder en inlaat boven). Dat las ik ook al van HPS kwekers die in schuurtjes kweken enzo, dus dat is wel een algemeen bekende truc.

                        Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Hopelijk net zo goed als de andere COBbers

                        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                        Comment


                          Re: LED DIY tutorial voor noobs

                          Had die calculator ook gezien ind maar bij mij kwamen er ook tegenstrijdige waardes uit. Lijkt wel heel wat al die info die het uitspuugt.

                          Wat betreft de warmte in de winter ben ik zelf ook nieuwsgierig. Daarom had ik bij mn grotere LED lamp ook die extra ventilators geplaatst om evt warmte naar boven te trekken of mogelijk in de winter naar beneden te blazen. Of het ook werkt moet ik uiteraard nog bezien. Maar evt wat wietefras al zei, mocht het nodig zijn dan draai ik me afzuiging ook om. Dan komt het vast goed. De temperatuur in huis komt hier toch nooit onder de 20graden.

                          komt zeker een bak licht uit, kan haast beter tegen mn 250w hps inkijken dan zon enkele led. De vrouw heeft de zonnebril al op als bij de plantjes komt kijken

                          Comment


                            Comment


                              Re: LED DIY tutorial voor noobs

                              Ben me een klein beetje aan het inlezen in deze materie en heb een led-noob-vraag. Ik zie dat er COB's met verschillende 'kleurtemperaturen' te krijgen zijn. De 3500K zie ik het vaakst langskomen, maar heb ook systeempjes gezien waar ze er een 2700K en een 5000K bij prakken (LeoLED fSpectrum, is geen zelfbouw maar toch, ze zullen er vast over nagedacht hebben...). Ook zie ik zelfbouwsysteempjes waar ze far-red ledjes aan toevoegen... Kan ik er van uit gaan dat je met een 3500K een behoorlijk spectrum creeert of is er meer nodig??

                              Comment


                                Re: LED DIY tutorial voor noobs

                                Met 3500K heb je een behoorlijk spectrum. Prima om onder te groeien en bloeien. Er zijn al wel heel wat verslagen te vinden die er een complete ronde mee gedraaid hebben.

                                Wil je nog kleinere gedrongen planten dan kun je in de groei voor 4000K-5000K-6500K kiezen hoe hoger het getal des te blauwer het licht, en kleiner de plant. En de Internodes dichter op elkaar. Het far-red verhaal zie ik als een toevoeging waar je zonder kunt. Het idee is om de plant wat eerder in bloei te laten gaan met behulp van far-red licht. Maar het moet goed gedoseerd worden aan de rest van je verlichting, en ook maar voor een korte tijd net aan het einde van de dag cyclus anders kunnen je planten gaan strekken.

                                Comment

                                Bezig...
                                X