Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Fantastisch! Gelijk een kleinere spreiding op welke hoogte het moet komen hangen. Nu de laatste hand gaan leggen om alles samen te bouwen en elders op dit forum samen te vatten.

    mafferd en QnQ dank!

    Comment


      Beste mensen,

      Zoals vele ben ik ook erg geinteresseerd in led, aangezien in nu een pauze heb ingelast tot half augustus ben ik van plan om een cree led systeem te maken.
      Nu werk ik met een 600 hps licht in een kast van breedte van 120cm en diepte van 80cm hoogte 200cm.
      Na veel lezen en vindt ik het echter lastig om een systeem te vinden die goed bij mij werkt en tevens het lastig omdat er zoveel keuze is.
      Wat ik heb gevonden een DIY systeem die mij erg aanspreekt namelijk http://www.rapidled.com/cree-cxb3590-triple-cob-kit/ en dan 2 ervan.

      Als iemand een ander idee heeft hoor ik het graag

      Comment


        Zoals ik het begrijp moet je dit setje ook zelf nog in elkaar steken, voor dat geld denk ik dat je beter bij de chinees kan bestellen. Wietefras heeft toch aardig wat tabellen in dit topic gedropt waaruit je zo een mooie opzet kunt vinden.

        Zelf draai ik oa met een 300w armatuur die op 120x100 hangt en dat gaat prima. Daar van uit gaand denk ik dat je wel safe zit met 250-300w aan led. Dat valt ook allemaal wel uit te rekenen, heb dat alleen niet meer in de kop zo.

        Maar mooi dat je ook aan de fatsoenlijke led wilt, dan kan je straks ook in de zomer fijn doorkweken



        Comment


          Sowieso komt die afbeelding niet overeen met wat je zou kopen. De 3590 is een vierkante chip en de heatsink lijkt mij veels te klein. De oppervlakte van de pin fins die je bij kingbrite koopt is veel en veel groter. Ook ga je hier heel wsl de volle pot aan invoertaks mogen betalen.
          Mijn sets staan hier ergens, ik kan die aanraden of iets gelijkaardigs en toch 400 watt als je de 600 effectief wilt vervangen.

          Comment


            Bedankt voor het reageren mafferd en beowulf

            Het lastige vindt ik de het van de maat van mijn ruimte en 120 x 80.
            Maar ik ga even bij jullie spieken en het is inderdaad de bedoeling dat ik effectief wil verander dus van 600watt hps naar .....bv 400watt led

            Comment


            • Stemma
              Stemma commented
              Editing a comment
              Leuk Witpen! Dan groeien ze je kast uit met jouw skills

            Stemma niet overdrijven hoor, ik doe niet meer dan mijn best

            Comment


              Gewoon uitrekenen waar die 8 cobs het best komen op die opp he. Houten of alu frame maken en klaar. Dat is net het voordeel van 8 lichtpunten tegenover eentje.

              Comment


                De RapidLed website is vooral handig als je van die Cree CXB3590 of andere COB's wil bestellen. Die verzenden ze gratis. Bij de rest moet je (vind ik) veel verzendkosten betalen.

                Comment


                  Dankzij jouw ( dr420 ) heb ik deze website gevonden en was er blij mee.

                  Vandaag ga ik weer verder in de materie en zal ook nog wel wat vragen stellen.

                  Comment


                    Mja ik gebruik maar 2 COB's. En bij de mensen uit China moet ik er meteen 4 of 5 kopen. Vond dat bij RapidLED wel handig. En +/- 30 euro per stuk, is ook niet duur. Succes met uit vogelen.

                    Comment


                      We zijn weer bezig geweest en ik kwam op het volgende uit

                      8x Cree led Cob 3590CD, 3500k
                      8x Led houders
                      8x Heatsink 160mm (75-85watt) of arctic cooling alpine 11
                      2x Meanwell 185-1400

                      Mis ik nog iets wat ik bij kingbrite nodig heb?
                      En zou jullie nog iets anders doen?

                      Comment


                        Let even op hoe je wilt dimmen, A versie meanwells hebben ingebouwde dimmers, maar dan zou je er steeds 2 moeten aanpassen, met B kan je een externe dimmer maken/gebruiken om beide drivers tegelijk te dimmen

                        Comment


                          Dat is een goed idee van je Bringdown ik ga mijzelf nog inlezen hoe dit werkt en het beste is.
                          Dimmen is zeker wel fijn

                          Comment


                            Met die opzet kan je goed uit de voeten lijkt me, en je kunt em altijd nog dimmen mocht het overkill zijn. Beide varianten qua dimmen zijn goed te doen, al is een losse potmeter het makkelijkst, omdat je dan beide drivers tegelijk kan doen. Wat ik zelf ook erg fijn vind is als er een ampere meter tussen de leds en de driver zit zodat je direct kan zien op welk vermogen de leds draaien. Dat werkt lekker makkelijk en hoef je niet telkens een meter er tussen te maken als je weer eens wilt dimmen en wilt weten welk amperage je naar de leds stuurt.

                            zoals deze bijv: https://opencircuit.nl/Product/10539...-0-9.99A-blauw

                            Dit zou je evt ook gelijk mee kunnen bestellen.
                            *koelpasta
                            *aansluit draad

                            ohja en wel voor ideal cob-holders gaan anders zou je ook van dat soort kunnen krijgen die je moet solderen.

                            groeten

                            Comment


                              Ik heb gekeken voor een potmeter en daar ga ik voor en een ampere meter ga ik ook tussen zetten wat wel fijn is.
                              Zeker omdat ik dan alles goed in de gaten kan houden.

                              Koelpasta zal ik mee bestellen en kabels, dan zal ik voor de ideal gaan zeker als je niet hoef te solderen.

                              Langzamerhand komen we er wel

                              Comment

                              Bezig...
                              X