Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED DIY tutorial voor noobs

    Korting op 420shop
    Kwam deze tegen op youtube, mijn ogen zijn open gegaan Ga mij zelf een armatuur samenstellen om de elektriciteitskosten wat te drukken. Zo zie je na die uitleg in het eerste filmpje ook direct het verschil met die paarse rommel, zolang er geen stroomsterkte vermeld staat weet je nog niks.

    Ik ben van plan om 4 cree cobs te monteren op passieve heatsinks. Uiteindelijk zal je ofwel moeten gaan boren of solderen, maar veel stelt het allemaal niet voor om zelf je eigen led armatuur te maken. Gewoon de waardes kopieren en bestellen.

    Zolang ze hetzelfde voltage blijven behouden kan je trouwens gemakkelijk later de cobs wisselen door betere. Geen idee of er langs de driver kant nog veel verbetering in zit?


    #2
    Re: LED DIY tutorial voor noobs

    Ik ga eens kijken of mijn gelatine dit beklijft
    Stemma doet het forum, stout 2017

    Stemma doet stout (2016)
    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

    Comment


      #3
      Re: LED DIY tutorial voor noobs

      Die kerel kan in het onderwijs, is heel goed in die toch soms wel complexe materie over te brengen naar een leek, zoals ik. Ben dan achteraf nog is een hoop van Wietefras zijn posts afgegaan en dan valt je frank wel. En dan vind ik het vreemd dat hij er hier eigenlijk alleen mee staat. Dus mijn bouwsel volgt hier binnen enkele maanden wsl ook.

      Comment


        #4
        Re: LED DIY tutorial voor noobs

        https://www.youtube.com/results?sear...ry=DIY+cxb3590

        Comment


          #5
          Re: LED DIY tutorial voor noobs

          Het zijn die 3590's die ik ook wil gaan gebruiken, op 1750mA. Die gaan tot 12000 lumen per stuk op mouser. Op 1750mA zit je dan aan 80% van die 12000 lumen, op een verbruik van 250 watt. Dus die 250 watt aan leds komt serieus in de buurt van een 400 watt hps. Met een beter spectrum en geen licht dat verloren gaat richting wand en reflector.

          Comment


            #6
            Re: LED DIY tutorial voor noobs

            Ben zeer benieuwd. Telkens als ik de rekening maakte kwam ik uit dat mijn hps nog een tijdje mag blijven hangen.

            Zou wel eens dan de partslist + eindprijs willen zien mocht je dit willen delen.
            Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
            Vapers Hydro avontuur (voltooid)

            Comment


              #7
              Re: LED DIY tutorial voor noobs

              Deze kan ook. https://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut2900

              Al moet het dan wel uit Australie komen. Ik probeer voorlopig nog uit te zoeken wat het goedkoopst is. Wietefrans bestelde het meeste via Ali, maar ik weet niet hoeveel de invoerrechten etc bedragen.

              Het ook net ontdekt dat prijzen op mouser zonder 21% btw zijn

              Comment


                #8
                Re: LED DIY tutorial voor noobs

                Ik heb inderdaad bij Alibaba besteld en kreeg geen rekening voor de BTW. In mijn geval was het wel maar een heel klein pakketje met alleen de COBs en de Ideal houders erin.

                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                Comment


                  #9
                  Re: LED DIY tutorial voor noobs

                  Ahzo. Maar je hebt daar wsl geen garanties dat ze het nu weer niet doen? Normaal betaal je boven de 22 euro invoerrechten heb ik mij laten wijs maken. Maar heb gehoord als het zo'n klein pakketje is dat ze daarmee kunnen foefelen door een ander bedrag in te geven.
                  Heb net een site gevonden die zoiets berekend en voor dat maus 4 setje zou je zo'n 130 euro extra betalen als je het moet naar Belgie laten verzenden. Tikt aan.

                  Comment


                    #10
                    Re: LED DIY tutorial voor noobs

                    In NL boven de 22 euro wordt er btw bijgerekend, boven de 150 euro komen daar nog invoerrechten bij. Soms loont het om losse bestellingen te doen, je kunt uitrekenen wat het voordeligste is.

                    http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...invoer_betalen

                    Je kan de verzender vragen om present of sample te vermelden op het transportdocument, vaak doen ze dat al zelf. Met een beetje mazzel ontloop je de extra kosten. Bij DHL betaal je praktisch altijd extra, dus kijk ook voor welke transporteur je kiest.
                    (Bij Lightinthebox. com ook overigens, maar ik verwacht niet dat ze deze spullen daar verkopen)
                    Stemma doet het forum, stout 2017

                    Stemma doet stout (2016)
                    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                    Comment


                      #11
                      Re: LED DIY tutorial voor noobs

                      Ja, het blijft een beetje een gok. Zou er op rekenen dat je het wel moet betalen.

                      Ik had nog wat tabelletjes gemaakt voor als mensen nog nadenken over wat ze nodig hebben. De truc met leds is namelijk dat ze zuiniger werken naarmate je ze minder belast. Nadeel is dan alleen wel dat ze ook minder licht geven als je ze minder zwaar belast en dat je dan weer meer leds nodig hebt. Het is dus een beetje een rekensommetje wat voor jou het beste uitkomt.

                      We hebben het over het gebruik van COBs. Dat staat voor Chip On Board en het komt er op neer dat er tientallen hele kleine leds op een borje gezet zijn. Als je zo'n COB gebruikt dan scheelt dat dus enorm aan soldeerwerk. De ledjes geven blauw licht en daar gaat dan een fluorescerende coating overheen om dat blauwe licht om te zetten naar het gewenste spectrum. Net zoals bij een TL balk.

                      Om het een beetje te behappen te houden ik het even beperkt tot de twee meest gebruikte modellen. De CXB3070 en de CXB3590. De CXB3590 is ongeveer een derde groter en heeft dus meer ledjes in de COB. De CXB3590 is daardoor ook een stuk duurder en om die op een gelijke efficientie te draaien als de CXB3070 geef je die ook een hoger wattage. Je hebt er dan minder van nodig waardoor de kosten uiteindelijk wel gelijk uitkomen.

                      Als ik dan die twee modellen even indeel op vier efficientie klasses bij gangbare amperages, dan kom ik op de volgende lijst:
                      Click image for larger version

Name:	Cree_COB_Efficiency_Classification.png
Views:	1
Size:	19,2 KB
ID:	1121795

                      De CXB3590 is er in twee voltages, 36V en 72V. Maakt op zich niet zoveel uit welk model je gebruikt, maar je moet voor de 72V wel de helft van het amperage gebruiken

                      De twee letters die achter de COB naam staan zijn de zogenaamde efficientie "bin". Die geeft aan hoeveel licht de COB geeft bij dat amperage. Na fabrikage worden de COBs namelijk ondermeer ingedeeld naar hoe efficient ze werken. Het loont doorgaans wel om te zoeken naar de meest efficiente modellen.

                      Als je deze getalletjes zelf op wilt zoeken dan kun je dat doen op: http://pct.cree.com/dt/index.html

                      Als ik uit ga van een redelijk standaard lichtdruk van 800umol/s voor wiet (en 5% wandverliezen) dan kom ik op de volgende aantallen COBs die je nodig hebt voor een aantal standaard maten:
                      Click image for larger version

Name:	Cree_COBs needed for standard tents per Class.png
Views:	1
Size:	24,6 KB
ID:	1121797

                      Dat zijn natuurlijk geen keiharde getallen. Een paar meer of minder is geen probleem. Ik kweek zelf met 8 stuks CXB3070 in een 100x100 tent. Dat is wel al een wat ouder model COB en die zijn 12% minder effiient dan wat je nu kunt kopen.

                      Je ziet dat het aantal COBs oploopt naarmate je de COBs minder zwaar belast. Je bespaart dan wel meer stroom, maar je hebt dus ook meer COBs nodig. Ik heb een schatting gemaakt van de kosten van een 400W armatuur en dan berekent hoeveel je zou besparen op de stroom (€0,23/kWh) door zuiniger te draaien en hoeveel de investering in het armatuur dan zou toenemen.

                      Click image for larger version

Name:	Cree_COBs Cost analysis per Class.png
Views:	1
Size:	13,3 KB
ID:	1121796http://ledbuilder.org/index.php?foru...w-to-guides.9/

                      Ik heb daar een deel uitgehaald:
                      Click image for larger version

Name:	Cree_COB_Drivers.png
Views:	1
Size:	19,6 KB
ID:	1121786

                      Hier is al rekening gehouden met maximale voltages en beschikbaar wattage. je hoef alleen maar op te zoeken wat bij elkaar past. In dit geval moet je wel altijd naar beneden afronden. Als er maximaal 3,6 COBs op passen dan is 4 dus teveel.

                      Bijvoorbeeld, ik heb 8 stuks CXB3070 die ik op 1400mA wil draaien. Op een 200W driver (HLG-185H) kan ik dan 4 van die COBs aansluiten. Dan heb ik dus 2 van die drivers nodig.


                      Het is een heel verhaal allemaal bij elkaar, maar eigenlijk is het heel simpel. Bijvoorbeeld, je hebt een 80x80 tent en je wilt daar een COB armatuur voor maken. In de tabel voor aantallen COBs zie je dan bij de 80x80 tent 3,6 stuks CXB3590 staan voor de standaard efficientie op 1750mA. Dat worden er dan afgerond 4 en dat is een mooi aantal om goed te verdelen over het oppervlak. Die 4 COBs op 1750mA zoek je dan op in de drivers tabel en dan zie dat dat mooi uit komt bij de HLG-240H-C1750. Klaar.

                      Heat sinks en montage met led houders is wat lastig uitleggen in tekst. Daar kun je beter zo'n Growmau5 filmpje voor kijken. uiteindelijk komt het er op neer dat je de led houders vast schroef op een koeler en dat je de draadjes van de voeding in die betreffende gaatjes op led houder in steekt. Geen solderen nodig.

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        #12
                        Re: LED DIY tutorial voor noobs

                        Kan dit een sticky worden?
                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                        Comment


                          #13
                          Re: LED DIY tutorial voor noobs

                          Het lastigste zal de aankoop worden. 4 CXB3590's (CXB35900N0HCB30G, 11000 lumen) en een 1750mA mean well driver kosten op mouser 380 euro. Op ali zijn ze goedkoper, maar zal je mogelijk invoerrechten etc moeten betalen. Veel goedkoper wordt het dan ook niet. Het is wachten tot de eerste growshop die snugger genoeg is om die cree's in huis te halen
                          Het positieve is dat drivers blijkbaar tot recent heel lastig te vinden waren omdat mean well niet altijd de aanvraag kan bijhouden. Dan kan het enkele weken/maanden duren eer ze weer beschikbaar zijn. Op deze moment staan er op mouser nog genoeg in voorraad, en praktisch alle configs.
                          Last edited by beowulf; 29 July 2016, 12:49.

                          Comment


                            #14
                            Re: LED DIY tutorial voor noobs

                            Van Mouser heb je het in 2 dagen op de mat.
                            Da's ook een verschil.

                            Gezien geduld hier meestal schaars is
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment


                              #15
                              Re: LED DIY tutorial voor noobs

                              Kingbrite heb je ook in 2 dagen in huis hoor. Alleen betaal je daar dus wel voor een DHL levering. Was $40 dacht ik.

                              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                              Comment

                              Bezig...
                              X