Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BCN Power Plant, BCN Critical XXL, Blackberry Gum onder 300W Mars Hydro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Je kan hem ook op 40 cm hangen altans dat staat zo bescheven bij marshydro ik moet het ook nog allemaal uitvinden die lamp van mij is voor 90x90 cm bloei en heb een 100x100 tent 10cm te breed is volgens mij niet heel erg. Maar jij had nog een lamp bestelt toch?

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Klopt, die ligt hier al klaar. Ik weet dat ik hem op 40cm kan hangen maar mijn vraag was juist of dit wel verstandig zal zijn. Hangt nu op 33cm en ik denk dat hij daar wel aardig goed hangt. Maar wellicht dat het beter is als de randen ook nog iets meer licht krijgen ten koste van het midden. Zal het midden daardoor zoveel minder opbrengen dat de winst op de randen teniet gedaan wordt of zouden de randen zoveel meer opbrengen dat het verlies op het midden teniet gedaan wordt? Kan ik een (kwalitatief) hogere opbrengst verwachten als ik hem hoger hang of juist niet?

    Op youtube zijn filmpjes daar meten ze het licht misschien kan je daar je info weg halen.

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      de lichtmeter van mijn camera acht ik behoorlijk betrouwbaar. Deze geeft weliswaar geen waarden in cijfers maar wel een mooi histogram. Hierop zie je goed dat er in de hoeken toch wel degelijk wat weinig licht is. Nu snap ik wel dat ik dat met een tweede lamp volledig oplos maar ik vraag me af of dat opweegt tegen de kosten van het stroomverbruik. Ik heb er ook al aan zitten denken om twee hokjes te bouwen van 60 x 120cm (of 1 van 60x240cm) en daar dan 2 x 2 planten in te zetten in scrog. Dan zouden de omstandigheden wat de lamp betreft ideaal zijn. Lijkt me ook wat eenvoudiger water geven. 120x120 heb ik al aan zitten denken maar dan zit je toch weer met een duidelijk beter verlicht midden (overlap van 2 lampen) en het water geven wordt er zeker niet makkelijker op. Wat ook nog een mogelijkheid is is dat mijn geplande opbrengst van 1,5 gram per watt wel gehaald wordt. Dan kweek ik met 1 ronde genoeg voor het hele jaar en kan ik de tweede lamp gewoon verkopen. Aangezien die nog nieuw in de verpakking zit verwacht ik daar wel de door mij betaalde prijs voor terug te krijgen (€242,00 betaald). In Nederland wordt de lamp nieuw aangeboden voor €309 en mijn ervaring is dat mensen dan toch liever de lamp ophalen met contante betaling dan dat ze hem in China bestellen voor het zelfde geld.

    Vandaag mijn temperatuurmeter uitgelezen.... (Was glad vergeten dat deze er ook nog in stak) Grappige ontdekking is dat de temperatuur in de kast redelijk kan schommelen (25,8˚C overdag, 17,4˚ 's nachts) maar in de potten is dit verschil veel kleiner (laagst gemeten 19,2˚C en hoogst gemeten 23,3˚C). Die grote potten hebben dus nog wel meer voordelen dan alleen een buffer voor voeding, ze hebben ook een buffer voor warmte. Om te voorkomen dat ik de wortels beschadig heb ik er voor gekozen hem niet terug te plaatsen, zo heel veel verandert er toch niet aan de temperatuur. Misschien dat het feit dat airpots niet echt op de grond staan ook wel meespeelt. De bodem van een airpot wordt namelijk 3 gaatjes vanaf de bodem geplaatst (circa 3 cm dus). Zodoende dat de wortels er ook gewoon aan de onderkant uit kunnen en in de vrije lucht hangen. Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet einde kweek. Ik heb geen enkele mogelijkheid om de potten op te tillen (gewicht, maat en scrog) dus ik moet er maar op vertrouwen dat het allemaal goed gaat. Volgende ronde komen er wel 4 tensiometers van blumat bij. Ik begin dan met een relatief droge opstelling zodat ik de afgifte alleen maar verder open hoef te draaien indien nodig. Het onderlinge verschil in waterverbruik is zo groot dat ik het ook zinloos vind om er slechts 1 aan te schaffen. Jammer dat ze geen gecombineerd exemplaar hebben, zeg maar een digitale blumat (Ja ik weet dat de tensiometer digitaal is maar die geeft zover ik uit de specificaties kan opmaken geen water af). Ondertussen ben ik wel op zoek naar een voordeliger alternatief want 4 van die metertjes is ook €160,00 en ik geloof niet dat die de opbrengst dermate verhogen dat ik daardoor een ronde minder hoef te zetten. Ik weet nu in ieder geval wel wat een gemiddelde ronde me kost (uitgaande dat alles heel blijft, 3 rondes per filter en hopelijk 15 rondes voor de lamp).
    • Zaden (kan voor een euro klaar zijn maar tot op heden gemiddeld €4,-) €16,00
    • Voeding (Biotabs doen we niet meer dus BAC GROW/BLOOM €10,00 per ronde
    • Aarde (200 liter) €50,00
    • Stroom €258,00
    • klein materiaal €50,00
    • Filter €25,00
    • Lamp €20,00
    Totaal een kleine €450,00. Dat is gemakshalve tot nog toe €2,00 per gram goede wiet. Dus wel de moeite waard. Het meest kostbare is duidelijk de luchtontvochtiger, laat ik deze buiten beschouwing kom ik op ongeveer €125,00 aan stroomkosten. Dat is een flink verschil. Dus hopelijk in het voorjaar/zomer minder last van vocht. Overigens ben ik ervan uit gegaan dat ik de gehele periode de ontvochtiger gebruik op vol vermogen (360W). Dit is natuurlijk niet het geval, alleen tijdens de bloeiperiode is deze permanent actief.
    Lopend Verslag

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Is het geen idee om met een tijdschakelaar half uur aan half uur uit voor die ontvochtiger? Dat is dan een enorme besparing, ook al voor een kwartiertje per uur uit

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Dat wordt vaak gedacht maar netto verbruikt hij evenveel energie. De ontvochtiger koelt als de lv boven de ingestelde waarde zit (360W opname) en ventileert als hij daaronder komt (20W). Beetje vergelijkbaar met Jacuzzi. Deze kan je permanent op 38 graden zetten. Dit is voordelig als je deze dagelijks gebruikt want dan hoeft hij niet zo veel te verwarmen voordat je erin gaat en de elementen gaan lang mee want branden steeds maar kortstondig. Gebruik je het bad echter slecht 1 keer per week kan je hem beter laten zakken naar 26˚C. Hij moet dan weliswaar 10 uur lang op vol vermogen draaien (3,5kW heater) maar de rest van de week ben je aanzienlijk minder stroom kwijt, ook al omdat hij sowieso een dag of 3 nodig heeft om naar die temperatuur te dalen (uiteraard gaat dat in de winter sneller dan afgelopen zomer waarbij de elementen overdag helemaal niet aangingen

    736F607B-9078-4FA5-BC89-BE0B4779B5F0.jpeg Wanneer kan ik eigenlijk stoppen met binden? Als de groei er helemaal uit is of als de bloei er echt in zit? Zit nu een beetje te twijfelen wat te doen. Vanmorgen alles nog netjes gebonden en dan ziet het er nu (5 minuten geleden) zo uit...


    Lopend Verslag

    Comment


      Yap, als de groei er uit is. Misschien dat je het er later in de bloei niet eens ben.. Dan kan je nog altijd aanpassen.
      sigpic

      Comment


        Zojuist alles er weer onder gebonden... Pfffff.... blijf aan de gang. Maar goed. Ik denk dat ik uiteindelijk ongeveer uitkom met om het hokje een top als dit nog een week door blijft groeien. Dan zou ik dus tegen het einde van de derde week 12/12 nog 1 keer wat blad kunnen verwijderen om vervolgens de delen eronder een beetje te fatsoeneren. Dan hebben ze denk ik nog wel genoeg tijd voor herstel. Ik merk wel dat toppen die ik eronder/erboven gebogen heb een achterstandje oplopen voor 1 dag. Dus vanaf nu ga ik om de dag binden, het meeste zit toch al wel aardig op zijn plek. Het is wel 1 grote wirwar van takken, wordt nog leuk met uit het net knippen straks . Maar dat moet ik er dan maar voor over hebben, ik zit nu ongeveer op 120 topjes boven het net en zo'n 80 eronder (telt best lastig). Dat zullen wel niet allemaal toppen van 20cm worden maar toch, als de helft dat wel doet ben ik ook heel tevreden.
        PS. Er is nu echt nergens plek meer en het net leunt ook niet meer op het hout. Wordt helemaal omhoog gedrukt

        IMG_3469.jpeg
        Lopend Verslag

        Comment


        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Wat mij opvalt is dat er juist bij de randen veel toppen ontstaan, kan dat duiden op te veel licht? Lamp iets hoger hangen? Volgens de spes van de fabrikant moet deze tussen de 30 en 40cm hangen, hangt nu op 33cm. Lager is zeker geen optie (verbranding) maar hoger kan zat. PS beeld vertekend kwa hoogte. Ik heb de afstand gemeten vanaf de bovenste top. het verschil tussen de bovenste en onderste top (boven het net) is 8cm wat ik redelijk acceptabel vind. Tuurlijk zag ik liever geen verschil maar sommige stammen van toppen zijn zo dik dat ik moet wachten tot ze wat langer zijn om te kunnen buigen (anders tiewrap precies om de bloeihaartjes)

        • Mitham
          Mitham commented
          Editing a comment
          Ziet er goed uit!
          Ik ken er niet veel van maar kan maar elke keer als je de takken buigt kruipen ze verder over het net. Ik merk dat de hoofd takken meer nieuwe topjes maakt dan de zijtakken van zijtakken. Als je hoofdtak tot aan het eind van je kast gegroeid is gaat er daar meer groeien lijkt me.

          Maar eigenlijk klaag je dus dat je plant te goed groeit?
          Ik ben jaloers..

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment

        Dag 49.....

        Alles is weer helemaal boven. Gemiddelde hoogte op dit moment boven het net is 20cm. Zometeen alles nog maar een keer binden en indien nodig nog wat blad verwijderen. Weinig bijzonderheden, wat verkleuring bij de PP onderin maar ik heb al geleerd me daar niet al te druk om te maken. Ik twijfel nog steeds of de blumats genoeg of misschien teveel water afgeven. Ik kan geen enkel kweekverslag vinden met 38 liter Airpots en dat is lastig omdat iedereen verteld dat ze meer water nodig hebben met airpots maar niemand heeft een idee hoeveel meer. Ik ga toch zien dat ik voor een volgende ronde sensoren op meerdere plaatsen in de pot heb. Ik heb nu de indruk dat het boven steeds redelijk vochtig is maar dat er onderin de pot helemaal geen water komt. Ben dan ook erg benieuwd naar de wortels over een week of 8... Maar goed zo stonden ze er vannacht rond half 1 bij.

        IMG_3474.jpeg IMG_3473.jpeg
        Lopend Verslag

        Comment


          Dat is precies waar de Blumat het van je over neemt.
          Die geeft water als het te droog wordt.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Duidelijk, alleen het is een beetje lastig nagaan of dat hij dat echt doet. Ik zie er soms water uitkomen (soms druppelsgewijs soms een klein straaltje) dus an zich werkt het. Maar ik twijfel of het niet teveel is. In principe is overbewateren vrij lastig in deze potten maar het kan wel. Anderzijds als ik de grond onderin de pot controleer is die vrij droog. Nu kan het zo zijn dat ik toevallig steeds gemeten heb kort voordat of terwijl hij water geeft, dan is het op zich logisch dat het daar droog is. Ik zie ook niets wat op te nat staan wijst denk ik maar daar komt het echte probleem, de vorige ronde stonden ze meestal net te droog, dat was duidelijk zichtbaar en eenvoudig op te lossen. Wat ook niet helpt is dat ik noodgedwongen de nacht overdag laat plaatsvinden, hierdoor is tussentijds controleren wat lastig. Feitelijk heb ik 2 momenten per dag dat ik even kan controleren... Als ik net uit bed ben en net voordat ik naar bed ga. Van 10-22 is het donker, nu heb ik al wel aan groen werklicht zitten denken maar ik twijfel of het geen lichtstress oplevert.

          Zo, alles weer gebonden... en gisteren een mobiele fotostudio aangeschaft, vergat ik even te melden. Daar zitten pas spaarlampen in. Maar goed, het idee erachter is als volgt. Tegen de tijd dat er echt mooie toppen beginnen te vormen wil ik natuurlijk ook weer foto's maken (Ja, ik wil dit jaar meedoen aan de gouden gieter). Omdat de LED een wat warme kleur heeft leek het mij wel fijn als ik kan bijlichten tijdens de fotomomenten om een natuurlijker weergave te krijgen. Ik ging dus op zoek naar een softbox en toen kwam ik een mobiele fotostudio tegen met 3 softboxen voor €100,00. Tsja, dat was dus makkelijk. Gisteren al even wezen spelen en een paar foto's gemaakt van artikelen die ik had gekocht bij 420shop.
          IMG_3475.jpeg IMG_3476.jpeg
          Lopend Verslag

          Comment


            Hoeveel drinken ze gemiddeld ? Ze staan er prima op, volgens mij zit je goed met je watergift.

            Ik heb 40 liter rootpouches, ze dronken zo’n 5 liter per dag. Laatst beetje liggen klooien met de Blumat en toen is er zo’n 30 liter doorgelopen ‘s nachts, heel mijn hok stond blank. Dag erna stonden ze er zelfs beter op vandaar dat ik dacht dat ze te weinig kregen. Heb hierna de Blumats wat rijker afgesteld. Dat vind ik dus nog altijd het lagstigste, bepalen hoeveel ze nodig hebben. Ondanks het gebruik van een tensiometer twijfel ik nog altijd. Ligt wellicht aan mij
            Een dag zonder wiet kent Flip niet.

            Comment


            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Nope, ligt niet aan jou. Wat jou nu gebeurd is is precies datgene waar ik bang voor ben, kelder blank. Nou staat er gelukkig maar 60 liter achter maar ik wil het niet op de vloer hebben liggen in een ruimte van amper 12 M2. Maar inderdaad, als ik met de hand water heb gegeven (i.v.m. voeding) dan staan e er de dag erna een stuk strakker bij terwijl eigenlijk de blumat zou moeten zorgen dat het redelijk gelijk blijft toch? Ik draai ze dagelijks 1 pijltje verder open momenteel totdat ik ook onderin een keer iets van water aantref, dan zet ik hem 3 pijltjes terug want dat is dan net weer te nat naar mijn idee. Om nog even je vraag te beantwoorden... ze zitten nu op circa 7-8 liter per dag (4 planten in 38 liter potten)

            • SweetMango
              SweetMango commented
              Editing a comment
              Oh.. mijne drinken 10L in 2 dagen o.O
              16L potten.. Hmmm

            Dat begint een prachtig veld te vormen, nog even en het kost je niet meer zo veel werk meer!

            Ps mooie fotostudio (lampen) , gebruik je ook een echte camera?

            Comment


            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              De camera die ik gebruik is een Canon EOS 750D. Dat noemen de fotografen een instap DSLR. Ik wil nog een keer upgraden maar deze volstaat eigenlijk prima voor de meeste van mijn doelen. Daarnaast zijn de verbeteringen op de nieuwe body's zo minimaal dat ik mezelf nog niet van het nut ervan kan overtuigen (Ja, de snelheid zou me kunnen overhalen, aantal megapixels boeit me niet, lichtgevoeligheid van deze is ook prima

            Ik denk dat ik vandaag maar als 1e dag bloei benoem. Topjes zijn mooi verdeeld, gaas zit vrijwel vol en de eerste topjes beginnen ook al iets vorm te krijgen. Nog 9 weken te gaan dus (of 10). Ik ben zo vreselijk nieuwsgierig hoe deze topjes zich gaan ontwikkelen. Je ziet duidelijk waar het meeste licht zit, dat suggereert dat de lamp ook wel iets omhoog mag realiseer ik me net. Zo nog ff doen.

            Verder niet veel nieuws, zoals ik al eerder schreef bind ik ze alleen nog 's morgens dus net voordat ze de "nacht" ingaan. Het is me opgevallen dat ze snachts veel beter herstellen dan overdag. IMG_3478.jpeg IMG_3479.jpeg IMG_3481.jpeg IMG_3480.jpeg
            Lopend Verslag

            Comment


            • Klutser
              Klutser commented
              Editing a comment
              wow mooie zuivere fotos van een mooi veldje groen,de bloei zit er ook al aan te komen

            • Jamzieman
              Jamzieman commented
              Editing a comment
              Idd mooi veldje.
              Laat het aftellen beginnen

            • Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              En dat @Voor het eerst

            Nou hou veel nieuws heb ik niet voor deze ochtend. Ik had eigenlijk moeten binden maar was net begonnen en toen ging het licht uit (het bed was echt lekker warm). Kan wel zeggen dat er nog steeds veel groei in zit ondanks dat we nu toch op 19 dagen 12/12 zitten (50 dagen vanaf zaad). Als ik van mijn planning uitga moet ik dus nog 60 dagen, dat komt overeen met de 60 dagen bloei die er voor alle vier staat. Nu hopen dat BCN de bloeitijden een beetje accuraat heeft.
            Tot nog toe wil ik voorzichtig de conclusie denken dat de led lamp zorgt voor een verkorting van de bloeiperiode met zo'n 10% ten opzichte van hetgeen opgegeven door de zadenleverancier als je begint te tellen vanaf het moment dat de pruikjes (zoals nu) zichtbaar zijn. Begin je te tellen vanaf dag 1 12/12 dan kom ik tot nog toe exact gelijk uit. Dat zou een welkome meevaller zijn maar ik reken er niet op. Kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat ik aan de vroege kant oogst en dat het daarom zo uit kwam met de vorige ronde.
            Er begint zich langzaamaan ook een lekkere geur te ontwikkelen in het hok en op het moment dat je nu aan het binden bent beginnen de handen iets plakkerig te worden dus heb de handschoenen maar weer opgezocht.

            Nog steeds erg veel condens tussen de bladeren ondanks de luchtvochtigheid van slechts 55%. Ik denk dat ik vanavond toch maar de gok neem en eens flink ga snoeien. Dan heb ik het binden weliswaar 1 dagje overgeslagen maar dat noem ik dan maar compensatiestress. Als je onder het dek kijkt zie je vrijwel geen licht meer en ik bekijk dan ook vanaf daar waar ik de topjes heen moet buigen voor maximaal licht.

            Echt heel veel last van verkleuringen op het blad heb ik niet, ik denk dat het aanvankelijke voedingstekort opgelost is door 2 keer bij te voeden met BAC Grow. Ik denk niet dat de voeding in dat water geholpen heeft, ik denk dat het water wat nu meer verdeeld over de pot is gekomen wellicht de tabs wat geholpen hebben. Ze liggen niet al te diep in de pot dus ik kan me voorstellen dat niet alle water wat uit de blumats komt erover heen komt.
            Nu zullen er vast mensen zijn die van mening zijn dat ik beter dagelijks kan bijvoeden maar mijn streven is juist om er helemaal niets aan te doen qua voeding. Uiteraard zal ik ze niet kapot laten gaan en indien nodig hopelijk op tijd ingrijpen maar eerlijk is eerlijk, als ik wat zie ben ik voor het meeste waarschijnlijk al te laat.

            Wat mij deze ronde vooral opvalt is het aantal muggen. Ik heb nu 2 keer de planten helemaal ingespoten met pyrethrum en daarna waren ze beide keren aardig lang weg. Nu heb ik net voor de omschakeling naar 12/12 de laatste keer gesproeid en nu zijn ze er weer. Ik heb begrepen dat de levenscyclus van die beesten slechts 10 dagen is dus ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal waar ze vandaan komen. De kelder heeft verre van een ideaal klimaat voor ze (43%lv 25,5˚C). Het kweekhok zelf heeft geen rechtstreekse aanvoer van lucht van buiten (hij trekt de verse lucht uit de kelder) maar zal wel een lekker klimaatje zijn voor de beestjes.
            Ach, heel veel kwaad doen ze volgens mij niet voor de bloeiende planten dus laat maar gaan, ook geen zin om straks pyrethrum te roken.

            (luxe)Probleem wat ik wel verwacht... de Purple Haze van de vorige ronde is erg lekker maar neemt nu nog 5 potten in beslag. Dit kan ik wellicht reduceren tot 3 potten en een klein grijppotje. Dan houd ik er 7 over. Als ik de foto's van deze ronde vergelijk met de vorige ronde heb verwacht ik minimaal dezelfde opbrengst. Dan gaat het wel passen maar als het ook maar iets meer is kom ik potten te kort. Denk dus dat ik maar een of twee van die RVS vacuumcontainers bestel. Weinig zin om de purple haze weg te gooien, hij is nu zo lekker... Zijn nu een maandje gecured en het verschil van smaak met toen het net van het droognet kwam is echt enorm. Zonder dit forum was ik nooit zo ver gekomen dus allemaal hartstikke bedankt en dan met name QnQ, Sweetmango, en Takketoeli. Die hebben een aantal reacties geplaatst waardoor ik toch anders over bepaalde zaken ben gaan denken.
            Lopend Verslag

            Comment


              5FA62884-3F8B-4EE0-B03D-64F48EED3940.jpeg 8FB5415A-B059-4685-BB13-54522D413D17.jpeg Gisteravond nog een aantal takken gebonden... ja was ik eigenlijk niet van plan had ik gezegd... maar ja sommigen staken al weer zo ver boven het dek uit dat ik vind dat het toch moest gebeuren. Heb de lamp iets hoger gehangen, licht lijkt nu iets beter verdeeld.
              Lopend Verslag

              Comment


              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                Aub takketoeli: filedata/fetch?filedataid=352362

              • Takketoelli
                Takketoelli commented
                Editing a comment
                Die moet je ff in een post plaatsen, niet in een comment, anders kunnen we hem niet zien
                Maar bedankt alvast

              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                Ok, ik ging ervan uit dat omdat ik hem kan zien jullie hem ook wel zien. Ik zal hem hieronder nog een keer plaatsen

              F7ECF78C-829B-4432-8D2A-13658ED382E8.jpeg
              Lopend Verslag

              Comment


              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment

              • Takketoelli
                Takketoelli commented
                Editing a comment

              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                Precies daarom hang ik die tweede lamp er nog niet bij. De fabrikant geeft aan gemiddeld 1.5 gram per watt. Er zijn verkopers die de lamp aanbieden op 2 gram per watt. Voorlopig is mijn eerste doel 1.5 gram per watt. Dat heb ik nog niet gehaald dus er is nog winst te behalen. Haal ik die 1.5gr/w deze ronde wel zal ik de volgende ronde proberen omdat te evenaren maar dan met 600W ipv 300. 900 gram per ronde klinkt best interessant. De kosten voor de stroom nemen dan wel fors toe maar de overige kosten blijven gelijk. Ik denk wel dat ik dan de ruimte moet vergroten want ik denk niet dat er 900 gram op een vierkante meter past. Maar goed, dat is een zorg voor later, nu eerst de 1,5 gram per watt halen
            Bezig...
            X