Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Horks Fototopic 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Ik snap het precies niet goed , die staan gewoon in nen bak met water ?
    πŸ”₯ !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! πŸ”₯
    ​
    πŸ‘πŸΌ !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! πŸ‘πŸΌ
    ​

    Comment


      #47
      Oorspronkelijk geplaatst door Remco View Post
      Ik snap het precies niet goed , die staan gewoon in nen bak met water ?
      Ik heb de blokken ingewaterd door ze in een metselkuip met voedingswater te houden met de achterkant. Vervolgens heb ik ze in de bakken laten uitlekken, waar ik de volgende keer het voegingswater in zal gieten zodra de blokken droogtrekken. Let wel: het is hydro, dus nooit gewoon kraanwater geven!
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Remco
        Remco commented
        Editing a comment
        ok ok netjes , doet me weer dromen Hydro , waar vind jij die steenwol blokken eigenlijk ?

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Hydro is prachtig! Heb jarenlang niets anders gedaan en na een tijdje op aarde begint het weer te jeuken. Ik haal die blokken bij de plaatselijke growshop in Groningen. Dat is voor jou een beetje ver, maar je kan ze hier bestellen. Misschien zijn ze elders goedkoper, dat durf ik niet te zeggen.

      #48
      De twaalf stekken onder 465 watt Samsung strips ledpower beginnen er eindelijk zin in te krijgen.

      IMG_6604.jpgIMG_6607.jpg
      Hoe vaak ik al niet gehoord heb dat je niet kunt kweken op bouwmarktsteenwoil omdat het met een speciaal middel (antikweek?) behandeld zou zijn. Kwekersmythen worden met voeten getreden want zoals te zien is beginnen de planten zich nu te ontwikkelen. En dan worden sommigen die van mythes houden en niet van mensen boos. Bouwmarktsteenwol is enorm luchtig en klinkt niet meer in eenmaal nat, dus de zuurstofhuishouding voor de wortels is optimaal!

      IMG_6606.jpg

      Hier moet nog even metselzand op maar de zak was leeg en de winkel dicht.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Dat bouwmarktsteenwol totaal verschillend geproduceerd wordt als steenwol waar op gekweekt wordt lijkt me sterk. Maar kritiek mag je hebben natuurlijk, echter zou ik dan een linkje mogen waar dat uit blijkt? Overigens komen die Grodan blokken niet uit de bouwmarkt voor de volledigheid!

      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Die heb ik uiteraard niet in een linkenlaatje liggen, maar ik kan mij herinneren dat er die van de bouw antischimmels en geurstoffen inzitten tegen schimmel en ongedierte, en die van de tuinbouw was gewassen en gestoomd

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Juist, nou ik neem het mee! Al klinkt het wel een beetje als een kweekmythe, waar ik dan ook wat kritisch over ben zoals jij over steenwol.

        Isolatiewol inspuiten met spul tegen beestjes lijkt me verspilling maar goed, niemand die beestjes in de spouwmuur wil!

      #49
      πŸ”₯ !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! πŸ”₯
      ​
      πŸ‘πŸΌ !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! πŸ‘πŸΌ
      ​

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Op naar de 2.2 gram de watt!

      • Remco
        Remco commented
        Editing a comment
        ik doe mee

      #50
      Oeh.. een kweekverslag van een hydrokweek! Ik heb 'm gesmurfd!
      Wat voor (Samsung) ledstrips gebruik je eigenlijk?
      En waarom ben je in het verleden van hydro afgestapt?

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Samsung f serie gen 3. Ben nooit helemaal van hydro afgestapt maar ik had gewoon weer eens zin om op aarde te kweken. Dat heb ik een tijdje gedaan en ben toen overgestapt op led. Nu was ik wel eens benieuwd hoe een kweekje op steenwol onder led bevalt, dus vandaar. En alle kweekmedia hebben voor- en nadelen. Aarde heeft een buffer, maar je krijgt er vaak gratis beestjes bij. Steenwol is luchtiger maar heeft geen buffer.

      #51
      Het hydrokweekje gaat als een speer, alle stekken zijn aangeslagen! En let wel: ze hebben wortel geschoten in mijn nieuwbakken stekkenkastje dat ik recent gemaakt heb!

      IMG_6621.jpg
      Zoals te zien is hebben ze allemaal al twee setjes nieuwe bladeren.

      IMG_6626.jpg
      Er groeit een klein beetje alg op de toplaag op de plekjes waar het water net doorheen is gekomen. Hierdoor wist ik zeker dat de blokken voldoende water opgenomen hadden voor de stekken om bij te kunnen. Essentieel natuurlijk.

      IMG_6622.jpg
      IMG_6625.jpg
      Het kleine beetje alg droogt gauw genoeg op, aangezien ik niet weer zo hoog zal vloeden als bij het inwateren. Zodra de blokken eenmaal goed zijn ingewaterd, is 1/3 vloeden van de afmeting voldoende. Wat minder kan ook nog. Voorlopig doe ik niets en water pas weer als de blokken bijna droog zijn want ze mogen nooit helemaal droog trekken, inzonderheid niet tijdens de bloei!

      Het klimaat is in orde wat mij betreft. De luchtvochtigheid mag nog wel wat lager, maar wat wil je als die buiten steeds zo hoog is?

      image_415197.jpg

      Het wordt al tijd om de cobs lager te hangen en ditmaal ben ik niet vergeten ze alle negen op de foto te zetten.

      IMG_6618.jpg
      Nummer negen zit in de linker bovenhoek verstopt. Hier komt dus in totaal 450 watt uit en ik kan ze belasten tot zo'n 1000 watt in totaal. Echter komt er dan veel te veel hitte van af, dus dat gaan we niet doen.

      En dat is volgens mij zo'n beetje alles wat ik te zeggen heb over de start van mijn manier van hydro kweken. Als er nieuws is meld ik me wel weer!
      Last edited by Hork; 23 August 2021, 19:27.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        De wortels zitten voorlopig in het donker in de blokken en wat er later onder uitkomt heeft me nooit problemen opgeleverd. Eventueel zou je ze kunnen afknippen als je twijfelt.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        De lv is goed voor in de groei, eventueel kan je nog hydrokorrels in de bakken doen, klein bodempje en wat rondom.

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Dat is wel een goeie tip maar ik houd het bij deze blokken alleen. Qua medium is het ruim voldoende en je kan de blokken op de kop houden en de planten nog even in antispintmiddel dompelen mocht dat nodig zijn of preventief.

      #52
      De twaalf stekken op een mix van 15% aarde en 85% bouwmarktsteenwol naderen gestaag het moment van schakelen.

      IMG_6630.jpg
      IMG_6633.jpg
      IMG_6631.jpg
      IMG_6632.jpg
      Ze hebben toch een ietwat moeilijke jeugd gehad, maar dat maakt hen sterke volwassenen zullen we maar denken!
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Ik had al zo'n vermoeden

        Erg informatief dit verslag, gazodoor

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Eigenlijk niet zo handig van mij Takketoelli maar aangezien ik de vorige ronde schoon volbracht heb heb ik het maar zo gelaten. En bedankt! @Rreppellsteeltjam ja had gekund maar dat heb ik niet in huis en als ik toch naar de winkel moet is metselzand goedkoper denk ik.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Misschien had je een aquarium, of in de buurt, h.
        Last edited by Rreppellsteeltjam; 16 June 2022, 11:19.

      #53
      Verder heb ik de genetica weer veilig gesteld door stekken van de stekken te nemen.

      Neesjes:

      IMG_6636.JPG
      Plakkerige Sinaasappeltjes.

      IMG_6634.JPG
      De plakkerige Sinaasappeltjes doen het beter bij een wat hogere luchtvochtigheid, dus heb ik daar een kap overheen tijdens het wortelen. Na een paar dagen zet ik het eerste klepje open, dan beide en dan zodra het goed en wel kan de kap er af.

      Alle stekken komen overigens van de beachbabes uit de post hierboven. Een dag voordat die op 12/12 gaan snoei ik ze nog op gelijke hoogte en maak nogmaals stekken van het overgebleven plantenmateriaal. Waarom zo veel? Zodat ik later de mooiste twaalf kan selecteren voor de volgende ronde en ook een aantal zal bewaren als reserve en/of moeder.

      Reeds eerder schreef ik al dat stekken van stekken maken het mogelijk maakt om zelfvoorzienend te zijn zonder moederhok. Hoe dan? Wanneer de gewortelde stekken ieder twee paar extra nieuwe blaadjes hebben gegroeid, snijd je daar simpelweg een nieuwe stek van als je bloeihok nog bezet is en gooi je de oude stek weg. De nieuwe stek heeft zo'n twee weken nodig om te wortelen en mag dan nog wel een week doorwortelen alvorens sterk genoeg te zijn voor je nieuwe kweek.

      De snelste soort waar ik mee kweek is na acht en een halve week bloeien klaar. Aangezien stekken wortelen na twee weken en nog een week aansterken, zijn ze al klaar lang voordat de bloeiruimte weer vrij is. Ik laat de stekken dan staan tot ze ieder vier nieuwe blaadjes groeien, zodat ze er ongeveer vier weken over doen. Dan maak ik nieuwe stekken en smijt de oude weg en voordat ze geworteld zijn en vier nieuwe blaadjes hebben aangemaakt zijn we acht weken verder, bijna oogsttijd dus. Ten laatste knip ik de stekken af tot de onderste twee groene blaadjes over zijn. En die stekken zijn dan mooi alvast getopt waar je direct mee van start kunt en na 5-7 dagen weer op 12/12. En het overgebleven planten materiaal kan je ook alvast weer stekken van maken als reserve.
      Last edited by Hork; 24 August 2021, 14:02.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • KnetterMug
        KnetterMug commented
        Editing a comment
        Vochtig daar houden de dames van. En de nieuwe lamp zal ook wel helpen.

      • Elkwazizi
        Elkwazizi commented
        Editing a comment
        Goed bezig! ik heb een stekkenkastje in m'n bureau gemaakt en een led stripje van 9w, die heeft zijn werk ook al goed gedaan.
        Ze staan nu in de tent in kleikorrels dus als ze dat overleven zijn we weer vertrokken, merci voor de inspiratie he

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Super Elkwazizi ik hoop dat ze het overleven!

      #54
      Ik heb de twaalf stekken verdeeld over het hele oppervlakte (120 bij 240) en de tweede lamp van 465 watt ook aangezet.

      IMG_6637.JPG
      Het idee er achter is om met minder wattage op een groter oppervlakte, de gram per watt ratio te verhogen.

      IMG_6638.JPG
      De twee Neesjes zijn wat aan de lichte kant, terwijl die normaal met zo weinig voeding toekunnen. Ik houd ze in de gaten en voer indien nodig wat bij. Nu nog niet.

      IMG_6639.JPG
      Deze stekken vind ik mooi van kleur en de potten zijn nog loodzwaar. .
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • KnetterMug
        KnetterMug commented
        Editing a comment
        Staan er top bij, met hun handjes de lucht in

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Dank je!

      #55
      Zonet heb ik de planten allemaal 1,7 liter voedingswater (pH 5.7 en Ec 1.2) gegeven.

      IMG_6644.jpg
      Ditmaal voor de laatste keer via de bovenkant. Vanaf de volgende keer zal ik het steeds in de lekbak pompen en laten staan.

      IMG_6645.jpg
      De planten hoeven niet zo ver meer de hoogte in, dus heb ik beide lampen laten zakken tot zo'n twintig centimeter vanaf het gewas. Zodoende druk ik de grootste planten en kunnen de achterblijvers nog even wat aan hoogte winnen.

      IMG_6643.jpg
      Eventuele varenrouwmuggen worden geklapt met de varenrouwmuggenmepper. Want ik geef ze geen varens, maar houd hun broeders en zusters in de rouw.

      Groetjes!
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


        #56
        De negen Neesjes zijn gisteren getopt en ik heb de cobs wat lager gehangen, zo'n 40 cm vanaf het gewas.

        IMG_6647.jpg
        IMG_6652.jpg
        IMG_6650.jpg
        IMG_6651_1.jpg
        Elk honneponnetje heeft voor zichzelf een zonnetje.

        IMG_6649.jpg
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


          #57
          Sinds eergisteren hangen de cobs op hun laagst. Een centimeter of dertig schat ik vanaf het gewas. Niet gemeten.

          IMG_6677.jpg
          Ook hebben de planten alle negen voor het eerst 1,7 liter voedingswater gehad, pH 5.3 en Ec 1.3. Dit is Biosevia, biologische voeding geschikt voor ieder medium. Helaas begint het wel enorm te stinken na een dag.

          IMG_6678.jpg
          Het ruikt alsof iemand een scheet heeft gelaten die iets heeft gegeten dat niet helemaal koosjer was.

          IMG_6679.jpg
          Geen plek om je date mee naartoe op date te nemen. Wat een lucht, je kan je fiets er wel tegenaan zetten!
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • KnetterMug
            KnetterMug commented
            Editing a comment
            Moet denk ook maar voor die blokjes kijken, dat gelijk in de aarde werkt niet echt lekr, toch te weinig lucht tussen aarde en stekje. Zie toch bij jouw dat ze het stuk prettiger vinden.

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Ze gaan als de brandweer, mits je de blokken goed inwatert. Hetgeen het beste lukt door ze met de achterkant in een emmer voedingswater te houden tot het er bijna aan de bovenkant doorheen komt.

          • KnetterMug
            KnetterMug commented
            Editing a comment

          #58
          Hork zijn de gekleure bakken aan statement

          Eerste keer FEMS onder LED
          Indica Medisch rondje van Barneys

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Nee, dit waren de goedkoopste die ik kon krijgen en de felle kleuren zijn handig als het gewas is dichtgegroeid om te kunnen zien waar ik het water in moet gieten.

          • Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Toch heb ik het idee dat de rooie het beterder doen als de blauwe

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Klopt wel, die hadden al meer wortels.

          #59
          Moet gij da water niet regelmatig verversen ??
          πŸ”₯ !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! πŸ”₯
          ​
          πŸ‘πŸΌ !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! πŸ‘πŸΌ
          ​

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            In principe kan je dit water er zo uitgieten in een emmer en weg kiepen. Of je giet het voedingswater in een speciekuip waar je de blokken om de beurt even met de achterkant in houdt om ze vervolgens terug te zetten in de gekleurde bakken.

          • Remco
            Remco commented
            Editing a comment
            da snap ik , maar hoe binnen 2 maanden ?

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Indien je een lekbak hebt kan je daar het voedingswater ook gewoon in gieten en er vervolgens weer uit pompen.

          #60
          De negen Nezen hebben het voedingswater op dat nog onderin de bakken stond.

          IMG_6700.jpg
          Ze zijn alweer wat gegroeid ondertussen.

          IMG_6701.jpg
          Heb de cobs iets feller gezet omdat 450 watt wat te krap is voor 150 x 150.

          IMG_6702.jpg
          Het totale wattage komt nu uit op 650 watt. Nog steeds aan de krappe kant voor dit oppervlak, maar ik wil niet dat de cobs te heet worden. Mocht dit goed gaan schroef ik ze nog op tot 750 watt in totaal.

          IMG_6703.jpg
          De planten in de blauwe bakken zijn bezig aan een inhaalslag. We naderen gestaag het moment van schakelen. Denk nog een dag of drie.
          Horks Fototopic 2.0

          Comment

          Bezig...
          X