Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Montys Wintertuintje

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Re: Montys Wintertuintje

    Misschien mag ik ook is in da tentje komen logeren zal lekker warm zijn heb je nog plek????
    God was never on your side..

    Comment


      Re: Montys Wintertuintje

      Hihihi Bella Donna je bent welkom hoor. Plek zal krab aan worden dan, gehehe warm is het idd wel. Ik heb hier mijn tentje op een slaapkamertje staan die niet in gebruik is. Het klapraam staat op kiepen en is altijd open. Onder het raam hangt een kleine radiator van de centrale verwarming. Ik blaas actief in met een badkamer buisventilator van 160 m3/h.
      Als de lampen aan zijn hang is de slang met deze afzuiger voor het kiepraam waardoor er verse, koele lucht word aangezogen (mijn lampen branden van 21:00 tot 9:00 uur). Als de lampen uit gaan verhang ik de aanzuigbuis zodat deze de verwarmde lucht van die radiator inzuigt en zo mijn tentje een beetje warm houd. In combinatie met een fancontroler werkt dit uitstekend. Enigste nadeel is dat ik dus wel die slang steeds een metertje hoger of lager moet hangen. 2 seconde werk.

      CIMG5385.jpgCIMG5386.jpgOmdat mijn tentje (80 x80 x160) nogal klein en laag is en ik weinig ruimte heb om de actievekoolstoffilter en afzuiger in de tent te hangen, heb ik een 360 m3/h afzuiger boven op mijn tent staan en daar direct een 250 m3 actievekoolstoffilter op waar ik door uitblaas, direct in de ruimte waar de tent zelf staat. Geen bochten of slangen en geen ruimteverlies in me tent. Het maakt zo wel iets meer lawaai dan wanneer ik de actievekoolstoffilter en afzuiger in de tent zou hangen, niet dat een tent nu zoveel geluid tegen houd.
      Daarnaast komt er via een andere 125 cm doorlaat onder in me tentje, omgevingslucht van de kamer, passief mijn tentje binnen om niet te veel onderdruk te krijgen.
      Als ik thuis ben en de lampen zijn aan dan zet ik ook nog de drie flappen aan de onderkant van de tent open om een zo geleidelijk mogelijke luchtverversing te krijgen met weinig onderdruk en een lage luchtsnelheid. Als ik van huis ben als de lampen uitspringen moet ik deze flappen wel dicht doen om te voorkomen dat ik sluiplicht tijdens mijn donkerperiode op me plantjes krijg wat ze uit de bloei zou houden en flink onder lichtstress zou zetten. Ik moet daar toch eens een lichtval voor gaan maken want als die flappen dicht zijn en me afzuiger gaat op volle toeren als de temperatuur boven de 26 komt, dan trekt mijn tent, ondanks de 1 x 125 cm passieve en 1 x 125 cm actieve inlaatCIMG5384.jpg
      Voor de rest werkt het eigenlijk prima. Ik heb een maximum temperatuur van 27 graden en een minimum temperatuur van 20 tot 22 graden. De LV schiet na lampen uit ook niet zo drastisch omhoog omdat ik dan droge warme lucht van de radiator naar binnen breng en het temperatuur verschil klein blijft. Lampen aan heb ik een Relatieve Lucht Vochtigheid van 50 tot 60 % en met de lampen uit een R.L.V. van 55 tot 65 %. Heel acceptabel dus. De R.L.V. zou nog iets omhoog kunnen tijdens de lichtperiode maar ik ben er tevreden mee.

















      universele-lekbak-voor-wasmachines.jpgIk bereik deze LV, ondanks het flinke afzuigen, doordat de plantbakken in een wasmachine lekbak staan (70 x 70 cm), dat zeg ik gamma. Deze dient enerzijds als bloempotschotel voor eventuele drainage van overtollig water en om van onder water te kunnen geven. Zo voorkom ik dat ik telkens de ballastzouten van de afzetwortels, die in de bovenste 10 tot 15 cm van me bak zitten, telkens weer mee naar de drinkwortels onder in de bak spoel.
      Anderzijds dient deze bak om mijn R.L.V. omhoog te krijgen. In de groei staan de plantbakken op een paar latjes die onder in de lekbak liggen. Zo staan de bloembakken niet constant in het water maar heb ik toch een laagje water met een verdampingsoppervlakte van een kleine halve vierkante meter. Mijn active en pasieve inlaatlucht die via de slangen naar binnenkomt blaast over dit laagje water heen en zorg voor een nog hogere verdamping en dus hogere R.L.V. in me tentje.
      Als ik ze van onder wil wateren dan vul ik de bak gewoon tot boven de latjes en dan kunnen ze van onder drinken.

      Tijdens de bloei als mijn R.L.V. moet zakken naar 40 % dan gaan de latjes onder de plantbakken uit en staan ze direct in de wasmachinelekbak. Hierdoor verkleint het verdampingsoppervlak tot een minimum en leg ik de inlaatslangen zo dat de lucht niet over het water in de wasmachinelekbak gaat maar langs de buitenkant van de wasmachinelekbak. Op deze manier kan ik zonder een luchtbevochtiger toch heel redelijk mijn R.L.V. beheersen ondanks het relatief vele af en aanzuigen voor deze tent.


      Zo alweer genoeg gezeverd over tentje en hoe ik het doe. Ik ben nog even plantjes staren en dan naar bed, laters.

      Grtz
      Last edited by monty; 14 November 2011, 06:54.

      Comment


        Re: Montys Wintertuintje

        CIMG5383.jpgCIMG5381.jpgHigh Again,

        Na de kiemweek en drie weken gedraaid te hebben op de gaslantaarn techniek gaan we nu verder op 12/12 en wel met 2 x 250 wat HPS. Volgens de gaslantaarn theorie hebben de planten nu al flink wat bloeihormonen opgebouwd maar door het uur licht, midden in de nacht, (wat de bloeihormonen snel weer omzet in de inactieve vorm), Bleven de planten in de vegetatieve fase. Dit hebben we ook zien gebeuren in de afgelopen drie weken.







        Vanaf vandaag gaan we dus naar 12 uur volledig donker en dit zou betekenen dat de opgebouwde , steeds weer inactief gemaakte, bloeihormonen vanaf nu snachts volledig hun werk kunnen gaan doen in de actieve vorm. Dit zou moeten resulteren in een snellere overgang van de vegetatieve fase naar de bloeifase. Ik ben zelf ook zeer benieuwd of dit ook zo zal gaan uitpakken. Ik heb gegokt op een dikke week en zal de toppen nu gewoon door het scrognet laten gaan. Ik kan het netje nog een paar cm omhoog zetten moest het nodig zijn.

        CIMG5388.jpgCIMG5392.jpgTijdens de 12 uur licht brand de UV-B SL lamp nu 2 uur in het midden van de daglichtperiode. De plantjes die er het dichts opstonden vertonen een iets meer gedrongen groei, voor de rest lijken ze er geen schade van te ondervinden.




















        CIMG5398.jpgCIMG5377.jpgDe lowryderkes gaan opt gemakske. Ik had die bak perongeluk veel te veel water laten slurpen van onder. ze staan nu al 3 dragen te druppelen en de grond komt eindelijk wat droger. Ja ook ik maak nog steeds van die beginnersfouten gehehe. e hebben er op een wat trage start echter niet zo veel last van. De Jamaicanen staan ook reeds drie dagen op enkel water. Ze vertonen nog geen tekenen dat ze voeding missen dus heb ik enkel de wasmachinelekbak elke dag iets hoger dan de latjes waarop de plantbak staat te vullen zodat de aarde wat kan slurpen. Op een uurtje tijd heeft die 60 literbak dan een kleine 5 liter opgeslurpt en staat mijn waterspiegel weer tot onder de bak en kan ik weer voluit profiteren van het half vierkantenmetertje verdampingsoppervlak.









        CIMG5389.jpgCIMG5378.jpgIk heb zitten twijfelen of ik de HPI niet nog een week boven de lowryders zou hangen maar ik heb toch besloten om nu al op 2 x HPS over te gaan om wat meer strekking te krijgen voor zowel de lows als de Jamaicanen. Onder de lampen blaast nu een 100 m3/h buisventilator om de warmet onder de lampen weg te blazen. De overgang van het lentelicht naar de zomerkleur lijkt de Jamaicanen goed te bevallen. De langste hoofdtoppen van de plantjes met voorsprong leid ik naar de uithoeken van het scrognet. De overige vertakkingen mogen dan de rest vullen. Komende week word het dus een beetje vlechten. Ik hoop dus dat we na een week reeds richting zichtbare bloei gaan anders zit mijn net natuurlijk te laag, we zullen zien. Als de eerste pistels in de toppen komen zal ik ook de alleronderste kansloze zijvertakingkjes wegdieven. De rest van het blad laat ik dan wel gewoon zitten.












        CIMG5393.jpg
        Last edited by monty; 14 November 2011, 08:09.

        Comment


          Re: Montys Wintertuintje

          jaja kijk die sletten groeien :p

          gaat helemaal goed daar :d

          volhouden M

          groetjes
          Met een jointje in je hand , kom je door het hele land ^^

          Comment


            Re: Montys Wintertuintje

            ziet er netjes uit Great Job

            :d ik blijf het volgen

            KEEP UP THE GOOD WORK
            sigpic

            Vaderke Zijn eerste Micro KweekVerslag (
            Zambeza Seeds - Dutch Amnesia Haze) (2012)

            Comment


              Re: Montys Wintertuintje

              Wij zijn ook weer op de hoogte!!

              Comment


                Re: Montys Wintertuintje

                Voor al zo door blijven gaan Monty
                God was never on your side..

                Comment


                  Re: Montys Wintertuintje

                  Goed bezig daaro.....die gaan lekker de hoogte in zometeen.

                  Zal wel lekker ruiken in je tentje denk....Vooral die jamaicaan kan flink meuren.

                  Ben echt super nieuwschierig wat voor roker je daar vanaf haalt.....hou me aanbevolen voor een rookverslag straks

                  Grtz

                  Comment


                    Re: Montys Wintertuintje

                    De Jamaicanen ruiken nu al flink als ik er aan heb gezeten. Nog niet de typische zoete geur die hun bloei verspreid maar wel al een lekker geurtje.

                    Ik hoop eigenlijk dat ze door het toepassen van de gaslantaarn nu niet echt veel tijd meer hebben om nog flink de hoogte in te gaan Ik heb maar een tentje van 160 hoog en wil in week 3 en 4 van de zichtbare bloei er een 600 wat 2000Kelvin boven hangen als ik overstap op het 21:36 / 12:00 uur schema. Liefst doe ik dat zonder cooltube. Al ze nu erg gaan doorschieten dan ga ik dat niet redden zonder gezien de hoogte.

                    Comment


                      Re: Montys Wintertuintje

                      he monty gaat lekker daar bij jouw hoop dat ze niet te hoog worden voor je.blijf je volgen gr vapoman

                      Comment


                        Re: Montys Wintertuintje

                        CIMG5416.jpgCIMG5427.jpgHigh again,

                        We zijn weer een dagje en een nachtje verder. Niet zo heel veel gebeurd. Het zaakje groeit gestaagd verder en baant zich een weg door het net. Hier en daar stuur ik ze iets bij. De drietakter is inmiddels ook door het netje heen gegroeit.CIMG5420.jpg



                        CIMG5414.JPG Toch iets gebeurd, wat zie ik daar, ja ja dat is voorbloei die er gister nog niet was. Durf zelfs bijna zeker te zeggen dat dat een Jamaicaans vrouwke word. hier en daar heb ik ook reeds een paar zijscheutjes die geen enkele kans maakten om nog tot het net te geraken weg gediefd.

















                        CIMG5401.jpgCIMG5421.jpgCIMG5422.JPGDe lowryderkes hebben inmiddels hun eerste ware blad flink vergroot en de tweede node met 3 vingerblad ontvouwd zich reeds ook node 3 die daar weer in verstopt is is reeds te zien. Doordat het bladoppervlak nu zienderogen vergroot zullen ze weldra een versnelling hoger gaan meedraaien en serieus aan de groeifase 1 beginnen, het aanmaken van de eerste 4 a 5 nodes en setjes fanbladen. Als deze goed zijn uitgegroeid vangen ze voldoende energie om aan de strekkingsgroei en hormoonopbouw te beginnen (fase 2 van de groei)












                        CIMG5405.jpg
                        Last edited by monty; 15 November 2011, 03:56.

                        Comment


                          Re: Montys Wintertuintje

                          Altijd goed voor je brain monty topic's ^^
                          sigpic

                          Comment


                            Re: Montys Wintertuintje

                            Die gaan lekker Monty, ben je van plan om de dames aan het einde vd bloei, te stressen met uv om extra tricomes te krijgen?
                            Ik trek de laatste 1 1/2 week mijn glasplaat weg om dit te proberen, maar het kan zo maar zijn dat je eerder klaar bent.

                            Grtz.

                            Comment


                              Re: Montys Wintertuintje

                              Wauw monty, dat ziet er echt goed uit.
                              En zoals altijd weer intressante informatie.

                              Grtz Ceristo

                              Comment


                                Re: Montys Wintertuintje

                                linear_bulbs_100d.jpg

                                Ik zal het proberen uit te leggen.

                                Ze krijgen nu ook reeds wat UV-B mee. Tijdens de licht periode brand er een 30 wat 10% UV-B lamp Deze gaat aan op het midden van de daglichtperiode. Ik ben begonnen met een half uur op het midden van de dag en bouw dit geleidelijk aan op. Momenteel zitten ze op 2 uur UV-B tijdens de middaguren zeg maar. Ik bouw dit op tot maximaal 6 uur int midden van de lichtperiode.

                                CIMG8560.JPGStressen zou ik het niet noemen eerder bloodstellen aan omgevingsfactoren. Van UV-C daar stressen ze behoorlijk van en is ook schadelijk voor de plant. UV-c breekt je bladgroen af en muteert genen en maakt vrije radicalen. UV-B heeft een genen herstellende werking en is nodig als activatie in vele plantprocessen. UV-A en B hebben invloed op de fotomorfogenese. Het proces fotomorfogenese bepaald het uiterlijk en leidt tot de uiteindelijke vorm, kleur en bloei van de plant. Dit is voor een belangrijk deel genetisch vastgelegd, maar wordt gestuurd door licht.

                                Wat ik hier nu zie is dat de planten die het korst op de UV-B lamp staan gedrongener blijven . Dit komt overeen met wat ik in de literatuur er over vind. De UV straling zorgt voor een compactere groei, kortere internoden en kleinere en dikkere bladeren. UV-straling is in hogere intensiteiten schadelijk voor gewassen, zoals een negatief effect op de fotosynthese. Aan de andere kant is er een positief effect door de vorming van smaakstoffen en anti-oxidanten en THC. Het negatieve effect probeer ik in de groei te minimaliseren omdat ik dan maar kort belicht. In de natuur stopt of verminderd de fotosynthese ook tijdens de middaguren op heldere zeer zonnige dagen als er veel uv is. Ik ben van mening dat het mijn bouw en smaak en effect ten goede komt.

                                We vergeten vaak dat een HPS lamp is bedoeld voor een kaskweek waar er dus ook daglicht is. Wij kweken echter zonder daglicht en missen daardoor , naar mijn mening een deel van het spectrum wat de planten wel gebruiken. Niet enkel voor de fotosynthese maar ook voor de bladtemperatuur (IR) en de fotomorfogenese (blauw licht en uv licht)

                                Tijdens de bloei zorg UV-B inderdaad ook voor een toename aan trichomen en een hoger THC aandeel in de hars. Echter niet door stress. UV-B is een katalysator bij de omzetting CBD naar THC .



                                Foto: Bladschade door te intensieve en langdurige UV-C straling, bladgroen breekt af!



                                Primair en secundair metabolisme
                                Wanneer we spreken over inhoudsstoffen kunnen we het hebben over primaire en secundaire metabolieten. Beide groepen zijn stoffen die in planten aanwezig kunnen zijn en een effect kunnen hebben op de mens of dier dat de plant consumeert.
                                Metabolisme (Grieks voor verandering) is een ander woord voor “stofwisseling”. Het gaat hierbij om de chemische reacties die plaatsvinden in een organisme. In elke cel van een organisme vinden chemische reacties plaats, dit is noodzakelijk om te overleven. De chemische reacties die in cellen van planten en dieren plaatsvinden met organische stoffen kunnen we verdelen in twee hoofdgroepen: assimilatie (opbouw, anabolisme) en dissimilatie (afbraak, katabolisme).
                                De stofwisseling van planten is gebaseerd op de assimilatie. Er worden bijvoorbeeld suikers “opgebouwd” uit CO2 en water. Planten halen de benodigde energie hiervoor met behulp van hun bladgroen uit zonlicht. Met de gevormde suikers kan een plant twee dingen doen:
                                o Dissimilatie, dwz de suikers weer afbreken. Dit levert de plant energie op.
                                o Voortgezette assimilatie: verdere omzetting in andere meer complexe moleculen.

                                Het basisproces van het omzetten van CO2, water en licht in suikers noemt men ook wel het primair metabolisme. Men zou kunnen spreken van “gewoon groeien”. In principe is het zo dat hoe meer koolzuur, water, licht en meststoffen we aanbieden, hoe harder het primair metabolisme draait en hoe sneller de planten dus groeien. In de glastuinbouw wordt er veelal naar gestreefd om dit primair metabolisme zo optimaal laten verlopen, omdat dit leidt tot een hoge opbrengst. Wij hobbykwekers voor eigen gebruik beogen echter niet een zo hoog mogelijke opbrengst aan droge stof (we verkopen ja niks) maar proberen om het effect zo goed mogelijk aan onze wensen aan te passen en hiervoor is secundaire metabolisme nodig!

                                In de natuur worden planten continu blootgesteld aan diverse stresssituaties zoals extreme lage of hoge temperaturen, vraatzuchtige dieren, ziekteverwekkende microorganismen en UV-stralen. Om zich te beschermen tegen dergelijke ongunstige condities hebben planten diverse afweermechanismen ontwikkeld. Omdat planten immobiel zijn, en dus niet kunnen vluchten, hebben ze daarvoor een afweermechanisme ontwikkeld op basis van de aanmaak van chemische moleculen. Zo kunnen planten in bepaalde stresscondities de productie van een groot aantal verschillende defensiemoleculen aanschakelen, waaronder de secundaire metabolieten.

                                Secundaire metabolieten zijn componenten die planten aanmaken om hun overlevingskansen te vergroten. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om een verdediging tegen ongunstige omgevingsfactoren. Zo maken cannabis planten die op grote hoogte staan meer trichomen en hars aan om zich te beschermen tegen de hogere UV straling.

                                De productie van deze secundaire metabolieten kost de plant energie. Bovendien maakt de plant bij de productie van deze secundaire metabolieten gebruik van stoffen die afkomstig zijn uit het primaire metabolisme. Hierdoor gaat secundair metabolisme enigszins ten koste van de groei van de plant. In de praktijk betekent dit dat als er weinig stressfactoren voor de plant aanwezig zijn, het primair metabolisme optimaal verloopt en weinig secundaire metabolieten worden gevormd. Hierdoor groeit de plant optimaal en ontstaat een hoge opbrengst. Als er veel stressfactoren voor de plant aanwezig zijn, zal het secundair metabolisme volop worden aangeschakeld ten koste van het primair metabolisme. In dit geval groeit de plant Dus minder hard maar worden er wel allerlei stoffen aangemaakt die ik graag wil hebben!

                                Samenvattend kunnen we dus zeggen dat de inhoudsstoffen van planten in twee hoofdgroepen kunnen worden verdeeld: de primaire en de secundaire metabolieten. De secundaire metabolieten groep omvat een gigantisch aantal stoffen die speciaal aangemaakt worden om de plant tegen ongunstige omstandigheden te beschermen.

                                Nu is het zo dat ik op zoek ben naar juist deze stoffen en de optimale productie ervan en geen enkel baat heb bij een optimale plantgroei om veel grammen te maken. Grammen maken is voor broodkwekers. Ik kweek echter een medicinaal hobby wietje voor me zelf. dus droge plantstof interesseert me eigenlijk weinig.

                                Grtz
                                Last edited by monty; 15 November 2011, 22:58.

                                Comment

                                Bezig...
                                X