Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Rommeltopic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Re: LR2's Rommeltopic

    Oei vliegjes, die krijg je vaak als je niet-schone of oude (dus niet schone) aarde hebt gebruikt.
    Klopt dit bij jou?

    Heb het zelf ook eens gedaan, en in de bloei zitten als die vliegjes aan je toppen geplakt.

    Comment


      #47
      Re: LR2's Rommeltopic

      Fruitvliegjes heb ik wel iedere zomer in de toppen zitten. Maar deze muggen ben ik nog niet eerder tegen gekomen. Ze komen inderdaad uit gebruikte grond, ik wist op voorhand dat daar iets in mee zou komen; ik doe het er bijna om. Maar het bizarre vind ik dat er geen zichtbare schade is aan de plant. Ze lijkt zelfs beter te wortelen dan de moederplanten. Als ze straks aan de toppen blijven kleven, dan lost dat probleem zichzelf op. Tegen de tijd dat de wiet droog is, vallen ze er vanzelf weer af. Tenminste, dat was met de luizen en fruitvliegjes wel het geval
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #48
        Re: LR2's Rommeltopic

        Hm, die auxine...

        Ik heb laatst wat lavendel-stekken gemaakt op recept van mijn moeder. Dat recept was volkomen anders dan het onze. Zij laat namelijk wortelen in water, en ze snijdt stekken zonder groeitoppen.

        Dat wortelen in water, dat ben ik eens tegengekomen als algemene regel: Houtachtige planten stek je in water, groene planten stek je in grond of cocos. (Wat zou kunnen betekenen dat oude, houtachtige wietplanten nog te stekken zijn in water - maar dat is speculatie.)

        Maar terug naar die Auxine. Als ik me goed herinner is dat de stof die de aanmaak van zijtakken en zijtoppen stuurt. Als die stof (zoals jij zegt) ook de aanmaak van wortels stuurt, dan zou het daadwerkelijk zin hebben om stekken te maken zonder top, met alleen een stengel, een oksel en een blad.

        Je dip-experiment kan ik niet uitvoeren bij gebrek aan dip. Dat is waarschijnlijk oplosbaar bij het tuincentrum. Maar is dip beduidend beter dan poeder?

        -----------------

        Na 30 seconden googelen zit ik alweer met mijn voet in mijn mond. Auxine wordt gemaakt in de hoofdtop, versterkt de wortelgroei maar vertraagt de groei van zijtakken. Snij dus de kop eraf en je krijgt minder wortels, niet meer.
        Last edited by Blani; 2 January 2014, 23:29.

        Comment


          #49
          Re: LR2's Rommeltopic

          oude houtachtige wietstekken wortelen best maar heel langzaam, ik zet die -als ik het al aandurf- inderdaad op water en kijk er een maand niet naar. Terwijl houtachtigfe uitlopers van bijv een druif gewoon de volle grond ingaan, no special care of any kind. M'n neefje vind ze ook leuk, houdt precies bij of er wortels aan zijn gekomen en komt dat dan parmantig verklappen. Met bewijsmateriaal... Dit jaar dus speciaal voor hem worteltjes. Heel veel. Die hij allemaal wekelijks mag controleren.

          Maar stekjes dus > de meest onooglijke dingen heb ik zien wortelen. Sterker nog : hoofdtoppen stek ik niet meer want dat duurt te lang in vergelijking tot het zijspul waar genoeg -herstel te veel- van opkomt. En als worteltijd echt van belang is zorg ik ervoor dat de temp in het stekblok ergens tussen de 20 en 25 graden zit. De omgevingstemp vind ik minder belangrijk (enige wens : niet onder de 15graden overdag, 10 snachts). In combinatie met erg schoon werken, vinger aan de pols qua luchtvochtigheid EN regelmatige ventilatie geeft me dat elk jaar veel meer plantmateriaal dan ik kwijt kan of wil.
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

          Comment


            #50
            Re: LR2's Rommeltopic

            Kijk eens aan heren, voor we 't doorhebben valt er nog wat te leren hier! Ik zit inmiddels ook met meer plantmateriaal dan ik wil hebben. Maar dat laat ruimte over voor wat ik graag doe, dus het wordt wel verwerkt, uiteindelijk. Worteltijd is daardoor niet meer belangrijk voor mij. Alles wat ik zou willen afbloeien staat immers al geworteld in het hok.
            Ik ben trouwens van mening dat stekgel beter werkt dan stekpoeder. Omdat het poeder niet snel kan oplossen en volgens de verpakking inactief wordt na contact met water. Daarnaast vind ik gel er gewoon leuker uit zien.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #51
              Re: LR2's Rommeltopic

              da's wel apart LR2, ik ben in de overtuiging dat in de glastuinbouw wordt gewerkt met oplossingen. Niet dat ik op dat gebied de best ingevoerde bron ben (verre van dat zelfs)... Ik gebruik poeder omdat ik het nog heb, niet omdat ik er bewust voor kies so to speak. Daarnaast maak ik er een oplossing van waar ik de blokken mee spoel voor gebruik...interessant om te weten dat het onzin zou kunnen zijn > toch eens naar kijken dit jaar!
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

              Comment


                #52
                Re: LR2's Rommeltopic

                Ik las juist dat die stekgel heel snel van de steel afspoelt en dat het poeder meer een soort klont vormt rond de steel

                Stekken ging bij mij eerlijk gezegd ook prima zonder spul erop.

                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                Comment


                  #53
                  Re: LR2's Rommeltopic

                  Poeder hier, en ook omdat ik dat nog heb.

                  Weet niet wat sneller of beter is maar het ligt ook aan de stek zelf.
                  Als je een stek van een zwakke plant haalt wortelt die veel minder snel dan een stek van een sterke plant.

                  Comment


                    #54
                    Re: LR2's Rommeltopic

                    "Stekpoeder wordt inactief na contact met water"!? Die zooi had ik dan blijkbaar kunnen weglaten. Verbaast me niks, eigenlijk.
                    Voor mezelf trap ik er niet in, in al die smeerseltjes en cremes en vitaminepilletjes... maar voor mijn plantjes doe ik dat blijkbaar wel.
                    En ik ga er mee door ook. Gel staat op mijn verlanglijstje.

                    (Heb ik nou echt Moreweed verleid tot een serieus antwoord!? Ik schrik van mezelf...)

                    Comment


                      #55
                      Re: LR2's Rommeltopic

                      Ik tuin natuurlijk net als iedereen in wat ik denk dat common knowledge is, wat hier ter sprake komt lijkt iets tegen te spreken wat ik (virtueel) met de paplepel ingegoten heb gekregen. Ja ik heb wel vergelijkingsexperimentjes gedaan qua wortelsnelheid maar zag geen reden common practice aan te passen omdat resultaten nooit duidelijk genoeg waren op dat gebied. Stekken bewortelen prima zonder poeder (of gel), maar sneller of langzamer ? ik kan het niet zeggen als ik er nu nog eens objectief naar kijk.

                      Erg jammer ook dat ik m'n stekpoeder niet meer in de originele verpakking heb, ik meende toch echt dat er onder andere een recept voor een oplossing van dat spul opstond. Maar goed, zal eens even in de schuur duiken om te checken of daar nog een oude pot staat.
                      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                      Comment


                        #56
                        Ja ik vond het ook al bizar klinken. Ik heb nu gel, maar altijd poeder gebruikt (en ook nog de hele pot staan eigenlijk). De resultaten vielen niet tegen, maar op een of andere manier heb ik het idee dat gel toch beter gaat.
                        Ik zag zojuist trouwens dat de slaphangende stekken veel sneller wortelen dan de rest. Ik had rond internode-hoogte geknipt en de takjes afgescheurd. Daar steken nu al puntjes uit. (5 dagen?). Dat gaat rap! Een gezonde plant die ietwat strekt is dus beter/sneller dan een gedrongen plant. Weer wat bevestigd!

                        Dat poeder oplossen is mij nog niet gelukt! Zou het graag eens doen, maar ik weet niet wat ik als oplosmiddel kan gebruiken. Moreweed?
                        Ik wil het weleens uitsproeien op de orchideen, eens kijken hoe ze het dan doen.
                        Last edited by kroket; 10 February 2022, 16:26. Reden: Bericht herstellen
                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                        Comment


                          #57
                          Re: LR2's Rommeltopic

                          Ik heb de handleiding op mijn potje even bekeken. Er staat dat ik moet "begieten" na het stekken, wat aangeeft dat het poeder tegen water kan. De verpakking zegt niets over inactief worden in contact met water.

                          (Het gaat hier om een potje van Bayer, met 0.25% 3-indolylboterzuur. Net als Cookaap heb ik er nooit voor gekozen: Een vriend heeft het potje twee jaar geleden aan me uitgeleend.)

                          Comment


                            #58
                            Re: LR2's Rommeltopic

                            Oke, wat ik heb staan is Rhizopon poeder, waarvan ik altijd heb gedacht dat het prima oplost in water (demi). Maar dat heb ik nooit echt getest ofzo, maar ook nooit residue gezien nu ik er zo aan denk.. Wel interessant is hun website : http://www.rhizopon.com/en/gebruiksa...izopon-poeders , waar wat tekst staat die duidt op voordelen van poeder boven gel of oplossing. Ik heb beide methoden (zowel oplossing als poeder) door mekaar gebruikt, ook tegelijkertijd dus zowel poeder op de snede als een oplossing om ze af en toe eens in te badderen. Hoogst onwetenschappelijk allemaal maar dat was geen overweging toen

                            Ik ga dit trouwens maandag meteen even checken, dat van die oplosbaarheid. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat een alcoholoplossing hiervan (in wat voor verdunning dan ook) positief effect heeft op wortelgroei van stekken. Toch wordt dat gesuggereerd!
                            Last edited by moreweed; 3 January 2014, 15:08.
                            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                            Comment


                              #59
                              Re: LR2's Rommeltopic

                              Dan heb ik hetzelfde poeder Blani! Ik vind het zo raar dat het 'mogelijk vochtig geworden poeder' niet terug kan/mag in het potje. Dit was voor mij de reden om te bedenken dat het inactief wordt na bewatering. Waarom anders? Om meer te moeten kopen? Dat zou natuurlijk ook kunnen. Of omdat schimmels dan een kans krijgen, maar een druppel water in een pot met poeder zonder echte voedingsbodem haalt weinig uit volgens mij. Ik durf het niet 100% te verklaren. Bayer kraamt in mijn optiek al jaren alleen bullshit uit.

                              In water heb ik dat poeder nog niet op kunnen lossen, dan krijg ik een laagje op het water wat gewoon aan de bekers blijft kleven. Ook komt het dan los van de stekwond. Een suspensie heb ik er nog niet van kunnen maken. Ik zal het vanavond eens proberen met een 40% alcoholische drank, om te zien of dat wat oplevert. Aangezien die alcohol vrij snel verdampt op 30 graden, ga ik het ook maar gewoon op wat planten spuiten. Alleen geen wodka/jenever in huis, alleen wijvendrankjes en kruidenbitter. Zou kruidenbitter goed genoeg zijn? Ik probeer het gewoon!
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                              Comment


                                #60
                                Re: LR2's Rommeltopic

                                Op mijn potje wordt gewaarschuwd om het niet op je blad te laten komen, LR2. Spuit het dus niet op al je planten. Tenzij je een monstra hebt met te weinig luchtwortels?

                                Comment

                                Bezig...
                                X