Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Rommeltopic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #91
    Re: LR2's Rommeltopic

    ik heb wel wat data uit eigen kweek, maar dat is een open deur (eum, zeg maar helemaal geen deur) : m'n sugarsnaps werden opgevreten door vanalles en nog wat behalve door mijzelf. Tot ik er wat zonnebloemen naast zette, geheel per ongeluk trouwens. Want zaaien.. nou met dat soort spul mag m'n dochtertje dat doen die daar heel erg grondig in is. Overal zaad dus.
    Gevolg : de zonnebleomen zaten onder de beestjes, niks meer te vinden op de boontjes. Niet echt datgene wat we zochten...

    Die knuffellcultuurinfo ben ik ook tegengekomen, in boekvorm dan. Geen bron te vinden waar het op gestoeld zou kunnen zijn buiten de enkhuizer almanak van 1903. En ook nauwelijks te meten, zo'n claim. Maar desalniettemin interessante materie! Stel je zo'n boomknuffelaar voor : "oke we gaan voor de zekerheid even aren tellen want teveel kamille mag dus absoluut niet. 1, 2, 3, 4, ..."
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    Comment


      #92
      Re: LR2's Rommeltopic

      Pfoe, voor dat arenwerk moet je haast monnik zijn om niet te veranderen in bomenknuffelaar.
      Kamille is geliefd door Engelsen, ik kan me voorstellen dat die ook wel beestjes afweren!

      Afijn, ici les photos - er ging wat fout! - opnieuw!
      DSCF5867.jpgDSCF5868.jpg
      Hoofdtop en hoofdtak. Is dit nou 'witte wiet'? Voor een AF op 12/12 doet ze het trouwens prima!
      DSCF5870.jpgDSCF5869.jpgDSCF5871.jpg
      Pr0n for the l0v3rs

      DSCF5872.jpg
      Bevrucht topje
      DSCF5874.jpgDSCF5881.jpg
      Onevenredige verdeling, maar ach, soms moet dat.

      DSCF5878.jpg
      Dan raken meisjes als deze, een beetje ondergesneeuwd. Maar da's leuk voor een serie als Life of the undergrowth.

      DSCF5877.jpg
      Skimmel.
      DSCF5875.jpg
      Ik begin te vermoeden dat dit een kerel is! Wie denkt dat met mij? TMV/virusje trouwens? Leuk!


      Effe heel wat anders; ik heb sinds een tijdje de Lightbeam extensie op firefux. Dan krijg je een mooi overzicht van de dataverzameling van je internetgebruik en ik zag dit:
      huh.jpg
      Jointjedraaien-cookies worden gescanned/connected door Facebook? Toch wel goed dat ik mijn browserverkeer weet te scheiden. Let wel: alle driehoekjes zijn cookies van externen.
      Attached Files
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #93
        Re: LR2's Rommeltopic

        dat schuin weglopende blad doet wel denken aan een virusje ja..

        Dat lightbeamgedoe ga ik ook eens checken, ben benieuwd wat dat oplevert als koekjes standaard na elke sessie weggepleurt worden.. Ik speel al langer met de gedachte om facebook maar helemaal de vinger te geven : het nut valt inmiddels in het niet bij de lasten ervan.
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

        Comment


          #94
          Ik heb het dus zo ingesteld dat ze na iedere sessie verwijderd moeten worden 'tenzij ...'
          Maar lightbeam houdt ze dus vast, of ze worden niet helemaal verwijderd. Facebook bezoek ik nooit via mozilla, dus bizar dat de cookies daarvan toch gaan scannen in mijn historie.
          Over facebook zelf ben ik vrij verdeeld: ik vind het wel leuk om mensen te volgen, maar door een foutje in hun systeem krijg ik nu enkel nog moedertjes die 'ooh wat zielig dierenmishandeling deel + share' shit doen. Om die reden haat ik sociale netwerken met een eigen denkvermogen. Kutfilters die vl te heftig reageren op kleine connecties, maar daardoor meteen het hele netwerk overhoop gooien. Mijn schoolvrienden zijn vervangen door katten, hobbyclubjes, goede doelen, spam, kijk-wat-een-lieve-baby-hier-heb-je-nog-3000-EXACT-dezelfde-foto's en youtube-videos van mensen die me totaal niet interesseren. Dan kan ik kiezen: selectief mensen gaan verwijderen, (daar ben ik zelfs op straat over aangesproken, door 'verloren vrienden' die het er niet mee eens zijn) of gewoon accepteren dat het dezelfde kant op gaat als Myspace.
          Ik ben van die generatie waarbij je niet meetelt/bereikbaar bent als je geen online profiel hebt, daar alleen baal ik al van.. Deels mijn eigen schuld, anderszijds: Zo moeilijk is het niet om mijn telefoonnummer te bewaren toch?!

          Hoe dan ook; lightbeam is een leuke add-on voor een tijdje. Je kunt bepaalde filters toepassen waardoor je goed kunt zien welke cookies welke info doorgeven. Voor mij best verhelderend, door de visualisatie.

          Terug naar het kweekverslag.
          We zitten nu, twee? drie? Wie houdt het bij? Weken op 13/11 (ik zei steeds 12/12 maar dat was een leugen, ik was zelf vergeten dat het 13/11 was). Nog geen bloei gespot, wel dat de kruinen wat zwellen. Dus dat komt nog wel. Geen haast; de vorst komt er nu pas aan. Dus het blijft lang genoeg koel op de kamer om de lamp aan te houden.
          Wel gek trouwens hey, jongens. Ik had dus die PP die steeds drie bladeren per internode uit de stam wist te knijpen, ook drie takken dus. De ene stek heeft dat doorgezet, maar de andere weer niet. Genetisch zijn ze identiek. Is het dan toch een fenotypisch kenmerk, of door de omgeving? En dus veranderbaar/beinvloedbaar?
          Ik begin te denken van wel.
          Voer voor gedachten.
          Last edited by kroket; 10 February 2022, 15:29. Reden: Bericht herstellen
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #95
            Re: LR2's Rommeltopic

            Ik heb lightbeam al maanden geleden geinstalleerd, en weer vergeten. Ik keek daarnet eens even 'ie allemaal heeft opgeslagen, en ik schrik nogal. Ik heb sinds gisteren 76 sites bezocht en contact gehad met 237 third-party-sites, ondanks mijn adblock en noscript. Facebook zit erbij, hoewel ik daar al 3 jaar geleden mijn account heb opgezegd - voor zover mogelijk. Waanzinnig.

            Die 13/11... Is dat 13 uur licht en 11 uur donker? Moet ik even terugbladeren om het fijne daarvan te lezen? Doe je dat direct me je planten, of laat je ze even op 12/12 in bloei schieten voordat je naar 13/11 gaat?

            Volgens mij heb ik wel meer dan 3 takken per internode gezien, bij het moedertje dat ik een jaar lang klein gehouden heb. Ik heb helaas geen foto's en zelfs geen betrouwbare getuigenis, want ik ben bijna altijd stoned als ik mijn plantjes verzorg. Desalniettemin: Ik heb sterk de indruk dat een plant wel 10 takken kan maken uit 1 internode, als ze maar geen keus heeft: Als er hoger en lager geen internodes zijn met actieve groeipunten.

            Mijn eigen stek-experimenten zijn volledig mislukt. Ik heb stekjes te koud gehad; te warm; te nat; te droog; ik heb ze uit de cocos gerukt en terug gestampt... en ze zijn allemaal uitgelopen. Ongelofelijk, wat die plantjes kunnen hebben.
            Last edited by Blani; 11 January 2014, 13:31.

            Comment


              #96
              Re: LR2's Rommeltopic

              Facebook heeft inderdaad ook like knoppen die op andere pagina's staan. Ik gebruik Ghostery om te zien welke cookies ze bij me proberen te plaatsen en blokkeer ze dan als ik die dingen niet meer wil hebben.

              Kan je eigenlijk op 1 plant ook verschillende fenotypes hebben?

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #97
                Re: LR2's Rommeltopic

                Lijkt me wel Wietefras : fenotype = genotype + omgeving , waaruit volgt dat als je de omgeving voor een gedeelte van de plant anders maakt dan voor de rest dit resulteerd in een ander fenotype in dat gedeelte, dus meerdere fenotypes per plant. Theoretisch gesproken
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                Comment


                  #98
                  Re: LR2's Rommeltopic

                  Ik moet even denken aan het boek "The Extended Phenotype" van Richard Dawkins. Daarin verdedigd hij dat een fenotype zich veel verder uitstrekt dan kleur en vorm. Hij vindt bijvoorbeeld dat je in het fenotype van een bever de hele beverdam moet opnemen, met het meer dat er door ontstaan is.
                  Dawkins redeneert dat het bouwen van een dam vastligt in de genen van een bever, net zo goed als de kleur van zijn haar. Geef je een bever geen goed dieet, dan kan hij zijn haarkleur niet tot uitdrukking brengen. Geef je een bever geen hout, dan kan 'ie geen dam bouwen. Tussen haar groeien en dammen bouwen is geen essentieel verschil in deze context.

                  Hoe dat van toepassing zou zijn op 1 enkele plant... geen idee. Ik bazel.

                  Je kan toch een wietplant half in bloei brengen, door bepaalde toppen een 12/12 regime te geven? Dan zie je zowel zijn groei- als bloeigedrag in 1 plant. Telt dat als 2 fenotypes?

                  Comment


                    #99
                    Re: LR2's Rommeltopic

                    dat is niet zo makkelijk te beantwoorden denk ik.. enerzijds ja want je creeert wel degelijk een andere omgeving die in combinatie met de omgeving waarin de rest van de plant verkeerd tot expressie van een bepaald genenpakket leidt, anderzijds nee want bloei is een een voortzetting van een bepaald regime wat dus verder bouwt op een bestaand patroon. Ik zou eens in de afbakeing van fenotype als definitie moeten duiken om te checken wat nou precies bepalend is.

                    Over lightbeam : net een oppervlakkig testje gedaan ermee > het lijkt er sterk op dat lightbeam zelf een dataset opslaat onafhankelijk van de data die firefox al dan niet opslaat. Als ik mijn lichtelijk paranoide ingestelde firefox afsluit en opnieuw open is er geen sessie informatie bekend in firefox maar wel in lightbeam. Dat kan dus duiden op lightbeamopslag of stiekeme firefoxopslag ondanks die settings dat niet te doen. Ockam laat me geloven dat het lightbeam is maar dat is dan naast meest simpele tevens meest gewenste uitkomst. Ik kan er nu even niet de resources voor vrijmaken om dat extensief te testen maar dit blijft wel in m'n achterhoofd hangen om later nog eens op terug te komen. Met wat redelijk simpele testjes is er namelijk wel achter te komen wat er nou precies gebeurd denk ik.

                    --aanvulling : ik bedenk me net dat als lightbeam separaat data bijhoudt over eerdere sessies dat dat dan mogelijk een beveiligingsissue kan zijn. Firefox gooit het netjes weg(als dat echt zo is), lightbeam houdt het wel bij, dus probeer dan als stoute meekijkert die lightbeamdata te pakken te krijgen om alsnog inzicht te krijgen in surfgedrag en wat niet meer. Vooralsnog deinstalleer ik die addon, veel nieuws zie ik namelijk niet, al is de grafische voorstelling wel grappig natuurlijk.
                    Last edited by moreweed; 11 January 2014, 16:10.
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                    Comment


                      Hey het leeft hier! Gezellig!

                      Ik heb de planten eerst onder 18/6 gehouden (en daarvoor nog 24/24) maar dat was enkel voor de worteling. Nu ze uitgeplant zijn, heb ik dat nog een weekje zo gehouden. Dat was niet zo slim (getuige de foto's: een bos aan de ene kant, magere takjes aan de andere).
                      Sommige stekjes, die later geplant zijn, staan vanaf begin op 13/11. Ik vind dat ze dan ook wel in bloei mogen gaan, en een check-up laat zien dat ze daar ook zelf wel zin in hebben.

                      Dat ze er, op willekeurige plaatsen een takje uit kunnen persen, dat heb ik gemerkt op de NDBI die ik reveggede (cht die uitspraak daarvan op z'n boeren hollands reh-vegh-geh-duh, in mijn hoofd klinkt het al stom). Bizar om zo 20 sprieten uit een top te zien komen die al dood is.

                      Over die fenotypes, vind ik toch geinig. Sommigen noemen dat triplod, maar ikzelf vind dat een rare benaming. Of je n tak wel kunt laten bloeien en de rest niet? Al sla je me dood! Wat ik wel weet, is dat je bij een autoflower de bloei uit kunt stellen met bijna een maand. Als je ze maar hard genoeg ontwortelt en mishandelt. En dat dus de omgeving - al scheelt die maar 10 cm - toch wel effect heeft op expressie van het fenotype.

                      Ik zal morgen eens de verschillende fenotypes van die PP stekjes op de overgevoelige plaat vastleggen, als die niet begint te huilen.

                      Prettig weekend heren!
                      Last edited by kroket; 10 February 2022, 15:30. Reden: Bericht herstellen
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                        Re: LR2's Rommeltopic

                        Er sluipt wat onduidelijkheid in rond die terminologie van genotype en fenotype. T'is ook wat : taalkundige rommeltjes versus veel duidelijker biochemie/biofysica.

                        Even terug dus naar afbakening: genotype is het genenpakket zelf en de informatie die dat herbergt. Fenotype is hoe dat specifieke pakket tot uiting komt. Onder andere onder invloed van omgeving. Dat sluit dus processen/stimuli anders dan de omgevingsvariabelen niet uit. Die omgeving moet ook echt radicaal anders zijn (en dat is heel snel het geval want wat wij meekrijgen is alleen macroscopisch, voor de plant speelt alles een rol) om een ander fenotype te verkrijgen. Variabiliteit in verschijningsvorm agv heterozygotie valt ook onder fenotype, het genotype bevat gewoon alle mogelijke varianten van de aanwezige allelen in dat geval. Is een plant homozygoot voor een eigenschap is die variabiliteit er niet (nou..niet helemaal maar dat gaat te ver voor deze discussie)

                        Wat Blani aangaf met zowel bloeien als groeien tegelijkertijd zou ik dan als een en hetzelfde fenotype beschouwen. Welliswaar onder gedeeltelijk verschillende omstandigheden, maar niet volstrekt gescheiden. Meer een voortzetting van iets wat al in gang is gezet, voortborduren op so to speak.

                        Het fenotype is ook niet zozeer datgene wat tot expressie komt LR2, het is het genotype wat op een bepaalde manier tot expressie komt, en dat noemen we dan fenotype. Anderzijds zijn we hier bezig met kweken van planten, is de genetica die we bedrijven mendeliaanse (oftewel transmissie-) genetica, en kijken we niet vanuit genetische info maar vanuit een bepaalde verschijningsvorm die we willen hebben. Dus het gebruik van die term expressie is afhankelijk van je point of view.

                        Of triploiditeit genotypisch of fenotypisch is : ter discussie, maar ik denk fenotypisch. De onderliggende informatie is niet verandert, er is alleen meer van hetzelfde. Daarnaast wordt het niet gestuurd vanuit het genenpakket, het is een fout bij chromosoomverdeling als gevolg van (interne of externe) omgevingsvariabelen.

                        en dan de hamvraag : kan een plant tegelijkertijd meerdere fenotypen aannemen ? Op basis van bovenstaande afbakening denk ik van niet. Het lijkt me onmogelijk een en dezelfde plant tegelijkertijd in meerdere volledig gescheiden omgevingen te houden. En als dat al zou kunnen dan nog is het 1 plant, die als gevolg van dat geharrewar specifieke aanpassingen zal verrichten en zo tot een gecombineerd of nieuw fenotype komt, anders dan genetisch identiekelingen die niet worden blootgesteld aan dergelijke plant-aardigheidjes.

                        Er is trouwens nog een extra variant die ter zake doet : de fenokopie. Zo noem je een organisme wat als gevolg van omgevingsvariabelen een abnormaal fenotype presenteert wat anders genetisch bepaald zou zijn. Triploiditeit zou daaronder kunnen vallen > abnormale omgevingsvariabelen die normale genetische expressie hinderen en leiden tot iets wat anders is. Bij mensen is daar een bekend en verschrikkelijk voorbeeld van > het softenon debacle begin jaren 60. Dat spulletje (thalidomide, merknaam softenon in nederland) induceerde aangeboren afwijkingen bij kinderen.
                        Last edited by moreweed; 12 January 2014, 02:14.
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          Re: LR2's Rommeltopic

                          Dat maakt het inderdaad wat duidelijker. Of in ieder geval dat het onduidelijk is

                          Het ging mij even over het fenotype in de betekenis zoals dat in de cannabis teelt gebruikt wordt. Ik las op seed finder bijvoorbeeld dat er voor de Bubblegummer meerdere fenotypes zijn (indica vs sativa etc). Is dat dan daadwerkelijk het fenotype of bedoelen ze dan toch eigenlijk genotype? Ofwel, als je nou een plant van een bepaald "fenotype" hebt en je neemt daar stekken van, dan kan je er toch vanuit gaan dat die stekken "dezelfde" plant geven?

                          Of is dat dan ook weer iets wat door de omgeving beinvloed kan worden. Zoals LR2 dan die stek neemt en dat de triploiditeit verdwijnt. Al begrijp ik dat het voor jullie ook de vraag is waar die triploiditeit zit?

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment


                            Re: LR2's Rommeltopic

                            De verschijningsvormen van die bubblegummer zijn echte fenotypes wietefras. Genotypisch zijn er verschillende eigenschappen aanwezig die vnl agv dominantie van de ene eigenschap over de andere tot uiting komen. het wikipedia artikel over Mendel's genetica is handig als referentie. Omdat we niet met 2 eigenschappen werken maar (veel) meer kan je je vast voorstellen dat er ook veel meer verschijningsvormen kunnen optreden, sommige onverwacht en zeldzaam. Viking had er zo een : in zeldzame gevallen had je daar opeens een paarse tussen zitten.

                            Als je stekken neemt van een bepaald fenotype is de keuze voor de verschijningsvorm al gemaakt, er wordt niet meer uitgezocht wat nou dominant en wat nou recessief is. Je houdt dan dus hetzelfde fenotype.

                            Triploiditeit is in meer algemene termen "polyploiditeit" > er zijn meer dan 2 van dezelfde chromosomen aanwezig. Een plant kan verschijnselen van dat fenomeen tonen zonder het echt te zijn > dan heet die verschijningsvorm een fenokopie oftewel dan doet 'tie het voorkomen alsof hij een ander genotype heeft.
                            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                            Comment


                              Re: LR2's Rommeltopic

                              Ah, op die manier. Top, bedankt. Dat was inderdaad ook wat ik van begrepen had.

                              Dat polyploiditeit verhaal is dus iets heel anders.

                              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                              Comment


                                Re: LR2's Rommeltopic

                                yep, wat het nog vager maakt allemaal omdat termen dus door mekaar gebruikt worden. Ik weet best wat van genetica maar struikel net als anderen -misschien wel harder vanwege die voorkennis- over wat er nou precies bedoeld wordt. Wat ik dan wel weer handig vind omdat het een kans biedt kennis aan te scherpen.

                                Het zou fijn zijn als er input zou komen van echte plantwetenschappers, ik roep namelijk maar wat vanuit een dierlijke/menselijke genetische kennisbasis. Er zijn overeenkomsten maar specifieke details weet ik gewoon niet helaas.
                                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                                Comment

                                Bezig...
                                X