Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verslag Kaapverdie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Ik weet natuurlijk niet wat er daar allemaal te koop is en welk stekpoeder je hebt.
    Ik kan je wel vertellen hoe ik een stekje maak.

    Je snijdt de stek van de plant.
    Belangrijk is om 'm dan meteen in water te doen, zodat ze de stengel niet vol lucht zuigt.

    Het grootste blad wordt vaak gehalveerd om de verdamping te beperken.
    Ik ben daar niet zo'n voorstander van. Dat blad gaat vaak erg snel achteruit en is na een paar dagen al nutteloos.
    Ik verwijder een paar hele vingers van een blad en laat de overige heel.
    Bij een 5-vingerig blad haal ik 2 of 3 vingers weg, bij een 3-vingerig blad haal ik de middelste weg.
    Het blijft dan veel langer gezond tijdens het wortelen.

    Voila, dan doop je de stek in de stekpoeder of stekgel en daarna prik je 'm in zaai/stekgrond, steenwol of lightmix met extra zand/perliet ofzo.
    Geen stekpoeder in de grond doen.
    Steenwol stekblokjes kun je bij iedere kwekerij vinden. Leg ze even in een emmer water met pH6 voor gebruik.
    Ik heb niet al te beste resultaten met puur stekpoeder.
    Ik pak een half kopje water (pH!) daar roer ik een lepeltje stekpoeder (of stekgel) doorheen, en daar doop ik ze in voor ik ze in het stekblokje prik.

    Dan zet ze in de propagator en sproei je ze goed nat, kap erop en de klepjes dicht.
    Het ding heeft nog geen wortels dus het medium hoeft niet zeiknat.
    Ze drinkt komende 3-4-5 dagen alleen via het blad dus de propagator is van binnen beslagen met vocht. Da's goed.
    Ze hebben beperkt licht nodig. Een spaarlampje of TL balkje erboven is voldoende. Ik hou 20/4 aan.
    Na 2 dagen kun je de klepjes iets open schuiven. Niet teveel, je wil niet al het vocht kwijt.
    Na een week kun je misschien al worteltjes zien, maar sommige soortjes stekken moeilijker dan andere, ze kunnen er ook gewoon 2 weken over doen.

    Normaliter hoef je geen water te geven. Hooguit dat je ze nog een keer nat sproeit als dat nodig is.

    Met stekken heb je altijd kans op uitval. De ene keer meer dan de andere keer.
    Dus als je 1 plantje wil overhouden raad ik je aan om minstens 3 stekken te maken.
    Als ze het allemaal doen kun je de beste uitzoeken.

    Maar je kunt 'm ook gewoon in een flesje water zetten achter het gordijn
    Ik heb dat 1x 2x geprobeerd en dat ging ook gewoon.
    Je hebt wel wat geduld nodig.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Ess
      Ess commented
      Editing a comment
      Mooie uitleg! Dank Q (klinkt als dank u ghehehe). Moet dat snijden (zoals ik wel eens heb gehoord) heel erg schuin of maakt dat niet uit?

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Neehoor. Een snijvlak van een halve centimeter is genoeg maar daar kun je altijd mee experimenteren.

    #32
    Wilgentakken en brandnetel zijn inderdaad een goede combinatie om je eigen natuurlijke wortelstimulator te maken en/of the gebruiken als stek sap, Simpel, goedkoop en effectief. Wilgenbas bevat van nature salicylzuur wat de wortel groei stimuleert/bevordert. Jammer dat je dat daar niet hebt had veel gescheeld.

    Waar je lokaal makkelijk aan kan komen -en dit werkt blijkbaar goed als natuurlijke stekkengel;

    25mL zacht water >

    halve thee glas (echte) honing >

    Twee eetlepels kaneel >

    ..meng dat samen en roer goed voor een minuut totdat je een gladde donkerbruine goedje hebt. Je kan nu de stekken dippen (max 20 stekken) -en dan afwachten zoals gewoonlijk.

    En heb nog een recept voor je (dank aan LR2 ) wat je eventueel zou kunnen brouwen ook hiervoor zal je middeltjes moeten bestellen van het internet mocht je er lokaal niet aan kunnen geraken. Dis is minder simpel en vergt aandacht bij het maken van de brouwsel!! Gebruik voor alle zekerheid schoonmaak handschoenen, mondkap, veiligheidsbril (en sta uit wind). Bereid je voor op wat scheikunde >

    Stekgel Om een oplossing te maken van 100mL
    ALTIJD Deminwater gebruiken voor/in dit soort oplossingen;

    3gr/L IBA (dus maak 0.3gr op 100mL voor het gemak, dat is dus 0.003gr/mL) -> IBA-K onlinevanuit China/Ebay - kankerverwekkend, dus handschoenen en buiten doen, uit de wind.

    Ten alle tijde in het donker bewaren, anders ruikt het naar poep. Dat is indool en boterzuur wat vrijkomt bij de afbreken vanwege het licht, het kleurt dan oranjerood.

    Een paar druppels HCl helpt de boel oplossen. Doe dus eerst de iba-K in je erlenmeyer, dan een paar druppels HCl en dan pas water tot ongeveer 95mL.


    0.3gr/L fulvic acid (dus maak 0.03gr op 100mL, dat is dus 0.00003gr/mL) -> via webwinkels

    0.2gr/L humic acid (dus maak 0.02gr op 100mL, dat is dus 0.000002gr/mL) -> via webwinkels

    70mg vitamine C per 100mL, dus 1 tablet van Roter. (wat oma altijd had) -> elke supermarkt heeft hett in Hollandia ook via internet te bestellen


    Nadat alles gemengd is, voeg je de laatste mL's water toe om de uiteindelijke 100mL te bereiken. Nu heb je een middel net zo goed als clonex en je kan deze het best bewaren in een vriezer.

    *Let op. wees voorzichtig met HCI!


    Hoop dat je hier wat mee kan
    Ad usum proprium!

    Comment


    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Kleine noot van mijn zijde: cannabis wortelt zo gemakkelijk en agressief, dat stekpoeders en gels en mijn eigen mengsels het wortelen met slechts 4 dagen versnellen ten aanzien van 'gewoon in de grond stoppen'. Na 4 weken is er zelfs geen verschil meer op te merken.
      Langdurig en veelvuldig gebruik van auxines, zorgen voor lange internodes en een boel loze ruimte in de plant. Daarnaast bestaat de kans dat de plant er ongevoelig voor wordt, in het geval van cannabis is die kans klein; we doen vaak slechts 1 seizoen met een plant. Maar als je 4 jaar lang door stekt, dan komt er ooit een eind aan die magische wortelcapaciteit.

    #33
    Bedankt allebei voor de uitleg QnQ en Ganjagast, zeer welkom. Ik plaats daarom maar een foto van het laatste resultaat van dit monster, zij is inmiddels 150 cm klein. Begint al te bloeien en de oranje haren beginnen ook al op te komen. dus dat werd eens tijd want de lamp kan niet veel hoger
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


    • ganjagast
      ganjagast commented
      Editing a comment
      spaced out. nu moet je improviseren he

    #34

    Comment


      #35
      TOP !!!

      Comment


        #36
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 1 photos.

        Comment


          #37
          Op de foto van 2 weken geleden zag ik al een plukje, op je laatste niet meer.
          Of ben ik nu zo verkeerd?
          Zou nu wel stoppen met snoeien hoor.

          Heb hier ook wel mieren maar bij mij doen ze niets.

          Comment


            #38
            Mieren hebben huisdieren : Luizen
            Ze beschermen luizen tegen predators en eten de honingdauw die de luizen afscheiden.
            Misschien zijn ze er nog niet maar mieren pakken luizen op hun rug en verplaatsen ze als dat nodig is.
            Zou voor de zekerheid een lokdoosje in de pot erbij zetten.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #39
              Ja Burun ik stop nu ook met snoeien, na de verpotting moet een plant altijd weer herstellen zeker als dat van binnen naar buiten gebeurd. Ik zie ook dat sommige bladeren aan de punten wat aangedaan zijn en zijn immens groen. In de pot heb ik wat NPK 15-15-15 + toegevoegd om de bloei wat te stimuleren.

              In de praktijk blijkt dit altijd net even teveel van het goede, mijn aardbeien reageren er ook net zo op eigenlijk. Dus ik dacht kort zetten en laat maar zien waar je waard bent.

              Na twee dagen begint de plant toch weer te geuren en blijkt wat vrolijker te worden, laat het nu dus maar op haar beloop...ongeacht hoe de natuur het aanpakt.

              Die mieren, ja ze kunnen luizen overbrengen heb ik gelezen.. maar een lokdoosje zou niet verkeerd zijn.

              Ga de tuinmuren verhogen door houten schermen zodat de inkijk zeker minder wordt, daar tegen aan druiven en het is een druiven tuin. Niemand die bedenkt dat daar een vreemdsoortige aardbei woont.

              Comment


                #40
                De pluisjes zitten er nog steeds alleen iets minde omdat ik wel stevig heb gesnoeid, eigenlijk jammer maar het hoort bij de experimentele fase. De plant was gewoon te groot, i.pv. 10 kilo dan maar 500 gram
                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 1 photos.

                Comment


                  #41
                  Eerst was ie groot en nu is ie klein. Bij het verpotten en het snoeiwerk naar buiten was het haar teveel denk ik. Nieuwe aanpak deze gaat direkt naar buiten als het een flinke meid is, onder de lamp binnen en dan naar buiten.
                  We geven het niet op, gaat lukken.
                  You do not have permission to view this gallery.
                  This gallery has 1 photos.

                  Comment


                  #42
                  Overleden, en dat begon eigenlijk al onder de lamp. Dat kreng werd gewoon 2 meter hoog en het dak kon niet omhoog.
                  Dacht hup naar buiten maar het bleef een zielige bedoeling na die snoeipartij.

                  Jammer, maar we hebben zaadjes zat joh. Eenmaal de goede constructie gevonden dan gaan we er mee door.
                  Schaduw tuin maken , werkt goed voor mijn aardbeien dus voor haar zal het zeker gunstig uitpakken.

                  Beetje zon maar niet teveel en de temp. blijft aangenaam met veel wind. Afwachten maar weer.

                  Comment


                  • Ongeldig
                    Ongeldig commented
                    Editing a comment
                    Wat heb je ervan geleerd? Het was een apart ding als ik de foto's zo terug zie, had het graag verder voltooid gezien.
                    Heb je opnieuw een gevonden zaadje uit de bergen in de grond gestopt?
                    Op zich is het best knap dat je als hovenier zijnde een simpele hennepplant kapot kunt krijgen
                    Ik was wel benieuwd om te zien of ze haar toppen had kunnen dragen, of er veel stuifmeel rondwaait daar.
                    Nuja succes met de tweede. Misschien worden mijn vragen nog beantwoord.

                  #43
                  Nou op zich is een hennepplant simpel, gewoon onkruid dat lekker ruikt. Zolang zij in de volle grond staat en de kans krijgt om 3 meter te worden valt er weinig aan te verpesten .
                  Nu met dat binnen gedoe buigen de uitlopers ook teveel door en ik denk dat een pot ook eigenlijk te klein is. Plantjes van 60 - 80 cm, prima en ook controleerbaar maar dit

                  We hebben weer wat zaadjes laten kiemen, het beste plantje en ook het vrouwtje natuurlijk pakken we er tussen uit, en in de volle grond met lekker cabra mest. Tevens een druiventuin, dus veel druiven laten geleiden langs het houtwerk, welke ook weer schaduw oplevert en druiven natuurlijk.

                  Bovendien had ik het niet moeten snoeien maar dat was nodig voor de pottenkijkers, zij trok aandacht.

                  Comment


                  • Hobbyenmedical
                    Hobbyenmedical commented
                    Editing a comment
                    De reden dat uitlopers doorbuigen isomdat een plant strekt en te slappe stammen heeft.
                    Dit kan voorkomen worden door een ventilator te plaatsen met voldoende luchtbeweging zodat de stammen sterker en dikker worden en dus meer kunnen dragen.
                    De pot van 30l is zoiezo niet te groot, ken genoeg mensen die cannabis kweken met 40 liter of meer.
                    Ik heb er een staan in 45 liter.
                    Je kan altijd nog toppen/fimmen/lst etc om een plant laag en breed te laten worden ipv smal en hoog.
                    Zo kom je niet in de problemen met de hoogte.
                    Dit kun je ook voorkomen door vroeg om te schakelen naar 12/12 zodat de plant niet te groot word.

                  #44
                  Dat was i.d.d. het gemis de ventilator binnen huis, slappe stammen en uitlopers. Buiten zal dat zeker beter gaan veel wind. Ik hou van een compacte plant en niet met die uitschieters omhoog, dat dominante gedoe snoei ik altijd als eerste.

                  We gaan het buiten aanschouwen zal zeker een andere plant worden.

                  Comment


                  • Ongeldig
                    Ongeldig commented
                    Editing a comment
                    Als je drastisch snoeit zorg je voor holle stammen die hun druk verliezen. Dat beperkt de plant in haar functioneren. Je veroorzaakt in zekere zin meerdere slagaderlijke bloedingen. Met alle risico’s van dien. Je bent wel zover om te bekennen dat je behandeling de plant waarschijnlijk heeft genekt. En dan zie ik je zeggen; "dat dominante gedoe snoei ik altijd als eerste" Daar haak ik ff op in.
                    Stel ik het me nu gewoon verkeerd voor? Dat kan door het woordgebruik komen. Snoeien. Ik zie je namelijk hoofdstammen midden door knippen in gedachten. Een soort van bezopen-bonsai-bonanza.
                    Een wietplant in een bepaalde vorm manipuleren vereist een ander soort finesse als het vormen van een eier-leggende-buxuskip. Wietplanten kun je toppen/fimmen/lst/scrog/knakken. Meerjarige struikgewassen snoei je. Voordat straks het hele forum met de heggeschaar aankomt.
                    Misschien reageer ik wat over de top. Dat is omdat ik het zonde zou vinden als je nog een plant verliest aan deze techniek.

                  #45
                  Dat zag ik al gebeuren, holle stammen en toen wist ik dat ik fout zat. toppen/fimmen/lst/scrog/knakken.
                  daar moet ik me meer op richten het fijnere werk zogezegd.

                  De heggenschaar vindt ik wel grappig, maar is zeker niet geschikt voor dit gewas. Ik zal laten zien hoe de volgende plant er uit gaat zien zonder heftig snoeiwerk maar met groene vingers. We zijn per slot toch hoveniers.

                  Comment


                  • Hobbyenmedical
                    Hobbyenmedical commented
                    Editing a comment
                    Volgende ronde komt dat zeker goed, als je nie van die super lange uitschieters wilt en liever een compacte lagere plant hebt raad ik je aan een indica soort te kopen en 1 of 2 maal te toppen.
                    De eerste maal toppen doe je dan ergens tussen 3e en de 5e node.
                    Dan zul je compacte plant krijgen met mooi aantal hoofdtoppen.
                    Is er daar ergens goede genitica te verkrijgen?
                    Met gevonden zaden ben je nooit zeker van goede genetica en blijf je maar aant kloten is mijn ervaring.
                Bezig...
                X