Knibbel knabbel wie knabbelt aan mijn wietplant?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • LBManolo
    Advanced Stoner
    Member
    • May 2018
    • 57

    #1

    Knibbel knabbel wie knabbelt aan mijn wietplant?

    Korting op 420shop
    Ten eerste een hele fijne zomermiddag allemaal!

    Mijn plantje (somango xl) begint opeens gekke gaten te vertonen in de stam, weet iemand wat dit kan zijn? En wat kan ik er tegen doen? Plantje oogt voor de rest gezond en lekker groen. Ze begint zelfs al heel langzaam de eerste bloeihaartjes aan te maken dus ik hoop niet dat het een groot probleem is.

    Groetjes en alvast bedankt voor de moeite
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 2 photos.
  • philly
    Son of the Bong
    MemberLucky Member
    • May 2011
    • 424

    #2
    Nog nooit eerder gezien.. lijkt wel een gang van een insect dat daar z'n uitwerpselen achterlaat... Zou durven denken dat er 'iets' in de holle stengel zit...
    geen idee wat je kan doen, of wat het is. Hier zijn waarschijnlijk wel mensen die dit al eerder gezien hebben..

    Comment

    • Ongeldig
      Senior Grower
      MemberLucky Member
      • Aug 2016
      • 759

      #3
      Ik weet niet wie of wat. Maar ik zou het afdichten met kaarsvet o.i.d. Eerst schoonmaken en kijken of je de schuldige kan vinden. Hoe ziet de plant er in zijn geheel uit? Dit oogt niet frips. Etterende puist op je stam. Is het op twee locaties of zijn het foto's van twee verschillende tijdstippen?
      Als de eerste foto van een later tijdstip is lijkt het er wel op dat de gast weer vertrokken is.
      Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

      Comment

      • wietzaadje
        Advanced Stoner
        Member
        • Mar 2010
        • 65

        #4
        Je kan proberen om er met een cocktailprikker in te roeren en kijken of er een beestje uit komt...

        Comment

        • QnQ
          Godlike Grower
          Lucky Member
          • Sep 2010
          • 26093

          #5
          Het lijkt alsof je daar een takje verwijderd hebt?

          Het is zeker een probleem.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment

          • LBManolo
            Advanced Stoner
            Member
            • May 2018
            • 57

            #6
            Ik heb er geen foto meer van, maar ik heb hier een takje weggehaald die heel makkelijk losliet die behoorlijk "dood" erbij hong. Alsof het takje zeg maar helemaal uitgedroogd was? En het zijn in totaal 2 verschillende gaatjes op 2 plekken middenin de stam
            Last edited by LBManolo; 7 August 2018, 17:39.

            Comment

            • LR2
              Mother of all Growers
              MemberLucky Member
              • Nov 2011
              • 8552

              #7
              Daar zit een larve in, de bolletjes die je ziet zijn uitwerpselen. Nog nooit eerder gezien op wietplanten!
              Zulk gedrag ken ik alleen van Bladwespen die mineren (tunnels graven).
              https://nl.wikipedia.org/wiki/Bladwespen

              Als je een larve kunt vinden, wil je die dan goed fotograferen voor ons? Lijkt me ontzettend handig voor in de toekomst. Je hebt iets unieks te pakken!
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


              • LR2
                LR2 commented
                Editing a comment
                Ik ben namelijk dezelfde larven tegengekomen in dennenbomen hier in de buurt. Ook minerende larven, zwart van kleur. Wiet geeft dezelfde terpenen af als veel dennensoorten, en er kan dus wat verwarring geweest zijn. Wiet is echter veel makkelijker om op te eten.
                De larven hebben wel een super coole wave-functie. Hoe vaker ze die dans doen, hoe slechter het met ze gaat. Ze dansen letterlijk hun ass off. Dat helpt niemand hier verder, maar een leuk weetje.
            • LBManolo
              Advanced Stoner
              Member
              • May 2018
              • 57

              #8
              Best geinig dat ik dan zoiets unieks op mijn plant heb, maar heb liever niet dat dadelijk mijn plant omgezaagd wordt door zo'n k* wesp! Als ik een larve vind zal ik hem fotograferen.

              Kan ik de "wondjes" het beste afdekken?
              (Kaarsenvet smelt er met deze temperaturen waarschijnlijk meteen weer af) of redt de plant zichzelf? En hoe gaat de sappenstroom naar deze gedeeltes van de plant nu verder?
              Last edited by LBManolo; 7 August 2018, 19:23.

              Comment

              • Meglow
                Expert Grower
                MemberLucky Member
                • Jun 2011
                • 1374

                #9
                ben zeer benieuwd, denk graag mee

                deze kwam ik tegen... zie de paragraaf over de european corn borer (ECB) (Ostrinia nubilalis)

                Comment

                • Stemma
                  Exquisite Grower
                  420 Member
                  • Mar 2014
                  • 7415

                  #10
                  Ben wel benieuwd naar een foto van je hele plant?

                  Je hebt het wel mooi in beeld gebracht, na de oogst kun je pas echt zien hoever het insect in je plant is binnengedrongen. Zou leuk zijn als je dat ook op de foto wil zetten.

                  Voortaan toch maar met vaseline of kaarsvet aan de gang.

                  Ondertussen duim ik voor je dat de schade beperkt blijft tot dit 'gaatje', succes!
                  Stemma doet het forum, stout 2017

                  Stemma doet stout (2016)
                  Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                  Comment

                  • LBManolo
                    Advanced Stoner
                    Member
                    • May 2018
                    • 57

                    #11
                    Bij deze een foto van de hele plant. Hier en daar een geel blaadje maar voor de rest ziet ze er gezond uit. Het gekke is dat ik meerdere planten heb staan en dat (tot nu toe) maar 1 plant is aangetast.
                    You do not have permission to view this gallery.
                    This gallery has 1 photos.

                    Comment

                    • LBManolo
                      Advanced Stoner
                      Member
                      • May 2018
                      • 57

                      #12
                      Een scherpere foto van dichterbij. Net een waterbeurt gehad vandaar dat de grond wat modderig is.
                      Water verdampt snel met dit weer dus een beetje meer water is geen overbodige luxe.
                      You do not have permission to view this gallery.
                      This gallery has 1 photos.

                      Comment

                      • Meglow
                        Expert Grower
                        MemberLucky Member
                        • Jun 2011
                        • 1374

                        #13
                        zie je wellicht een verdikking ontstaan in die stengel??

                        Comment

                        • LBManolo
                          Advanced Stoner
                          Member
                          • May 2018
                          • 57

                          #14
                          Ja, de stam is iets dikker op de beschadigde plekken. Ook is het gat weer "vervuild" met dezelfde rotzooi terwijl ik het gister schoon heb gemaakt, dit betekent dus dat de bezoeker weer langs is geweest.

                          Comment

                          • philly
                            Son of the Bong
                            MemberLucky Member
                            • May 2011
                            • 424

                            #15
                            Je zou toch kunnen overwegen om de bewoner te verwijderen. Nu je er zeker van bent dat het nog actief is.
                            Een stengel is heel erg sterk en zou je gemakkelijk kunnen 'open snijden' in de lengterichting.
                            De bewoner verwijderen terwijl je alles vastlegt op camera en vervolgens de stengel proper maken en weer sluiten. Klinkt bijna als chirurgie, maar eigenlijk is het heel simpel.
                            Je kan gebruik maken van bv een wondpasta om de 'wonde' te beschermen en af te sluiten. misschien moet je de stengel even spalken. Je hebt zowiso een risico dat je een deel van je plant verliest. In het slechtste geval gaat je hele plant er aan. Dus volgens mij kan je best ingrijpen nu je plant nog krachtig is en deze ingreep 'aankan' ...

                            Comment

                            Bezig...