Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Witte (beschimmelde?) vliegen-lijkjes, wie herkent ze?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Witte (beschimmelde?) vliegen-lijkjes, wie herkent ze?

    Korting op 420shop
    Ik vind al eventjes witte, volgens mij beschimmelde, vliegen lijkjes in m'n wormentoren. (Vastgeplakt door condens.) Ze zijn ongeveer 3mm lang en hebben zwarte streepjes over het lichaam.
    56F6F3CB-3108-4BAA-96B2-EC9BC4630056.jpeg3A52956E-57FE-408C-8E02-453D585DD946.jpeg

    Daarom gaat mijn eerste vermoeden uit naar beschimmelde varenrouwmugjes. Echter herken ik de zwarte streepjes niet. Ook heb ik geen tussenstap waargenomen, enkel levende varenrouwmugjes of wat je op de foto ziet. Bovendien zijn ze veel dikker dan de slanke varenrouwmugjes (misschien door het schimmelen)..
    Daardoor twijfel ik toch sterk en vroeg ik me af of iemand ze herkent?
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    #2
    Lol dat kan van alles zijn deze zijn al een beetje in staat van ontbinding

    Comment


    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment

    • Ess
      Ess commented
      Editing a comment
      Nee maar zoek hem maar eens op. Lijkt wel wat op wat Kroket ons laat zien.

    • Ipie
      Ipie commented
      Editing a comment
      Las net dat ze ontsnapt zijn uit Ijsland....!!
      50.000 euro voor de vinder...!!!

    #3
    homoptera_sp_hs4_1406_t.jpg
    Ik tref alleen geen levende exemplaren aan. Ik heb ook geen plantenmateriaal aan deze wormentoren toegevoegd. Het lijkt me niet dat ze er uit zichzelf op af komen (zonder aanwezigheid van plantenmateriaal)?
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Komen ze op een rottingsproces af, misschien?

      Of gebeurt dat niet in de toren?

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Wat ik zo snel kan vinden over die beestjes houden ze van jonge blaadjes/twijgjes. Ook wel zo logisch voor een bladluis, maar het was het opzoeken wel waard

    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Nooit geweten dat er zoveel verschillende luizen zijn, zelfs met vleugels, zo leer je nog eens wat

    #4
    Beukenbladluis/phyllaphis fagi?:
    geinspireert door Ess

    BU8d26c.png
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Lijkt er ook best op.. Niet echt handig dat ze al dood (en half vergaan?) zijn
      Maar ook bij de Beukenbladluis kan ik me niet bedenken hoe deze in m'n wormentoren zijn gekomen (waar geen plantaardig materiaal in zit).

    • Ess
      Ess commented
      Editing a comment
      Ja lijkt er ook op. Bekijk hem eens met een loupe Kroket, dan zie je misschien of het schimmel is of niet.

    #5
    Had de foto's al gemaakt met een vergrootglas Ess Heb het ook nog eens geprobeerd met een zakmicroscoop, maar dat is niet te doen. Dit was de beste foto
    2ED26D7A-0279-43C2-B7B3-25C23B0AC2BE.jpeg

    Ben er ook nog eens voor gaan zitten met m'n vergrootglas. Ditmaal zijn die foto's volgens mij iets beter gelukt. Voor de schaal; het gat op de eerste foto hieronder is 5mm.
    73691B4B-8B43-43F8-954B-133DEDA7863D.jpeg
    427BC849-F18E-444E-9B88-6D04705B512A.jpeg
    8EC6BAB4-5967-465C-9143-69DC798DA128.jpeg

    Ik denk zelf toch nog steeds aan varenrouwmugjes. Omdat ik simpelweg niks anders rond zie kruipen. Misschien dat ze een parasiet bij zich dragen waardoor ze opzwellen en heel snel gaan schimmelen.. (Zou wel leuk zijn.)

    Heb de deksel nu helemaal schoongemaakt en ga deze meerdere malen per dag inspecteren. Hopelijk zie ik dan wel een overgang van dood varenrouwmugje, naar wat op de foto's te zien is..
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • Ess
      Ess commented
      Editing a comment
      Ja het blijft toch gissen.

    #6
    Bij diertjes moet je bij Q, LR2 of anderen zijn die
    daar in thuis zijn met kennis. Varen rouw muggen ken ik wel, heb je
    er nog steeds last van? Zo ja, even een vliegervanger
    kopen.Dat zijn die plakstrips voor ongewenste vliegen.

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Wie weet delen ze hun kennis nog. Voor zover er in deze staat wat over te zeggen is

      'Last' van varenrouwmugjes heb ik niet meer, ik heb er vrede mee Ze vliegen inderdaad nog steeds overal in huis vrolijk rond. Ik behandel over een paar weken alle planten in huis nog eens met aaltjes. Maar eigenlijk stoor ik me er niet meer zo aan (dat is makkelijker dan bestrijden )

    #7
    Wat je wilt kroket.......
    Ik heb die rare dingen
    ( die ik niet wil hebben)
    Zo weg..........................

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Het is gewoon dat ik volgens mij alles wel geprobeerd heb Maar ze komen altijd weer terug (potgrond / nieuwe plant / buiten). Daarom heb ik er tegenwoordig maar gewoon vrede mee. Het is gelukkig ook geen enorme plaag.

    #8
    Bewaar deze beestjes als het kan in een potje in de vriezer. Zo droog mogelijk als het kan.
    De eerst volgende keer dat je een uitbraak van varenrouwmug hebt, dan maak je dat potje open, en smijt je twee of drie van die vliegjes tegen je inblaas.

    En je varenrouwmug probleem is opgelost na een paar dagen. Afhankelijk van hoe goed de schimmel zijn werk doet natuurlijk.

    Het is redelijk zeldzaam om cordyceps(-achtige) schimmels te vinden in Europa, maar nu we massaal minder fungiciden zijn gaan verbruiken komt het steeds meer terug. Een betere natuurlijke bestrijder is er niet.

    Ik vind zelf sinds 2 jaar ook weer dode vliegjes en kevers in de tuin, die zich krampachtig vastklampen aan een blad (terwijl ze al dood zijn!). Na een paar dagen groeit er een klein zwammetje uit het insectenhoofd en verspreid de schimmel zich weer opnieuw via sporen.

    Cordyceps is het wel waard om te googlen overigens, de youtube videos van de BBC (dacht ik) zijn erg mooi om te zien. Of dit cordyceps is weet ik niet, dat is een meer tropische familie van schimmels en ik verwacht dat die hier in europa van een andere familie zullen zijn, ik ken een aantal bos-schimmels en wat huis-tuin-en-keuken varianten maar ik ben geen mycoloog. Het zal vast ergens met elkaar te maken hebben, en ik kan je vertellen dat er geld mee te verdienen valt als je deze schimmel fatsoenlijk weet te vermeerderen; wie wilt nou niet een biologisch middel tegen rouwmuggen? Wat zouden mensen daar voor over hebben?

    Ik denk dat een euro of 3-25 wel op zijn plek is. Dus kroket , misschien wordt het tijd om die wormentoren in te ruilen voor een varenrouwmuggen kweek-kit, zodat je massaal die schimmel kunt gaan brouwen op levend materiaal, om ongelukkige kwekers te helpen. Je hebt nu een gat in de markt, als je niet opschiet dan ga ik 't vullen.
    Het is wel handig om de besmetting en het ziekteverloop in kaart te brengen onder verschillende omstandigheden, waarschijnlijk speelt warmte en LV een flinke rol. Het zou jammer zijn als je de schimmel uitroeit door verkeerde settings. Maar goed, een paar oude jampotten kan voldoende zijn om een productie op te starten.

    Overigens is dit een mooi voorbeeld van co-evolutie. De schimmel is waarschijnlijk super specifiek voor dit type diertje. Het kan dus niet zonder dat diertje bestaan, als de schimmel te succesvol is, dan houdt ze op te bestaan. Is ze niet succesvol genoeg, dan houdt ze ook op te bestaan. Het is die fijne balans van mee evolueren met de rouwmug, maar niet te snel want dan is het einde verhaal. Hoe lang zouden die twee elkaar bevechten? Een miljoen? Tien miljoen? Twintig miljoen jaar? En wij maar janken over een virus wat we niet gestopt krijgen binnen een maand of 5.
    Puts things into perspective, doesn't it?
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Ipie
      Ipie commented
      Editing a comment
      Gelukkig heb ik geen last LR2
      Is een vliegen strip geen goed idee?

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Vliegenstrips vind ik een goed idee tegen de ouders, maar die komen er niet specifiek op af. Dus het is meer toeval dat de strip ze te pakken krijgt. Het lijkt me beter om de bodem gewoon goed droog te houden en eventueel zakken potgrond droog te bewaren. De vliegjes zijn het probleem niet, dat zijn de larven. Die krijgen geen kans in droge aarde. Als de potten in schotels staan, dan is een laagje gewone zandbakzand nog weleens een oplossing.
      Maar niet te nat kweken zorgt dat het probleem niet kan ontstaan, en die paar vliegjes die er rondvliegen die kunnen zoveel kwaad niet.
Bezig...
X