Droge bruine vlekken op blaadjes

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • OudHollander
    Wicked Stoner
    MemberLucky Member
    • Jun 2019
    • 216

    #1

    Droge bruine vlekken op blaadjes

    Korting op 420shop
    Hoi,

    Kan iemand me op weg helpen bij het identificeren van mijn 'bladprobleem'?

    Eerst ging alles goed en toen verschenen na enkele weken de eerste symptomen op één (ouder) blad. Ik zag het niet verspreiden dus schonk er verder geen aandacht aan. Alleen zag ik dat er nu ook op andere blaadjes vlekjes beginnen te vormen. Ik wil kunnen ingrijpen voordat het te laat is....
    Ik las door het andere topic door 'blad probleem oplosser' en bijhorende topic met fotos maar ik kon niet echt een match vinden...
    Kunnen jullie me op weg helpen?

    (gekweekt op aarde,buiten)
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.
    > Back to the future Haze run <

    < Kweek Down Memory Lane >
  • OudHollander
    Wicked Stoner
    MemberLucky Member
    • Jun 2019
    • 216

    #2
    Ik kon jammer genoeg maar 1 foto plaatsen... Dus ik plaatste die van het oude blad. Hieronder kan je een foto zien van een nieuw blad waar de symptomen ook zichtbaar beginnen worden...
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.
    > Back to the future Haze run <

    < Kweek Down Memory Lane >

    Comment

    • Ipie
      Ultra Grower
      MemberLucky Member
      • Feb 2016
      • 2241

      #3
      calcium probleem denk ik......
      Last edited by Ipie; 8 June 2019, 11:22.

      Comment

      • OudHollander
        Wicked Stoner
        MemberLucky Member
        • Jun 2019
        • 216

        #4
        BC512909-5CB6-44A8-9EBA-771A238DE189.jpeg
        Dit is wat ik gebruik

        Nitrogen: 6.4%
        P205: 6.9%
        K20: 12%
        S03: 12%
        Mg0: 2%
        Attached Files
        > Back to the future Haze run <

        < Kweek Down Memory Lane >

        Comment

        • kroket
          Moderator
          420 MemberLucky MemberModerator
          • Apr 2010
          • 1915

          #5
          Dat zegt niet zo veel, op = op

          ​​​​​​​Er is niet iets op je blad terecht gekomen? Sap van andere planten, schoonmaakmiddelen of iets dergelijks?
          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

          Comment

          • OudHollander
            Wicked Stoner
            MemberLucky Member
            • Jun 2019
            • 216

            #6
            Nee, het plantje staat gewoon buiten,.. veilig. (Er kan niets op gemorst worden)

            Het eerste (oudere) blad vertoonde die symptomen vlak na het verpotten. Maar het bleef bij dat ene blad. Nu zijn we 2 weken verder en de andere bladeren beginnen dezelfde symptomen te vertonen... als ze zullen eindigen zoals het eerste blad, komt het helemaal niet goed meer... Omdat het net verpot is en nieuwe voeding in de nieuwe extra aarde zit, lijkt het me sterk dat het 'op' is.


            edit: ik had het er net over met m'n vrouw en die kwam me te zeggen dat de gebruikte potgrond oud en van slechte kwaliteit is... dus misschien heb ik toch een calcium probleem....
            Ik ga het plantje zo meteen opnieuw verpotten in verse kwalitatieve portgrond. Hopelijk zie ik snel verbeteringen...

            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.
            Last edited by OudHollander; 8 June 2019, 14:53.
            > Back to the future Haze run <

            < Kweek Down Memory Lane >

            Comment

            • Meglow
              Expert Grower
              MemberLucky Member
              • Jun 2011
              • 1374

              #7
              Misschien goed om een foto te plaatsen van de hele plant. Dan kunnen we zien hoe de plant er als geheel bijstaat en hoe de bovenste bladeren zich verhouden tot de oudere bladeren (kleur, aantasting).

              Kan er verder niet echt chocola van maken. Wel verdacht is dat dit gebeurd is na het verpotten en het toevoegen van die mestkorrels.

              In eerste instantie dacht ik aan P-tekort vanwege die donkere vlekken, maar ik zie geen paarste steeltjes.
              In tweede instantie dacht ik aan overbemesting van P en K, waardoor je vanzelf een hoop andere tekorten gaat zien (waaronder calcium). Daarom mijn vraag hoeveel je van die meststof hebt gebruikt.

              Comment

              • OudHollander
                Wicked Stoner
                MemberLucky Member
                • Jun 2019
                • 216

                #8
                Ik heb de plant verpot naar een 2L pot. Daarvoor had ik ongeveer 1L extra potaarde nodig.
                De verpakking zegt 25g tot 50g per 10L aarde. Dus ik heb 3,7g genomen op (iets meer dan) 1L aarde.
                Ik heb wel de korrels fijn gemalen en zo goed vermengd met de aarde. Die korrels zijn vrij groot en 3g zijn maar enkele van die korrels. Als ik die had toegevoegd in z'n geheel, dan zaten er maar drie korrels op de volledige pot en op vele plekken niets.

                E64E76C0-581A-4EBE-8C77-3AE4A382D58B.jpeg 0750A9B4-33C1-49C6-B42A-D7BD360E290D.jpeg 5020BA6E-B261-4CA8-82AE-B3ADDEDF9C56.jpeg



                Attached Files
                > Back to the future Haze run <

                < Kweek Down Memory Lane >

                Comment

                • Flip Hasjkip
                  Wicked Grower
                  420 MemberMemberLucky Member
                  • Sep 2008
                  • 3595

                  #9
                  Die korrels zijn toch alleen om de grond voor te bereiden (stap 1)? Daarna moet je voeding gaan toedienen (stap 2).

                  Maar ze zien er qua kleur niet uit alsof ze wat tekort komen. Misschien wat grotere potten nemen ? Vind 2 liter best klein voor buiten.

                  Voorlopig even aankijken of het niet erger wordt, in de nieuwe aarde zit weer nieuwe voeding voor een tijdje.
                  Een dag zonder wiet kent Flip niet.

                  Comment

                  • OudHollander
                    Wicked Stoner
                    MemberLucky Member
                    • Jun 2019
                    • 216

                    #10
                    Ik ga de plant verpotten naar een grotere pot.
                    Daarbij heb ik 2 opties:

                    1) Naar een grotere pot met verse kwalitatieve potgrond zonder extra voeding aan toe te voegen.

                    2) Verse kwalitatieve potgrond, verrijkt met die korrels (fijngemalen) en kalk dat 15% magnesium bevat.

                    Wat doe ik best?

                    Mijn eerste gedacht ging voor optie 2 omdat de pot dan alles bevat voor lange termijn. Bij optie 1 kan ik nadien geen korrels of kalk meer toevoegen...

                    Of als iemand een tip heeft om een soort 'all in one' oplossing voor voeding buiten? Alleen bio graag
                    > Back to the future Haze run <

                    < Kweek Down Memory Lane >

                    Comment

                    • Meglow
                      Expert Grower
                      MemberLucky Member
                      • Jun 2011
                      • 1374

                      #11
                      een laatste long-shot mijnerzijds, maar ik twijfel of het hout snijdt...

                      Te lage pH van de potgrond, waardoor de plant nauwelijks fosfor en calcium kan opnemen.

                      Als ik de pH-grafiekjes bekijk, dan heeft een te lage pH als eerste een negatieve invloed op de opname van fosfor (P) en calcium. De range is een stuk breder voor andere elementen, vandaar dat je als eerste een fosfor/calciumgebrek ziet wanneer de grond te zuur is.

                      de typisch paarse steeltjes missen, maar fosforgebrek kan ook vnl. in het blad tot uiting komen.


                      andere ideeen heb ik niet, hoop dat je er wat aan hebt

                      Comment

                      • OudHollander
                        Wicked Stoner
                        MemberLucky Member
                        • Jun 2019
                        • 216

                        #12
                        Ik blijf beetje verveeld zitten met de opmerking over overbemesting van P en K. Die houdt ergens wel steek omdat het pas begonnen is nadat ik ze verpot had. Het blijft in mn hoofd spoken...

                        De eerste dagen na het verpotten krulden de randen van sommige blaadjes op. Dit wijst (volgens mijn kennis van mn binnenkweek vroeger) op overbemesting, een teveel aan voeding. Paar dagen later leken de bladeren 'gekalmeerd' te zijn,...

                        En nu dit....

                        Zou het toch een teveel aan voeding kunnen zijn?


                        ... en ik die dacht dat beestjes mn grootste zorg zouden zijn bij een buitenkweek :-/
                        > Back to the future Haze run <

                        < Kweek Down Memory Lane >

                        Comment

                        • Ipie
                          Ultra Grower
                          MemberLucky Member
                          • Feb 2016
                          • 2241

                          #13
                          Wat ik niet lees is welke plantjes?
                          Autoflowers in de badmix bijvoorbeeld?
                          Dan kun je het schudden!..........................

                          Twee liter potjes is leuk, reken niet op veel opbrengst!
                          Beter gewoon grond van de super zou je dit niet snel
                          meemaken.

                          Minimaal 5 tot 10 liter potgrond voor een rokertje..............

                          Comment

                          • OudHollander
                            Wicked Stoner
                            MemberLucky Member
                            • Jun 2019
                            • 216

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ipie
                            Wat ik niet lees is welke plantjes?
                            Autoflowers in de badmix bijvoorbeeld?
                            Dan kun je het schudden!..........................
                            het is een feminized Royal Domina (85%indica) (geen autoflower)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Ipie
                            Twee liter potjes is leuk, reken niet op veel opbrengst!
                            Beter gewoon grond van de super zou je dit niet snel
                            meemaken.

                            Minimaal 5 tot 10 liter potgrond voor een rokertje..............
                            de reden voor de 2L pot is dat ik van plan was systematisch te vergroten. Ik ben er mij van bewust dat de grote van de pot belangrijk is maar om verzuring en verarming van de grond te voorkomen, wilde ik stapsgewijs vergroten.
                            > Back to the future Haze run <

                            < Kweek Down Memory Lane >

                            Comment

                            • LR2
                              Mother of all Growers
                              MemberLucky Member
                              • Nov 2011
                              • 8552

                              #15
                              Hoe wil je de grond verzuren dan?
                              Ons kraanwater drijft de pH juist omhoog, richting basisch.

                              De enige stof die echt makkelijk uitspoelt is stikstof, maar gebreken daarvan zijn lastig als ze ruimte genoeg hebben en daarnaast makkelijk op te lossen met wat koemest. Verarming van je bodem vindt altijd plaats; het is de plant die hem leeg trekt. Hoe kleiner de pot, hoe sneller de bodem leeggetrokken is. Geef een peuter maar eens 'n mini zakje chips, die is sneller leeg dan een kruiwagen vol chips.

                              Een grotere pot, en dan direct 2 of 4 keer zo groot, zorgt er voor dat je in principe niet meer na hoeft te denken over de oorzaak, want je lost allerlei problemen direct op.

                              Kalk toevoegen aan potgrond is totaal niet nodig, wiet houdt daar niet zo van. Er zit voldoende calcium en magnesium in de potgrond voor een prima teelt. Je krijgt pas een tekort als je maanden lang in dezelfde aarde kweekt en daarnaast een te lage water-pH hanteert.
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                              Comment

                              Bezig...