Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Kleur lamp & kleur plant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kleur lamp & kleur plant

    Korting op 420shop
    Ik loop al een tijdje met een vraag rond, die vandaag weer even werd aangewakkerd door het lezen van een 'groen-werklicht-comment'.

    De uitleg zal niet helemaal correct zijn, maar, als ik het een beetje heb begrepen en om het een beetje simpel te houden:
    Planten zijn groen, omdat ze voornamelijk het blauwe en rode spectrum gebruiken uit het licht, ofwel absorberen. Wit licht bestaat primair uit rood, groen en blauw licht. Het groene spectrum wordt niet gebruikt en dus weerkaatst, waardoor wij de groene kleur waarnemen.

    Maar.. Niet elke plant is groen, ook niet in de wonderwereld van cannabis. Dus stel; we nemen een paars gekleurde strain, is de aanname dan correct dat deze plant minder/weinig licht uit het blauwe en rode spectrum gebruikt?

    Wat leidt tot mijn uiteindelijke vraag: Als we een paarse led-lamp gebruiken bij een paarse strain. Zal deze strain hier minder goed onder groeien dan onder wit (of misschien zelfs groen) licht?
    Last edited by kroket; 17 November 2019, 13:21.
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    #2
    Planten nemen kleuren anders waar dan onze ogen denk ik.
    The dude with the AK420 sitting on his OG KUSHsion licking his GELATO41 and eating his GSC
    5 lekkere grieten onder de zon

    Comment


      #3
      De verkleuring komt pas vanaf de 4 week!
      zogezegd in de herfst van het plantje.

      Comment


        #4
        Paarse soorten hebben meestal ook groen blad.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5

          Comment


            #6
            Hmm, ik ben nog niet helemaal overtuigd
            Een "paarse plant" is misschien ook wat overdreven, hier een voorbeeld van de Blue Pyramid. Deze verkleurd toch vrij sterk heb ik ervaren.
            FCAE756B-9B0D-4095-B21D-5EAD00EFA0E8.jpeg
            In tegenstelling tot de foto waren bij mij de sugar leaves in de toppen ook sterk verkleurd. Dus het kan allemaal nog wat meer. Als je een echt goed voorbeeld wil, denk voor de lol dan eens aan de Japanse esdoorn.

            Jamzieman een plant haalt er energie uit, des te interessanter in mijn optiek om de plant van de juiste energie/lichtkleur te voorzien.

            @Rreppellsteeltjam (waarom werkt jouw tag niet ) klopt inderdaad, de verkleuring komt later. Alleen herfstkleuren komen pas op het moment dat een plant zijn blad afstoot en de laatste voeding uit het blad trekt. Het 'paars' kleuren lijkt me een ander fenomeen?

            QnQ en ook dat klopt, er zitten altijd nog groene bladeren tussen. Maar stel dat 20% van het blad wel 'paars' verkleurd. Is de stelling dan correct, dat in dit paarse deel van de plant, minder effectief fotosynthese zal plaatsvinden onder een paarse lamp?

            Ipie ik zou het niet zozeer noemen, maar eerder "de lichtkleur afstemmen op de plant". Ofwel, iemand die graag een paarse plant neerzet, kan dit beter onder een lamp doen met een heel breed spectrum, als onder een lamp met voornamelijk een blauw + rood spectrum. (Dit is een aanname, ik zeg niet dat het correct is.)
            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

            Comment


            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Er zijn ook planten die hebben aan de bovenkant groen blad en aan de onderkant paars. Dat is genetisch.

              Die foto is een buitenplant dus geen goed voorbeeld.
              Die verkleuring komt door grote temperatuursverschillen en is dus eigenlijk een teken dat de fabriek niet optimaal draait.

              Als je binnen paars verkleurend blad hebt is dat ook meestal een probleem wat zich uit.
              Ik weet niet of er soorten zijn met echt paars blad. Ik heb ze nog niet gezien denk ik (behalve buiten)
              Een paars blad heeft minder bladgroen, dus de fotosynthese zal altijd minder zijn dan bij planten met groen blad, onafhankelijk van de kleur van het licht.

            • Ipie
              Ipie commented
              Editing a comment
              Welk lichtkleur of spectrum je ook gebruikt ik denk dat
              het toch voor 90 % genetisch is.

            • kroket
              kroket commented
              Editing a comment
              Lekker misleidend dus weer zo'n foto (en naam) Thanks voor de antwoorden en inzichten

              Goed om te weten dat het dan eerder een probleem betreft, dan een gezonde plant!

            #7
            Qnq, bubba's gift krijgt paars blad na 4 weken.

            En foto's van de Red jack autoflower, na 4 weken kleuren sommige paarsrood.
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 2 photos.

            Comment


            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Ik noem dat groen blad precies.
              De verkleuring is door problemen.

              De wiet kleurt wel mooi bij die laatste

            #8
            De kleur van de plant maakt weinig uit. Chlorofyll A en B wordt door licht op bepaalde golflengtes geschokt, waardoor het licht omzet in een potentiaalverschil (elektriciteit). Daar komt de energie vandaan die gebruikt wordt om CO2 af te breken en alle andere processen te voeden.
            De kleur van een plant wordt niet alleen door chlorofyl bepaald, dit kan ook door xanthophyl, anthiocyanen en caroteen bijvoorbeeld, maar ook tal van andere stoffen.

            De groei van een plant wordt dus beinvloed door de golflengte van het licht wat er op het chlorofyl schijnt en dat zijn redelijk beperkte golflengten die liggen in menselijk rood/oranje en blauw. Een paarse plant meer paars licht geven, maakt hem niet meer of minder functioneel dan een groene plant onder hetzelfde licht. Want paars chlorofyl is er niet; enkel het groene chlorofyl kan licht gebruiken en dat hebben ze beiden.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


            • kroket
              kroket commented
              Editing a comment
              Wat een heerlijk bevredigend antwoord, volkomen duidelijk en helder! Bedankt
          Bezig...
          X