Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Vreemde bolletjes op de tak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Vreemde bolletjes op de tak

    Korting op 420shop
    Hoi,

    Iemand hier die zou weten wat deze bolletjes(foto) zouden zijn? Dacht eerst aan wolluis maar buiten dit vind ik niks anders aan mijn plant.

    Grtz
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Maak een foto onder wit licht

    Comment


    • Valcke
      Valcke commented
      Editing a comment
      hieronder foto met wit licht

    #3
    Op basis van dezs foto is het glazen bol werk indd.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • Valcke
      Valcke commented
      Editing a comment
      hieronder nog een paar extra foto's toegevoegd

    #4
    Heb er een rode cirkel rond gezet.
    Zal wanneer ik kan een andere foto proberen te nemen.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 4 photos.
    Last edited by Nederhigh; 13 September 2021, 22:14.

    Comment


    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Ik zou het niet weten man.

    #5
    Ochtenddauw?

    Bladluizenpis kan ook. Smaakt het zoetig?

    Comment


      #6
      Ik ken het, heb het ook weleens gezien. Zonder aanwezigheid van beestjes.
      Het lijkt een soort hars bolletjes, brokjes, op de stengel, of onderkant blad. <1mm
      Ik heb ook geen idee wat het is.

      Kun je wat meer vertellen over de planten en een fotootje van de hele plant?
      Waar staan ze in, waar staan ze onder en wat krijgen ze te eten?
      Is het op 1 plant, of op allemaal?
      Ze hebben verder geen overvoedingsverschijnselen of andere problemen?

      Misschien dat iemand als LR2 met die info wat meer kan vertellen, ik denk dat het meer richting zijn kennisgebied gaat.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #7
        Zou het een niet schadelijke infectie kunnen zijn? ook al een paar keer gehad, maar geeft niet echt problemen, of ik ondervind het niet rechtstreeks.
        Het lijken wel harswratjes ofzo.
        Apollo 10 LED binnenkweek#1, Cakemaster tryouts; aardse mineralen, niet balen; Waterparadijs ;Kaaswaters
        Jah, ik hou van planten.

        Comment


          #8
          Proef er eens eentje, of vijf, zou ik zeggen.. Als het zoet is, dan is het een restant van de suikerproductie. Planten slaan die suikers en zetmelen op in kleine zakjes, vaak kunnen ze die bijmaken als er eentje vol zit, of dan schakelen ze hun suikerproductie even uit om meer te verbranden dan ze produceren.
          Soms is dat een beetje verstoord, dan barst dat zakje naar buiten toe. Vooral tropische planten doen dit, in orchideeen komt het veel voor, maar het kan in alle planten voorkomen omdat die 'techniek' in elke plant zit ingebakken.
          Als je ooit high fructose high glucose corn syrup geproeft hebt, zo smaakt het precies. Een beetje als gewone tafelsuiker maar minder zoet (terwijl het kalorie-technisch veel meer suiker is).

          Kan ook wondvocht zijn van te snel groeien, dan barst er een spreekwoordelijke leiding, dat smaakt dan niet zoet en droogt niet op tot iets plakkerigs.

          Een andere mogelijkheid is een wortelnodule; door hoge luchtvochtigheid kunnen op willekeurige plaatsen wortels ontstaan. Dat doet wiet niet heel snel, maar er zijn natuurlijk zoveel planten wereldwijd dat het vroeg of laat een keer moet voorkomen. Die nodules zijn vaak hard, wit van kleur en voelen aan als een hard knobbeltje. Als je ze afbreekt en er op knijpt dan komt er wat vocht uit, maar het blijft een stevig structuurtje; het is niet makkelijk uit te smeren. Precies zoals een normale wortel eigenlijk.

          Infecties zouden vaak een teken moeten geven rondom het geinfecteerde deel.

          Een andere mogelijkheid is schildluis die geen kleur heeft. De laatste tijd zie ik schild en wolluis veel terug in de tuincentra van Nederland. Dit zijn twee erg moeilijk te bestrijden beestjes (een is geen luis, de ander heeft letterlijk een schild om gif tegen te houden). Maar beiden zouden moeten zorgen voor een laag honingdauw op de bladeren, die gaan dan plakken. Als je dat niet terugziet, dan is het waarschijnlijk geen insect.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Valcke
            Valcke commented
            Editing a comment
            Bedankt alvast voor deze bom van info!
            Ik ben er vrij zeker van dat het een van de eerste 2 moet zijn, de plant is anders kerngezond en ze groeit ook wel redelijk hard.
            Heb er eens van geproefd smaakt niet echt zoet maar zeker ook niet slecht en het smelt op de tong.
            Weer wat bijgeleerd!
            Grtz

          #9
          Als het smelt op de tong dan is het waarschijnlijk een restant aan suikerproductie. Niets om je zorgen over te maken dus! Eigenlijk een goed teken; je plant maakt meer suikers dan het verbruikt. Dat betekent dat de gezondheid wel goed zit.

          De bolletjes zijn natuurlijk pure suiker, dus het kan zijn dat ze gaan schimmelen als ze nat worden. Probeer je planten dus niet te besproeien, en als je dat toch doet, maak het dan zo nat dat de bolletjes in hun geheel oplossen en wegspoelen - da's 2 dagen aan regen... Of veeg ze effe weg als je er bij kunt. Scheelt weer gedoe later.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment

          Bezig...
          X