Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BCN Power Plant, BCN Critical XXL, Blackberry Gum onder 300W Mars Hydro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Andere vraag. Omdat er nog wat mis ging met mijn bestelling van de airpots heb ik een sample Green Sensation kado gekregen. Nu heb ik de hoop dat ik i.v.m. de zeer zwaar bemeste aarde en de biotabs gedurende deze kweek niet hoef bij te voeden. Is het eventueel aan te raden om de Green Sensation straks wel te gebruiken of die ook gewoon lekker met rust laten? En is er iemand die sowieso ervaring heeft met Airpots i.c.m. Blumats?
    Lopend Verslag

    Comment


      #17
      Het begint... eerste zaadje is ontkiemd... nu ff wachten op de rest (niet zichtbaar want had alle zaadjes circa 1 cm onder de grond gestopt. De nu zichtbare lijkt dan ook op de kop te liggen, wellicht dat ik deze morgen even omdraai
      Lopend Verslag

      Comment


        #18
        Inmiddels alle vier weer boven de grond, nog geen lobblaadjes zichtbaar, alleen nog steeltjes. Maar dus wel 4 uit de 4 ontkiemd. Lamp aangezet (150W op 50cm). Laat de wortels maar komen. Tevens op de bodem circa 50ml water toegevoegd.
        Lopend Verslag

        Comment


          #19
          Overpotten doe je pas als je uit elk gaatje 1 of meer wortels ziet komen.
          Als je bij de eerste wortel gaat overpotten zit de potnog lang niet volgeworteld en is de kans erg groot dat de kluit uit elkaar valt waardoor je vanalles beschadigd.
          De penwortel gaat heel rap. Als de zaailing 2cm boven de grond is dan zit die penwortel al op de bodem van de pot.

          Green sensation kun je over 2 maanden bekijken daar is het nog te vroeg voor om iets over te zeggen.

          Zaden kiemen tot je een wit puntje ziet. 1mm is genoeg en dan doe je 'm in de pot met dat witte puntje omhoog.
          In de natuur vallen zaadjes ook zo op de grond, het zwaarste deel onder.
          De wortel maakt altijd een bochtje. Die gaatdus eerst omhoog, voelt de zwaartekracht en ziet het licht (daarom lamp aan vanaf dag 0) en draait dan om.
          Soms maken ze dat bochtje zelfs iets boven de grond, dat is prima, evt. kan je er een handje grond op gooien zodat ze niet uitdroogt.

          Als je (te) lang laat kiemen, zodat er al een echte wortel van een cm is, dan moet je ze met de wortel naar beneden planten want die bocht gaat ze meestal niet meer maken.
          De kans is vrij groot dat ze dan met het zaadje om boven komt.
          Die moet je dan vochtig houden, met de plantenspuit of een plastic zakje erom zodat ze die zaadhuls zelf kan lossen.
          Als dat na 24u nog niet gebeurd is zul je ze er zelf af moeten halen,met veel risico, dat spreekt.

          De eerste week hoef je nauwelijks water te geven.
          De wortels moeten groeien, ze moeten op zoek gaan naar water, ze drinken ook og bijna niks.

          Plantjes komen dus met hun ronde blaadjes boven of met de zaadhoes.
          Alleen een steeltje bestaat niet, dan is het de wortel die je ziet.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Bedankt voor de tip van het overpotten. Dat ik alleen steeltjes zie bedoelde ik mee dat ik een krulletje boven de grond zie. Lijkt er dus op dat 3 van de vier zaden op de kop in de pot zitten, best knap van mezelf. Ik heb de zaden deze keer laten ontkiemen in de stekgrond in een 1 liter pot, geen idee hoe lang die groot genoeg zal zijn vandaar de wens om de uiteindelijke potten reeds voor te bereiden. De bedoeling is dan dat ik de plantjes met stekgrond en al in de grote pot zet, neem aan dat dat wel goed gaat want 1 liter op 38 liter is natuurlijk niet heel veel. De biotabs liggen dan als het ware om de kleine pot heen dus ze zullen daar denk ik vrij snel voeding van kunnen pakken indien nodig.
            Water geven doe ik alleen als ik zie dat de grond droog is, en dan circa 50ml totaal voor alle vier de potjes. Ik heb momenteel vakantie dus kan als het nodig is 30 keer op een dag water geven. Tot nog toe heb ik 2 keer water gegeven. De dag van zaaien en vanmorgen dus.

          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Ze horen eerst met de wortel naar boven te groeien.
            Als het goed is gaan ze ook meteen weer terug naar beneden.
            Dat is onderdeel van het kwijtraken van die zaadhoes.
            Die is vrij taai, en op deze manier trekt de zaailing zichzelf uit die zaadhoes.

          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            ok. Nou ja, de vorige had ik in koffiefilters ontkiemt en idd, die kon ik gewoon met het puntje naar beneden in de grond zetten. Moet zeggen dat het nu wel extreem snel gaat. Eerste 2 lobblaadjes zichtbaar terwijl er 2 uur geleden slechts wortelkrulletjes waren . Ga denk ik maar even de camera bijzetten zodat ik weer een leuke timelapse kan maken. Even een bevestigingsmethode bedenken

          #20
          24 december 2019 23:28
          Alle 4 nu echt boven. 1 nog met helmpje.
          IMG_2981.jpeg IMG_2986.jpeg IMG_2984.jpeg IMG_2983.jpeg IMG_2985.jpeg
          Last edited by Voor het eerst; 24 December 2019, 23:04.
          Lopend Verslag

          Comment


            #21
            VROLIJK KERSTFEEST ALLEMAAL!

            Alle 4 nu zo'n 3 cm hoog, 1 exemplaar (Power Plant) nog met helmpje andere 3 eerste 2 blaadjes zichtbaar. Wederom 50ml water gegeven via de bodem

            IMG_2988.jpeg IMG_2989.jpeg IMG_2987.jpeg IMG_2990.jpeg
            Lopend Verslag

            Comment


              #22
              Volgens mij hoef je nog geen extra water te geven, de aarde ziet er vochtig genoeg uit. Die met het helmpje kan je af en toe een beetje nat sprayen zodat het helmpje weekt en er vanaf valt. Gaat ze er na een dag niet vanaf dan kan je voorzichtig een beetje helpen.

              Als je aarde dadelijk is opgedroogd kan je ook een beetje aarde bijvullen, tot onder de lobblaadjes.

              Succes !
              Een dag zonder wiet kent Flip niet.

              Comment


              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                Ik zal wel iets missen maar ik denk dat je doelt op het feit dat ik dan eigenlijk te weinig water geef? Of just veel te veel? Ik blijf maar steeds denken aan het feit dat je zei dat als het plantje 2 cm boven is de penwortel wellicht al onderin zit. Dus zodoende het idee dat als ik onderin het aquarium water toevoeg in hele kleine hoeveelheden en steeds pas als de toplaag droog is dat de plantjes steeds op zoek zijn naar water en daardoor hopelijk de wortels z.s.m. aanmaken. Als het potje dan lekker doorgeworsteld is kan ik deze eenvoudig in de grote pot zetten. Lijkt mij dat hij in deze potjes vroeg of laat een tekort aan voeding heeft (zaai- en stekgrond).

              • Flip Hasjkip
                Flip Hasjkip commented
                Editing a comment
                Als je van onder water blijft geven dan krijg je onder in de pot een moeras en bovenin een woestijn. Als je de potten optilt, voelen deze dan zwaar of licht aan ?

              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                deze zijn heel licht. De tensiometer geeft een waarde van 550 wat iets aan de vochtige kant is onderin en een waarde van 400 bovenin wat eigenlijk perfect zou moeten zijn (de waarde waarmee ik ook mijn blumats heb afgesteld) Ter info. 800 is TE nat, onder de 300 is TE droog

              #23
              Je moet ook niet de luchtvochtigheid van je aquarium proberen te meten natuurlijk

              Ik zet tegenwoordig tijdelijk een glas over zaailingen die hun hoedje ophouden als ze bovenkomen. Zo is de luchtvochtigheid eventjes lekker hoog en is ze het hoedje binnen een dag kwijt. Werkt beter als nat spuiten heb ik het idee.

              ik zie in bijna ieder verslag wel een opmerking over dat de potjes niet tot de rand gevuld zijn, waarom is dit zo belangrijk?
              Meer potgrond = meer ruimte voor wortels en meer buffer. Veel interessanter is het niet
              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

              Comment


              • SweetMango
                SweetMango commented
                Editing a comment
                Dit is mij ook opgevallen btw.
                Het klinkt ook allemaal wel logisch zegma.

              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                Maw. Als ik 2 cm onder de rand blijf in een 38 liter pot heb ik nog zat zand over en hoe dan ook meer dan in een 18 liter pot... Mooi dan zijn we er weer. Ik zit nog wel te twijfelen of ik de bodem weer afdek met folie. Ik merk dat een afgedekte bodem meer wortels aan de bovenzijde toelaat echter lijkt het er ook op dat de vrm-jes het erg prettig vertoeven vinden onder de folie (warm, vochtig en donker).

              • kroket
                kroket commented
                Editing a comment
                2cm op een pot met een diameter van 40cm scheelt ongeveer 2,5 liter aarde. Je houdt dus inderdaad meer over als een 18 liter pot

                Als je al last hebt van varenrouwmug zou ik de omstandigheden voor ze niet nog aangenamer maken. Je kan dan ook overwegen om een laagje scherp zand bovenop de potgrond te gooien. Helpt tegen de varenrouwmug en de potgrond eronder blijft langer vochtig >> wortels kunnen hoger komen.

              #24
              Voor vandaag weinig nieuws, nu zo'n 5 cm hoog, helmpje op 1 plantje hangt op een uiteinde van een blaadje dus dat komt wel goed. 3 steeltjes lekker dik, 1-tje wat aan de dunne kant. Ik twijfel wat over strek echter aan de hoeveelheid licht lijkt het me niet te kunnen liggen. Heb er 150W neon boven hangen op 40cm. Nou ja met overpotten zet ik ze wel wat dieper en anders gooi ik er inderdaad gewoon wat zand bij in.
              Lopend Verslag

              Comment


                #25
                Ik gooi er zo toch nog maar ff wat zand bij in. Stengeltjes worden al groen en ik denk dat ze dus idd beter onder de grond kunnen zitten. Ik heb nu wel mooi 4 plantjes met 2 lobblaadjes en 2 kartelblaadjes. Verder weinig verschil met gisteren.
                Lopend Verslag

                Comment


                  #26
                  Inmiddels heb ik nu 4 kartelblaadjes per plantje maar nog geen wortel te zien aan de onderzijde. Dat komt op zich prima uit qua timing. Ik vraag me wel af of de temperatuur niet wat te laag is. Slechts 15˚C. Tevens vraag ik me af of het verstandig is om van 24/0 naar 18/6 te gaan nu.
                  Lopend Verslag

                  Comment


                  • kroket
                    kroket commented
                    Editing a comment
                    Heb altijd begrepen dat 15 graden een beetje de ondergrens is. Lagere temperaturen kunnen ze wel aan, heel blij worden ze er alleen niet van. Een paar graden warmer zouden ze in ieder geval niet erg vinden. Misschien kan je daar nog wat voor verzinnen? Verwarming 's nachts een graadje hoger, oliekachelje in de ruimte, ... ?

                    De dames zijn allemaal boven, dus je kan wel weer van 24/0 afstappen. Maar ik heb eigenlijk geen idee of het beter is om dit in kleine stapjes te doen?

                  • Voor het eerst
                    Voor het eerst commented
                    Editing a comment
                    Ik ga er van uit dat de temperatuur nog wel een stuk omhoog gaat als de led er boven hangt. Tot die tijd maar even op zoek naar een olieradiatortje. De temperatuur in deze ruimte is heel stabiel maar wel slechts 15˚C met een RH van 55%. Qua verlichting is dat precies wat ik me afvraag, gewoon omschakelen of in stappen. Laatste keer gestart op 20/4 en dit heel lang zo gelaten maar ja, dat waren autoflowers.

                  #27
                  28-12

                  Eerste worteltjes zijn zichtbaar aan de onderzijde van de pot. Ik ben net even wezen lezen maar kan niet echt redenen vinden om niet gewoon het licht uit te doen voor 6 uur ineens dus vanaf vanavond staan ze op 18-6. Vrij brede bladeren naar mijn mening (sorry, ff geen foto deze keer) en ik meen ergens gelezen te hebben dat het licht dan te ver of juist te dichtbij is. Ik heb de lamp (150W Neon) nu op 40cm hangen boven de vier potjes. Volgende week verwissel ik deze met de 300W LED op 50% maar moet echt eerst ff de purple haze afbloeien. In ieder geval wil ik deze lamp er boven hebben voordat ik de eerste keer ga toppen. Planning is om 3 keer te toppen zodat ik op een totaal van 32 toppen kom (4 planten). Als ik deze in een rooster van 10x10 cm hang heb ik daar in de kast 88 openingen. Dat betekent dat ik ruimte genoeg heb om te spelen met de scrog. Ik denk dat dat ook wel nodig is omdat ik deze techniek uiteraard nog niet beheers. Binden ga ik met 2,5 mm2 installatiedraad doen. Nu denk ik dat ik moet wachten tot er 6 nodes zijn en dan op node 4 de eerste keer toppen. Vervolgens elke 2e node toppen van de nieuwe uitlopers toch? Ben benieuwd hoeveel meer dit gaat opleveren ten opzichte van de huidige kweek. Duidelijk is in ieder geval dat het oogstgewicht nu nog toeneemt per oogst dus het gaat steeds beter denk ik dan. Mocht deze kweek succesvol zijn en de wiet ook lekker dan herhaal ik deze kweek met een tweede Mars Hydro zodat ik totaal 600W LED heb.
                  Lopend Verslag

                  Comment


                    #28
                    Vannacht eerste nacht duisternis gehad en het lijkt erop dat dit het goed gedaan heeft. Tevens heb ik de temperatuur op 18˚C i.p.v. 15˚C kunnen houden. Maar de plantjes tonen nu allemaal enkele worteltjes aan de onderzijde van de potten. Ik laat deze dus iets aandragen en dan zet ik ze in de grote pot. Dat wordt de eerste week dan toch onder TL zetten vrees ik want de Hazen zijn echt nog niet zo ver. Weet wel dat ik voor volgend jaar een aantal dingen extra moet aanschaffen, denk aan een extra ledlamp, een extra afzuiger en een extra filter. Anderzijds, als de opbrengst er naar is dan kan dat ook wel uit. Ik ben nu al dik een maand niet in de shop geweest en dat is toch ook gauw €500 wat ik bespaard heb. Uiteraard heb ik daarmee de investering er nog niet uit maar de wiet is dan ook nog niet op. Verwacht dat ik na de huidige kweek de kosten er wel uit heb en wellicht zelfs nog iets overhoud. Voordeel is natuurlijk dat je een lampje koopt voor €300 en dat geld is gelijk weg, maar wekelijks geef je zo maar €100,00 minder uit en dat merk je veel sneller
                    Lopend Verslag

                    Comment


                      #29
                      Vooruitlopend op het scroggen wil ik even iets helder hebben. Ik ben in de afgelopen dagen wellicht iets te veel wezen lezen over scroggen, soggen, fimmen, toppen etc. Wat ik wil bereiken is een netje van 120x90cm gevuld met grotendeels even grote toppen. Hiervoor zal ik dus moeten toppen. Ik heb veel foto's bekeken en lees vooral veel dat ik moet toppen op de 3e en 6e internode. Nu weet ik inmiddels wat nodes en internodes zijn dus ik heb een tekeningetje gemaakt met hoe ik denk dat ik dit zou moeten aanpakken. Heb ik dit zo juist begrepen? ik wil dus in totaal 3 x toppen (3e keer heb ik niet ingetekend maar lijkt mij vanzelfsprekend dat je op deze manier doorgaat). Dan zou ik per plant 8 toppen hebben (32 totaal). Alles onder het gaas gaat eraf, alles erboven zou voldoende ruimte moeten hebben voor een maximale topontwikkeling.
                      mainlining-scrog.jpg
                      Lopend Verslag

                      Comment


                      • QnQ
                        QnQ commented
                        Editing a comment
                        Als ik het me goed herinner 32-33cm
                        Elke keer toppen kost een paar dagen extra groei dus als je wil kan je wel 10x toppen alleen gaat het geheel dan wat langer duren.

                      • kroket
                        kroket commented
                        Editing a comment
                        Denk dat het idee bij het Main Lining topic vandaan kwam? Zie er ook niet de winst van in ten opzichte van een normale SCROG.

                      • Voor het eerst
                        Voor het eerst commented
                        Editing a comment
                        Dat heb je goed kroket. Weet ook niet wat de winst is ten opzichte van een normale scrog maar dat is temeer omdat ik zelf nog helemaal geen scrog gedaan heb. Aangezien het mainlinen er aardig voor zich zelf sprekend uitziet dacht ik dat je zo vrij eenvoudig een strakke scrog kunt bouwen. Mijn doel is om echt ongeveer gelijke toppen te krijgen. De meeste scrog pogingen die ik tot nu toe in de kweekverslagen heb gelezen hebben een prima resultaat maar zijn niet wat ik denk dat een scrog moet zijn (ongelijk veld). Ik ben me er bewust van dat toppen buiten het ideale punt van verlichting anders zullen zijn maar ik wil mijn verlichting er echt lekker kort op kunnen hangen en dan is de hoogste top toch bepalend

                      #30
                      veel succes ben benieuwd naar je kweek
                      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...esia-lemonator

                      Comment

                      Bezig...
                      X