Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Horks Fototopic 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Remco je was wel benieuwd wat er met die basilicum gebeurde toch? Ziehier het kruid in de bloei.

    IMG_7908.jpg Qua smaak houd ik er niet van dus alle blaadjes zitten er nog aan.

    En nog even een update omtrent mijn laatste buitenplanten.

    IMG_7909.jpg
    Heb er helemaal niks aan gedaan behalve eenmalig ingewaterd. De overige twee heb ik aan een maat gegeven.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


      Ondertussen lijkt het er op dat de stekken nu dan eindelijk beginnen bij te trekken!

      IMG_7912.jpg IMG_7911.jpg IMG_7910.jpg De Ec loopt ondertussen niet meer op, maar de pH nog wel.


      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        500 ml, maar nu is de pH eindelijk gestabiliseerd en was maar opgelopen tot pH 6.2.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Ooooooooooooooooh, dat valt mee.

        Paniek om niks.

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Nooit panikeren zo blijkt maar weer!

      blijft raar dat de ph elke x zo snel oploopt dat er zoveel troep vanaf kan komen van die korrels als het zo blijft tegen zitten heeft het geen zin om zo een ronde te volbrengen dan heb je dr alleen maar stress van ze zeggen niet voor niks never change a winning team en met team bedoul ik steen woll heheh dat werkt altijd super bij jou
      Last edited by Tijnie82; 22 July 2022, 19:20.

      Comment


      • Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Wat voor een drivers heb jij op je lampen zitten? Kun je die niet vervangen door een dimbare drivers.

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Corleone1933 ik heb Meanwell drivers, die vervangen met dimbare zou moeten kunnen ja, zal eens even kijken wat dat me gaat kosten. Tijnie82 ja dat wortelen kost tijd die ik ditmaal niet heb genomen wat de start enorm bemoeilijkt.

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        dat moet ceker kunne als de spanning en amperes het zelfde zijn zit wel rond de 200euro licht er aan hoeveel watt natuurlijk 480watt licht beetje tussen 175 en 225 euro in

        miss domme vraag maar je kan de driver niet loss maken en ergens vast zetten zodat je dr wel bij komt als dat niet wil dat blijft dat wel de enige manier denk ik andere driver inderdaad of waar.ik net aan dacht de kabels verlengen zodat je de driver buiten het hok kan hebben
        Last edited by Tijnie82; 22 July 2022, 19:20.

      Oplopende ph is normaal Hork. Bedenk ook dat je water verdampt en je EC daarbij mee stijgt. Als je gewoon corrigeert bij het water aanvullen is dat niet problematisch. A en B soluties zijn meestal wel aangepast enige variatie te tolereren. Die van Plagron zeker want die heb ik al schommelend tussen 5,5 en 6,2 gehad.
      Keep it simple and don’t invent with your mouth.

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Hij gebruikt 1 fles producten.

      • Sativied
        Sativied commented
        Editing a comment
        Ik zou dan plagron a en b aanraden. Gewoon ph 5,8 en lage ec opstarten. Zelf gebruik ik daarbovenop enkel pk 13/14 omdat ik andere boosters te duur vind.
        Remember dat een oplopende ph niet meteen bijgestuurd moet worden. Enkel bij aanvullen water of waterwissel. Het gaat je kweekervaring op hydro aanzienlijk vergemakkelijken imo.

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Ik verander liever niet van voeding maar ondertussen is de pH al aardig gestabiliseerd! En inderdaad, elke keer bijsturen hoeft niet, dank voor je reactie!

      Goedemorgen beste collega's!

      Er is nog weinig groei te bespeuren maar de kleintjes hebben de blaadjes nog overeind. De waarden in het vat blijven nu redelijk stabiel (Ec 1.2 en pH 6.2) dus het gaat de goede kant op.

      IMG_7913.jpg
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


        Heb besloten de zes mooiste van mijn laatste gewortelde stekken er bij te zetten. Ben wel benieuwd wat die doen nu de het vat gestabiliseerd is.

        IMG_7915.jpg IMG_7917.jpg IMG_7914.jpg
        De nieuwe korrels heb ik uitgespoeld onder de douche. Eerst met heet water en daarna met lauwwarm anders zouden de stekken gebakken worden.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment

        • Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          "De plantjes zijn nog klein...
          Bemoedigend toespreken dus"

          En geen haastige spoed


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          'En je rookt alleen de hoesjes, van de zaadjes en/of en/of' ahum, wtf???

        De kleintjes houden me enorm bezig, temeer door de moeizame start. Pas als ze en centimeter of 30 zijn ben ik gerust.

        IMG_7918.jpg IMG_7919.jpg IMG_7922.jpg IMG_7920.jpg IMG_7921.jpg
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ze zeiden al: 'je krijgt nooit weer rust!'

        • Corleone1933
          Corleone1933 commented
          Editing a comment
          Zeker niet, je moet ze altijd in de gaten houden.

        • Bas Haze
          Bas Haze commented
          Editing a comment
          Hoop voor je dat deze het wel gaan doen

        Goedemorgen beste kweekvrienden en vriendinnen. Hier zijn we weer even met een update.

        Wat eerder al gezegd is en wat mij sterk leek, namelijk dat de gaten in de kratten niet groot genoeg zijn, is nu toch iets waar ik ook naar begin te neigen. Aangezien ik met dezelfde kratten al een paar ronden fluitend op steenwol heb volbracht leek mij dat wel snor te zitten. Echter nu ik vanochtend alweer een stek uit een krat heb kunnen trekken terwijl de reservestekken in de potjes floreren, begin ik me toch eens achter de oren te krabben.

        IMG_7926.jpg
        IMG_7923.jpg IMG_7925.jpg
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Als er genoeg van zijn dan maakt de grootte niet uit, flikker er anders effe handmatig bij eentje wat bij, een paar keer zou je al moeten merken.

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ja mee eens, het zou niet moeten uitmaken. Wellicht slaan de nieuwe stekken beter aan doordat die wat meer wortels hadden.

        Tof, subje van mij. Wat is de naam van zo'n bak met drainage (waar jij je water in gooit)? Zoek altijd nog naar een betere setup dan mijn huidige, lekbakken onder planten vandaan halen en legen is veel te zwaar werk Misschien ook maar eens overstappen op hydro..
        Ik wil vanalles en ik moet helemaal niks.

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Een eb en vloedtafel, wees welkom!

        ik denk niet dat het aan te weinig, of niet groot genoegen gaten in je kratten ligt. Maar dat valt simpel na te gaan door ff een hoekje van zon krat leeg te graven zodat je de bodem kan zien, dan zie je tijdens het vloeden wel hoe hoog het waterpeil in je kratten komt.

        De gepote stekken die je liet zien hadden nog maar een paar worteltjes aan de onderzijde, mooiste is dat die worteltjes precies op de waterlijn hoogte worden geplaatst in de korrels, dus net niet het stekblokje in de waterlijn zetten. Zoals het lijkt op je fotos staan de losse stekken in de zwarte potjes ook een stuk lager t.o.v. die in de kratten en dat zou prima verklaren waarom die beter willen aanslaan.

        die kleikorrels moet je wel echt ff goed uitspoelen, simpele manier om het ergste eraf te wassen is gaten prikken onderin in de zak waarin ze komen en boven in de zak druk je de tuinslang erin

        1e paar dagen is een oplopende pH is normaal, een oplopende EC niet. Je res afdekken zal goed helpen tegen verdamping, kan ook weer simpel met bijv een vuilniszak.

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Hoi mafferd de stekken in de kratten zijn dieper geplant dan diezelfden in de potjes maar hadden beduidend minder wortels. Dus misschien dat het daar aan ligt hoor, of dat ik ze juist te diep geplant heb. Er lijkt nu eindelijk wat beweging in te komen maar ik juich maar niet te vroeg!

        Goedenavond.

        De reservestekken gaan als de brandweer!

        IMG_7927.jpg IMG_7928.jpg
        Het begint er toch sterk op te lijken dat ze in die potjes veel beter aanslaan dan in de kratten. De stek uiterst links is van dezelfde moeder als die uit het middelste krat voor, ze hadden ook evenveel wortels.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Corleone1933
          Corleone1933 commented
          Editing a comment
          Denk als je i.p.v. die bakken vijvermandjes gebruikt had dat het dan veel beter gegaan was

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Het gaat in die kratten blijkbaar niet, wat ik van tevoren niet verwacht had. Ze zijn immers laag en ik heb ze al vaker gebruikt zonder problemen.

        De stekken in de kratten groeien nauwelijks en hebben het zwaar, terwijl diezelfden in de zwarte potjes geen problemen lijken te ondervinden. Hetgeen bijzonder is, aangezien de stekken in de kratten lager geplant zijn en dus beter bij het water kunnen.

        Heb even een foto van de voor- en van de achterkant genomen zodat het verschil goed te zien is. Merk op dat op foto één de stek uiterst links in het potje, afkomstig is van dezelfde moeder als de stek in het kratje midden voor.

        IMG_7929.jpg IMG_7930.jpg
        Ik overweeg om nog een paar van zulke potjes te halen en de stekken uit de kratten daarin te verpotten.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Misschien een hoeken fobie?

          Jeetje ...... daarin!?......... nee toch.

          Gooi es een emmer water in zo'n bak en kijken hoe dat wegloopt, misschien zitten de gaatjes verstopt, misschien meer gaatjes.

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Het water stroomt wel door de gaatjes maar dat gaat niet snel genoeg voor dit systeem. Ik zou het ook langer kunnen laten staan misschien voordat ik alles er uithaal.

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Heb zonet even gevoeld aan de blokjes van de stekken in de kratten en die zijn voldoende nat. Wat al gezegd werd is wat het geval is, namelijk dat de stekken in de kratten nog wat te weinig wortels hadden voor deze onderneming. Daarom hadden ze het zo moeilijk i.t.t. die in de potten.

          Nu nog verpotten zie ik daarom toch maar van af want volgens mij beginnen ze nu eindelijk wat te doen, maar de volgende keer zal ik wel die vijf liter potten pakken om in voor te groeien.

        Oorspronkelijk geplaatst door Hork View Post
        Heb besloten de zes mooiste van mijn laatste gewortelde stekken er bij te zetten. Ben wel benieuwd wat die doen nu de het vat gestabiliseerd is.

        IMG_7915.jpg
        De nieuwe korrels heb ik uitgespoeld onder de douche. Eerst met heet water en daarna met lauwwarm anders zouden de stekken gebakken worden.
        Dit is twee dagen geleden en zo zijn ze nu.

        IMG_7931.jpg
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • KnetterMug
          KnetterMug commented
          Editing a comment
          Meschien wat al werd aangegeven, wat van boven watervoeding geven. Ze krijgen toch niet genoeg bij de wortels. Denk ik de andere slaan wel aan.. En dat blijft na genoeg nat door de aarde er om heen

        Ik zit ff stoned door je topic te bladeren en krijg me niet duidelijk hoe jouw setup eruit ziet, heb je twee kweektenten met 1 hydro en 1 aarde en nog een buitenkweek of zie ik dat verkeerd? Gewoon uit nieuwsgierigheid!
        Ik wil vanalles en ik moet helemaal niks.

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          De buitenplanten die de moeite waard waren zijn naar een maat gegaan omdat ik weer binnen bezig ben gegaan en ja ik heb twee tenten. Af en toe kweek ik ook op aarde inderdaad maar niet in de tent met de eb en vloedtafel. Want dan wordt het water zwart.

        • parakweker
          parakweker commented
          Editing a comment
          Helder, nice!

        Goedemiddag.

        Zoals ik al eerder zei houd ik er niet van om voortijdig overnieuw te beginnen, maar of ik een volgende keer nog eens op hydrokorrels ga kweken weet ik nog niet.

        IMG_7941.jpg
        Ondertussen zijn de waarden gestabiliseerd in het vat (Ec 1.3 en pH 5.3) en de plantjes in de kratten lijken het nu eindelijk ook op te pakken met uitzondering van twee.

        IMG_7937.jpg IMG_7938.jpg IMG_7939.jpg
        Bij wijze van experiment heb ik een matig gewortelde stek in een potje gezet om te zien hoe die het doet.

        IMG_7935.jpg IMG_7934.jpg

        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Het heeft me al veel te veel tijd en geld gekost en ik zie gewoon te weinig noemenswaardige verbetering. Vermoedelijk heeft het niet aan de hydrokorrels gelegen als je kijkt naar de tweede stek links in de pot. Desondanks begin toch maar overnieuw met big blocks gemaakt van steenwol, wat ik achteraf bezien meteen had moeten doen. Maar ja, soms heb je van die dingen.....

        • parakweker
          parakweker commented
          Editing a comment
          Als je dat meteen gedaan had, had je deze problemen misschien niet gehad idd. Maarrr, dan had je misschien ook niets geleerd! De uitzondering op de regel 'kennis vermeerdert verdriet'

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ook gebrek aan kennis vermeerdert verdriet!
      Bezig...
      X