Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Horks Fototopic 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Aangezien ik wat spint ontdekte op de moeders van de vijf nieuwe stekken, heb ik de jonkies behandeld met pyrethrum. Verre van ideaal natuurlijk zo vroeg, maar als ik dat pas doe nadat ze geworteld zijn, krijgt de spint veel te veel tijd om zich uit te breiden. Eigenlijk betwijfel ik of het er dan nog af te krijgen is. Op de kleintjes zit zo weinig dat het niet eens te zien is en ze hebben maar een paar blaadjes. Derhalve is vroeg behandelen - ondanks het risico - in mijn optiek het beste.

    IMG_6559.JPG
    Het is duidelijk dat ze er een klap van hebben gekregen, doch was dit de biologische versie van pyrethrum dus ze zouden het moeten kunnen hebben. Gaan ze onverhoopt toch dood is dat ook geen ramp want ik heb de moeders nog die eveneens behandeld zijn.

    En het laagje water onderin de kweekbak heb ik toch maar in de gootsteen gegoten. Ik houd wel in de gaten of ze water nodig hebben.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Altijd leuk om mythes te ontfabelen. Ben benieuwd of jij tot dezelfde opvatting komt als mij, naar mijn mening werden de stekken er niet beter op. Raar blad en te veel dunne vertakkingen. Duidelijk gestreste stekken dus voor mij geen stekken meer na 12/12, het worden dan net Gremlins. Spint is een hardnekkige plaag ja, absoluut. Heb er vaak mee te maken gehad, vaak genoeg om te weten dat spint beschouwd moet worden als een echte plaag voor ons kwekers.

      Pyrethrum krijg je het mee weg, daarover geen twijfel. Dus waarom pas pyrethrum proberen als al het andere niet werkt? Het is plantaardig, laat geen coating na, het is niet zo gek duur en bij elk tuincentrum verkrijgbaar. Ik zou zeggen, probeer eerst pyrethrum en als dat niet werkt, probeer dan wat anders.

      Waarbij ik tot vervelens toe benadruk dat het behandelen van stekken alleen zinvol is als je ze ook op een schone plek kan wegzetten zoals in het stekkenkastje dat ik gemaakt heb. Het arkje dat de stekken beschermt tegen ongedierte. Wanneer je de stekken dan schoon hebt en op een schone plaats bewaart, dan blijven ze schoon en ook de moeder die je daarvan maakt. Een schone moederkast is net zo belangrijk als een schone stekkenkast, want schone stekken blijven weliswaar schoon, maar ze blijven niet voor eeuwig in de kast. Er komt ook nieuwe aanwas.

    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      En je laat het niet zo ver komen , maar wat als je er spot in de bloei ? Allereerste kweekje 10 jaar geleden had ik plaag en toppen overwoekerd en al . Toen wist ik nog niks hierover. Roofmijt dubbel zo duur en waarschijnlijk minder effectief ?

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      In de bloei is het te laat, als ik dan spint ontdek stofzuig ik alleen nog.

    #32
    Het moederhokje dat ik ga bouwen wordt a.h.w. de stekkenkast maar dan twee keer zo hoog. Het wordt 60 cm hoog en verder gelijk als het stekkenhok. De stekken die te groot worden, gaan in het moederhok. Dit worden moeders van nieuwe stekken en tevens de planten waar ik de volgende ronde mee draai. De moeders hebben immers heel veel wortels, wat het aanslaan alleen maar bespoedigt. De stekken worden moeders en de moeders worden afgebloeid. Zo heb ik steeds nieuwe aanwas en genoeg tijd om stekken over te houden tot na de kweek. Moeders die te groot zijn geworden snoei ik op gewenste hoogte. Dit houd ik steeds bij, ik snoei, maak stekken en gooi weg waarmee geen stek te maken is.

    De stekken heb ik in 4 x 4 steenwol blokjes met beschrijfbaar etiket (onmisbaar) en de moeders houd ik in 15 x 15 steenwol startblokken met beschrijfbaar etiket.
    Last edited by Hork; 3 August 2021, 15:30.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      Hoelang duurt het eigenlijk voor dat je de eerste worteltjes ziet bij een stekje ?

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      10 dagen kan.

    • Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      10 dagen !! das wel snel en wat zijn de voorwaardes dat ze moeten voldoen om dat klaar te spelen ??

    #33
    Wellicht dat ik dat eens moet proberen. Heb nog wel een keukenkastje over die ik voor dat doel kan gebruiken... Moet ooit toch eens gaan lukken dat stekken
    Lopend Verslag

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Duur zeg! Alhoewel hier in Nederland betaal je in de coffeeshop zomaar 13 euro de gram voor Amnees.

    • Italbri
      Italbri commented
      Editing a comment
      Hier in NL wordt het ook almaar duurder en duurder, ik kan niet wachten tot ik mijn eerste weckpotje met eigen kweek heb staan!

    • KnetterMug
      KnetterMug commented
      Editing a comment
      Je eigen kweek is ook het beste.

    #34
    De stekjes die nog aan het wortelen waren hebben de behandeling tegen spint niet overleefd. De concentratie pyrethrum was te hoog voor de kleintjes helaas. Zelfs de moeders hebben er een beste dreun van gehad. Als de moeders zijn aangesterkt snijd ik nieuwe.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Als er spint op zit in de laatste weken dan gebruik ik ook de stofzuiger, maar dan is het in het begin niet goed gegaan met de bestrijding.

    • GroteSmurf
      GroteSmurf commented
      Editing a comment
      Ik heb zakjes roofmijt, waarin roofmijten in verschillende stadia met voeding zitten, en deze kunnen preventief worden ingezet. Kosten zo'n €20,- voor 20 zakjes en zijn zo'n zes weken werkzaam. Indien er een plaag is kunnen alle zakjes ineens in een kleine ruimte ophangen/neerleggen ook werken is mijn ervaring (daar heb ik het eerlijk gezegd voor gebruikt als goedkope oplossing).

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Helaas werkte roofmijt destijds onvoldoende bij mijn kweek om mij te overtuigen. Heb ze twee of drie keer zonder succes ingezet. Mijn ervaring is dat het meeste niet werkt tegen spint en/of tripsen. Schoon beginnen vergroot de kans op schoon voleindigen. Maar ook dan kan het geen kwaad om preventief iets in te zetten. Hier zal dat geen roofmijt zijn!

    #35
    Ik zag dit pareltje van een verslag al een tijd geleden maar was vergeten te subscriben, nu is het helemaal in orde, ben benieuwd wat gaat komen!
    De Bloemen Van Bri

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Leuk dat je er bij bent!

    #36
    Heel toevallig dat ItalbriIMG_6563.jpg
    Ik heb achttien stekken gepland, maar als er een paar uitvallen groei ik wat langer voor. Het medium is een mix van 15% potgrond met een RHP keurmerk en 85% bouwmarkt steenwol.Het beetje aarde in de potten is meer tegen alg, dan dat het een andere functie heeft. De luchtigheid van steenwol voorkomt dat de planten verzuipen, want zodra ze goed geworteld zijn, pomp ik het water in de lekbak en boek een midweek Center Parcs.

    IMG_6568.jpg
    Ik hoef dan steeds vijf dagen niks te doen want zolang zijn de planten bezig het water op te drinken. Zodra de vloer droog is herhaal ik dit en doe zo door tot het einde van de kweek. Zodra de stekken goed aanslaan snoei ik ze op gelijke hoogte en maak gelijk weer stekken van het plantenmateriaal. Maar goed, zo ver is het nog niet. Wordt vervolgd dus!

    IMG_6567.jpg
    De ene stek slaat beter aan dan de andere zoals je kunt zien. Dit heeft alles te maken met de hoeveelheid wortels die ze hebben. Idealiter had ik nog even kunnen wachten op de achterblijvers, maar daar heb ik geen tijd voor. Indien nodig volbreng ik deze kweek niet met achttien soldates maar met twaalf. Over stekken gesproken, mijn nieuwe stekkenkastje doet het goed. Ik verwacht ieder moment dat de twaalf Neesjes wortel zullen schieten.

    IMG_6569.jpg
    Dat was 'm weer.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Italbri
      Italbri commented
      Editing a comment
      Met de neus in de boter, is weer eens wat anders als de hond in de pot.

    #37
    Stekken zijn handig echter er is zo weinig variatie, het is Amnees, Amnees of Amnees. Dat weerhoudt mij ervan.

    Maatje woont in Oostenrijk, daar ga je naar de growshop en kan je kiezen uit verschillende soorten en verschillende maten. Bijv. een Big Bud staat daar als stek, alsof je in het tuincentrum tomatenplantjes koopt.

    312DCB08-B037-423C-941A-EEDE1DCE34F8.jpeg 0D0F4E8F-B932-489B-A5C9-F1787814A9B0.jpeg
    Last edited by Flip Hasjkip; 11 August 2021, 19:00.
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

    Comment


    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      In mijn eerste diesel had ik een typerende smaak, en ik hoop die smaak te kunnen stekken , want ook een beetje bang dat ze niet in elke plant zit die ik zaai...

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Precies Wesley pipes wat mij aanspreekt in stekken en ook weten wanneer de plant klaar is strekt tot voordeel.

    • KnetterMug
      KnetterMug commented
      Editing a comment
      Mooi. Kas

    #38
    Na 24 uur heb ik de ledlamp ongeveer 10 cm lager gehangen. Ook heb ik alle planten een slokje voedingswater (Ec 1.2 en pH 5.5) langs de stam gegeven om te voorkomen dat ze uitdrogen.

    IMG_6570.jpg
    De lamp hangt pas waterpas als de waterpas het er mee eens is. Zo'n bak licht moeten de stekjes aan wennen, dus is zakken met beleid aanbevelenswaardig. Dimmen kan ook, maar met een d.i.y. lamp is dat meer gedoe dan dit.

    IMG_6574.jpg
    Ten opzichte van gisteren zijn ze alweer gegroeid.

    IMG_6572.jpg
    IMG_6573.jpg
    Binnenkort snoei ik de grootste planten en maak stekken van het resterende platenmateriaal. En de 15% aarde en 85% bouwmarkt steenwol en wat hydrokorrels heb ik hergebruikt van de vorige ronde. Kluit er uit, nieuwe stek er in en go.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      kelderkastje wat kan mij dat schelen, is dat een hoofdzonde?

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Word dat blokje niet nat door de natte aarde dan?

      Enne, ipie houd niet van stam wateraars denk ik.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Het blokje wordt wel nat maar droogt snel weer uit net als de toplaag, te snel voor de wortels om bij het water onderin te kunnen en als dat gebeurt gaan de betreffende stekken dood. Probeer het maar eens.

    #39
    Nee hoor. Ipie is een fijne kerel die in een oude schatkist met spaarlampen kweekt met voeding van de action.. Die maakt daar een punt van dat je NIET langs de stam mag wateren. Maar ik weet dat jij perfect weet wat je ongeveer doet.

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Als ik niet langs de stam bewater drogen de startblokken uit en dan sterven mijn stekken. Het water zakt namelijk naar beneden en dit zijn 18 literpotten.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Maar aarde verdeeld het water, dus beetje raar dat blokje niet nat word.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Het blokje wordt wel nat maar droogt snel weer uit, doordat het water naar benden zakt.

    #40
    Nice manier van kweken, das een mooi volle papieren patatzaklaat je alles daarin of cure je nog in bokalen?
    Ziet er wel interessant uit met stekken kweken en snel, je kent ervan aansteken die pijp, laat het smaken
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

    Comment


    • Italbri
      Italbri commented
      Editing a comment
      *frietzak

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Zodra de oogst droog is haal ik het uit de patatfriet zak en doe het in glazen weckpotten.

    #41
    Beste vrienden en vriendinnen, ik heb heuglijk nieuws! De eerste Neesjes hebben wortel geschoten in mijn nieuwe stekkenkastje, waarmee ze bevestigd hebben dat het werkt!

    IMG_6579.jpg
    De foto is onscherp helaas, maar de worteltjes zijn te zien!

    Verder heb ik de lamp weer laten zakken.

    IMG_6578_1.jpg
    Die hangt waterpas zei de waterpas zopas. Vandaag bewater ik ze niet meer, want ze hebben allen de kopjes overeind,

    IMG_6576.jpg
    Van de twee grote Neesjes heb ik vanochtend nieuwe stekken gesneden.

    Het klimaat is in orde.

    IMG_6575.jpg
    Zo update ik wekenlang niet en dan opeens dagelijks! De eerste week is dan ook essentieel, vooral met stekken!
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Nu kan het beginnen

    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Geijkte waterpas ? Droog mopje ... stekken van stekken , wat doe je als je tmv of iets zou hebben erop , die bloedlijn stopzetten en opnieuw beginnen ? Als bv blijkt dat ze een slechte groeier of bloeier is , erf je dat mee he. De beste genetica bewaren dan? Ik vond nu een tros bv op mijn runtz en twijfel of ik al dan niet al mijn runtz stekken (van 3 planten ) moet wegsmijten...

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Flip Hasjkip, het startschot heeft geklonken!

      Wesley pipes ik rook geen tabak dus tmv zullen ze niet krijgen. Verder heb ik al vaker gekweekt met al deze genetica!

    #42
    Ondertussen zijn we vijf dagen verder. De lamp hangt nu ongeveer op de hoogte waar ik die de rest van de kweek zal laten hangen.

    IMG_6584.jpg
    Heb alweer stekken gemaakt van de grootsten, doch vind ik al met al dat ze niet zo snel groeien. Zal ze vandaag of morgen nog eens bewateren via de bovenkant. En daarna zal ik het water steeds in de lekbak gieten zodat de planten het via de onderkant opzuigen.

    IMG_6585.jpg
    De dames zijn gezellig naar het strand gegaan. Deze laag metselzand is ideaal tegen beestjes en uitdroging, maar het is wel lastig om te voelen of de pot licht is. Maar straks als het water in de lekbak gepompt wordt is dat geen punt meer.

    Ammie.mammie.

    IMG_6587.jpg

    Sticky Orange Babe.

    IMG_6586.jpg
    En de stekkenkast doet het goed! Meerdere stekken hebben al wortels!

    Dit was 'm alweer, tot de volgende!
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik heb de planten met hangende blaadjes een slokje water gegeven. Ben in de groei ook nooit zo scheutig met water.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Misschien verstandiger om dat zand wat later te storten dan!?

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Nee want dan hebben eventuele beestjes die in de grond zitten te veel tijd om ellende te veroorzaken. Tijdens de groei water ik toch minimaal.

    #43
    In mijn tentje ben ik begonnen met een hydro kweekje. Negen Amnezen, op negen big-blocks, onder negen cobs (999) die ieder 50 watt geven dus in totaal 450 watt. Vergeten een kiekje van de cobs te maken.

    IMG_6590.jpg
    De big-blocks heb ik met de onderkant in een metselkuip gehouden met voedingswater (pH 5.3 en Ec 1.2) tot de bovenkant bijna nat werd. Het lijken kleine blokjes, maar ze hebben in totaal toch zo'n 25 liter water opgenomen.

    IMG_6594.jpg
    Deze kratten blijven ze de rest van de kweek in staan, hier zal ik steeds het water ingieten.

    IMG_6592.jpg
    Moeilijk voor te stellen dat zo'n blokje groot genoeg is om een hele kweek op te volbrengen nietwaar? Toch is het zo. Heb wel planten gehad van anderhalve meter op deze blokken. Dat was overigens niet de bedoeling maar had wat te laat geschakeld.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • mafferd
      mafferd commented
      Editing a comment
      je gram per watt zal daar alleen maar hoger door uitvallen zo! denk wel dat je strak moet dieven niet teveel diepte in het gewas, om wel harde toppen te houden dan kon het je nog gaan verbazen ook

    • BackYardPlant
      BackYardPlant commented
      Editing a comment
      Als je dat al lastig voor stellen vind moet je de 6 meter hoge tomaten planten die ze op die blokjes kweken eens zien gahaha

      Als de EC, PH en hoeveelheid water maar in orde zijn is dat makkelijk te doen

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      mafferd ik hoop het, heb nog niet eerder met de cobs gekweekt. Op dit wattage komt er niet veel warmte van af, dus kunnen de leds t.z.t. lekker dicht op het gewas. BackYardPlant heb nog nooit zes meter hoge planten op blokjes gezien,heb je een linkje?

    #44
    Ziet er mooi uit, je weet duidelijk wel wat je doet

    Ik zou me kapot zweten met zoveel planten, maar ben stiekem wel jaloers hahaha

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Valt mee hoor, het zijn er twaalf op 120 x 120 cm en negen op 150 x 150 cm. Misschien zweet je gauw!

    #45
    Twee dagen later is er nog niet veel te zien bij mijn hydrokweek, doch verwacht ik dat daar spoedig verandering in komt!

    IMG_6602.jpg
    IMG_6601.jpg

    Weer vergeten een kiekje van de cobs de maken.

    Horks Fototopic 2.0

    Comment

    Bezig...
    X