Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Horks Fototopic 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Vanavond heb ik stekken gesneden van de sinaasappelmoeder. Dus met een beetje geluk heb ik die genetica ook veiliggesteld.

    IMG_7673.jpg En gauw de kap er weer op, is nu nog even nodig.

    IMG_7675.jpg
    En dit is het restant van de zaailingen. Helaas een noodgedwongen selectie omdat het leeuwendeel van de stekken is gestorven door de recente hittegolf.

    IMG_7677.jpg
    Het zijn vier Afghani #1 stekken en één Northern Lights. Allen zijn ze behandeld tegen beestjes vandaar de vreemde blaadjes. De stek rechtsonder haalt het mogelijk niet.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Het is wel leerzaam Takketoelli en met name stekken van verzwakte moeders zijn er vatbaar voor. Als de rot toeslaat kan je ze wel weggooien want ze wortelen dan toch niet meer.

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Ik heb het één keer gehad, en die had het niet gehaald inderdaad. Ik gaf de schuld aan te veel natsproeien

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Dat is inderdaad een beproeft recept voor rot.

    De Afghani #1 en Northern Lights moeders knappen met de dag op van de behandeling tegen beestjes. De nieuwe uitgroei is schoon en de oude blaadjes sterven af samen met de beestjes die er op zaten. Zo effectief is pyrethrum. Later vandaag of morgen behandel ik de dames weer en wissel het biologische middel met de niet biologische pyrethrum af en verwijder vervolgens de dode blaadjes. Ditmaal gebruik ik een minder hoge dosis als de vorige keer want de bladeren ogen schoon en een te hoge dosis blijft riskant.

    De Nothern Lights moeder heeft er het zwaarst van te verduren gehad zoals te zien is op de foto.
    IMG_7684.jpg
    Aan de nieuwe uitgroei is te zien dat ze goed is aangeslagen en met deze genetica wil ik mijn tentje al een tijdje eens vullen. Echter vind ik het paradepaardje van Sensi veel te duur om even een vijftiental zaden te kopen in de hoop er twaalf van over te houden. Daarom heb ik er drie maand geleden vijf in de aanbieding gekocht waarvan slechts twee ontkiemden. Dat was weinig maar genoeg. Nu kan ik mijn tent gratis vullen met het dure paradepaardje van Sensi en ik let graag op de kleintjes want zo breed heb ik het niet.

    IMG_7686.jpg Warmer dan 25 graden wordt het niet in deze kast en dat is ideaal. De stek rechtsonder haalt het niet zoals ik al vermoedde. Helaas was ik genoodzaakt mijn stekken te verhuizen want onze hobby is spijtig genoeg nog immer verboden.

    IMG_7685.jpg

    De nieuwe Amnees en Indica stekken zijn niet de mooisten maar dat maakt niet uit. Het is zaak de nieuwe genetica te vermeerderen op alle mogelijke wijzen. Deze en hun moeders heb ik nog niet behandeld tegen beestjes. Daar zijn ze nog veel te kwetsbaar voor en dat zouden ze zeker niet overleven. Het ideale moment van behandelen is wanneer de stekken een flink bos wortels hebben en eerder niet. De moeders zijn lastig te behandelen doordat ik ze niet kan dompelen in pyrethrum dus die zet ik later buiten en als ze mij van genoeg stekken hebben voorzien eindigen ze in de kliko.

    IMG_7682.jpg Die zijn flink gegroeid of niet?

    En de wortelende Sinaasappelstekjes waar ik de moeder buiten van heb te staan, blaken van gezondheid. Vandaag op de derde dag heb ik het eerste klepje een beetje opengezet. Deze genetica verdraagt een lagere lv minder snel als Amnees.

    IMG_7683.jpg Bij zulke gezonde stekken en een koelere temperatuur, ontstaat lang zo gauw geen rot zoals eerder het geval was op de warme locatie.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Stekken is bewaren en je favoriete genetica wordt almaar ouder en sterker. Het maken van stekken is eenvoudig en je hebt er zo weinig voor nodig dat je het daar al niet om hoeft te laten. Mijn tweede kweek ooit was meteen al met stekken van mijn eerste zaailingen. Een klein kweekbakje, 8 watt led tl (Karwei of Praxis) wat stekblokjes en gaan met die banaan!

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Stelt niks voor inderdaad. Ik gebruikte gewoon lightmix. Schuin afsnijden, in een iets nattere grond als normaal bij verpotten en een bekertje erover tot de wortels aanslaan. Binnenkant bekertje vochtig nevelen

    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Zo heb ik het toen ook gedaan, rechtstreeks in de Light Mix. Wellicht dan toch nog maar eens proberen, en anders kom ik er een paar bij jou halen Toelli

    gaat toch weer lekker met die stekken zijn flink gegroeit

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja toch?

    De buitenplanten beginnen nu wat voort te maken al wil ik geenszins beweren dat het opschiet. Ook zitten er beestjes op volgens mij, wat denken jullie?

    IMG_7697.jpg IMG_7698.jpg IMG_7687.jpg IMG_7699.jpg IMG_7689.jpg IMG_7700.jpg IMG_7706.jpg IMG_7696.jpg IMG_7708.jpg IMG_7701.jpg IMG_7709.jpg IMG_7702.jpg IMG_7703.jpg IMG_7704.jpg
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      Wat ik denk wilt ge niet weten

      Ik zou als insect zijnde ook wel een lekker groen blaadje willen !!

      Dus de kans zit er wel in dat er wel iemand interesse heeft in da fris groen !èé!

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Nee? Tja ik heb soms ook van die gedachten die ik wijselijk voor mezelf houd maar wat brainstormen over welk insect moet nog kunnen!

      Groene blaadjes zijn inderdaad verleidelijk, boos kan je niet worden op die vermoedelijke witte bladluizen.

    • Eurogro
      Eurogro commented
      Editing a comment
      Die twee andere soorten heb ik oom staan zijn lekker op van alles en nog wat

    Oorspronkelijk geplaatst door Hork View Post
    Nee? Tja ik heb soms ook van die gedachten die ik wijselijk voor mezelf houd maar wat brainstormen over welk insect moet nog kunnen!

    Groene blaadjes zijn inderdaad verleidelijk, boos kan je niet worden op die vermoedelijke witte bladluizen.
    Heb je de herder nog latten zwemen
    anders houd die alles wel op afstand

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Haha zeker weten, die ruikt alweer lentefris!

    Beestjes komen en gaan buiten, er is altijd wel een ander beestje dat een beestje lust. Komt goed

    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

    Comment


      Buiten altijd last van beestjes, vliegjes, van alles wat, dat is buitenkweken, maar je plantjes gaan vooruit, nu nog even een groeispurt en ze een keer inspuiten voor de bloei gaat beginnen, heb de mijne al drie keer ingespoten, suc6 gaat goedkomen
      buiten-2020, 2021, 2022, 2023
      Hydro-met afjes-2022

      Comment


        Dat handmatig wateren moest maar eens afgelopen zijn. Voor mijn volgende kweek maak ik een eb- en vloedsysteem met een Deense bodem. Dat is althans het enige betaalbare eb- en vloedsysteem dat ik kan vinden. Met 110 x 100 cm wel een afwijkend formaat maar Deense bodems van 120 x 120 cm of 150 x 150 cm zijn er helaas niet.

        Het idee is om twee speciekuipen te gebruiken als tafel annex watervat waar de Deense bodem op komt te liggen. In dat watervat komt een aquariumpomp die 1 x per dag middels een timer de tafel vol pompt. Het 'enige' dat ik dan nog hoef te doen is zorgen dat het vat vol blijft met voedingswater. Ook daar zijn computers voor maar zo ver wil ik (nog) niet gaan.

        Echter vraag ik me alleen af of die speciekuipen dat gaan houden en of de Deense bodem niet doorzakt onder het gewicht van de potten. Of wellicht dat ik dan beter slabs pak. Heb nog nooit met een Deense bodem gewerkt.

        Tips en adviezen zijn welkom.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


        • Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Hondjes onder die kuipen is wel een must lijkt mij. Ben benieuwd wat je gaat bouwen, altijd erg leuk zoiets. Ik blijf blumatfan(aat)

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          @Repp wat behelst je eisenpakket?

          Takketoelli ja inderdaad of misschien dat ik een stevige tafel zoek waar ik een kuip onder zet als watervat.

          Dat Blumatsysteem heb ik ook al naar gekeken maar ik geef de voorkeur aan eb- en vloed.

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Welk pakket!

        Ook een mooie systeem



        Comment


          Na een dag was de eb- en vloedtafel al geleverd en dat helemaal uit Frankrijk!

          IMG_7713.jpg Niet het stevigste materiaal en ook begrijp ik niet waarom er drie gaatjes zijn voorgeboord i.p.v. twee of beter nog i.p.v. nul.
          IMG_7714.jpg
          Het lijkt wel een penis met in iedere bal een gaatje.

          Nu eerst maar even op zoek naar een stevige tafel om er onder te zetten, want metselkuipen zijn te slap om deze eb- en vloedtafel te houden. .
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Of een tafel van 100 x 120 cm of 4 kratten die ietsje hoger zijn dan een metselkuip.

          • Corleone1933
            Corleone1933 commented
            Editing a comment
            Die tray die je gekocht hebt komt normaal in een door hun gefabriceerde waterbak te liggen, die gaatjes onderin zijn voor aanvoer en afvoer/overloop te maken, dat gaatje bovenin, extra beveiliging, is een extra overloop voor als de eerste overloop dicht komt te zitten denk ik.

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Zou kunnen inderdaad.

          Drie stekken in elk krat, oftewel Esko style.

          IMG_7716.jpg Deze kratten heb ik in het verleden ook al gebruikt maar dan liet ik het water staan en de planten het opdrinken. Dat werkt op zich ook prima, maar ebben en vloeden lijkt me nog beter omdat elke plant precies pakt wat ze nodig is.
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Ja, het water kan via de zijkanten en de bodem naar binnen stromen. Dat water wordt later een cm of vijf omhoog gepompt en door de capillaire werking van de steenwol in de kratten zal alles goed nat worden. Maar misschien laat ik de kratten eerst wel achterwege en pak ik steenwol big blocks want die heb ik ook nog liggen. Timer op 1 maal daags pompen en ik kan een midweek Center Parcs boeken terwijl mijn planten werken!

          • Remco
            Remco commented
            Editing a comment
            voor waneer is de start ?

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Zodra ik genoeg gewortelde stekken heb in principe, of misschien dat ik nog een ronde uit zaad ga doen. De start zal niet lang meer op zich laten wachten, hoe eerder hoe beter in feite.

          De Sensi moeders zijn aardig hersteld van de eerste behandeling tegen beestjes. Vandaag of morgen zal ik ze nogmaals behandelen en dan wissel ik het af met de niet biologische pyrethrum.

          IMG_7720.jpg De Amnesia moeder is naar buiten verhuisd nadat ik er nog een viertal stekken van heb gesneden.

          IMG_7721.jpg Er zitten een aantal foeilelijke stekken bij, maar door er meer te laten wortelen spreid ik mijn kansen.

          En vandaag heb ik de tweede lading Sinaasappeltjesstekken kunnen pakken. Links is de nieuwe lichting en de stekken rechts staan al een paar dagen.

          IMG_7717.jpg IMG_7718.jpg
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


            De andere twee moeders zullen vandaag hun eerste nacht buiten meemaken.

            IMG_7724.jpg
            IMG_7726.jpg Best spannend! Ik hoop maar niet dat ze in geesten en spookhonden geloven!

            IMG_7722.jpg Muhahahaha!
            Horks Fototopic 2.0

            Comment


            • Kunichika
              Kunichika commented
              Editing a comment
              The hound of Baskerville, maar dan anders!!!

            • Wesley pipes
              Wesley pipes commented
              Editing a comment
              Ja idd beestjes, maar ik denk dat ik het op me af ga laten komen, uitgespaarde stroom kan ik in de bestrijding steken.

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Ja dan net wat anders Kunichika de spintmijt van Troje. Wesley pipes inderdaad, wat je bespaart aan stroom kan je iets anders nuttigs mee doen! Zo had ik het nog niet bekeken!

            Goedemorgen beste vrienden en vriendinnen! Wat slakkenschade leek bij de buitenplanten, bleek kleine meisjesschade....

            IMG_7727.jpg IMG_7728.jpg
            Horks Fototopic 2.0

            Comment


            • Kunichika
              Kunichika commented
              Editing a comment
              Oei oei, zal vast wel stoppen zodra de plant begint te stinken

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Dus niet.

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              kelderkastje ik heb de planten aan een maat gedoneerd, daar gaan ze heen nog beter!

            🔥 !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! 🔥

            👍🏼 !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! 👍🏼

            Comment


            • Remco
              Remco commented
              Editing a comment
              haha niks maar nu weet ze hoe belangrijk men groene meisjes voor me zijn !!

              T'is ik heb nog nen hele rol kieke draad liggen en ik dacht ............ met dit als resultaat !!

            • kelderkastje
              kelderkastje commented
              Editing a comment
              Freedom 4 da Ganja!

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Aha Remco je hebt je poes geleerd van de plantjes af te blijven! Nou daar neem ik mijn petje voor af! De mijne is blijven zitten in de eerste klas!
          Bezig...
          X