Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Pokon compost tegen insecten en kevers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Pokon compost tegen insecten en kevers

    Korting op 420shop
    Een tijdje terug kwam ik het tegen; Pokon compost tegen insecten en kevers. Door het toevoegen van de schimmel Metarhizium Anisopliae zou het werken tegen een aantal insecten en kevers. Zowel tegen de eitjes, als de larven en kevers.

    Hier de hoogtepunten uit het reclame praatje
    • Bestrijd onder andere: taxuskever, lapsnuitkever, varenrouwmug, ritnaalden en emelten.
    • In alle groeistadiums: kevers, larven en eitjes.
    • Zowel de bovengrondse delen van de plant als de wortels worden beschermd.
    • Weinig nodig, 1 zak van 20 liter is genoeg voor 2 vierkante meter.
    Er staat wel dat het niet geschikt is voor gebruik binnenshuis. Maar kan daar zo niet een reden voor bedenken

    Hier nog wat meer over de schimmel, bron Wikipedia
    Metarhizium anisopliae komt van nature overal ter wereld in de bodem voor. Het is een parasiet die ziektes veroorzaakt in insecten, en is als zodanig dus een entomopathogene schimmel. Metarhizium anisopliae wordt gebruikt als biologisch bestrijdingsmiddel tegen plaaginsecten
    ...
    Bla bla bla
    ...
    De schimmel infecteert mensen en andere zoogdieren kennelijk niet en wordt dan ook veilig geacht als bestrijdingsmiddel.
    Zijn er al ervaringen?
    Of is er iemand bekend met de schimmel Metarhizium anisopliae?
    Kan deze bijvoorbeeld wel schadelijk zijn als we de boel op roken?

    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    #2
    Als je schimmel oprookt, is Sinterklaas verdrietig!

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Het is geen botrytis, er zijn ook nuttige schimmels

    #3
    De vraag is eigenlijk of er dingen zijn die we schadeloos kunnen oproken.. Dat is er denk ik niet.
    Dan volgt: is deze schimmel schadelijker dan de schimmels die er nu op groeien?

    Maar de beginvraag ontbreekt denk ik: heb je dit spul echt noddig?
    De meeste van deze insecten komen niet of nauwelijks voor in een binnentuin, ook maar beperkt in een buitentuin. En als deze beestjes voor komen, waarom die schimmel dan niet ook van nature?

    Er zijn gevallen bekend van schimmels die van nature beestjes gebruiken als toevluchtsoord. De pest bacterie (je weet wel, die half Europa uitroeide) heeft waarschijnlijk zijn trucje om mensen te infecteren geleerd omdat hij zo goed in amoebes kan vertoeven. In de VS en Australie zijn ook schimmels aanwezig die hetzelfde trucje deden, die nu ook mensen infecteren.
    De kans is groter dat je een nare longschimmel krijgt van je badkamer of een boswandeling, maar hoe meer ik lees over zulke infectiegevallen hoe meer ik mijn twijfels krijg over of natuurlijke bestrijding wel een goed idee is.

    Zet je potten op een verhoging buiten, en je hebt van de helft van deze beestjes geen last meer. De boel een keer goed laten drogen helpt ook goed, en het droog bewaren van potgrond is ook een perfect middel ter preventie.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #4
      Bedankt voor je antwoord LR2 Nooit geweten dat de pest eigenlijk door een schimmel veroorzaakt wordt (die uitstapjes die je maakt vind ik altijd leuk)

      Van de meeste kruipers die genoemd zijn hebben we meestal geen last inderdaad. Maar zie ik iets staan wat de varenrouwmug zou bestrijden, is mijn interesse gewekt Afgelopen jaren staat elke zak potgrond uit de supermarkt, bouwmarkt of tuincentrum bij mij garant aan een nieuwe populatie.

      In de natuur zal deze schimmel wel te vinden zijn, het gaat mij vooral om de binnentuin. Waar de natuurlijke vijanden van plaaginsecten over het algemeen ontbreken.

      Het verbaasd me een beetje om te lezen dat je twijfels hebt bij natuurlijke bestrijdingsmiddelen Nu het hier over een schimmel gaat is het ergens wel te begrijpen. Maar aan de andere kant hebben we graag schimmels als Trichoderma en Mycorrhiza in onze bodem.
      Op Wikipedia wordt wel beweerd dat Metarhizium anisopliae onschadelijk is voor mens en zoogdier. Het nadeel is alleen dat iedereen Wikipedia kan aanpassen, dus als bron is het eigenlijk ongeschikt. Al geeft dit wat meer vertrouwen, bron Pokon:
      toegestaan voor gebruik in de biologische landbouw, conform de Verordening (EU) 2018/848
      Ik had stiekem de hoop dat iemand bekend is met deze schimmel of familie. En misschien kan onderbouwen of er wel of niet een gezondheidsrisico is. Bestaat er bijvoorbeeld een kans dat het ook in de plant zelf terecht komt?
      Misschien hebben we hier nog wat aan?
      Metarhizium anisopliae (basioniem: Entomophthora anisopliae) is een mitosporische schimmel met ongeslachtelijke voortplanting uit de familie Clavicipitaceae.
      Rijk: Fungi (Schimmels)
      Stam: Ascomycota
      Klasse: Sordariomycetes
      Onderklasse: Hypocreomycetidae
      Orde: Hypocreales
      Familie: Clavicipitaceae
      Geslacht: Metarhizium
      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

      Comment


      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        De kans dat het op de plant belandt is 100%. Zo werken schimmels nu eenmaal. Trichoderma - nogal grote familie van schimmels - veroorzaakt in sommige gevallen ringworm; ik heb er jaarlijks last van. Vaak trekt het vanzelf weg.
        Varenrouwmug bestrijd ik door mijn aarde droog te laten vallen. Google scholar kan je veel wijzer maken, ik stel voor dat je de naam van de schimmel daar eens in typt en kijkt of er wat te vinden is.
        De mycorrhizae die ik gebruik hebben waarschuwingen op de verpakking, ongeveer de helft kan schadelijk zijn voor de mens.
        De 'natuurlijke' pyrethrinen die we gebruiken blijken ook allergische reacties te veroorzaken en de luchtwegen te irriteren voor jaren achtereen. Ook die zijn toegestaan in de biologische landbouw.
        Ik weet dat sommige mensen veel waarde hechten aan mijn oordeel, ik ben daarom wat voorzichtig met het zeggen of iets veilig of onveilig is. Ik schat het risico dat deze schimmel mensen infecteert laag in, maar het risico is niet 0. Dat komt vooral omdat wij mensen nogal leunen op een biodiverse omgeving; we hebben miljarden bacterien op ons lijf, net zo veel schimmels, maar als we opeens in een ruimte komen met duizend miljard sporen van een enkel type schimmel, dan kan die zich nestelen op ons lijf. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar wanneer deze schimmel de commensalen (huishoudsters) verdrijft, dan bestaat er het risico dat we klachten krijgen.
        Door een onbalans tijdens mijn slaap (overmatig kwijlen) heb ik jarenlang staphylococcus aureus infecties gehad op de rechterzijde van mijn gezicht. Dit kwam omdat mijn eigen speeksel de normale bacterien verdreef, alleen de staph a. overleefde die behandeling en die zorgde voor langdurige infecties tot diep onder de huid. Antibiotica hielp niet, die deed precies hetzelfde als mijn speeksel.
        Het is soms heel lastig - zelfs voor artsen - om tot een juiste diagnose te komen.
        Elke schimmel maakt antibiotica, elke bacterie doet dat ook. De interacties onderling zijn soms niet goed bekend, en vandaar dat ik niet met zekerheid durf te zeggen of het verstandig is om deze middelen aan te wenden als het alternatief vrij simpel is: potgrond droog bewaren. Koop vijf zakken extra en gooi die ergens in een droge hoek om ze over een jaar te gebruiken. Als er dan nog rouwmuggen in zitten dan betaal ik wel een pot van die pokon voor je.

      #5
      Je hebt ook een bestrijdingsschimmel tegen trips die van de EU mag. Maar er is vermoedelijk geen onderzoek gedaan naar het effect/schade als je die schimmels oprookt.

      Wel al paddenstoelen genuttigd. Kaas is schimmel. Maar roken ... neu hoeft niet.

      Ooit is me een levende kikker aangeboden om te likken, dat beestje produceert psychoactief slijm ... Die heb ik ook laten passeren.

      Jointje gedraaid.

      Comment


        #6
        Oorspronkelijk geplaatst door kelderkastje View Post
        Ooit is me een levende kikker aangeboden om te likken, dat beestje produceert psychoactief slijm ... Die heb ik ook laten passeren.
        Zonde
        Een dag zonder wiet kent Flip niet.

        Comment


        • kelderkastje
          kelderkastje commented
          Editing a comment
          Ervaring mee? Die kerel had maar 1 zo een beest in een terrarium en om de week of zo kon je die likken voor een voor mij onbekend gebleven trip.

        • Flip Hasjkip
          Flip Hasjkip commented
          Editing a comment
          Met kikkers niet, wel met DMT, familie van het stofje dat die kikker uitscheidt, 5-MeO-DMT. Niet voor de onervaren psychonaut btw...

        • kelderkastje
          kelderkastje commented
          Editing a comment
          Psychonautische ervaring was toen niet echt een tekort aan, het was gewoon de verpakking die me niet echt kon bekoren.

        #7
        Ik denk dat je toch een groter onderscheid moet zien tussen buiten op een akker of binnen in een tentje naast je bed.
        Al die onderzoeken zijn niet binnenshuis gedaan.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


        • kroket
          kroket commented
          Editing a comment
          Goed punt.

        #8
        In reactie op: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...67#post1468867

        Bedankt voor wederom een mooi antwoord LR2
        Nooit gedacht dat Trichoderma en Mycorrhiza schimmels ook niet allemaal veilig zijn voor de mens. Zo zal ik wel meer producten veilig achten die dat helemaal niet zijn

        Ik heb Metarhizium anisopliae eens ingevoerd op Google scholar (nog nooit eerder mee gewerkt). Ik kom dan al snel uit op artikelen waar ik maar weinig van begrijp.
        Over de gezondheidsrisico's voor de mens kan ik enkel terugvinden dat het 'laag' is. Maar goed, een laag gezondheidsrisico betekend wel dat er sprake is van een risico. Die manier van klasseren zegt mij dan ook niet zoveel, ik had liever gelezen wat deze risico's dan wel zouden zijn.
        Verder kom ik best wat onderzoeken tegen waar Metarhizium anisopliae als bestrijdingsmiddel wordt onderzocht, wat ik wel een positief teken vind.

        Het grootste probleem (bron) van de varenrouwmug bevindt zich bij mij op het balkon en in de zakken potgrond die ik kan kopen. Nu kan ik die zakken potgrond anders gaan behandelen, zoals jij beschrijft, we gaan het eens uitproberen.
        Het balkon is een ander verhaal, ik ga eens kijken hoe dat dit jaar gaat. Krijg ik in het voorjaar een nieuwe explosie varenrouwmugjes, ga ik Pokon tegen insecten en kevers misschien wel inzetten op het balkon. Voor de binnenteelt zal ik het (voorlopig) achterwege laten.
        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

        Comment


          #9
          Varenrouwmug legt zijn eitjes onder in de pot, daar waar het vochtig is. Als je jouw potten in een tray (de tray moet gaten hebben zodat het water weg kan) met fijn zand zet, dan denk ik dat een groot deel van je problemen daar stopt.
          Minder water geven helpt natuurlijk ook.

          Als je de pokon toch gaat gebruiken, dan is het misschien handig om je grond te hergebruiken voor binnen; enkele scheppen per pot is genoeg. Op die manier neem je de metarhizium mee, maar niet in overtollige hoeveelheden. Ik denk dat dat een gouden middenweg is.

          Google scholar kan veel hulp bieden, maar het helpt heel veel om wat biologische terminologie te kennen. Ik zou denken aan de combinatie van schimmelnaam + een of meerdere van de volgende termen: virulence, infection, pathogen, humane, zoological, mammalian, exposure, cell culture (met het oog op het toevoegen van de schimmel aan celculturen en kijken wat deze doen), immunological, response, toxicity.
          Met die termen kun je vaak wel een beeld krijgen door titels te scannen of er iets interessants tussen zit. Er zijn meer van die databases die literatuur bundelen, veel daarvan zijn betaald en google heeft tot nu toe redelijk sterke dekking. De abstracts (samenvattingen) van zulke artikelen zijn vaak gratis te lezen en mogen officieel niet langer zijn dan 300 woorden, dat maakt het wat makkelijker
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • kroket
            kroket commented
            Editing a comment
            De potten op een laag scherp zand zetten is een goed idee. Helaas gaat dat voor m'n balkon niet werken (die potten hangen allemaal). Binnenshuis zou ik dat nog wel kunnen toepassen

            Als ik Pokon tegen insecten en kevers ga gebruiken zal dat inderdaad om een paar scheppen gaan (het voorschrift is ook om een kleine hoeveelheid door de toplaag te verwerken). Dat zal ik in eerste instantie alleen buiten gebruiken, binnenshuis werkt de neemolie voorlopig goed genoeg.

            Bedankt voor je Scholar tips, daar kan ik wel wat mee! Was zelf nog niet verder gekomen als schimmelnaam + human / toxic / dangerous / health / hazard / risk.
            Ik ga er binnenkort nog eens goed voor zitten, met jouw zoektips in de hand. Want m'n eerdere zoektocht op Scholar heeft mijn interesse in deze schimmel alleen maar meer geprikkeld. Maar voordat ik het binnenshuis zou gebruiken wil ik dus wel eerst goed uitzoeken of er een gezondheidsrisico is.

          #10
          Als er geen gezondheidsrisico blijkt te zijn, dan zou ik eens kijken of je de schimmel kunt isoleren uit de aarde en deze kunt opkweken om vervolgens zelf een handeltje te beginnen.
          Ik heb vorig jaar een aardige boterham verdiend met trichoderma viridae, de schimmel-etende schimmel.
          Waarschijnlijk ook de reden waarom ik geen meeldauw meer in de tuin heb.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Greyvol
            Greyvol commented
            Editing a comment
            Interessant

          • kroket
            kroket commented
            Editing a comment
            Dat soort dingen vind ik wel leuk om te doen Eerst maar eens goed onderzoek doen naar de risico's, daar moet ik nog even de tijd en vooral rust voor vinden.

            Wordt vervolgd.. ..op termijn

          • Ipie
            Ipie commented
            Editing a comment
            We horen.......

          #11
          Mocht je tips willen om schimmels op te kweken, dan heb ik nog wel een aantal dingen achter de hand.
          Ik ga zelf binnenkort weer de gisten in duiken, die leven op ongeveer hetzelfe materiaal. Ik ben van plan ook weer wat trichoderma viridae te gaan kweken, gewoon omdat ik het zo ontzettend leuk vind om alles te desinfecteren.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • kroket
            kroket commented
            Editing a comment
            Ik zal het onthouden!
            Al is desinfecteren niet echt mijn ding
        Bezig...
        X