Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Hé wormen, waar zijn de varenrouwmugjes gebleven?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Kruipe die beesten daar nu 's nachts niet uit? Ze hebben liever constante temperatuur en constante vochtigheidsgraad. Je geeft uw planten water, te nat. Dan gaat het langzaam naar te droog.

    Comment


    • JFall
      JFall commented
      Editing a comment
      Hoi,..wij hebben 15 jaar op een balkon,..op het zuiden... diverse planten gehad in potten van 10 tot 20 liter,...en er hebben altijd regenwormen in gezeten....
      eerst door de vogels meegebracht,.....later bij nieuwe potten er zelf een paar bij gedaan,......vaak zat hebben die potten droog ...heel droog gestaan,...
      maar de wurmen hebben er altijd in gezeten sindsdien ......het balkon was inpandig ,..en alleen door een zelfmoord aktie over de rand op 3 hoog zouden ze niet meer
      terug te vinden zijn geweest,.......

    #17
    beowulf Verrassend dat die vraag hier nu pas langs komt
    Het is onvermijdelijk dat er zo nu en dan een worm uit de potten kruipt. Zeker in de eerste paar dagen zal je dat zien, ze moeten even wennen zeg maar. Afgelopen paar dagen blijven ze braaf in de pot..
    In totaal heb ik 16 uitgedroogde wormpjes terug gevonden. Op ruim 200 wormen vind ik dat zeer acceptabel. Gek genoeg alleen de kleintjes, de grotere zullen wat meer levenservaring hebben

    Nu de potten in de schaduw staan door het bladerdek, blijft de bodemtemperatuur redelijk constant tussen de 19 en 21 graden. Daarvoor zaten er nog geen wormen in, over die periode kan ik dus geen ervaring delen.

    Wat betreft de vochtigheid. Te nat bestaat bijna niet voor die beestjes, je planten zullen al lang de geest hebben gegeven, terwijl de wormen er dan nog steeds van genieten.
    Te droog is een ander verhaal. Al denk ik dat de potten (ik gebruik nu 11 liter potten) genoeg buffer hebben om een vochtig stukje grond over te houden. Ik vermoed dat ook in dit geval, de planten er eerder last van zullen hebben.
    Daar zit denk ik ook het voordeel in; zolang de watergift redelijk op orde is, zullen de omstandigheden buiten de pot, altijd ongunstiger zijn voor wormen, dan in de pot.

    Ik zal er wel bij vermelden dat het mij momenteel lukt om de potgrond goed vochtig te houden. Zo voelt de toplaag na 24 uur nog steeds vochtig aan, als ik weer opnieuw water geef (and the plants love it, die lijken er niet genoeg van te krijgen).

    Nou bedenk ik me wel wat anders.. Ik durf niet te zeggen wat er gebeurt wanneer men minerale voeding gebruikt. Zo kan ik me voorstellen dat de wormen dan wel op de vlucht slaan!beowulf voor je kritische blik op biologisch/organisch kweken, en input over bodemleven!
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment
      Heb recent 5 kg dendro's gekocht, verdeeld over 6 bakken. Tijdens de nacht komt er een heel deel naar boven, er wordt dan ook aangeraden van er een kleine lamp boven te laten hangen. Als het terug licht is zie je ze weer niet meer. Daarmee de vraag. En die zitten hier in bakken met voedsel. Ze gaan al is graag op verkenning.

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Haha beowulf 5 kilo wormen! Ga je een oerwoud composteren?

    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment
      Voor te gaan vissen.

    #18
    When roughly handled, a redworm exudes a pungent liquid, thus the specific name foetida meaning "foul-smelling". This is presumably an antipredator adaptation.
    Zoals LR2 ook al schreef: "Het blijkt dat er veel meer natuurlijke bestrijders rondlopen dan we denken, da's ook niet vreemd; we zien het niet!"
    Misschien hoort een stinkende worm daar ook bij Het zou dus wellicht kunnen verklaren waarom de varenrouwmugjes met een boog om m'n wormentoren heen vliegen, maar het blijft gokken!
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


      #19
      We zijn weer even verder en had dit al eerder willen posten, dus bij dezen

      De mugjes vliegen inmiddels in volle getale rond in m'n kast. Ook in de wormentoren zijn ze ruim voorradig Het was misschien ook te mooi om waar te zijn, wormen helpen dus niet bij het bestrijden van de varenrouwmug.

      Heb nog wel wat potgrond onder de loep gehouden. Daarin heb ik niks aangetroffen aan beestjes. Dus ook geen larven maar dat terzijde, die beestjes zijn er gewoon.

      Wat ze dan wel tijdelijk heeft doen verdwijnen Misschien was het gewoon de levenscyclus, of toch de 'foetida' van de wormen.. We zullen er nooit achter komen
      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

      Comment


        #20
        Zo heel gek klinkt dat niet eens. Wel meer zuurstof bij de wortels.

        Comment


          #21
          heb je een kweekverslag van buiten (balkon) met echte wormen ??? ben wel nieuwsgierig.

          groet

          eeltje

          Comment


            #22
            Vang je hier doodnormale regenwormen voor of zijn mestpiertjes uit de hengelsportzaak ook te doen?

            Comment


              #23
              Inmiddels zijn we een hele tijd verder en wat betreft de 'vraag' in dit topic weer wat wijzer
              De varenrouwmugjes in huis zijn onder controle, ze zijn slechts in hele kleine getallen aanwezig wat ik helemaal prima vind.

              Indirect had het toch met de wormen te maken. De wormentoren huisvest namelijk niet alleen wormen maar ook (sowieso 2) verschillende roofmijten en vermoedelijk een parasitaire schimmel.

              Ik neem nu met gerust hart een kamerplant mee naar huis die vol varenrouwmugjes zit, zet die plant 1-2 weken bij mijn wormentoren en weg zijn de mugjes. Zo heb ik ook al meerdere mensen van hun plaag afgeholpen door ze wat wormenmest met roofmijten te geven
              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

              Comment


                #24
                Leuk onderzoekje! Thanks voor het delen!

                Die parasitaire schimmel kan ook een bacterie zijn die insecten wel aanvalt, maar weekdieren (volgens mij zijn wormen weekdieren) weer met rust laat. Bacillus Thuringiensis (ofzoiets) is zo'n bacterie, die bijvoorbeeld rupsen aanpakt maar niet slakken. Wolbachia valt weer muggen aan, maar laat sprinkhanen met rust volgens mij. Het kan best mogelijk zijn dat je iets leuks hebt gevonden!

                Als je er zeker van bent dat het werkt, dan zou het misschien leuk zijn om wat van die magische wormen van je uit te delen. Ik ken genoeg mensen die geplaagd worden door rouwmuggen en geen maat kunnen houden met water geven. Die hebben daar best een tientje of twee voor over.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                • kroket
                  kroket commented
                  Editing a comment

                #25
                Ook bij wasse gekocht , jammer genoeg geen afdak vroeger, en verwaarloosd. Nu ga ik opnieuw beginnen maar ben veel vergeten . Het was alsof veel water zorgde voor een boost , veel leven , maar nog een beetje meer was te veel en alles ging dood . 5 vierkante bakken van 30 l , maar nog te klein vond ik dan... nu krijgen ze een mooi plekje , en meer aandacht. Ik wacht nog tot de lente ff af. En zoek even af hoe ik een mooie wormentoren zelf kan maken, anti- kip best ook . Interessant op zijn minst dit !
                Ganja always does the trick.

                Comment


                • Wesley pipes
                  Wesley pipes commented
                  Editing a comment
                  Papier en karton zit er cellulose in fzo, is ook voeding voor de wormen dacht ik es te lezen. Takjes ga ik ook gebruiken vanaf nu, thx !

                • kroket
                  kroket commented
                  Editing a comment
                  Tjah ik weet het niet meer helemaal met karton. Ik voegde het regelmatig toe, maar een klein deel bleef altijd onverteerd.
                  Geen idee of daar net zoals theezakjes plastic in zit verwerkt, of dat het misschien aan de gebruikte lijm lag.. Voor mij een reden om het juist niet meer te gebruiken.

                • Wesley pipes
                  Wesley pipes commented
                  Editing a comment
                  Onthou ik, thx !
              Bezig...
              X