Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Vergeling van het blad (zoek feedback)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Vergeling van het blad (zoek feedback)

    Korting op 420shop
    Hoi,

    Ik zoek hulp bij het identificeren en verhelpen van een bladprobleem. Ik was hier al eens eerder met een ander bladprobleem (zie: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...en-op-blaadjes) en dat werd toen opgelost. Omdat dit op een ander probleem lijkt, start ik een nieuwe topic. Ik hoop alvast om ook deze keer tot de oplossing te kunnen komen.

    Ik probeer zo veel mogelijk, info mee te geven om te helpen bij het stellen van de diagnose.

    Ik checkte het bladproblemen topic en heb zo'n vermoeden wat er aan de hand kan zijn, maar ik wil dus jullie mening want als ik een foute conclusie trek, maak ik misschien meer kapot. Wie kan me helpen of in de juiste richting duwen?

    Strain: Royal Domina (RoyalQueenSeeds) 85% Indica - 15% Sativa

    Leeftijd: de plant is nu 2 maand oud. (Gepland eind mei)

    Medium: Potaarde (de hydrokorrels op de foto's zijn maar een toplaagje)

    Grootte pot: 30 liter

    Voeding: Plagron Terra Grow (bijelke wategeefbeurt zoals voorgeschreven)


    Probleem:

    Tot een paar dagen geleden ging alles goed. De plant zag er super gezond uit. Mooi groen, heel veel nieuw bladmateriaal, kortom: geen vuiltje aan de lucht. Gisteren echter, zag ik dat enkele blaadjes beginnen te vergelen. Vooral onderaan (tot midden) van de plant. Het nieuwe bladmateriaal vertoonde geen vergeling maar had hier en daar zwarte puntjes. (Zie bijgevoegde foto's)

    Omdat ik het moeilijk vond om te weten hoeveel water ze diende te krijgen, ben ik recent overgestapt naar het van onderen water geven. Ik ging er van uit dat de plant maar zou opnemen wat ze nodig heeft en ik daardoor dus niet kon overwateren.

    Daardoor ben ik ze, sinds een dikke week geleden, dagelijks langs onderen water beginnen geven. Tot dan gaf ik de plant 1x per 2 dagen water. Sinds een week dus elke dag langs onderen.

    En het feit dat de bladproblemen nu beginnen op te duiken kan volgens mij geen toeval zijn.


    Vraag 1: wat heeft de plant te kort of teveel volgens de verkleurde blaadjes?

    Vraag 2: klopt mijn redenering niet dat de plant maar zoveel water opneemt als wat ze nodig heeft indien men langs onderen water geeft?

    Vraag 3: wat is de oplossing? Even stoppen met water geven? Terug langs boven? Ik ben even het noorden kwijt :/

    Alvast bedankt voor jullie feedback!


    Attached Files
    > Back to the future Haze run <

    < Kweek Down Memory Lane >

    #2
    Hey XammiD,

    Het lijkt een beetje op een beginnend calciumprobleem. Dit kan best komen omdat je te veel water en dus onjuist voeding meegeef. Een plant neemt niet zoveel op als die zelf wilt, ook niet als je via onderlangs water geeft. De bodem zuigt het water (En dus de voeding) in feite op en geeft deze dan aan de plant. Met aarde kan je dus ook te veel water geven als je langs onderen water geeft.
    Ik zou iets minder water en voeding geven en de aarde dus een beetje laten opdrogen. Die voeding 'droogt' op wanneer je minder water gaat geven. Hierdoor kan er een overschot ontstaan. Houd de plant dus goed in de gaten. Als je vermoed dat er daadwerkelijk een overschot ontstaat moet je langs boven water geven.

    Ook zou ik even goed controleren op ongedierte. Op de derde foto lijkt het wel alsof er iets aan je blad eet.

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
      Hey XammiD,

      Het lijkt een beetje op een beginnend calciumprobleem. Dit kan best komen omdat je te veel water en dus onjuist voeding meegeef.
      Dat was ook mijn vermoeden. Vooral omdat het nieuwe plantmateriaal hier en daar zwarte puntjes heeft (zoals op de 2de foto te zien is) en dit typerend is bij een teveel aan water.

      Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
      Een plant neemt niet zoveel op als die zelf wilt, ook niet als je via onderlangs water geeft. De bodem zuigt het water (En dus de voeding) in feite op en geeft deze dan aan de plant. Met aarde kan je dus ook te veel water geven als je langs onderen water geeft.
      Nou, dat leer ik dus bij... blijkbaar had ik het mis...

      Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
      Ik zou iets minder water en voeding geven en de aarde dus een beetje laten opdrogen. Die voeding 'droogt' op wanneer je minder water gaat geven. Hierdoor kan er een overschot ontstaan. Houd de plant dus goed in de gaten. Als je vermoed dat er daadwerkelijk een overschot ontstaat moet je langs boven water geven.
      Ok, ik ga even stoppen met water geven. Ik zal ze een paar dagen geen geven en zien wat er gebeurd.

      Vraag: is het raadzaam om de eerstvolgende keren geen voeding aan het water toe te voegen en zo het eventuele overschot wegspoelen in plaats van extra voeding toe te voegen?


      Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
      Ook zou ik even goed controleren op ongedierte. Op de derde foto lijkt het wel alsof er iets aan je blad eet.
      Op ongedierte controleer ik elke dag grondig (mijn grootste vrees) en daar heb ik gelukkig op dit moment geen last van. Dus volgens mij eet er niets aan m'n plantje...
      Zoals je op de laatste foto kan zien, heb ik de plant omringd met gezelschapsplanten, in de hoop ongedierte te voorkomen. Zo staat er kervel, rozemarijn, basilicum, munt, koriander, lavendel en citroenmelise bij haar. Tot nog toe heb ik naast de gangbare spinnetjes nu en dan geen enkel ongedierte kunnen bespeuren....
      > Back to the future Haze run <

      < Kweek Down Memory Lane >

      Comment


        #4
        Geef je kraan of regenwater en wat is de pH van je water!?

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Rreppellsteeltjam View Post
          Geef je kraan of regenwater en wat is de pH van je water!?
          Ik geef jammer genoeg kraantjeswater omdat ik niet voldoende regenwater ter beschikking heb. Als er wat regenwater is, gebruik ik dat wel. Het PH van m'n water is dus 7. Ik weet dat 6.3 de beste zuurtegraad is maar ik zou niet weten hoe ik m'n kraantjeswater kan verzuren op een natuurlijke en biologische manier en onschadelijk voor de plant....

          > Back to the future Haze run <

          < Kweek Down Memory Lane >

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Gewoon ph- nemen, is fosforzuur, vindt de plant niet erg.

          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Dan vererger je wel het Ca probleem

          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Dan neemt ie maar appelazijn.

          #6
          Een pH van 7 zou misschien een ijzerprobleem moeten geven, maar dat heb je echt niet. Ik zou me om je pH niet te druk maken. Ik ben hier niet om te sponsoren, dus zie dit niet als een verkooppraatje. Maar onze Lemon Kick zou je misschien kunnen proberen. Dit is een biologische methode om tot de juiste pH te komen. https://www.plagron.com/nl/producten/lemon-kick

          Ik zou niet perse minder voeding geven. Want het is niet perse een overschot. Het is meer een tekort/opnameprobleem vermoed ik omdat je wortels te nat staan. Als je wortels nat staan is de kans aannemelijk dat er minder zuurstof in je bodem zit. Hierdoor werken de wortels niet optimaal.

          Comment


            #7
            Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
            Een pH van 7 zou misschien een ijzerprobleem moeten geven, maar dat heb je echt niet. Ik zou me om je pH niet te druk maken. Ik ben hier niet om te sponsoren, dus zie dit niet als een verkooppraatje. Maar onze Lemon Kick zou je misschien kunnen proberen. Dit is een biologische methode om tot de juiste pH te komen. https://www.plagron.com/nl/producten/lemon-kick
            Mocht ik ervaren dat pH een probleem zou vormen, zal ik deze tip zeker in acht nemen, bedankt! Ik heb alvast een fles besteld. (Heb ze ten laatste volgende vrijdag in de bus)
            Voorlopig houd ik het zoals het is, ik vermoed dat pH er inderdaad weinig mee te maken heeft. Hoewel het zeker in mijn achterhoofd blijft zitten en de tip zeker welkom was.

            Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
            Ik zou niet perse minder voeding geven. Want het is niet perse een overschot. Het is meer een tekort/opnameprobleem vermoed ik omdat je wortels te nat staan. Als je wortels nat staan is de kans aannemelijk dat er minder zuurstof in je bodem zit. Hierdoor werken de wortels niet optimaal.
            Last edited by OudHollander; 19 July 2019, 16:19.
            > Back to the future Haze run <

            < Kweek Down Memory Lane >

            Comment


            • exmember47012
              exmember47012 commented
              Editing a comment
              Ik denk dat als je wortels weer goed functioneren, je niet perse een probleem hebt met een overschot. Eventueel kan je enzymen toevoegen, om de dode/rotte wortelresten aan te pakken. Je kan ook wel iets minder voeding geven. Maar helemaal stoppen met voeding zou ik nog niet doen.

            #8
            Til je pot eens van de grond; als het daar onder nog vochtig is, dan hebben ze geen water nodig.
            Kun je de potgaten een beetje vingeren, doe dat dan; je voelt direct of het modder is, of droog.

            exmember47012 Als je onder een merknaam comments plaatst, dan mag dat van mij trouwens best wel om te adverteren. Immers; jullie werk is het om voeding e.d. aan de man te brengen, daar hoeven we niet geheimzinnig over te doen toch? Als jouw spul goed werkt, dan mag dat ook best gezegd worden. We zijn allemaal wijs en oud genoeg om te weten dat Plagron waarschijnlijk banden heeft met Plagron. Die growshop uit Zeeland doet dat ook; hij geeft ruimhartig toe dat hij het beste materiaal van de EU heeft. Of wij het daar mee eens zijn, da's een tweede.

            Ik wil even logica toepassen want ik vind dat er te vaak spoken gezien worden de laatste tijd.
            Tel vanaf dat blad eens hoeveel nodes je kunt tellen naar de groeipunt toe. Dat zijn er vast een aantal. Hoe oud zal dat blad zijn? Een maand of 2,5?
            Al die tijd is het blootgesteld aan weer en wind.
            Het is niet meer dan normaal dat zulk blad dan wat ouderdomsverschijnselen kan vertonen. Zolang het niet egaal over de hele plant gebeurt, dan is er weinig reden tot zorgen.


            De verluchtingskwaliteit van een component als perliet wordt overigens ruim overdreven. Perliet is super luchtig, als je het niet mengt met potgrond. Potgrond, met name in grote potten, klinkt in. Dan wordt het o-zo luchtige perliet dus ingepakt in kleffe modder. Dan trekt het vol met vocht, wat niet weg kan vanwege de inkapseling. Zodra de grond dan indroogt, droogt het perliet juist als laatste op.
            Een goede bodemstructuur is meer waard dan perliet; breek je potgrond uit elkaar en zorg dat het fluffy blijft, zonder grote klonten.
            Alsnog zie je de bodem 1-5 cm inklinken na enkele waterbeurten. Of er nu perliet tussen zit of niet, dat maakt weinig verschil. Een bodemlaag van kleikorrels heeft een beter effect omdat het de drainage van de pot nauwelijks tegenhoudt (ook hier geldt dat dat stopt na enkele maanden watergeven).
            Er wordt sterk geageerd tegen kleikorrels, met goed recht trouwens! De kamerplantenhouders van de jaren 1980 waren groot fan van kleikorrel+potgrond, en dat recept leeft nog steeds voort. Maar daar geldt juist hetzelfde voor als met perliet; het klinkt in. Echter groeien onze wortels nauwelijks door kleikorrels heen en wel door perliet.

            Een luchtige bodem houd je het beste door niet teveel te wateren en slim om te gaan met hoe een pot werkt. Van boven is hij open, dus daar is lucht genoeg. Van onder zitten slechts een paar gaten, als die blokkeren dan houdt 't op. Seramis (super duur!) of foetsie ba (zelfde als seramis alleen dan verkocht als kattenbakvulling en veel goedkoper) en kleikorrels kunnen een goede onderlaag zijn voor in een pot. De 'grove korrels onderin' truc wordt pas 300 jaar toegepast in Penjing en Bonsai, dus het is nog even afwachten of het echt werkt..
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


            • exmember47012
              exmember47012 commented
              Editing a comment
              Wij zitten hier meer als ondersteuning. Klanten met kweekproblemen kunnen ook altijd mailen naar de servicedesk, maar vaak doen zij dit niet. Dan willen wij toch nog ergens advies kunnen geven over het gebruik van onze producten. Verder ben ik wel van mening dat wij de beste producten leveren. Hahaha!
              Wat betreft de goede bodemstructuur, dat ben ik helemaal met je eens!

            #9
            Waarom moet ik toch altijd aan Maarten van
            Rossum denken als ik mijn (vriend) LR2
            in mijn gedachten zie praten en het lezen van
            zijn uitgebreide verhalen? Gewoon super!!

            Comment


            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              Kun je daar niet een zwoele Katja Schuurman stem van maken? Zo eentje die poeslief vertelt dat je het eigenlijk goed probeert, maar dat het nog net ietsje beter kan!
              Daar voel ik meer voor dan die man die zijn geld verdient met chagrijnig acteren.

            • Ipie
              Ipie commented
              Editing a comment



            #10
            LR2exmember47012
            Ik kreeg de Lemon Kick veel sneller in de bus dan verwacht en ben het dus al beginnen gebruiken. Op de verpakking staat dat je 0,5ml per liter dient te gebruiken om te starten en aanpassen naar behoefte om de gewenste pH te bereiken. Mijn verbazing was groot toen ik erop uitkwam dat ik uiteindelijk 3ml nodig heb per liter om m'n leidingwater van pH 7 naar pH 6 te krijgen. Da's 6 x zoveel als de verpakking aangeeft. Is dit normaal?


            Bijkomende vraag voor iedereen:
            Is het raadzaam om de plant uit d'r pot te halen en het aardekluit zo veel mogelijk te verwijderen (zo veel/weinig als kan zonder de wortels te beschadigen) en ze dan in een nieuwe pot te zetten met aangevulde verse aarde?
            Omdat dit een stresserend effect heeft op de plant, wil ik dit niet overhaast doen. Maar als laatste redmiddel om de plant te redden van en langzame maar zekere dood, is het dit risico en stress misschien waard?

            Bijgevoegd enkele foto's waarop je kan zien dat de vergeling heeft doorgezet sinds de laatste foto's die ik gepost heb. We zijn pas enkele dagen verder ....

            PS: ik nam de foto's verticaal maar toch worden ze hier horizontaal geplaatst,... snap er niets van...
            Attached Files
            > Back to the future Haze run <

            < Kweek Down Memory Lane >

            Comment


            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              Als je van onderen watergeeft, dan moet je dus boven die hydrokorrels uit zien te komen, anders neemt je bodem niets op. Ik geef niet van onderen water omdat mijn aardemengsels zo traag water verplaatsen dat ze bijna 2 dagen in een emmer water moeten staan voordat de toplaag nat wordt. Dat is 2 dagen verstikking voor de onderste wortels. Van bovenaf geef ik mest, het is wel handig als dat de bodem in stroomt.
              Als je gaat verpotten, doe dat gewoon zonder teveel na te denken; de aardekluit laten zitten en gewoon een veel ruimere pot nemen. Als je gaat zitten kloten in de aarde dan krijg je met deze temperaturen nogal een risicovolle situatie; rot kan zomaar toeslaan.

            #11
            Als de plant te nat staat zorg dan dat er gewoon geen regen water bij kan voorlopig. Dus als het regent, dek de bovenkant van de pot af met plastic.
            Haal dit wel weer zo snel als mogelijk ook weer weg.

            Plant over potten kan, maar de kluit moet je juist zo veel als mogelijk heel laten.

            Hoe zwaar zijn de potten, en hoe vaak geef je nu water ?
            Lets not criticize but legalize

            Comment


              #12
              Hey Xammid,

              De hoeveelheid Lemon Kick hangt af van je waterbron. Dat is lastig zeggen, het kan goed zijn dat jij wat meer nodig hebt. Hoe meet je je pH?
              Overpotten met het warme weer in het vooruitzicht raad ik niet aan. Ik denk nog steeds dat het geen overschot is. Ik vermoed eerder een molybdeen tekort. De plant heeft molybdeen nodig om goed om te gaan met ijzer. Voorheen zag je meer necrosevorming, vlekjes en stipjes op je bladeren. Dat is nu echt vergeling aan het worden. Omdat calcium een stof is die veel meer door de plant word gebruikt en omdat ik die stipjes zag, dacht ik aan calcium. Je kan dit probleem oplossen door een bladvoeding van je Terra Grow te maken. Dit doe je door terra grow op te lossen in een liter water (De dosering die je nu al gebruikt, omgerekend naar een liter) en je planten hiermee te bespuiten. (Ook goed de onderkant van de bladeren!). Tevens kan je 0.5 ml meer Terra Grow geven bij je reguliere voedingsbeurten.
              De ergste bladeren kan je er vanaf halen.

              Ik zou zelf trouwens nooit aanraden hydrokorrels op je substraat te leggen. Zo verdamp je veel minder en krijg je ook geen goed zicht op wat de plant gebruikt naar mijn mening, maar dat is een persoonlijke voorkeur.

              Comment


                #13
                Oorspronkelijk geplaatst door Gps View Post
                Als de plant te nat staat zorg dan dat er gewoon geen regen water bij kan voorlopig. Dus als het regent, dek de bovenkant van de pot af met plastic.
                Haal dit wel weer zo snel als mogelijk ook weer weg.
                Dat doe ik sowieso al. Ik probeer zoveel mogelijk regenwater te vermijden door ze tijdens regen in een serre te plaatsen. Binnenkort wordt ze te groot en zal ik inderdaad gebruik moeten gaan maken van plastiek om de pot af te schermen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Gps View Post
                Plant over potten kan, maar de kluit moet je juist zo veel als mogelijk heel laten.
                de reden waarom ik dit zou doen is om de (eventuele) verzuurde grond onderaan in de pot te 'vervangen' en daarbij dus die aarde te verwijderen. Dit zal ik dus niet gaan doen als de aarde er moet blijven aan zitten. Plan geannuleerd

                Oorspronkelijk geplaatst door Gps View Post
                Hoe zwaar zijn de potten,
                Ik weeg de potten niet met een weegschaal maar met de hand. Toen ik de pot heb laten uitdrogen, heb ik de pot gewogen met de hand en ik weet nu hoeveel ongeveer een 'lege' pot weegt. (Vond ik trouwens opvallend licht, rekening houdend met de grootte van de plant).

                Oorspronkelijk geplaatst door Gps View Post
                en hoe vaak geef je nu water ?
                Ik heb de pot laten uitdrogen en gaf ze pas gisterenavond opnieuw voor de eerste keer water (de bladeren begonnen licht door te hangen en de pot woog heel weinig)
                die eerste waterbeurt heb ik wel naar pH6 gebracht (voor het eerst, voorheen kregen ze gewoon voedingswater van pH7) en heb ik maar de halve hoeveelheid voeding gebruikt dan normaal. Dit deed ik omdat ik in de komende superhete dagen vaker water zal moeten gaan geven en ik heb begrepen dat het dan beter is wat zuiniger met voeding om te springen.
                Ik plan om de 2 dagen water te geven zoals voorheen, toen alles nog goed ging. De hoeveelheid hangt af van de temperatuur maar ik geef water tot ik lichtjes doorsijpeling langs onderen zie. Gisteren was dit 1,5liter op een pot van 30liter.
                > Back to the future Haze run <

                < Kweek Down Memory Lane >

                Comment


                • Gps
                  Gps commented
                  Editing a comment

                • OudHollander
                  OudHollander commented
                  Editing a comment
                  Bedankt voor je tips Gps!

                  Ik heb gisteren voor het eerst bladvoeding gegeven, en zelfs nu al zie ik lichte verbeteringen. De bladeren gaan weer mooi rechtop staan.

                #14
                Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                Hey Xammid,

                De hoeveelheid Lemon Kick hangt af van je waterbron. Dat is lastig zeggen, het kan goed zijn dat jij wat meer nodig hebt. Hoe meet je je pH?
                Ik meet de pH met een pH meter uit een tuincentrum, je kent ze wel, die typische dingen. Ik weet ook dat het op die manier niet exact is, maar het geeft wel een indicatie. M'n leidingwater is pH 7.2 en ik verzuur nu m'n voedingswater tot pH 6. Omdat ik maar heel kleine hoeveelheden gebruik, moet ik ook in ml werken en dat maakt het bereiken van een perfecte pH heel erg moeilijk. In grotere hoeveelheden aanmaken om dan verspreid te gaan gebruiken, is niet mogelijk want na 24 tot 48u is de samenstelling alweer anders en dus ook de pH. (De lemon kick lost uiteindelijk geheel op)

                Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                Overpotten met het warme weer in het vooruitzicht raad ik niet aan.
                nee, dat lijkt me inderdaad geen goede zaak en ik zou het alleen doen in een poging om de plant te redden van een trage dood. Maar het overpot plan is ondertussen al afgevoerd.... dat gaan we dus niet doen...

                Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                Ik denk nog steeds dat het geen overschot is. Ik vermoed eerder een molybdeen tekort. De plant heeft molybdeen nodig om goed om te gaan met ijzer. Voorheen zag je meer necrosevorming, vlekjes en stipjes op je bladeren. Dat is nu echt vergeling aan het worden. Omdat calcium een stof is die veel meer door de plant word gebruikt en omdat ik die stipjes zag, dacht ik aan calcium. Je kan dit probleem oplossen door een bladvoeding van je Terra Grow te maken. Dit doe je door terra grow op te lossen in een liter water (De dosering die je nu al gebruikt, omgerekend naar een liter) en je planten hiermee te bespuiten. (Ook goed de onderkant van de bladeren!).
                top tip! Dat ga ik vanavond doen, nadat de zon is gezakt.

                Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                Tevens kan je 0.5 ml meer Terra Grow geven bij je reguliere voedingsbeurten.
                De ergste bladeren kan je er vanaf halen.
                bedoel je hiermee dat ik voortaan bij al m'n voedingswater de hoeveelheid terra grow mag verhogen met 0,5ml per liter water?
                Dus ipv 5ml per liter water, voortaan 5,5ml per liter water hanteren?
                Of enkel nu tijdelijk om het probleem op te lossen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Plagron View Post
                Ik zou zelf trouwens nooit aanraden hydrokorrels op je substraat te leggen. Zo verdamp je veel minder en krijg je ook geen goed zicht op wat de plant gebruikt naar mijn mening, maar dat is een persoonlijke voorkeur.
                ik deed dat om verschillende redenen:
                - voorkomen van uitdroging van de bovenste laag door direct zonlicht. (Nu is de plant groot genoeg en is dit niet echt meer nodig)
                - vertragen van water doorsijpeling bij tregenval (als ik ze niet tijdig afgedekt krijg (of in de serre plaats) om regenwater te voorkomen en het voedingsschema in de war te sturen.
                - en ook om te voorkomen dat m'n katten erin gaan graven (durven ze wel eens doen bij grote potten in de tuin en in huis)

                de controle van de hoeveelheid water doe ik door onder de pot te kijken. Zodra ik maar 1 druppel erdoor zie komen, stop ik met water geven.

                > Back to the future Haze run <

                < Kweek Down Memory Lane >

                Comment


                • Gps
                  Gps commented
                  Editing a comment
                  PH strips:

                  https://www.deonlinedrogist.nl/ph-test-strips/

                  Die site is niet goedkoop, dus ik denk dat je die strips ergens anders wel goedkoper vind.

                  Er zijn ook strips waar je nauwkeuriger mee kan meten, deze kan ik zo snel niet vinden.

                • OudHollander
                  OudHollander commented
                  Editing a comment
                  Bedankt voor de tip GPS, maar vind ze inderdaad duur...
                  Ik maak elke dag het water in kleine hoeveelheden, dusdan moet ik elke dag zo'n strip gebruiken. Zo zal de kost aardig oplopen vrees ik...

                  Ik kan geen grotere hoeveelheid aanmaken (bv per 20liter) omdat de pH bij zo'n hoeveelheden te veel gaan schommelen over tijd en ik dus constant moet corrigeren en dus ook weer elke dag moet meten als ik van de grote hoeveelheid aftap.

                #15
                Bedoel je die meters met 2 stalen pinnen? Die zijn echt niet te vertrouwen. Ik zou er een via Bol.com ofzo halen. Hoeven echt niet duur te zijn en je weet waar je aan toe bent. pH is en blijft een veranderlijke factor helaas.
                Ik zou inderdaad 5,5 geven. Kijken hoe dat gaat! Laat je het me weten?

                Comment

                Bezig...
                X