Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BCN Power Plant, BCN Critical XXL, Blackberry Gum onder 300W Mars Hydro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Dag 39 (8 dagen 12/12)

    Mijn aanpassing gisteren voor de lucht was geen succes. De temperatuur kwam bij licht aan niet boven de 17.7˚C en licht uit zelfs op 10.3˚C. Dat hebben we dus gauw weer ongedaan gemaakt. De luchtvochtigheid was ook toegenomen dus daarvoor bood het ook geen uitkomst. Nu dus maar gewoon de luchtdroger weer aan op 40% en hopen op het beste. Zijn vannacht niet veel gegroeid overigens, ik twijfel of ik wat bloeihaartjes zie of dat het gewoon uitlopers zijn. Nog niet zo boeiend, staan net een ruime week op 12/12. Mijn vraag uit het vorige verslag is daarmee wel beantwoord, ze gaan niet sneller in bloei als je ze langer laat voorgroeien. Ik hoop dat de koude geen problemen gaat geven.

    Vandaag maar 1 foto, zoveel is er niet veranderd.

    IMG_3383.jpeg jd.jpeg
    Lopend Verslag

    Comment


      967989534.jpg De luchtontvochtiger die ik had was me te langzaam dus heb nu een versie gekocht met koelmiddel. Deze is minder afhankelijk van de temperatuur en zou in theorie ook veel sneller moeten ontvochtigen (20l per 24 uur i.p.v. 1). Ik heb hem net precies geplaatst dus zal vanavond zien of het resultaat heeft. Bijkomend voordeel van dit apparaat is dat het de temperatuur met 2 graden verhoogt als er vocht in de lucht zit (eigenschap van een condensor ontvochtiger). Indien mogelijk plaats ik het apparaat in de kast, maar dan moet het natuurlijk wel passen (links achterin is wat ruimte maar ik vraag me af of de uitblaasopening dan geen probleem veroorzaakt en vooral hoe ik hem daar in ga krijgen, wellicht dat ik 1 Blackberry nog uit de tent kan krijgen. Gelukkig kan deze op een afvoer aangesloten worden dus hoef hem dan niet steeds leeg te halen.
      Last edited by Voor het eerst; 29 January 2020, 18:41.
      Lopend Verslag

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Ja eigenlijk best wel. Max 360W.

      • kroket
        kroket commented
        Editing a comment

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        De beslissing is al gemaakt. Ontvochtiger blijft buiten de kast. Werkt prima, dan maar iets meer stroom.

      Dag 40 (9 dagen 12/12)

      De luchtontvochtiger doet goed zijn werk. Nu 55% in de kast. Dat vind ik acceptabel. Nu heb ik wel wat bladprobleempjes ontdekt die ik niet direct kan plaatsen. Wellicht gewoon wat overvoeding maar helemaal zeker weten doe ik het niet. (Het is maar 1 blaadje maar wel helemaal bovenin..
      IMG_3387.jpeg IMG_3388.jpeg

      Tevens onder de rokjes van de dames gefotografeerd

      IMG_3394.jpeg IMG_3391.jpeg IMG_3393.jpeg IMG_3395.jpeg
      Lopend Verslag

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Ik kan er ook niet echt de vinger op leggen. Ze zuipen momenteel als gekken, lijken het verder prima te doen en afgezien van dat ene rare blad is er eigenlijk niets vreemds te zien. Misschien een of ander beestje? Verkeerde voedingsverhoudingen? Verbranding heb ik nu ook al een paar keer voorbij zien komen maar eigenlijk is dat uitgesloten omdat dat neem ik aan als eerste gebeurd op de bovenste blaadjes

      • SweetMango
        SweetMango commented
        Editing a comment
        foto 3 lijkt op iets vaags. kwil het haast niet zeggen.. Maar weetje toevallig wat het is?
        Beetje lichte kleur..

        En lijkt op dat die topjes verbrand zijn aan het licht.. Maar dan zouden meer het moeten hebben..

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        ik neem aan dat je met foto 3 de foto van de stam bedoeld. Maar kleur valt in het echt aardig mee. Afgezien dat de stam eruit ziet alsof die ieder moment kan exploderen had ik er eigenlijk niets vreemds aan gezien.

      Op zich gaat alles wel voorspoedig, netje is al aardig vol en de eerste tekenen dat de bloei er aan komt zijn er ook, er worden net als bij vorige rondes veel "topjes" aangemaakt. Opvallend is de grote hoeveelheid lager gelegen topjes die tevoorschijn komen, onder het bladerdek is er vrijwel geen licht meer dus ben benieuwd hoe dat zich ontwikkelt.
      Helaas heb ik ook wat bladeren ontdekt waar ik straks nog even wat foto's van maak die er niet uitzien zoals ik gewend ben. Zou bijna gaan denken dat 2 planten wat te nat staan. De wateropname is nu ook erg hoog, zo'n 5-8 liter per dag. Dit komt ook overeen met wat de luchtontvochtiger weer uit de lucht haalt. Maar voor nu de foto's van gisteravond net na licht aan.

      IMG_3397.jpeg IMG_3396.jpeg

      Dat was voor het binden en buigen...

      En deze foto's erna...
      IMG_3399.jpeg IMG_3398.jpeg IMG_3400.jpeg
      Lopend Verslag

      Comment


        Zou ik beter wat blad wegknippen zodat er wat meer licht door het dek komt of zou het gebrek aan licht onderin zorgen dat de zijscheuten iets meer strekken om ook boven te komen?
        Lopend Verslag

        Comment


        • SweetMango
          SweetMango commented
          Editing a comment
          ik doe dit wel ik maak zo even foto voor je.

          maja ik haal ook de kleine buds weg

        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Geen blad van boven verwijderen.
          Als je blad wil verwijderen is dit wel het moment om aan de onderkant wat te snoeien.
          De onderste 10-15cm van de planten daar wordt het blad al wat geler, en het is wat te vol eigenlijk, dus van onder kun je wel wat snoeien.

          (het bladprobleem hieronder = teveel water bij de wortels, oude schade, kan van meerdere dagen geleden zijn)

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Dan staan de blumats dus inderdaad nog wat te rijk afgesteld, vanavond allemaal maar een kwartslag terug draaien en wat blad van onder verwijderen

        Zoals beloofd... de bladproblemen. Met het maken van de foto's ook nog een stammetje gebroken Deze scheur maar gevuld met kaarsvet

        IMG_3403.jpeg IMG_3402.jpeg IMG_3401.jpeg IMG_3404.jpeg
        Lopend Verslag

        Comment


          Dag 41 (10 dagen 12/12)

          onderin het een en ander weggesnoeid. Geeft aanzienlijk meer licht. Heb het heel bescheiden gedaan en alles onder de 8 cm weggehaald, zou ik verder gaan dan had ik ook wat toppen weg moeten snoeien die bovenin zitten. Achterste plantjes waren nog wel een uitdaging om bij te komen.. ik voel een verbetering voor mijn hok aankomen...

          Omdat iemand vond dat de bladeren wat licht van kleur zijn heb ik daar ook een foto van gemaakt onder daglicht met een gele bic aansteker erop. Ik vind ze niet te licht, zijn in ieder geval stuk donkerder dan vorige rondes.

          maar goed, de foto’s van vandaag:

          image_351841.jpg D9449573-4E27-4DE6-8CF1-055D95F804A6.jpeg 9AE689FD-36BB-4506-A9B2-70DBFC0FAAE3.jpeg B62EC561-4B69-4773-A56A-9FC437339993.jpeg 95405E88-D646-499B-A564-35AF68CC8E39.jpeg A66E1635-D23B-4FB9-837B-CD522CF68C83.jpeg
          Last edited by Voor het eerst; 1 February 2020, 10:01.
          Lopend Verslag

          Comment


          • SweetMango
            SweetMango commented
            Editing a comment
            Blad ziet er mooi groen uit hoor.

          Nu maar hopen dat het verwijderen van die hele grote zonnepanelen niet tot problemen leiden. Moet zeggen dat het het buigen wel een stuk aangenamer maakt. Kan er nu met mijn handen net tussen door, hiervoor moest ik alles van bovenaf regelen. Er zijn nog wel wat plekken die gevuld moeten worden en ik zat me al af te vragen hoe ik dat moest gaan doen. Ik heb nu ook wat binders onderin weggehaald zodat ik met het omleggen niet nog meer takken afbreek. De breuk die ik gisteren liet zien gaat het met een beetje pech niet redden. Hij drukt zo hard onder het net dat ik vermoed dat hij zichzelf kapot drukt. Helaas kan ik hem ook niet meer verplaatsen zonder alles weer los te halen wat tot nog meer stress leidt. Dus afwachten en er het beste van hopen. Jammer, is toch een van de hoofdtoppen...
          Lopend Verslag

          Comment


            662707A9-16E7-454C-BB9C-4ADBAF8DA7BF.jpeg Verwacht wel dat het goed komt hoor.
            Heb zelf een plant die is in het midden gesplits.. doet het ook gewoon zonder problemen.

            Als je bv naar mijn eigen verslag kijkt zie je dat de planten niet veel last hebben van het verwijderen van het blad. Zie alleen maar positieve dingen er voor terug.

            sigpic

            Comment


            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Zo ziet dat er van mij nu dus ook uit (alleen is die nu nog groen en nog niet zoveel "hout"

            9DA4D573-F53B-47BB-ADAE-682E6D601DAC.jpeg 41F1E744-0BD1-4EBD-9212-791BE8B6108A.jpeg 00BA5704-7ED3-403B-8642-17F52DB17DC5.jpeg B82E8D35-377B-4D96-ADFE-93A76AF91F73.jpeg 264FA876-45AD-4DC5-803C-77BC20FEF14C.jpeg Een plant lijkt toch wat droog te staan. Deze iets water gegeven met de gieter. Even aanzien voordat ik de blumat bijstel. Tevens lijkt er een tekort of overschot aan het een of ander te zijn. Er ontwikkelen kleine vlekjes. Misschien dat het komt van het binden onder het net maar heb toch mijn twijfels. 1 van de foto’s is net voor het binden, de rest erna. Ik krijg op mijn mobiel de volgorde niet goed

            Lopend Verslag

            Comment


            • Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              Die vochtdruppeltjes op het blad moet je zien te vermijden door de ventilator iets lager over het bladerdek te laten blazen.
              Dan stijgt de lv, dat klopt, maar op deze manier krijg je op den duur schimmels op het blad

            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              In dit geval komt dat doordat deze plant te droog stond. Deze heb ik met de plantenspuit gisteren iets beneveld en dat hielp voldoende. Maar zo zagen ze er vorige week voordat de luchtontvochtiger had steeds uit ja

            • Takketoelli
              Takketoelli commented
              Editing a comment
              Okiedo

            Ik vermoed dat de rare vlekjes niets met voeding te maken hebben. Ze komen alleen voor bij bladeren die tegen het net aangroeiden. Denk dat ze beschadigen door contact. Net zit nu ook zo goed als vol (met blad weliswaar). Van bloei is nog niet heel veel te zien ondanks dat ze nu toch al 11 dagen 12/12 staan. Heel anders dan de vorige keer dus, toen stonden ze na 6 dagen al echt in de bloei. Ik vind het nu niet erg want ik kan nu wat meer blad weghalen waar toppen voor in de plaats kunnen groeien (ik buig de bladeren onder het net en de toppen mogen erboven). Daardoor zie ik iedere dag steeds meer topjes en steeds minder blaadjes. Ik denk wel dat ik eind van de week nog wat blad weghaal zodat de toppen iets meer ruimte krijgen. Ik vermoed dat dan ook de meeste groei er wel uit is (momenteel groeien ze nog enorm). Leuke van de scrog is wel dat ik in tegenstelling tot de vorige ronde nu heel goed kan zien dat ze onder 12/12 nog enorm groeien. Dat was bij mijn kerstboompjes minder goed zichtbaar want die werden weliswaar wel steeds voller maar niet hoger. Nu zie ik uitlopers die begin van de week nog op de onderste takken zaten al helemaal boven het net zitten.

            Opvallend is ook de hoeveelheid water die verdampt wordt. Ik haal per dag toch ruim 6,5 liter uit de ontvochtiger. Als ik dan zie dat de blumats er hooguit 7,5 liter per dag inpompen is dat toch wel redelijk (waar blijft die andere liter?? in de planten???). Ik weet nog niet of ik de volgende ronde weer in zulke grote potten doe. De luchtvochtigheid is weliswaar met de ontvochtiger binnen de perken te houden maar echt droog kan ik het niet krijgen (ik krijg hem niet onder de 55%). Nu vermoed ik wel dat de sensor op de ontvochtiger iets afwijkt t.o.v. de sensor in de kast. De sensor op de ontvochtiger geeft steeds 47% aan (bij 55% in de kast). De minimale instelling is 50% of continu (daar staat hij dus op). Dit betekend dat hij de gehele tijd de volle 360W verbruikt en dat is natuurlijk wel een beetje kostbaar. Anderzijds vraag ik me af of een extra lamp niet juist voor nog meer verdamping zou zorgen dus de optie om er gewoon nog een 300 watter bij te hangen zie ik ook niet direct. Ik zie ook nog geen tekens dat er ergens licht tekort is dus waarom ook.
            Ik had verwacht dat de planten vanuit de hoeken wel meer naar binnen zouden gaan strekken (licht is daar zichtbaar minder) maar dat valt reuze mee.

            Het wordt dus nu gewoon tijd dat ze lekkere toppen gaan aanmaken, dan heb ik in ieder geval een idee hoe vol of het net nu echt zit. Ik hoop ook de verschillen in belichting terug te kunnen zien. Dus grootste toppen in het midden onder de lamp en naar buiten toe steeds kleinere toppen. Dan zou er in theorie dus een veldje van 60x120 cm optimaal moeten zijn (10-15 centimeter uit de randen van de kast op de lengte zou dus iets minder mogen zijn).
            Lopend Verslag

            Comment


            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Ja... de bloeiperiode is echt heel saai. Maar ook tot nog toe wel gemakkelijk omdat je niet veel hoeft te doen.

            • SweetMango
              SweetMango commented
              Editing a comment
              Bedoel je een echte blad. Of bedoel je een scheut ? Daa nu wel mijn grooste vraag.

            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Ik zal je niet langer in spanning houden. Ik bedoel een scheut vermoed ik. Een stengeltje van onder de stam met daaraan meerdere bladeren en 1 klein topje

            Nu heel veel verandert er momenteel niet afgezien van de waterbehoefte. Wat me opgevallen is is dat er om de blumats veel wortels verschijnen... de wortels zoeken het water dus wel op. Wellicht net iets te droog? Aan de planten is echter niets bijzonders te zien dus laat het maar even voor wat het is. Verder is het nu zo dat ik 's avonds net nadat het licht is aangegaan begin te binden en dan 's morgens net voordat het licht uitgaat even zaken als watervoorraad etc. controleer.. Wat leuk is om te zien is hoe iedere keer al je werk "ongedaan" gemaakt lijkt. Alles wat je er 's avonds onder gebogen hebt staat 's morgens weer fier overeind. Tevens zie ik dat topjes die onderin gevormd worden enorm strekken om maar zo snel mogelijk boven te komen, eenmaal daar aangekomen lijken ze wat meer rust te pakken. Dit levert een van onder redelijk vreemde plant op met weinig blad en vooral hele lange stengels.. Ach kan ik eindelijk eens proberen om een Thai stick te maken. Maar goed, genoeg geluld... hierbij de foto's

            Volledig overzicht: IMG_3430.jpeg
            Wortels bij Blumats: IMG_3429.jpeg

            Redelijk gelijk nog allemaal: IMG_3432.jpeg

            En zoals gezegd kale bedoening onder het dek: IMG_3433.jpeg

            Vrijwel geen plaats meer dus laat nu maar bloeien.... IMG_3431.jpeg

            Lopend Verslag

            Comment


            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Volgens mij is die powerplant een leuke voor buiten als je van hele hoge planten houd. Ik blijf dat ding maar in rondjes leggen, niet normaal hoe hard dat ding groeit. De Critical begint ook aardig mee te doen maar blijft behoorlijk compact. De Blackberrys vind ik eigenlijk de mooiste planten. Lekker breed en lekker vol. De geur van het geheel is heerlijk, als ik stammetjes wrijf heb ik een lichte voorkeur voor de Blackberry of powerplant. Je kan merken dat de bloei er aan komt. De geur wordt nu met de dag sterker.
              Last edited by Voor het eerst; 3 February 2020, 09:09.

            • Jamzieman
              Jamzieman commented
              Editing a comment
              dat veldje ligt idd goed vol.
              Gaat rijkelijk gevuld worden met overheerlijke toppen.
              Ik blijf volgen.

            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Ja ik vind het ergens nog wel een beetje eng allemaal. Ik vergeet vaak dat het gewoon onkruid is en dat ze echt wel tegen een stootje kunnen maar als er bij het buigen dan weer een tak "knak" zegt schrik en baal ik toch weer. Zijn het meestal wel de stammen van bladeren die knakken maar toch. Wat ik me ook afvraag, de stammen die al boven waren zijn allemaal zo'n halve centimeter dik. Dat is ruim voldoende om een flinke top te dragen. Maar de nieuwkomers met extreme strek zijn slechts 1-2 mm dik en hangen al door op het gewicht van de eigen bladeren. Nu liggen die straks wel op het net maar vraag me toch af of dat goed gaat komen. Lijken mij nu nog veel te dun om wat voor top dan ook te dragen.
              Qua aantal vakjes heb ik nu ongeveer 70 vakjes gevuld met een topje. Er zijn 352 vakjes . Mijn uitgangspunt was circa 80 gevulde vakjes. Dus denk dat dat nog wel goedkomt gezien de topjes die nog onderweg zijn. Nu vraag ik mij af, als de groei er helemaal uit is dan de rest gewoon wegknippen? En de bladeren, mogen die onder het net blijven zodat alleen de toppen doorsteken? Of zou er dan te weinig licht op komen? En is het belangrijk dat de onderlinge afstand ongeveer gelijk is? Ik heb in theorie 4,4 vakje per top wat er in de praktijk op neerkomt dat er zometeen een ruimte is van 0,01 M2 per top. Dat lijkt me voldoende maar als het er onverhoopt toch meer worden dan 80 gewoon de beste selecteren of maar zien waar het schip strandt?
              Last edited by Voor het eerst; 3 February 2020, 10:10.

            sigpic

            Comment


            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Eigenlijk is het belangrijkste wat ik hieruit opmaak dat ik gewoon te moeilijk denk (heb ik vaker last van). Keep it simpel dus en gewoon doorgaan. De knaktak leeft nog wel en zie nog geen verkleuringen dus zal wel goed gaan. Is wel al een beste scheur geworden

            • SweetMango
              SweetMango commented
              Editing a comment
              Yup.
              Niet lullig bedoeld.

              Je bent lekker bezig ga zo door.

            "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
            "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
            "Ajeto" - Buurman en Buurman

            Comment


              Waar de Blumat druppelt wordt vanzelf een bergje wortels gevormd.

              De plant zorgt er zelf voor dat zij dadelijk alle toppen kan dragen, in de natuur staat er ook niemand naast om een handje te helpen

              Gaat prima zo, wat je doet moet je vooral blijven doen !
              Een dag zonder wiet kent Flip niet.

              Comment


              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                Mijn grootste probleem is dat ik graag advies opvolg van mensen met ervaring ipv boekenkennis. Als er dan meerdere personen reageren die in mijn ogen een paar hele mooie rondes hebben neergezet of echt lastige problemen toch zelf verholpen hebben (al dan niet met hulp van het forum) dan pas ik die adviezen graag toe. Soms botsen die adviezen met elkaar en dan ga ik kijken naar wat ik vermoed wat de beste manier is. Daardoor ga ik soms te diep in de stof zitten en maak het veel te ingewikkeld. Mede om die reden koos ik nu voor biotabs ipv met de hand voeden. Dan kan ik er in principe niet te veel aan doen. Zelfde idee met blumats. De airpots waren dan weer een logisch gevolg na een artikel hier op het forum met betrekking op wortels

              • Takketoelli
                Takketoelli commented
                Editing a comment
            Bezig...
            X