Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LR2's Rommeltopic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: LR2's Rommeltopic

Orchideeën zijn nogal pittige planten. Maar het is ook een erg ruime familie van planten. Je hebt bijvoorbeeld weide-orchideen (of ze echt zo heten weet ik niet, maar ze komen voor in weilanden) die moeten ontzettend hard groeien om gras en andere weideplanten in te halen. Die zullen dus ook veel makkelijker en sneller ontkiemen dan een andere soort. Ook de groeisnelheid is hoog, en bloei kan je na een jaar wel verwachten.
    De boomorchideeën, zoals degene die we voor het raam plaatsen, en die in vrijwel elke supermarkt te koop zijn, die kunnen er enkele jaren over doen om te ontkiemen. Boomorchideeën zijn nog lastiger omdat ze bizarre wortelsystemen hebben, vrijwel 80% van alle tropische orchideeën zijn afhankelijk van schimmels en bacteriën. Daar komt nog eens bij dat bijna de helft geen 'echte' wortels kan maken, ze houden zich vast met die typische worsten-wortels die niet of nauwelijks vertakken. Zomaar in de grond zetten, zorgt dan vaak voor rot en pas maanden later voor een spontane dood. Vaak lukt het ontkiemen 'in vitro' (in een bakje) dus wel, maar overleven ze de verplaatsing naar de buitenwereld niet. De planten die in de winkel staan, zijn voor het grootste gedeelte allemaal uit stekjes verkregen. Begrijpelijk, want vanuit zaad duurt het ongeveer 6 jaar voordat er bloemzetting ontstaat. En dan vaak ook maar een enkele keer per jaar. Dat is als bloemenkweker niet rendabel, maar het zal vast gebeuren bij de grote jongens die wat marge hebben.
    De oude Japanners waren zo slim om nieuwe zaden te laten kiemen op de wortels van oude planten, zodra die zaailingen direct in contact kwamen met die schimmels en bacteriën. Alsnog is het slagingspercentage laag.

Inmiddels kan het met huis- tuin en keukenmiddelen ook wel aardig. Maar hierbij speelt vooral die steriliteit een belangrijke rol. Een zaadje doet er soms een jaar over om te kiemen, terwijl een schimmel - zelfs met breedspectrum antibiotica - in een week het hele medium kan opvreten, met daarbij het zaadje als meest voedzame maaltijd. Dat is wat ik hier thuis ook terug zie; ongeveer 1/4 van alle zaden kreeg ik onvoldoende ontsmet, met als gevolg dat het hele bakje in de kliko kon.
    Zomaar in de potgrond knikkeren, dat kan alleen met weide orchideeën. En nog best succesvol eigenlijk, het kiemingspercentage ligt rond 70%. Daadwerkelijke overleving op ongeveer 50%. Toch zit ik liever bij de 100% en vandaar dat ik het in plastic steriele potjes doe. Niet om de laatste reden omdat ze letterlijk in een dag worden kaalgevreten door spint, trips en bladluis.
    Toch blijft het zo, dat het ene soortje in een dag een wortel heeft, en de ander na 2 maanden nog niet. In wat oudere potjes met potgrond, komen nu zaailingen op van ongeveer 6 maanden geleden.

Een van de belangrijkere dingen bij orchideeen uit de fles, is een goed medium (agar + voeding + geactiveerde koolstof + bananenpuree of kokosmelk) en een goede hormoonbalans. Gibberilic acid (GA3 of GA6) wilt vaak helpen met het kiemen. Het is het hoofdingrediënt van bijvoorbeeld ook palmzadenkiemer. Een hormoon dat veel met 'levenscycli' te maken heeft, want het helpt zowel bij het kiemen, als bij het aanzetten van de bloei.
    Ik vermoed dat bananenpuree, naast bron van kalium, ook aardig wat ethyleen uitscheidt, waardoor zaden ook het idee krijgen dat het 't natte seizoen is, wat ook de kieming stimuleert.
    Dat ethyleen gas, is ook de reden waarom rotte bananen een fruitmand in enkele dagen kunnen verpesten.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

DSCF8815.jpg
      Voor de mensen die niet geloven dat mannelijke planten herma kunnen worden..
      DSCF8811.jpg
      De plant had voorheen enkel mannelijke geslachtsdelen.
      DSCF8820.jpg
      Flinke stress, zorgt dan hiervoor.
      DSCF8821.jpg
      De punisher #2 gaat gestaag door.
      DSCF8822.jpg
      Ik mocht de boel nog eens goed ontsmetten na een schimmeluitbraak. Dood blad is de ideale voedingsbodem. Dat bleek.. De schoonmaak heeft wel het plantmateriaal beschadigd.
      DSCF8823.jpg
      Duidelijk kleurverschil met de vorige post.
      DSCF8825.jpg
      Mandarijn barst uit haar voegen, ik kan de LV gaan verlagen, en dan schiet ze wortel. De plant/stek is er klaar voor in ieder geval.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

dus een mannetje kan ook wiet produceren na stress? hmm gek wel is dat goed voor zaad te maken?

Comment

Wat voor water geef je zo,n huis tuin en keuken orchidee eigenlijk het best LR2, mijn vriendin geeft altijd bronwater uit een fles en ze worden gemiddeld drie jaar wat ik al heel oud vind maar kan het nog beter? geinig dat mannetje wat vrouwelijke bloemen geeft dat zie je niet overal, thx weer voor de info.

Comment

Als ik dit topic lees wat ik nu voor de tweede keer gedaan heb op me vrije dag.

dan voel ik me echt zo amateur en noob.

ECHT SUPER TOFFE FOTO's en Geniale uitleg
            sigpic
            LED there be light

Comment

dus een mannetje kan ook wiet produceren na stress? hmm gek wel is dat goed voor zaad te maken?
              Ik heb het voor de gein weleens gedaan.. Daar kwam gehominiseerd zaad uit voort; enkel mannen.
              Praktisch heb je er weinig aan, wetenschappelijk is het bizar.
              Mannen maken trouwens te weinig THC en andere stoffen om de moeite waard te zijn, dus echt wiet oogsten zal weinig opleveren.

Wat voor water geef je zo,n huis tuin en keuken orchidee eigenlijk het best LR2, mijn vriendin geeft altijd bronwater uit een fles en ze worden gemiddeld drie jaar wat ik al heel oud vind maar kan het nog beter? geinig dat mannetje wat vrouwelijke bloemen geeft dat zie je niet overal, thx weer voor de info.
              Ik ben geen orchidee-held, een bevriende dame uit Zuid Amerika wel. In bronwater zitten veel zouten die een orchidee nooit te vreten krijgt in de natuur. Die beesten leven in bomen, en daar komen kalk, magnesium en natrium niet zomaar uit de lucht vallen.. Hooguit een keer als er een vogel op schijt. Ik merk dat ze het hier beter doen met regenwater, en zo eens in de maand een keer een scheutje water met een lepeltje honing en bio-voeding. Op een gegeven moment raken ze dan zo opgefokt dat ze zelfs suikers door het blad naar buiten gaan duwen, omdat ze die simpelweg teveel aanmaken om op te gebruiken. Dan - of wanneer je wilt - is het tijd voor een droge periode (van nature hebben ze een droog seizoen en regenseizoen) van een maandje of anderhalf. Dan is een kopje water genoeg voor die hele tijd. Daarna weer even flink bevochtigen en als het goed is gaan ze dan opnieuw in bloei. We hebben er hier een paar in huis staan die toch al 15 jaar bloem geven.
              Maar het kan goed zijn dat ze een jaartje niet willen. Omdat ze toch geen ruimte nodig hebben, en nauwelijks aarde om in te staan, heb ik ergens een vensterbank in huis ramvol gezet met 'afdankertjes'. Als er daarvan eentje uitschiet met bloemen, dan komt die in de tentoonstelling voor de goede ramen. De rest blijft lekker staan.
              Een keer goed onder de douche zetten, of onderdompelen in water doet ze ook ontzettend goed. Daarna wel effe rustig met water, want rot doet ook orchideeën aan.

@Kanon: Leuk dat ik je iets bij kan leren!

Comment

Nu we het toch over orchideeën hebben LR2, wanneer snoei je die en hoever etc., weet jij dat?
                Ik had vorige jaar een pracntige die ik simpel verwende en deze maakte steeds nieuwe bloemen aan tot eind vorig jaar, ik wilde hem terug snoeien of wat dan ook maar de vrouw vond het maar een zielig hoopje hout en heeft hem weggegooid
                Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michevan View Post
                  Nu we het toch over orchideeën hebben LR2, wanneer snoei je die en hoever etc., weet jij dat?
                  Ik had vorige jaar een pracntige die ik simpel verwende en deze maakte steeds nieuwe bloemen aan tot eind vorig jaar, ik wilde hem terug snoeien of wat dan ook maar de vrouw vond het maar een zielig hoopje hout en heeft hem weggegooid
                  Je moet niet alles doen heh wat kut hola zegt, soms moet je ook gewoon denken neeeeeeeeeeeee echt niet.

sigpic
                  LED there be light

Comment

Zeg ik letterlijk dit:
                    Ik ben geen orchidee-held
                    En dan krijg ik vragen over orchideeën! Ha!
                    Snoeien doe ik aan de basis, maar uitgebloeide stengels kunnen weer nieuwe bloemen zetten. Dus de vraag blijft of je überhaupt wilt snoeien. Een uitloper (geheel nieuwe plant) kun je gewoon afknippen, die groeien vaak aan een stengeltje.
                    Bloemstelen na de bloei knip ik gewoon af, en dan een maand of 3 later komt er een nieuwe bloemsteel uit de kern van de plant. Maar dat kan effe duren.

Aan de andere kant: een verse orchidee kost nog geen vijf euro, is het die moeite waard? Ik vind van niet.. 't is dat mijn moeke ze leuk vind, anders zou ik ze ook weg doen.
                    De orchideetjes die ik zelf kweek, zijn niet in de winkel te krijgen.. Anders zou ik die niet eens willen hebben, dan is het speciale eraf.

Comment

Dank je wel, Ik vind je toch een echte orchidee held hahahahahahaha
                      Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!

Comment

nog een vraagje lr2, heeft je werk ook met planten en alles te maken of is het echt enkel puur hobby?

Comment

Dat hangt er een beetje van af hoe je 'en alles' definieert.
                          Ik ben bezig met (bijna) alles wat leeft, en hoe je daar invloed op uit kunt oefenen. Maar ook bijvoorbeeld hoe je medicijnen, antibiotica of voedings-/smaakstoffen kunt winnen uit bepaalde organismen. Het gist van kersenbier bijvoorbeeld, maakt soms de kersensmaak zelf, dan hoef je geen kersen meer toe te voegen. Dat maakt zo'n biertje ongeveer 25% goedkoper om te produceren. Als we bijvoorbeeld het stukje DNA dat codeert voor de citrussmaak van wiet kopiëren naar zo'n gist, dan kun je citroenbier maken. Voor je Corona of desperados hoef je dan geen schijfje citroen meer toe te voegen. Dat soort dingen vind ik leuk. Vooralsnog is dat veel hobby, veel studie en weinig werk.
                          Over 'n jaartje of twee voornamelijk werk hoop ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                            Dat hangt er een beetje van af hoe je 'en alles' definieert.
                            Ik ben bezig met (bijna) alles wat leeft, en hoe je daar invloed op uit kunt oefenen. Maar ook bijvoorbeeld hoe je medicijnen, antibiotica of voedings-/smaakstoffen kunt winnen uit bepaalde organismen. Het gist van kersenbier bijvoorbeeld, maakt soms de kersensmaak zelf, dan hoef je geen kersen meer toe te voegen. Dat maakt zo'n biertje ongeveer 25% goedkoper om te produceren. Als we bijvoorbeeld het stukje DNA dat codeert voor de citrussmaak van wiet kopiëren naar zo'n gist, dan kun je citroenbier maken. Voor je Corona of desperados hoef je dan geen schijfje citroen meer toe te voegen. Dat soort dingen vind ik leuk. Vooralsnog is dat veel hobby, veel studie en weinig werk.
                            Over 'n jaartje of twee voornamelijk werk hoop ik
                            Mensen met een passie voor iets altijd +1 van mij

GOED BEZIG
                            sigpic
                            LED there be light

Comment

ja jij weet over alles wel wat dus dat bedoel ik met alles en nice, ja je weet echt veel vind ik en moet lukken daar je werk van maken er zijn er niet veel zoals jij denk ik en hahah ik dacht eerst dat je een prof aan de unief ofzo was haha

Comment

Alles beschimmeld; ik had er een weekje, nee laten we eerlijk zijn, drie weken.. geen zin in.
                                Elke keer alles ontsmetten, weer 2-3 uur bezig zijn met een enkel plantje verplaatsen van het ene naar het andere potje.
                                In de hoop dat er een bud sport zou optreden.. Nou die hoop leeft nog steeds, maar niet meer 'in vitro'. Daar is de plant gewoon te oud voor. Ze is zo netjes een symbiotische relatie aangegaan dan het niet meer bacterie- en schimmelvrij te krijgen is.
                                Soms moet je dat gewoon toegeven. Dan kun je 4 jaar doorwerken tot je iets steriels bereikt hebt, of gewoon opgeven.

Wat blijft er dan over?
                                - Autoflowers in een te klein potje.
                                Die laat ik lekker staan. Ze lijken het op te willen geven, maar daar ben ik het niet mee eens. Deze week een keer overpotten.
                                - Orchideetjes
                                Die gaan wel lekker. Sommige zijn ook flink beschimmeld, had ik ook effe geen zin in (dat betekent namelijk wéér 2-3 uur werk).

Dit topic gaat dan denk ik weer even op pauze, totdat er wat te melden valt. We gaan verder in het buitenjournaal.

Comment

Bezig...
                                X