Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Onbekede reden vergeling bladeren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Ik handel ze even af, per puntje.
    Merktrouw zijn, dat is iets persoonlijks.

    Ten eerste: we weten allemaal dat aarde variabel is, en geen stabiele pH kent omdat er een wisselwerking ontstaat. Het bufferende effect van aarde is daarom juist zo aangenaam; er is ruimte om foutjes te maken omdat de aarde de pH stabiliseert. Omdat enzymen opgebouwd zijn uit proteinen, kan hun werking ontzettend beinvloed worden door de lokale pH. Daarnaast scheidt de plant zuren uit in de rhizosfeer, waardoor het enzym wellicht helemaal niet kan werken zodra het in de buurt van de wortels komt.

    Zelf te testen: Leg een kippen ei in azijn voor een tijd; het zal daarna wit en gestold zijn. Bewijs dat eiwitten onherstelbaar veranderen bij een veranderde pH. Ceviche, een mediterraanse bereidingswijze, berust precies op dat principe: Eten "koken" zonder warmte, maar met zuur.

    Ten tweede: jawel, het is wel zo dat enzymen niets doen onder hun werkingstemperatuur of boven hun werkingstemperatuur. Google even naar optimal enzyme activity en je ziet dat de temperatuur redelijk nauw komt. Hetzelfde zien we met koken; kook een ei, en koel het daarna af, het verandert niet terug in een transparante vloeistof, het blijft wit. Temperatuur heeft vernietigende effecten op eiwitten. Nogmaals: enzymen zijn eiwitten.

    Ten derde: cofactoren voor enzymen zijn chemisch specifiek, dat wilt zeggen: zonder de cofactor die hoort bij het enzym, werkt het enzym niet. Voor cellulase is dat Magnesium, en niets anders. Zoals in onze hemoglobine Fe (ijzer) zit, en niets anders. Je kunt ze niet zomaar vervangen 'omdat je dat zelf wilt'. Dat is een biochemische wetmatigheid. Daarbij komt dat andere metalen, zoals die in de oplossing zitten, vernietigend kunnen werken op een enzym.

    Ten vierde: nee. Het bodemleven onderhoud zichzelf. Misschien niet het bodemleven wat de plant prefereert, maar bodemleven kan zonder hulp van de mens prima floreren. Dan maak je de fout door te zeggen dat in enzymen (dat zijn eiwitten/proteinen) micro-organismen zitten.. Da's nogal onmogelijk. Micro-organismen maken zelf enzymen en scheiden die soms uit, maar andersom is echt veruit onmogelijk; er zijn niet eens eiwitten groot genoeg om micro-organismen in te proppen. We hebben het hier over een formaatverschil van een miljoenvoud.

    Ten vijfde: jawel, altijd. Ook dat is een biochemisch feit. Of de plant het niet op kan nemen, of om andere reden geen stikstof krijgt, het gele blad is een reactie op stikstoftekort in het blad. Dode wortelcellen blokkeren niets; de plant is vernuftig genoeg om met haarwortels te werken. Ook dat zou ik eens nazoeken als ik jou was. Niets in de plant gaat zomaar dood, en oude bomen met veel oude cellen zouden opeens minder goed moeten presteren als je gelijk zou hebben. Het tegendeel blijkt echter waar.

    Ten zesde: ik zeg juist dat het goed is, en niet slecht. Hesi verklaart dat het slecht is.

    Ten zevende: Je kunt wel willen dat enkel de dode cellen aangevreten worden, maar het enzym heeft daar lak aan. Die vreet alle cellulose die het tegenkomt, levend EN dood. Dat gegeven wordt handig gebruikt in laboratoria waar men plantencellen wilt laten versmelten (protoplast fusie bijvoorbeeld) waarbij levende cellen door trichoderma-enzymen worden ontdaan van hun cellulosestructuur. Enzymen maken geen zuurstof vrij in dit geval. Het bodemleven een punch geven met zuurstof, is vreemd. Bodemleven bestaat voor ongeveer de helft uit organismen die dood gaan door zuurstof. Zogenaamde anaerobe micro-organismen. Zie hieronder voor meer..

    Mg zit niet in elke bloeivoeding. De meeste bloeivoedingen bestaan uit Kalium (K) en Fosfor (P). Wellicht dat er uitzonderingen zijn; er zijn voldoende varianten met eigen recepten. Goed, weer het omkeerstukje van enzymen en micro-organismen.. Katalyseren kan een enzym inderdaad, dat is zijn functie. Maar micro-organismen maken zelf ook enzymen, die hebben geen katalysator nodig. Trichoderma leeft immers in elke bodem en op elke plant, en is constant bezig met je plant te helpen. Extra zuurstof is goed voor de plant, niet voor het bodemleven. Er zijn diverse studies die aantonen dat het bodemleven kapot gaat wanneer men de boel omspit.

    Wat ik daar zeg, is dat ik graag zou zien of de HESI mix echt werkt, en of iemand dat wilt bewijzen door een sateprikker af te laten breken. Dat kan door hem in de fles te hangen, of, nog beter zelfs: door hem in je water-oplossing te leggen. Zou het echt werken, dan zien we daar afbraak. Zien we dat niet? Dan hebben we te maken met een fles sporenelementen gemengd met een dosis bullshit.
    Sporenelementen geven planten ook de nodige vitaliteit terug, en verklaren alle reacties die je zo geweldig beschrijft. Zoek eens na waarom pokon eenzelfde product - zonder enzymen - 'groenblijver' noemt. Dat zou toch niet zijn.. Omdat planten er groen door blijven?!

    Daarnaast is een pot een beperkte ruimte. In de volle grond is het niet enkel het bodemleven, maar ook de mogelijkheid van de plant om van ver weg voedingsstoffen op te halen. Een plant kan in de volle grond 'op zoek' naar bronnen, in een pot niet. Afbraak van organisch materiaal in je potgrond zorgt voor inklinking, wat een zuurstofgebrek tot gevolg heeft. Dat rijmt niet met wat hesi zegt.

    Nogmaals: het zijn de sporenelementen die het effect veroorzaken, niet de enzymen. Dat is een gimmick.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #17
      Nen bak duvel dat de combinatie van bloeivoeding, booster en enzymen de vergeling alleen nog maar zal doen verergeren. Het feit organisch, dat je zegt dat je bij elke watergift enzymes toevoegt wilt zeggen dat je er de werking niet van snapt. Je weet verder niet of er hier gebruik wordt gemaakt van minerale of biologische voeding. Heel uw theorie is gebaseerd op de biologische, een terra lijn zou dat niet eens nodig hebben. Dat bodemleven activeren doe je niet met enzymen maar met mycorriza bv. Dat zou ook weken duren, weken waarin uw bloeivoeding en booster niet wordt opgenomen, maar opstapelt in de bodem.

      Ik kweek ondertussen ook al lang genoeg om te weten dat perliet bv geen enkele relevante functie heeft, het vervuilt alleen maar mijn tuin als ik de potten daar leeg kap. Wat boeit het dat die grond zwart ziet?

      Grappig dat je je de vraag stelt wat bijvoeden voor zin heeft als er niks kan worden opgenomen, gevolgd door de tip om bij te voeden met bloeivoeding en booster. Als je iets zou moeten bijvoeden hier als je er vanuit gaat dat de plant een tekort heeft is het groeivoeding. Je kan ook niet vaststellen of een plant een tekort heeft aan bloeivoeding. Als alle bladeren mooi groen zien heb je niet eens bloevoeding nodig op deze moment.

      Vergeling door tekort zet zich doorgaans zo snel niet door en begint langzaamaan vanonder naar boven. De vergeling die zich wel zo snel doorzet is die dat veroorzaakt wordt door een te natte bodem en dat houd je niet tegen met enzymen. Wat meerdere leden al dachten en ik ook. Ts denkt van niet, maar het is niet omdat die nu niet te nat staat dat ze vorige week niet te nat stond en dat kan al genoeg zijn in dit stadium.

      Comment


        #18
        Organisch als je plant niets opneemt waarom dan bloeivoeding, booster en enzymen.
        En met universele aarde is het wel lastiger kweken.

        Comment


          #19
          Groeivoeding aan een bloeiende plant en dan fluffy wiet hebben zeker? NOOIT groeivoeding geven aan planten in volle bloei. Ik ken ook wat van telen maar kan me vergissen. Ik kom er later op terug.

          toch wil ik nog zeggen dat je beter wel perliet toevoegt omdat het de bodem luchtig houdt en deze minder snel uitdroogt.

          normaal mag je maar maximaal 2x per week enzymen geven. Dat is in mijn geval iedere voedingsbeurt.
          Last edited by Organisch; 30 September 2017, 12:04.

          Comment


            #20
            Ik heb de enzymen (van plagron) besteld. Na het weekend zal ik het binnenkrijgen. Dan zal ik de enzymen toevoegen samen met bloeivoeding.

            Over een paar dagen kan ik dus meer vertellen!

            Comment


              #21
              In een optimale omgeving waarin enzymen hun werk doen blijft dat enzym bestaan nadat het zijn werk gedaan heeft. Dus als gij in staat zijt van het met elke watergift mee te geven dan doet het zijn werk niet. Wat lr2 je probeert duidelijk te maken wat wel werkt dat dat die spoorelementen zijn. Maar ook daar twijfel ik aan want ook daar is 2-3 keer per ronde genoeg.
              Perliet doet geen hol. De grond droogt even snel uit met of zonder. Wat wel werkt in zo'n geval is wat coco's. Op de rest ga ik niet eens in, mijn planten beweren het tegendeel en die hebben altijd gelijk.

              Ik zou het echt niet doen kleindarvey, echt niet. Die vergeling ga je niet meer tegen houden en zeker niet met extra bloeivoeding. Wanneer ben je gestopt met groeivoeding of kregen ze die nog mee? Kan je je ec meten?

              Comment


                #22
                Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post

                Ik handel ze even af, per puntje.
                Merktrouw zijn, dat is iets persoonlijks.

                Ten eerste: we weten allemaal dat aarde variabel is, en geen stabiele pH kent omdat er een wisselwerking ontstaat. Het bufferende effect van aarde is daarom juist zo aangenaam; er is ruimte om foutjes te maken omdat de aarde de pH stabiliseert. Omdat enzymen opgebouwd zijn uit proteinen, kan hun werking ontzettend beinvloed worden door de lokale pH. Daarnaast scheidt de plant zuren uit in de rhizosfeer, waardoor het enzym wellicht helemaal niet kan werken zodra het in de buurt van de wortels komt.

                Zelf te testen: Leg een kippen ei in azijn voor een tijd; het zal daarna wit en gestold zijn. Bewijs dat eiwitten onherstelbaar veranderen bij een veranderde pH. Ceviche, een mediterraanse bereidingswijze, berust precies op dat principe: Eten "koken" zonder warmte, maar met zuur.

                Ten tweede: jawel, het is wel zo dat enzymen niets doen onder hun werkingstemperatuur of boven hun werkingstemperatuur. Google even naar optimal enzyme activity en je ziet dat de temperatuur redelijk nauw komt. Hetzelfde zien we met koken; kook een ei, en koel het daarna af, het verandert niet terug in een transparante vloeistof, het blijft wit. Temperatuur heeft vernietigende effecten op eiwitten. Nogmaals: enzymen zijn eiwitten.

                Ten derde: cofactoren voor enzymen zijn chemisch specifiek, dat wilt zeggen: zonder de cofactor die hoort bij het enzym, werkt het enzym niet. Voor cellulase is dat Magnesium, en niets anders. Zoals in onze hemoglobine Fe (ijzer) zit, en niets anders. Je kunt ze niet zomaar vervangen 'omdat je dat zelf wilt'. Dat is een biochemische wetmatigheid. Daarbij komt dat andere metalen, zoals die in de oplossing zitten, vernietigend kunnen werken op een enzym.

                Ten vierde: nee. Het bodemleven onderhoud zichzelf. Misschien niet het bodemleven wat de plant prefereert, maar bodemleven kan zonder hulp van de mens prima floreren. Dan maak je de fout door te zeggen dat in enzymen (dat zijn eiwitten/proteinen) micro-organismen zitten.. Da's nogal onmogelijk. Micro-organismen maken zelf enzymen en scheiden die soms uit, maar andersom is echt veruit onmogelijk; er zijn niet eens eiwitten groot genoeg om micro-organismen in te proppen. We hebben het hier over een formaatverschil van een miljoenvoud.

                Ten vijfde: jawel, altijd. Ook dat is een biochemisch feit. Of de plant het niet op kan nemen, of om andere reden geen stikstof krijgt, het gele blad is een reactie op stikstoftekort in het blad. Dode wortelcellen blokkeren niets; de plant is vernuftig genoeg om met haarwortels te werken. Ook dat zou ik eens nazoeken als ik jou was. Niets in de plant gaat zomaar dood, en oude bomen met veel oude cellen zouden opeens minder goed moeten presteren als je gelijk zou hebben. Het tegendeel blijkt echter waar.

                Ten zesde: ik zeg juist dat het goed is, en niet slecht. Hesi verklaart dat het slecht is.

                Ten zevende: Je kunt wel willen dat enkel de dode cellen aangevreten worden, maar het enzym heeft daar lak aan. Die vreet alle cellulose die het tegenkomt, levend EN dood. Dat gegeven wordt handig gebruikt in laboratoria waar men plantencellen wilt laten versmelten (protoplast fusie bijvoorbeeld) waarbij levende cellen door trichoderma-enzymen worden ontdaan van hun cellulosestructuur. Enzymen maken geen zuurstof vrij in dit geval. Het bodemleven een punch geven met zuurstof, is vreemd. Bodemleven bestaat voor ongeveer de helft uit organismen die dood gaan door zuurstof. Zogenaamde anaerobe micro-organismen. Zie hieronder voor meer..

                Mg zit niet in elke bloeivoeding. De meeste bloeivoedingen bestaan uit Kalium (K) en Fosfor (P). Wellicht dat er uitzonderingen zijn; er zijn voldoende varianten met eigen recepten. Goed, weer het omkeerstukje van enzymen en micro-organismen.. Katalyseren kan een enzym inderdaad, dat is zijn functie. Maar micro-organismen maken zelf ook enzymen, die hebben geen katalysator nodig. Trichoderma leeft immers in elke bodem en op elke plant, en is constant bezig met je plant te helpen. Extra zuurstof is goed voor de plant, niet voor het bodemleven. Er zijn diverse studies die aantonen dat het bodemleven kapot gaat wanneer men de boel omspit.

                Wat ik daar zeg, is dat ik graag zou zien of de HESI mix echt werkt, en of iemand dat wilt bewijzen door een sateprikker af te laten breken. Dat kan door hem in de fles te hangen, of, nog beter zelfs: door hem in je water-oplossing te leggen. Zou het echt werken, dan zien we daar afbraak. Zien we dat niet? Dan hebben we te maken met een fles sporenelementen gemengd met een dosis bullshit.
                Sporenelementen geven planten ook de nodige vitaliteit terug, en verklaren alle reacties die je zo geweldig beschrijft. Zoek eens na waarom pokon eenzelfde product - zonder enzymen - 'groenblijver' noemt. Dat zou toch niet zijn.. Omdat planten er groen door blijven?!

                Daarnaast is een pot een beperkte ruimte. In de volle grond is het niet enkel het bodemleven, maar ook de mogelijkheid van de plant om van ver weg voedingsstoffen op te halen. Een plant kan in de volle grond 'op zoek' naar bronnen, in een pot niet. Afbraak van organisch materiaal in je potgrond zorgt voor inklinking, wat een zuurstofgebrek tot gevolg heeft. Dat rijmt niet met wat hesi zegt.

                Nogmaals: het zijn de sporenelementen die het effect veroorzaken, niet de enzymen. Dat is een gimmick.

                Comment


                • LR2
                  LR2 commented
                  Editing a comment
                  Zucht.. Ik zie dat je er niets van begrijpt, en dat je er niets van begrepen hebt. Ik raad je aan om jezelf even te onderwijzen in het onderwerp, maar 'dat schiet de discussie niet op'..
                  Lees ook de inhoud van de powerzym nog eens na op hun website; er staat geen enkele basisvoedingsstof in, enkel sporenelementen. Dan zitten we tenminste op een lijn. Op die verpakking staat ook slechts dat er enzymen in zitten, geisoleerd uit trichoderma. Dus levend/dood bodemleven is niet aanwezig in die saus.
                  Je bent ontzettend veel dingen door elkaar aan het halen, ondanks dat ik aangeef dat het anders zit. Daar kunnen we hoog of laag over springen, ik heb zelf in het verleden Trichoderma Viride gebruikt om cellulase uit te isoleren.. Ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb maar goed, een HESI verkoop-praatje is natuurlijk beter dan iemand die het onderwerp daadwerkelijk begrijpt en er voor gestudeerd heeft.
                  Daarom, ik geef het op. Ik heb 't idee dat ik tegen een muur praat, waar geen ruimte is voor andere overtuigingen.

                  Groeivoeding zorgt niet per definitie voor fluffy toppen, dat is voornamelijk een lichtgebrek.
                  Test het alsjeblieft, met papier, of een sateprikker van hout.. Dat zou voldoende moeten zijn.

                #23
                Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                In een optimale omgeving waarin enzymen hun werk doen blijft dat enzym bestaan nadat het zijn werk gedaan heeft. Dus als gij in staat zijt van het met elke watergift mee te geven dan doet het zijn werk niet. Wat lr2 je probeert duidelijk te maken wat wel werkt dat dat die spoorelementen zijn. Maar ook daar twijfel ik aan want ook daar is 2-3 keer per ronde genoeg.
                Perliet doet geen hol. De grond droogt even snel uit met of zonder. Wat wel werkt in zo'n geval is wat coco's. Op de rest ga ik niet eens in, mijn planten beweren het tegendeel en die hebben altijd gelijk.

                Ik zou het echt niet doen kleindarvey, echt niet. Die vergeling ga je niet meer tegen houden en zeker niet met extra bloeivoeding. Wanneer ben je gestopt met groeivoeding of kregen ze die nog mee? Kan je je ec meten?
                Tjah perliet is een persoonlijke keuze zeker? Natuurlijk doet dat geen hol, maar het houdt wel je grond luchtig en daarop triveert microleven. Dat droogt niet evensnel uit omdat het meer water kan opslorpen dan grond. Duh.

                Ik geef 2x per week planten en dat is de maximum dat je Hesi Powerzyme mag geven. Minimaal 1x per week.
                Ik geef die enzymen niet tegen vergeling alleen he. Volgens mij putten mijn substraten nooit uit en blijft dat altijd op evenwicht.
                En dat komt omdat ik regelmatig Powerzyme geef. Die zorgen ervoor dat de goede microorganismes de overhand blijven houden.

                Ik vertrouw toch liever op een voedingslijn met tientallen jaren ervaring die hun voeding samengesteld hebben dan iemand die groeivoeding aanbeveelt hoor :p

                Comment


                  #24
                  Jeetje. Volgens jouw theorie kan je niet kweken op lightmix. Hm. Of steenwol. Hm. Of coco's. Hm.

                  Stikstof zit sowieso in bloeivoeding zeg je. Hm. Ik heb jaren gewerkt met pk13-14 van bio nova. NPK 0-13-14.

                  Wat het kwaad kan van nu bloeivoeding te geven en booster? De helft van de plant ziet geel en dat zal de komende dagen erger worden want er is sowieso een stikstofprobleem, ofwel tekort ofwel blokkade. Geel bladeren doen niet meer aan fotosynsthese. Dus ze verbruikt sowieso al een pak minder voeding. Wat zou je dan extra bloeivoeding of booster gaan toevoegen, de plant heeft de mogelijkheid niet meer om die extra voeding te gebruiken. Het gaat hier ook niet over een tekort aan bloeivoeding in de eerste plaats. Denk logisch na.

                  Comment


                    #25
                    Oorspronkelijk geplaatst door witpen View Post
                    Organisch als je plant niets opneemt waarom dan bloeivoeding, booster en enzymen.
                    En met universele aarde is het wel lastiger kweken.
                    De enzymen gaan schimmels activeren die de dode wortelresten zullen omzetten naar suikers.
                    Dat activeert nieuwe wortelvorming waardoor de wortel zich weer activeert en dus meer zal opnemen.
                    Als ge gewoon een hele voedingslijn volgt heb je zoiets als dit ook niet snel voor. In bijna iedere voedingslijn zitten enzymen. Waarom anti Hesi mensen?
                    Ik snap niet waar Hesi liegt of waar ze fout is? Maar dat zal LR2 nog wel komen uitleggen?

                    Comment


                      #26
                      Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                      Jeetje. Volgens jouw theorie kan je niet kweken op lightmix. Hm. Of steenwol. Hm. Of coco's. Hm.

                      Stikstof zit sowieso in bloeivoeding zeg je. Hm. Ik heb jaren gewerkt met pk13-14 van bio nova. NPK 0-13-14.

                      Wat het kwaad kan van nu bloeivoeding te geven en booster? De helft van de plant ziet geel en dat zal de komende dagen erger worden want er is sowieso een stikstofprobleem, ofwel tekort ofwel blokkade. Geel bladeren doen niet meer aan fotosynsthese. Dus ze verbruikt sowieso al een pak minder voeding. Wat zou je dan extra bloeivoeding of booster gaan toevoegen, de plant heeft de mogelijkheid niet meer om die extra voeding te gebruiken. Het gaat hier ook niet over een tekort aan bloeivoeding in de eerste plaats. Denk logisch na.

                      Comment


                        #27
                        Ik beveel geen groeivoeding aan in dit geval. Ik raad bloeivoeding af en zeg als ze hier iets tekort kwamen dan was het groeivoeding en geen bloeivoeding, daar doe je nu niks meer aan. Het enige wat je kan doen is enkel water geven en waardes meten.

                        Lees het etiket van bio nova pk13-14 en kom dan nog eens zeggen dat het een booster is. Kreeg het mee van urban toen ik voor de eerste keer begon met wiet kweken onder hps en gebruikte dat doorheen de hele bloei.

                        Comment


                          #28
                          Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                          Ik beveel geen groeivoeding aan in dit geval. Ik raad bloeivoeding af en zeg als ze hier iets tekort kwamen dan was het groeivoeding en geen bloeivoeding, daar doe je nu niks meer aan. Het enige wat je kan doen is enkel water geven en waardes meten.

                          Lees het etiket van bio nova pk13-14 en kom dan nog eens zeggen dat het een booster is. Kreeg het mee van urban toen ik voor de eerste keer begon met wiet kweken onder hps en gebruikte dat doorheen de hele bloei.
                          Met welke reden raad jij dan bloeivoeding af?

                          PK 13/14 is dan misschien wel geen booster zoals we dat nu gewoon zijn anno 2017. Het is toch maar voor de tweede fase van de bloei? En dat moet je dan iedere week opdrijven met 2,5 ml.
                          Als je bloeivoeding geeft, geef je net een supplement dat is samengesteld voor bloeiende planten. Maar als je dat al geeft en ze trekken toch leeg, is er toch iets aan de hand?
                          Nuja ik ken de geschiedenis van die plant ook niet en ga maar verder op wat ik van hem lees en zie.
                          Enzymen om uw bodem te heropdoen leven zijn sowieso the way to go.


                          Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                          In een optimale omgeving waarin enzymen hun werk doen blijft dat enzym bestaan nadat het zijn werk gedaan heeft. Dus als gij in staat zijt van het met elke watergift mee te geven dan doet het zijn werk niet. Wat lr2 je probeert duidelijk te maken wat wel werkt dat dat die spoorelementen zijn. Maar ook daar twijfel ik aan want ook daar is 2-3 keer per ronde genoeg.
                          Perliet doet geen hol. De grond droogt even snel uit met of zonder. Wat wel werkt in zo'n geval is wat coco's. Op de rest ga ik niet eens in, mijn planten beweren het tegendeel en die hebben altijd gelijk.

                          Ik zou het echt niet doen kleindarvey, echt niet. Die vergeling ga je niet meer tegen houden en zeker niet met extra bloeivoeding. Wanneer ben je gestopt met groeivoeding of kregen ze die nog mee? Kan je je ec meten?
                          Kijk naar zijn grond, is dat een optimale omgeving? Enzymen kunnen hun functie niet eindeloos blijven herhalen in een uitgeput medium.
                          Last edited by Organisch; 30 September 2017, 13:23.

                          Comment


                            #29


                            Ik zou het echt niet doen kleindarvey, echt niet. Die vergeling ga je niet meer tegen houden en zeker niet met extra bloeivoeding. Wanneer ben je gestopt met groeivoeding of kregen ze die nog mee? Kan je je ec meten?

                            [/QUOTE]

                            groeivoeding heb ik een enkele keer gegeven iets voordat de plant aan de bloeifase begon. Ik ben helaas momenteel niet in staat om mn ec te meten.

                            Overigens ga ik (over enkele dagen) proberen wat organisch heeft voorgesteld.

                            Interessante discussie is het in ieder geval wel;p
                            Last edited by kleindarvey; 30 September 2017, 14:54.

                            Comment


                              #30
                              Ik zeg waarom ik geen bloeivoeding zou toevoegen Organisch, en je vraagt mij waarom ik het zou afraden. Nog is dan maar, omdat die plant aan het vergelen is. Die planten staan deels buiten, mss grotendeels? Wat gaan die nog kunnen verzetten van voeding, bloeivoeding nota bene nu er een pak minder fotosynthese gebeurt?
                              Met enzymes regel je de bodem niet. Dat heeft LR2 proberen uit te leggen. Plus al dat bodemleven is overbodig bij de terra lijn. Nog nergens heb je je afgevraagd of er met een terra of bio lijn gekweekt wordt. Vandaar dat ik zei dat je volgens jou dan niet kan kweken op coco's of steenwol, daar zit ook geen bodemleven in. Met biominerale voeding zou je een tekort direct kunnen recht trekken.
                              Overigens knap van je dat je aan de pot kan zien wat er onderin allemaal gebeurt. Ik zie gewoon grond.


                              Soit. Een enkele keer groeivoeding meegegeven. Wel, dan is je plant idd (en snel) alle voeding uit de fanleaves aan het trekken. Nu bloeivoeding toevoegen gaat het omgekeerde effect hebben, magische enzymes of niet. Daar komen blokkades van. En ja, dan mag je eerder wat stikstof gaan bijgeven maar in hele lage doseringen. Dat is wat ze tekort komen. Stikstof. Geen fosfor of kalim. Geen enzyme toestanden. Gewoon minerale terra voeding met wat stikstof in en dan zien wat er gebeurt.

                              Comment

                              Bezig...
                              X