Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Onbekede reden vergeling bladeren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Onbekede reden vergeling bladeren

    Korting op 420shop
    Hoi allemaal,

    Ik heb 2 cheesies in mijn achtertuin staan. De bladeren van allebei zij vanaf ongeveer hetzelfde moment aan het vergelen.
    De planten staan in universeel potgrond en zijn nu in totaal 3 en een halve maand oud (3 weken geleden ben ik ze gaan verduisteren).
    Mijn vraag is nu, hoe kan ik ervoor zorgen dat de plant het nog een paar weken blijft volhouden. Bladeren vergelen steeds sneller en de plant is in zijn geheel een stuk minder groen.

    Ps: op dagen zonder zon gooi ik ze onder een 600watt lamp. Anders staan ze buiten.

    Als iemand enig idee heeft wat het probleem kan zijn hoor ik dat graag. Ik vermoed zelf voeding tekort maar kan dit niet bevestigen en weet dus niet wat ik kan doen.

    Hopelijk heeft iemand een idee, foto;s zitten er uiteraard bij.

    groetjes Darvey
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Bij uw bloeivoeding 2x per week enzymen toevoegen zou eventueel de vergeling kunnen tegengaan.
    Ik geef het gewoon iedere waterbeurt mee met bloeivoeding.

    Sowieso moet ge uw substraat onderhouden als uw planten daar maanden in staan. Enzymen zijn the way to go. Op volle grond speelt dat zo nauw niet omdat het bodemleven daar constant in "beweging" is.

    Comment


      #3
      Hardstikker prima. Een antwoord waar ik iets mee kan. Ik ga dit gelijk uittesten. Zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.

      Comment


        #4
        Ja, het gaat er niet meer beter op worden he. Alleen niet meer verslechteren

        Comment


          #5
          Hou je er wel rekening mee dat je ze niet teveel water geeft !!!

          zo te zien ziet de aarde er behoorlijk nat uit wat ook een oorzaak kan zijn van de vergeling van je bladeren .

          SUCCES

          Comment


            #6
            Als het niet verslechterd en zo blijft tot het einde van de run heb ik er vrede mee. Is er trouwens nog een voorkeur voor welk (merk) enzymen ik het beste kan gebruiken? Of maakt het niet zo veel uit.

            En op de foto lijkt het inderdaad alsof de grond er behoorlijk nat uitziet. In realiteit valt dit reuze mee.

            Comment


              #7
              Ikzelf zweer trouw aan Hesi. Misschien dat Plagron beter is? Maar met Hesi haar voedingslijn te volgen heb ik nooit problemen gehad. Dat is een compleet samengestelde lijn waarin het ene elkaar aanvult. Zo'n starterpakket kost 50 euro.

              Ik weet ook niet welke voedingslijn je nu gebruikt? Als je al Plagron gebruikt zou ik daar bij blijven. Enzymen alleen is niet voldoende. In haar status zou ik bloeivoeding meegeven. Die enzymen gaan er voor zorgen dat uw voeding beter opgenomen zal worden.
              Buitenteelt in potten, eerste medium groei (rijk aan stikstof) dan midden juli overpotten naar een tweede medium voor bloei (arm aan stikstof maar rijk aan fosfor en kalium).

              Als je met de groei voldoende stikstof meegeeft zal ze ook niet zo snel geeltrekken in de bloei. Maar voor nu is enzymen en bloeivoeding het beste dat je kan geven. Stikstof geef ik nooit mee in de bloei (zit al automatisch in je bloeivoeding), hoe geel ze ook mag trekken. Ik heb eens een lelijke gele plant gehad, een echt scharminkel, maar die smoorde wel lekker weg nochtans.

              EDIT over enzymen:
              http://www.hesi.nl/l_dutch/PowerZyme-pdf.php
              De reden waarom planten geel trekken staat erbij en hoe enzymen dat aanpakken ook. Wel in het Engels.
              Last edited by Organisch; 29 September 2017, 18:53.

              Comment


                #8
                Plagron gebruik ik nu inderdaad. Zal het dan ook bij dit merk houden. Bedankt voor jouw reactie in iedergeval ook. Jullie zijn allen erg nuttig

                Engelse artikeltje was overigens kort, maar krachtig
                Last edited by kleindarvey; 29 September 2017, 20:43.

                Comment


                  #9
                  Hahahahaha wat een kul van Hesi.
                  Ik snap best dat mensen er in trappen, maar ook hier geldt weer: als je chemie niet begrijpt, dan is het lastig om gaten te prikken in zogenaamde enzymmixen.

                  Ten eerste: enzymen hebben een heel specifiek werkingsspectrum; ze werken alleen bij een bepaalde pH en bij een bepaalde zoutconcentratie. In een hoge EC of afwijkende pH doen ze niets. Ze worden dan vernietigd of onhersteldbaar beschadigd.
                  Ten tweede: enzymen werken alleen bij een bepaalde temperatuur, daar boven of daar onder, doen ze niets. Het bewaren alleen al, kan er voor zorgen dat de degradatie begint, en daardoor zijn enzymen vaak alleen goed werkzaam als ze droog, of bevroren bewaard worden. Een enkele keer te warm, en ze zijn onherstelbaar kapot.
                  Ten derde: enzymen hebben cofactoren nodig, dat kun je een beetje zien als.. Een motor die niet werkt zonder tandwiel. Of een hijskraan die niet werkt zonder sloopkogel.
                  Ten vierde: Bodemleven in potgrond is juist alom aanwezig. Omdat daar veel onverteerde organische stoffen in zitten.
                  Ten vijfde: Geel blad duidt op stikstofproblemen. Cellulose, waar cellen uit opgebouwd zijn bij planten, bevat geen stikstof en kan derhalve ook niet afgebroken worden tot stikstof. Mocht dat wel zo zijn, dan zouden we met enzymen ook goud kunnen maken uit lood.
                  Ten zesde: Als plantenkenner weet ik dat cellulose die volgens HESI afgeworpen wordt, verandert in houtweefsel, wat zorgt voor stevigheid. Je bureau is er van gemaakt, je vloer ligt er vol mee. Daar haalt de plant zijn stevige structuur uit.
                  Ten zevende: enzymen zijn niet specifiek als het gaat om leven of dood; alle cellen van planten bevatten cellulose, en de enzymen - mits ze goed zouden werken! - vreten dan ook gezonde cellen aan.

                  Als iemand zo vriendelijk wilt zijn: heb je zo'n fles enzymen, hang er eens een sateprikker in (100% cellulose!). Die moet na een dag verdwenen zijn, of minstens flink aangevreten. Het zou daarnaast gaten moeten vreten in papier en bladeren. Als dat niet zo is, dan heb je blijkbaar gebakken lucht gekocht.
                  En dat vermoeden heb ik. Als iemand zo vriendelijk is om dat te testen, dan kunnen we het met zekerheid zeggen.

                  Wat ik wel zie, is dat de powerzym een hoge hoeveelheid sporenelementen bevat, maar geen Mg2+ (het cofactor van cellulase uit trichoderma, wat het hele cellulase-gedoe op wankele poten zet). In feite geef je dus extra sporenelementen zoals ijzer, koper, zink boor, molybdeen en mangaan, iets wat ik iedereen kan aanraden, maar dan in de vorm van de goedkope(!) Pokon groenblijver. 4 euro per flesje, en daar kun je een jaar mee doen.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    #10
                    Toevoeging: ik denk zelf ook dat het probleem eerder zal liggen bij een uitgeputte of te natte bodem.
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                    Comment


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                      Hahahahaha wat een kul van Hesi.
                      Ik snap best dat mensen er in trappen, maar ook hier geldt weer: als je chemie niet begrijpt, dan is het lastig om gaten te prikken in zogenaamde enzymmixen.

                      Ten eerste: enzymen hebben een heel specifiek werkingsspectrum; ze werken alleen bij een bepaalde pH en bij een bepaalde zoutconcentratie. In een hoge EC of afwijkende pH doen ze niets. Ze worden dan vernietigd of onhersteldbaar beschadigd.
                      Ten tweede: enzymen werken alleen bij een bepaalde temperatuur, daar boven of daar onder, doen ze niets. Het bewaren alleen al, kan er voor zorgen dat de degradatie begint, en daardoor zijn enzymen vaak alleen goed werkzaam als ze droog, of bevroren bewaard worden. Een enkele keer te warm, en ze zijn onherstelbaar kapot.
                      Ten derde: enzymen hebben cofactoren nodig, dat kun je een beetje zien als.. Een motor die niet werkt zonder tandwiel. Of een hijskraan die niet werkt zonder sloopkogel.
                      Ten vierde: Bodemleven in potgrond is juist alom aanwezig. Omdat daar veel onverteerde organische stoffen in zitten.
                      Ten vijfde: Geel blad duidt op stikstofproblemen. Cellulose, waar cellen uit opgebouwd zijn bij planten, bevat geen stikstof en kan derhalve ook niet afgebroken worden tot stikstof. Mocht dat wel zo zijn, dan zouden we met enzymen ook goud kunnen maken uit lood.
                      Ten zesde: Als plantenkenner weet ik dat cellulose die volgens HESI afgeworpen wordt, verandert in houtweefsel, wat zorgt voor stevigheid. Je bureau is er van gemaakt, je vloer ligt er vol mee. Daar haalt de plant zijn stevige structuur uit.
                      Ten zevende: enzymen zijn niet specifiek als het gaat om leven of dood; alle cellen van planten bevatten cellulose, en de enzymen - mits ze goed zouden werken! - vreten dan ook gezonde cellen aan.

                      Als iemand zo vriendelijk wilt zijn: heb je zo'n fles enzymen, hang er eens een sateprikker in (100% cellulose!). Die moet na een dag verdwenen zijn, of minstens flink aangevreten. Het zou daarnaast gaten moeten vreten in papier en bladeren. Als dat niet zo is, dan heb je blijkbaar gebakken lucht gekocht.
                      En dat vermoeden heb ik. Als iemand zo vriendelijk is om dat te testen, dan kunnen we het met zekerheid zeggen.

                      Wat ik wel zie, is dat de powerzym een hoge hoeveelheid sporenelementen bevat, maar geen Mg2+ (het cofactor van cellulase uit trichoderma, wat het hele cellulase-gedoe op wankele poten zet). In feite geef je dus extra sporenelementen zoals ijzer, koper, zink boor, molybdeen en mangaan, iets wat ik iedereen kan aanraden, maar dan in de vorm van de goedkope(!) Pokon groenblijver. 4 euro per flesje, en daar kun je een jaar mee doen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                      Toevoeging: ik denk zelf ook dat het probleem eerder zal liggen bij een uitgeputte of te natte bodem.
                      Hij gaf al aan dat ze niet nat te staan. Als het bodemleven uitgeput is, wat ik zeg, activeer je dat best terug met enzymen. Waarna de bloeivoeding dus ook beter opgenomen zal worden. Als de bloeivoeding opgenomen kon worden in een actief substraat (met actief bodemleven) zou de plant niet zo massaal leegtrekken.
                      Maar bloeivoeding alleen in universele potgrond zonder extra's (in een pot waar de plant een hele cyclus in staat) is bij ver niet voldoende.
                      Last edited by Organisch; 30 September 2017, 09:24.

                      Comment


                        #12
                        Bekijk de grond overigens. Zwart.
                        Geen lavagesteente of gruis voor bacto en geen perliet voor lucht. De rekening is toch snel gemaakt als de plant er van geboorte in staat?

                        ik zou de voeding en enzymen met bruiswater meegeven om de grond eens te doen opborrelen

                        Comment


                          #13
                          Als je grond niet te nat is en is uitgeput zoals jij zegt !!!

                          Dan moet je bijvoeren ipv enzymen geven
                          bv een lekkere compostthee of wat minerale voeding naar behoefte .

                          succes

                          Comment


                            #14
                            Het lijkt dat het toch wel erg nat uit te zien als het het de hele dag regent krijgen de planten erg veel water.
                            En bijvoeren dat zal ik dan ook doen maar eerst zeker water dat de planten niet te staan.


                            Veel succes ben wel benieuwd wat je volgende stappen zijn

                            Comment


                              #15
                              Wat zin heeft bijvoeden als je plant het niet kan opnemen?

                              als bv. de pH niet goed zit mist het haar doel. Inclusief als uw dode wortelcellen niet meer natuurlijk afgebroken worden. Uitgeput wil zeggen dat het microleven ook niets meer heeft om verder op te gedijen. Dan behandelen die uw wortels niet meer en verliest het substraat haar ecologie




                              Daarom bloeivoeding, booster EN enzymen

                              Comment

                              Bezig...
                              X