Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Horks Fototopic 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zonet even vlug gekeken in de tent met de stekken op big blocks, maar als het zo doorgaat zullen die spoedig de kleinste stekjes op de hydrokorrels inhalen en ze staan zowat twee weken korter dan de laatst geplante stekken!
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      kan je dat niet aan de growshop vragen k heb ook geen verstand van hydro iedereen zecht het moet makkelijk zijn dacht dat de oude kweekers van vroeger ook altijd eb en vloed steem hadde maar die kweekte altijd met cocos met zoon tafel maarja is niet te vergelijk met de duivis nootjes haha

      ik dacht er net aan die mooie grote plant de amnees stek die staat toch in mandje recht streeks op de tafel miss dat die daarom wat meer krijgt geen idee maar weet wel dr kan baast bijna niks fout zijn ik geloof echt wel dat er iets kleins aan de hand is als je dr achter bent en denkt van shit wat dat zo simpel dag ik moest veranderen allebasis is goed is net zoals met een auto heb je lucht vonk en benzine dan moet die lopen beetje zelfde idee met de planten je hebt bijnaalles al uitgesloten wat dr miss kan zijn blijft niet veel opties over zo
      Last edited by Tijnie82; 8 August 2022, 18:40.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Steenwol slabs met druppelaars, begin 1 a 2 x per dag, eind bloei zo vaak als de planten willen.

      Heel anders dan eb en vloed, maar met steenwol slabs had je ze nu al verzopen.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Tijnie82 die grote Amnees in de bloempot was al wat groter dan de rest en stond op een startblok waar de wortels als onderuit kwamen. Op een ander forum las ik dat je de nootjes van Duyvis moet hebben dus daar ligt het aan!

      @Repp als ik met slabs had gewerkt zou ik niet vierentwintig maal daags gevloed hebben en stonden de planten al een week of twee op bloeien. Maar ja, als een kat een koe was kon je hem melken.

    Ik ben nog wat aan het lezen in oude topics waar ook op hydrokorrels gekweekt wordt en kwam deze tegen waar ik wel even om moest grinniken.

    Verder tref ik twee kampen: het ene zegt drie keer per uur vloeden en het benaderen als dwc anders drogen de nootjes uit en het ander zegt welnee, drie keer daags is beter.... Corleone1933 daar heb je gelijk in, maar ze staan niet allemaal in startblokken. De mooiste planten heb ik met rust gelaten. Maar ik denk dat ik gewoon eens drie keer per dag vloeden probeer en zien hoe ze daar op reageren.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Als ze langere wortels hebben en onder de korrels liggen, zou je minder kunnen vloeden, ik denk dat het ook aan de lamphitte lag.

    • Corleone1933
      Corleone1933 commented
      Editing a comment
      Dat kun je altijd proberen, ik zou de volgende keer alles vanuit de stekblok rechtstreeks in de startblokken zetten en zorgen dat de startblokken tijdens het vloeden ook zeker vochtig worden, dan is 1 x vloeden als ze klein zijn genoeg wat je naarmate ze groter worden gaat opvoeren naar 2x of 3 keer maar max 4 keer, laatste keer in de nacht, alleen wanneer nodig.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja Corleone1933 de volgende keer ga ik zeker niet zonder startblokken van start want je zag het al bij de eerste poging dat die stekken het goed deden.

    het lijkt me niet echt dat je dit moet zien als dwc daar liggen de wortels recht streeks in het water en groeien veel sneller

    lastig he als iedereen een andere mening heeft te droog kom je snel genoug achter ja
    Last edited by Tijnie82; 8 August 2022, 17:15.

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja dat is zeker lastig, maar misschien werkt het beide wel. Ik heb wel de indruk dat 24 keer daags vloeden zoals ik deed te vaak was.

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Hoe lang moet je eigenlijk vloeden?

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      O deze vraag had ik gemist. De een adviseert een half uur en een ander een kwartier. Ik heb beide geprobeerd en vloed momenteel ieder uur een kwartier.

    zo te zien heeft die kerel de stekker dr ook uit getrokken

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja hij gaf te gauw op.

    Hallo vriendjes en vriendinnetjes, we komen er weer aan!

    Met een update!

    De grootste van de twee Amnezen op hydrokorrels was niet meer zo happy, de wortels waren bruin geworden en leken wel half verrot. Heb haar en d'r kleinere zusje verpot naar 18liters met potgrond en verhuisd naar de kamer waar de negen Sinaasappeltjes op aarde staan. Of de grootste van de twee het redt moet ik nog zien.

    IMG_8106.jpg
    Op hydrokorrels had ze het sowieso niet gered. Hier heeft ze tenminste nog een kans.

    En zoals jullie kunnen zien doen de negen Sinaasappeltjes het prima en zijn ze zo goed als hersteld van de behandeling tegen spint. Voorlopig krijgen ze alleen aangezuurd water (pH 5.5) en verder nog niets.

    Voorts is het officieel en zijn de grootste Sinaasappeltjes op de steenwol blokken de kleinste Indica's op hydrokorrels voorbijgegaan. Ze lopen twee weken achter en hadden amper wortels....

    IMG_8110.jpg IMG_8108.jpg IMG_8109.jpg IMG_8107.jpg
    Na inwateren heb ik hier dus helemaal niks meer aan gedaan. Heb alleen de lamp maar laten zakken en die brandt ondertussen al op full power. Hier heb ik domweg geen omkijken naar, makkelijker kweken bestaat niet. Deze blokken wil je op je eb en vloedtafel en niet die vermaledijde kutkorrels.

    Over de nootjes gesproken, ik heb de timer op acht keer een half uur per etmaal vloeden gezet, slechts drie keer leek me bij nader inzien wat een te groot verschil t.o.v. vierentwintig keer per etmaal. Er begint wat schot in te komen, maar als gezegd was de grootste van de twee Amnezen ook al op sterven na dood. Wat en waar gaat het toch steeds mis? Zou het misschien toch de temperatuur zijn die te warm is? Ik krijg het nauwelijks onder de 35 graden in mijn tent. Anyways, de foto's.

    IMG_8115.jpg IMG_8111.jpg IMG_8114.jpg IMG_8113.jpg IMG_8112.jpg Alhoewel de planten nu beginnen te groeien blaken ze niet van gezondheid vind ik. Voor mij is het kweken op hydrokorrels duidelijk een eenmalig avontuur waar ik spijt als haren op mijn hoofd van heb. Wat een kutmedium en petje af voor de mensen die er wel op kunnen kweken, ze hebben er zeker steenwol onder te liggen?

    Nou doei!

    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Warmte speelt een rol icm de bak licht, wortelrot is gewoon te nat medium en geen waterstofperoxide.

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      maar wat denk jezelf dat ze te nat hebben gestaan de stekken of juist te droog je zult zeggen door de bruine wortels teveel

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      constant 35 graden lijkt me ook wat warm of je moet met co2 gaan werken naar das een duute bedouling

    Kweken op hydrokorrels is easy.. maar daar houden we maar over op


    je hebt het nog over de warmte in je tent.. Heb je de inlaten toevallig zo onder de kweek tafel zitten?

    met deze set zou je nog makkelijk inlaten bij kunnen maken, op een hoger niveau

    https://www.greensell.nl/a-60274057/...mm-tentstokken

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja die zitten inderdaad onder de kweektafel maar daar kan wel lucht langs want die is 100 x 120 cm. Maar zal er boven ook nog een open zetten, alles uitsluiten uiteraard.

    Goedemorgen.

    De stekken op hydrokorrels beginnen met de dag slechter te worden en ze groeien gewoon niet.
    Het is nu alweer 34 graden in de tent en koeler is het ook nog niet geweest. Vermoedelijk komen alle problemen dan toch door de warmte.

    Er zit niks anders op dan de stekker er uit te trekken en een sterkere afzuiger met een groter filter te kopen. Zo gaat het gewoon niet.

    IMG_8116.jpg
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Takketoelli ik wil hier graag van leren maar heb eigenlijk alles nu wel uitgesloten. Bij de planten op aarde was het zonet 32 graden en de lv is er 40% en ondanks de hitte blaken ze van gezondheid zoals je ook al had gezien op de foto's eerder. Dus dan lijkt het me sterk dat die twee graden extra in de borrelnootjestent het verschil maakt.

      @Rrepp ik heb geen actieve inlaat en blaas uit naar buiten, maar zoals ik hier boven al schreef is het bij de Sinaasappels op aarde maar twee graden koeler, dus het zal de temperatuur niet zijn. Indien ik op steenwol nog dezelfde problemen heb, dan is duidelijk dat het toch niet aan de korrels heeft gelegen.

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Op aarde is makkelijker manier van kweken ja, meer vergevingsgezind zeg maar. Buffer met bijna alles.

      Bij hoge temp verander de ph veel sneller, waardoor voedingsprobleem en of wortelprobleem. Dat was een beetje de gedachte. De planten op zich moeten daar makkelijk tegen kunnen, geen probleem

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik zou aarde bij de korrels kunnen doen maar dan wordt het wel een vieze bende. Of anders kokos, dat kan ik gewoon in de kratten doen.

    Grote hydrokorrels leken mij altijd al moeilijk , heb er ook nog nooit op gekweekt , ze nemen zo weinig water op en hebben grote tussenruimtes.

    Op Agrex korrels of hydrodensa gaat het heel anders denk ik , daarbij geef ik water van boven af steeds, en heb je meer buffer.

    Welke waardes had je (voedings)water ?

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Het is mijn eerste en laatste keer op deze borrelnootjes. Voor mij het lastigste medium dat ik ooit geprobeerd heb. Als je via boven watert zal het vast beter gaan maar dat wil ik niet. De waarden in het vat zijn Ec 1.3 en pH 5.7.

    Veel lijkt te maken te hebben met startproblemen , stekken die er te lang over gedaan hebben om te wortelen misschien ?

    Maar ook hier kom ik weer met m'n EC verhaal daar waar je op grond stekken start , zorg voor grond met een lage EC voor de start van stekken ook.
    Of probeer het als test bij een paar , ik stuur je desnoods grond over de post ! Rode stelen , dwerggroei verbranding , is allemaal gerelateerd of te veel water/te nat of een te hoge EC. Hitte vormt dan een groot probleem.

    Respect voor het posten van dit alles !
    Last edited by atmosphere1; 10 August 2022, 14:29.

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      De steenwol blokken blijven te nat, daardoor verrotten de wortels, met grotere planten en minder vloeden worden de blokken beter leeg getrokken.

    • atmosphere1
      atmosphere1 commented
      Editing a comment
      Dat is zeker het geval ja , ook met grond trouwens

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Er staan maar een paar op steenwol blokken en als ik minder vaak vloed staat de rest weer te droog helaas.

    Ik zal het hele topic even doornemen zodat ik geen overbodige vragen stel.

    Comment


      Hier een eb en vloed systeem( med_gallery_4254_232_150833.jpg niet van mij) met stekken op kleine korrels , met steenwolblokken hoger geplaatst

      Comment


      • Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Zo had ik het ook in mijn hydrokweek, ik werkte met zaad dus geen stekken en mijn korrels waren ook wat groter. Houd ook de temp van je water in de gaten, boven de 23 graden vinden ze niet zo fijn.

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        zo dat ziet er wel gruwlijk uit een tafel vol wiet zo zie je maar hoeveel zeidig zoon tafel is en dat je dus best veel keus hebt hoe je wilt kweeken maar dit lijkt me wel het beste de korrels los maar man daar gaat wat kilo,s hydro korrels is zoals op de foto maar een ding scheelt het zwaare slepen is maar eenmalig dan hehe ziet er wel zeer intresant uit

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Zonder die korrels waren de toppen in deze setting net zo dik geweest. Dit is een steenwolkweek met hydrokorrels en geen hydrokorrelkweek. In mijn tent ben ik ook bezig op steenwol blokken, flikker ik die bak vol borrelnootjes gaat dat ook prima. Maar de stekken met de blote konten in de hydrokorrels is andere koek. Ik ben niet de eerste en ook niet de laatste die daar op stukloopt.

      20220208_182720.jpg Dit was mijn bakkie
      buiten-2020, 2021, 2022
      Hydro-met afjes-2022

      Comment


      • atmosphere1
        atmosphere1 commented
        Editing a comment
        direct inzaaien op dergelijke grote korrels lukt niet denk ik , op kleine was het al lastig . En dan bedoel ik ook echt veel kleinere korrels , van ongeveer 3 mm , met meer capilaire werking.

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Een capillaire werking maakt het al wat makkelijker ja want dan houden ze water vast, wat bij deze hydrokorrels dus niet zo is. Helaas wordt dat wel beweerd zoals hier waar ik helaas ben ingetuind.

      • TegridyRandy
        TegridyRandy commented
        Editing a comment
        Enkel in DWC gaat het goed met kleikorrels, eb en vloed zo jong, houden de kleikorrels inderdaad onvoldoende op ( vrijwel niets).
        Dus oftewel starten in kleikorrels in DWC, met dus contante watertoevoer en zuurstof;
        ofwel inderdaad met een ander groeimedium starten dat wel voldoende vocht vasthoud.
        Das mijn vaststelling tot nu toe

      Ja zo zie je maar dat het wél kan op hydrokorrels maar mij lukt het niet. En je kan niet alles kunnen.

      Ik heb mezelf een laatste ultimatum gesteld, ik ga nu twee keer per etmaal een kwartier vloeden en als het dan ook niet beter wordt stop ik met deze kweek.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        water koelers voor hydro kweeken zijn pas duur 2000euro voor wat gekoelt water haha

      • Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Staat er nog een te koop in, kopen en verkopen, op dit forum op pagina 2 bij mapa voor 150 euro

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Nee gaan we niet doen, desnoods pis ik wel in het vat om het wat koeler te maken.

      Heb het even nagemeten en de watertemperatuur is 25 graden, dat is zeker niet zodanig warm dat het problemen geeft.
      Wat ik wel zag is dat de pH flink was opgelopen tot 6.6, kennelijk had ik de laatste keer mijn leesbril niet op toen ik de meter aflas.

      Overnieuw aangezuurd naar pH 4.8 (beetje uitgeschoten) en de Ec is 1.4. Daarvan is vermoedelijk 30% hci.

      En aangezien mijn planten met rasse schreden achteruit gaan, heb ik de timer weer op elk uur een kwartier vloeden gezet. De grootste plant in het achterste krat is op sterven na dood.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        O jammer, ik dacht dat je bedoelde dat ik mijn traag wortelende stekken dan langer mooi kon houden tijdens het wortelen. Nog weer meer zooi in het vat dat ik steeds moet aanvullen? Nee, dan pak ik liever steenwol waarbij al dat gekut niet nodig is.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Bij stekken met wortels die lekker staan te voorgroeien in een bak met water onder een tl op kleikorrels, werkt het ook.

        Zo'n bakje kan in 2 dagen leeg getrokken worden, en dat komt dan mooi uit met het verdampings gekut.


      • TegridyRandy
        TegridyRandy commented
        Editing a comment
        het is niet de temperatuur hoor Hork! bij mij is het ook een 28 graden haha :p das gewoon niet goed voor "slechte" bacterieën voor wortelrot, dus peroxide helpt wel!

      In de donkere periode kun je de EC zelfs gewoon 4.0 maken zonder problemen, daarmee forceerde ik de PH omlaag , voor de lampen aangingen weer spoelen en de EC weer naar beneden. Dat zal niet altijd in elke hydrokweek makkelijk gaan . In de tuinbouw zijn hier testen mee gedaan , en het was opbrengst verhogend . Snachts hoen ze bijna geen water te verdampen en neemt de plant makkelijk voeding op .
      Water met PH 6 en EC 4.0 heeft veel meer ph corrigerend vermogen (als de wortels in ph 7 staan bv, en je wil dit naar beneden sturen) dan een ph 6 EC 1.0 oplossing.

      Ik denk dat de plantjes waarmee je startte bezig waren te herstellen , nog niet echt aangeslagen waren, ondanks de witte wortels ,en dat maakt ook alles moeilijker.

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Ik ben weinig weg atmosphere1 het is meer voor het gemak van niet meer met het gietertje bij de planten langs te hoeven. Het vat aanvullen, waarden aanpassen en klaar. En ik houd van deze wijze van irrigeren.

        @Repp dit knip ik zelf wel en maak er stekken van!

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Dat kan ie ook wel.

        Toch?

        Vriendelijk vragen, puppie ogen enzo.

      • TegridyRandy
        TegridyRandy commented
        Editing a comment
        Heel interessant atmosphere1 !
    Bezig...
    X